View Full Version : Årets Østen Ferie - Reisebeskrivelser - Endelig!
Bizflyer
29-03-2006, 15:31
Fredag starter årets ferie tur. Reiseruten er SK fra KRS til CPH, derfra videre med TG951 til BKK i Premier Economy, dvs TG's gamle businessclass hvor servicen holde Biz standard. Plass er reservert på upper deck så dette skal gå strålende.
I BKK blir det 5 timers venting før vi flyr videre med TG til Manila. Ventetiden er planlagt brukt til å sove på et av de små hotellrommene man kan få på timebasis på flyplassen.
More to come!
BF:hi2
Synd de ikke har WIFI... God tur...:hi2
Bizflyer
30-03-2006, 16:06
Nå er det under 24 timer til avgang! Regner med at champagnen vil flyte fritt i 2 etg på TG951 fredag! :cheers:
BF:cool2
Da sitter vi og skåler med deg...
Bizflyer
31-03-2006, 09:22
Og da er det bare timer igjen! Hoppla!
BF:cool2
Hadde Thai hatt WIFI i 2. etasje kunne vi allerede hatt rapporten klar...
Bizflyer
03-04-2006, 21:14
Hei fra Filippinene!
Joda EB du har rett i det! Har vært noe treig her, men har havnet litt ute på fylla så det har blitt litt dårlig med forum kikking i det siste. Nå er klokken 3 om natten og jeg skal ut og fly innenriks med avgang kl 7 så jeg må heller få meg 2 timers deilig nattesøvn!
More to come - Stay tuned!
Boracay next!!!
BF
Men påskehilsen på sms (kanskje AF blir din nye favoritt) klarte du i allefall å sende...takker og bukker!
Bizflyer
24-04-2006, 16:42
31 mars: Krs - Cph avg SK2881 avg 1240 ank 1335 DH4
Endelig var dagen for avreise kommet! Ferien stod for døren. Koffertene var pakket og de 3 p'er var med. (Pass, penger og piletter!)
Vi sjekket inn på Kjevik en liten time før avgang og ble sjekket inn helt frem til Manila. Etter en tur gjennom taxfreen var det straks klart for ombordstigning, og det så ut som det var mange folk som skulle flylle de 70 flysetene til CPH denne fredag midt på dagen. Og det viste seg faktisk at det var full maskin. Maskinen var 10 min for sent inn til KRS, og ble også 10 min sen ut. Heldigvis var den bare 5 min sen ved landing i CPH så det var uproblematisk. Turen gikk uten de store høydepunkter. CA'ene gikk rundt med salgsvogna si og solgte de vanlige tingene, bortsett fra kaffe, te og vann som var gratis. Det var også gratis aviser ved ombordstigning.
Landingen var noe brå og hoppende, men ned kom vi og som vanlig med DH4, remote parkering og buss inn til terminalen.
Copenhagen Int Airport
CPH er en av de beste flyplasser jeg vet. Passe stor og greit oversiktlig. Vi kom opp rulletrappen rett ved C-piren og da er det ikke mange skrittene til SAS Scandinavian Lounge. Reisefølget har fortsatt gullkort i SK systemet så det banet oss adgang til noen raske frie drinker før avreise. Ferie må vite. Desverre hadde vi ikke mer enn 12 minutter å avse til dette formål da passkontroll må passerers for å komme ombord i Thai sin maskin som stod parkert ute på gate 24 på C piren.
Passkontrollen var enkelt passert og da vi kom frem til gaten var de fleste allerede gått ombord, så her var det heller ikke noen kø, heldigvis.
Stay tuned! Neste episode i morgen!
BF:cool2
FBU 4EVER
01-05-2006, 10:35
Det heter ferietur,ikke ferie tur! Uff,denne vederstyggelige engelske ordelingen som er i ferd med å knekke språket vårt!:cool2
Bizflyer
11-05-2006, 23:31
TG 951 København - Bangkok
Ja, da var det kanskje på tide å komme videre i fortellingen....
På gaten stod TGZ og ventet i Thais nye farger. Navnet på denne 744 er "Phimara".
Vel ombord besteg vi trappene opp i overetasjen hvor sete 12 a og c ventet på oss. Til vår store fornøyelse var avstanden til setet foran blitt større siden sist vi reiste (1 år siden). Der var kommet på leg-rest og det var kommet en liten tv til hvert sete som var skjult i konsollen mellom setene. Det er fortsatt gamle seter, men til den prisen man betaler for Premium economy på Thai så er det helt akseptabelt. På andre ruter enn til CPH og ARN er samme kabin i bruk som business class. Da er det vel andre selskaper som kan tilby bedre komfort til samme prisen. Men Thai har vel oppgradert noen 744 maskiner med nye seter både i First Class og i Business class. Men disse maskinene går vel bare til de destinasjoner hvor konkurransen er størst. Som f.eks London.
Vel på plass i setet ble vi promte tildelt meny, høretelefoner og et komfort kit. Det ble servert en liten forfriskning. Vi hadde gledet oss til et glass champagne før avgang, men ble noe lange i maska da det kun var appelsinjuice og vann som ble tilbudt. Her var det altså en forringelse i servicen i forhold til sist år vi reiste da Champagne ble servert. Thai har jo hele tiden hevdet at servicen på Premium Economy skal være den samme som for business, og flyr man business class fra ARN eller CPH skal det være First class service bortsett fra den dyreste champagnen og russisk kaviar. Men det er tydelig at de glir bort fra dette litt etter litt. Og det er jo synd.
Flygningen til Bangkok har avreise CPH 1440 og ankommer BKK 0600 lokal tid (eller kl 0100 norsk tid). Det blir servert middag først og deretter frokost før ankomst.
Men først kom drikkevaretrallen ut. Og som de gode nordmenn vi er ba vi om å få både gin/tonic og øl. Sistnevnte for å slukke tørsten, og så skal man jo ha i bakhodet at vi er da på vei på ferie!:cheers:
Bordene ble dekket med hvit duk og dagens middags meny så slik ut:
First Course:
Cheese salmon gateau and caviar
Tartlette stuffed thousand island sauce
Scampi and smoked duck breast.
Salad
Mixed salad with italian tizano dressing
Main course:
Fried pork fillet, red wine sauce, roasted potatoes with thyme, honey glaced carrots and broccoli
or
Stir fried prawns with chilli and basil, steamed thai hom mali rice, stir fried vegetables
or
Beef curry mussaman
or
Fried cod with lime sauce, taliatelle, sugar peas and baby carrots
---
Bread selection, Rosette Roll, Garlic bread, Three corn Roll, Butter
Assorted cheese tray and dried fruit/ crackers
Fresh fruit
Dessert: Chocolate Cherry mousse cake
Tea, coffe, espresso, cappuchino
Forretten var som en liten tapas tallerken da den inneholdt mange forskjellige ting. Alt kom på en tallerken. Av hovedretter, valgte vi begge svinefilleten, som var noe smaksløs, dvs slik flymat gjerne pleier å være.
Osteutvalget var helt akseptabelt og med gode oster. 4 forskjellige. Osten ble servert fra egen ostevogn, hvor også den friske frukten lå tilgjengelig. Sammen med en god portvin selvfølgelig.
Av viner var det 2 hvite og 2 røde å velge i. Alle vinene var franske. De to hvite var W. Gisselbrecht Riesling Schiste 2002 fra Alsace og Bourgogne Aligote fra burgund. De røde var bordeaux vinen Chateau D'estoublon 2002 og Chateauneuf du pape 2003. Vi drakk Rieslingen til forretten som var helt akseptabel. Til hovedretten ble det Bordeaux vinen som ble foretrukket. Den var typisk Bordaux. Kanskje på grensen til litt kjedelig faktisk. Men det gikk da ned.
Til desserten ble det servert cognac. En Camus VSOP. Her fortsatte nedturen i forhold til for et år siden, da det var Hennessy XO som ble servert. Men den gikk da ned sammen med en utmerket dessert kake.
En stund etter at alle bord var ryddet, ble lyset slått av. For enkelte av oss er det litt merkelig å skulle legge seg til å sove kl 1830. Ettersom vi skulle på ferie, ble vi sittende og prate samtidig som vi utnyttet drikkevareservicen som var upåklagelig. I løpet av kvelden oppdaget vi at de faktisk hadde en flaske Lanson Champagne stående. I følge CA'en så hadde de kun en flaske. Men de reklamerte ikke for at de hadde den. Makan!! Enden på visa ble at vi omtrent fikk hele flasken for oss selv. Så da var det kanskje like greit at de ikke reklamerte så høyt for det. For han understreket at de hadde kun en flaske tilgjengelig i Premium Economy kabinen.
2 timer før landing startet de med å servere frokost. Jeg har aldri forstått hvorfor frokosten skal serveres så lang tid før ankomst. Resultatet er jo at men er ferdig med frokosten 1,5 timer før landing. Og da kan man jo enten prøve å sove igjen, eller bare sitte der trøtt og sliten.
Frokostmenyen bød på 2 valg:
Spanish omelet, fried chicken sausage, grilled half tomato, broiled mushrooms and fried potatoes
or
Crepe with creamed myshrooms, fried chicken sausage, spinach and grilled tomato.
I tillegg var der fruktsalat, yoghurt, rundstykker, croissant, smør og syltetøy tilgjengelig. I tillegg til juice, kaffe, te osv.
Den spanske omeletten som vi valgte, var helt ok.
Etter en liten døs etter frokosten, var det tid for landing. Det var enda mørkt i Bangkok da vi landet ettersom eta var 0600 lokal tid.
Landingen gikk greit, og snart etter var vi parkert ved gate og vi hadde prioritet på gå av flyet før bermen på turistklasse.
Champis hører vel kanskjeikke hjemme før avgang på økonomi...
Bizflyer
12-05-2006, 10:41
Originally posted by EB
Champis hører vel kanskjeikke hjemme før avgang på økonomi...
Dette var ikke økonomi. Det var premium Economy. Og ifølge Thai skal denne klassen ha samme servering som på Business. I fjor ble det servert Champange på denne klassen. Så mitt poeng var at de holder ikke hva de lover.
BF:naughty:
Bizflyer
12-05-2006, 11:01
Bangkok International Airport
Da vi gikk av flyet, som forøvrig landet på rutetid, hadde vi 5 timer og 10 minutter før dagens første fly har avgang fra BKK til MNL. Det er ikke noe moro å vente 5 timer og 10 minutter når klokka er 1 på natta norsk tid og du er trøtt og bare vil sove.
Men på BKK er det heldigvis mulig å leie seg et hotellrom inne på transittområdet på timebasis. Men med minimum 3 timer. Vi betalte ca 30 usd for 4 timer, og dermed gikk tida i transitt unna som en lek! Deilig å finne en skikkelig seng igjen.
Etter oppstandelsen og litt vann på kroppen, var det å ta seg til gaten og finne flight TG620 til Manila.
Det var en kraftig kø foran gaten og vi skulle reise videre på økonomiklassen, og dagens avgang var selvfølgelig helt fullbooket i økonomi.
TG 620 Bangkok - Manila
Jeg hadde fått sete på 2 rad forfra på økonomiklassen. Hadde midtgangssete på en av 4 seterne i midten. I forhold til TG's økonomi mellom CPH og BKK var dette utrolig mye mindre plass mellom setene. Jeg satt fryktelig trangt. Men opp i luften kom vi da. Da vi var kommet opp, begynte jeg å føle meg dårlig. Som om jeg ikke fikk nok oksygen. Så jeg var virkelig utilpass der jeg satt trangt og fælt. Ikke lenge etter ble det servert mat. Det var faktisk sjefspurseren (eller hva det nå heter) som serverte ved mitt sete. Jeg sa at jeg bare dropper maten, for jeg får ikke ned bordet en gang, så trangt som det var. Du må jo ha mat, sa han. "Kom her, follow me". Deretter ledet han meg inn i business classen og ba meg sette meg i et ledig sete der. Deretter opp med bord og inn med mat. Jøss, tenkte jeg. Det er første gang jeg har opplevd å bli oppgradert oppe i luften.
"Thank you very much" sa jeg. "no problem, sir!" You can pay me later" sa han, og lo! Så der ble jeg sittende resten av flighten.
Flyet vi var i var en 772 som tydligvis var konfigurert for kortere flygninger. Businessclassen var innrettet i 2-4-2 og man kunne merke at setene var betydelig smalere enn en vanlig businessclass på intercontinental. Ja de var faktisk smalere enn på Premium economy som vi nettopp kom fra. I Turistklasse var konfigurasjonen tradisjonelle 3-4-3.
Nå fikk jeg ikke noen meny på denne turen, så jeg vet ikke helt hva som var alternativene. Men jeg fikk iallefall biff med grønnsaker og poteter. Helt ok. Og nå var det drikkevarer av ypperste klasse. Siden jeg ikke følte meg særlig bra, pluss kanskje litt hangover fra nattens tur, ble det med coca cola på denne turen.
Etter middagen, kom de så med ostevognen, hvilket bestod av vanlig skivet gul ost, og en kremost med frukt og nøtter innlagt. Det var en noe merkelig kombinasjon. Til dessert var det en kake som var brun og grønn. Den smakte faktisk like forferdelig som den så ut.
Etter middagen ble jeg sittende og se på en film inntil vi landet i Manila på tid kl 1525 lokal tid.
Jeg var en av de første av flyet og også til immigration som derfor ikke tok veldig lang tid. Men man må jo allikevel vente fryktelig lenge på baggasjen i MNL. Og opplegget med Priority på baggasjen, tror jeg de ikke forstår der nede. For jeg hadde inntrykket av at min baggasje kom omtrent sist. Og for sikkerhets skyld var låsen på kofferten min ødelagt, og jeg var redd for at noe skulle ha fallt ut. Men det hadde heldigvis gått bra takket være låser på siden av kofferten.
Deretter gjennom tollen hvor alle blir stillt 2-3 spørsmål. Deretter ut å finne sjåføren som skulle gi oss transport videre!
BF:cool2
Originally posted by Bizflyer
Jeg var en av de første av flyet og også til immigration som derfor ikke tok veldig lang tid. Men man må jo allikevel vente fryktelig lenge på baggasjen i MNL. Og opplegget med Priority på baggasjen, tror jeg de ikke forstår der nede.
Akkuart som på OSL med andre ord. Aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt priority på bagasje og den ikke har kommet i første pulje som den skal :-(
Alltid hyggelig med oppgradering...:up:
Bizflyer
14-05-2006, 01:23
South East Asian Airways (Seair) Clark Airbase (Diospado Macapal Int Airport) - Caticlan (Boracay) CRK - MPH DG141
Mange kjenner vel til historien om den den største amerikanske flybasen utenfor USA, Clark Airforce Base som ble forlatt av amerikanerne bare dager før Mount Pinatubo vulkanen støvet ned hele regionen. Det ble fortalt meg at Clark AB er det eneste stedet utenfor USA som har lang nok rullebane til å ta ned en Romferge.
Siden basen ble nedlagt har den eksistert som en taxfree sone på Filippinene. Under filippinsk kontroll selvfølgelig. I tillegg har Philippines Airforce en base der. Den sivile flytrafikken har tatt seg opp de senere år. Asia har jo fått seg noen lcc selskaper som benytter flyplassen da den sikkert har lavere landingsavgifter enn MNL. Clark AB ligger 95 km nord for Manila. Tiger Airways og Air Asia har ruter til Singapore, Kuala Lumpur, Kota Kinabo, Macau og Hong Kong. I tillegg flyr Asiana der fra Soul 3 ganger i uken. Seair har innenriksavganger daglig til MNL, i tillegg til 3 ganger i uken direkte til Caticlan Airport som er inngangsporten til drømmeøya Boracay. Asian Spirit flyr også mellom Clark og MNL noen ganger i uken. I tillegg har UPS Clark AB som asiatisk hub så dette medfører endel trafikk.
Det er byggeboom nå inne på basen. Fra før har det eksistert en del taxfree butikker. Men de forsvinner nå gradvis. Holliday Inn har omgjort det gamle offisershotellet til de luxe hotell. Det bygges nå 2 nye hoteller inne på basen. Blandt annet et Raffles hotell. At det kan være så stort behov for hotell der oppe i nowhere forstår ikke jeg. Av andre fasiliteter der er en Golfbane hvor man må ut med over 200 usd i greenfee. Fontana leisure park er et område med bølgebasseng og andre badefasiliteter for familier. Der er også casino og små villaer til leie og der er barer og restauranter. Nå bygges det også et stort SM kjøpesenter inne på basen. Så det er mulig at regionen ruster seg opp til å ta imot enda flere fly med turister.
Men det var flyturen vi skulle fortelle om.
Seair er drevet av barnebarnet til tyske Dornier. Altså flyfabrikkens far. Han driver nå selskapet med en flåte av LET410 som er 19 setere. Det seneste året har de utvidet flåten med 2 Dornier 328 (han var vel forpliktet :))
Ankomsten til terminalen er litt typisk filippinsk. Det virker som om de har en haug med folk på tiltak. Først inn på terminalen. Må vise at man har billett for å slippe inn. Deretter må bagasjen gjennomlyses, og personene må gå gjennom metalldetektor. Jeg glemte å ta ut mobilen av lomma. Det pep da jeg gikk gjennom detektoren. Men det var det ingen som brød seg om. Vi ble bare vinket videre. Det var 2 skranker i operasjon for å ekspedere de 32 paxene som skulle fly på dagens flygning. Det var ikke så mye annen aktivitet der da neste avgang først var 4 timer senere. Men de har allikevel 3 personer bak hver skranke. En som jobber og 2 som ser på hva den som jobber gjør. Det er litt sånn på Filippinene. Personalkostnader er jo en av de laveste kostnadene et flyselskap har der nede.
Videre til skranke med 2 personer som krevde inn terminalavgift på 50 piso. (6 kr.) Deretter inn i en hall med plaststoler på geledd. Ingenting å kjøpe. Det var bare å vente. Heldigvis var det aircon der inne. Boarding gikk på tiden og vi måtte gå vel 150 meter ut til flyet.
Direkte ruten CRK - MPH flys av nevnte Dornier. Det er en flytid på 45 minutter. Flyet har 32 seter. Jeg satt behagelig på sete 2a. Setene er i en 1-2 konfigurasjon. En søt liten flyvertinne brukte turen til å servere oss en liten pose med snacks og et beger med vann. Dagens avgang var helt fullbooket.
Det er en ganske lang taxe-tur for å komme fra terminalen og til rullebanen. Fikk tatt noen bilder, men har problemer med å få lagt dem ut her av en eller annen grunn. Jeg var imponert over trykket på akselrasjonen da flyet satt fart for take off. Det var et kraftig rykk og en kraftfull akselrasjon. Litt moro faktisk.
Flyturen ble brukt til å titte ut av vinduet da det var klarvær, og ellers lese litt. Innflygningen kommer slik at man kan sitte å se ned på Boracay og den berømte White Beach. Rullebanen i Caticlan er veldig kort, slik at man er nødt til å sette ned flyet helt i enden av rullebanen og bremse kraftig opp. Det ble en pen landing, og kort tid etter stod vi og ventet på bagasjen. Deretter i en trike til båthavnen, og båt over til paradiset.
Halvannen uke senere dro vi tilbake. Egentlig mye av samme historie. Men en liten bemerkning må jeg gjøre til innsjekken i Caticlan. Det er max 10 kg baggasje på disse flyene. Jeg hadde 12 kg i min bag. Jeg ble da fortalt at jeg hadde overvekt. Til min store overraskele ble jeg bedt om å flytte 2 kg over i min håndbagasje. Ja forstå det den som kan. Jeg gjorde da dette, og da var alt i skjønneste orden. Only in the Philippines!!!
BF:cool2
Denne var en overraskelse... Høres spennede ut å fly med dette siste seslkapet. Historien om overvekt kunne skjedd i USA også...:wow: Der er det billigere å ta med 3 x 30 kilo enn 1 x 31 kilo...
Når kommer rapport fra returen?
Flott rapport, bare å vente på returen da ja :D
Flot rapport. Savner dog lidt billeder ;)
Ser frem til returen...
jcnorway
25-07-2010, 20:39
Når kommer rapport fra returen?
Han har vel allerede gjort det? :lol:
Halvannen uke senere dro vi tilbake. Egentlig mye av samme historie. Men en liten bemerkning må jeg gjøre til innsjekken i Caticlan. Det er max 10 kg baggasje på disse flyene. Jeg hadde 12 kg i min bag. Jeg ble da fortalt at jeg hadde overvekt. Til min store overraskele ble jeg bedt om å flytte 2 kg over i min håndbagasje. Ja forstå det den som kan. Jeg gjorde da dette, og da var alt i skjønneste orden. Only in the Philippines!!!
BF:cool2
grindstein
25-07-2010, 20:50
Flott og interesang raport.
Men noen bilder hadde ikke skadet:old
Bizflyer
25-07-2010, 22:38
Vel vel!
Rapporten er jo over 4 år gammel.
De nyere rapportene jeg har laget har hatt masse bilder jo!
BF:cool2