PDA

View Full Version : Kontrollsentral Sør til Sola

LN-ATC
27-09-2004, 12:08
Ledelsen i Avinor har i dag lagt fram sitt forslag til lokalisering av Kontrollsentral Sør.

Et styrevedtak skal foreligge 6. oktober.

All trafikk inn i Oslo AOR (luftrommet tilhørende Oslo Kontrollsentral) ble nokså umiddelbart stoppet. Luftfarten kan nok forvente forsinkelser i lang tid.

Avinor informerer her (http://www.avinor.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2141 ).

Edit: Her har vi et aktuelt NOTAM (http://www.ippc.no/NotamByIdServlet?bulletinId=ENOS-0019/04), som sier at ingen lufttrafikktjeneste vil bli utøvet i Oslo sitt område resten av dagen, unntatt er selvfølgelig ambulansetrafikk.

LN-BRK
27-09-2004, 12:18
...og det vil si at Gardermoen er stengt?

CK
27-09-2004, 12:20
og nå er hele luftrommet stengt so protest!

LN-BRK
27-09-2004, 12:25
Dagbladet henger med: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/27/409512.html

DY
27-09-2004, 12:28
Here we go again!

Bare et lite spørsmål. Er ikke Røyken nylig åpnet av Kongen med pomp og prakt?

LN-BRK
27-09-2004, 12:30
Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?

TigerBlack
27-09-2004, 12:40
oh my godess..

Er det noe vits å dra på spotting etter jobb idag tro ??

GF1
27-09-2004, 12:40
Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.

LN-ATC
27-09-2004, 12:48
Originally posted by GF1
Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.
Såså, ro ned. Hadde du likt å befinne deg ombord i et fly som var under kontroll av en flygeleder som nettopp har fått vite at han må flytte hjem og familie fra Østlandet til Vestlandet? I don't think so.

sail4fun
27-09-2004, 12:53
Originally posted by LN-ATC

Originally posted by GF1
Såså, ro ned. Hadde du likt å befinne deg ombord i et fly som var under kontroll av en flygeleder som nettopp har fått vite at han må flytte hjem og familie fra Østlandet til Vestlandet? I don't think so.

Feigt å kalle det noe annet en en Politisk Streik, her får dere -0- sympati, kom dere tilbake på jobb.
Prøv heller å ramme de som tar besluttningene.

/Geir

Guest
27-09-2004, 13:00
.og på osl.no står der: Dagens status: Trafikken ved Oslo Lufthavn går som normalt.

DY
27-09-2004, 13:05
Originally posted by jens

.og på osl.no står der: Dagens status: Trafikken ved Oslo Lufthavn går som normalt.

Forsinkelser er kanskje normalt :sarc

Rusl
27-09-2004, 13:13
Må innrømme at sympatien er liten her også....når ting blir gjort på denne måten.

De økonomiske konsekvensene er vel bra store

intransfer
27-09-2004, 13:19
En tillitsvalgt uttalte seg nettopp på radio og sa at svært få følte seg i form til å utføre arbeidet tilfredstillende i dag. For så vidt en greit forklaring, besluttningen innebærer jo en viss endring i livssituasjonen til flygelederene. Sikkert ikke like enkelt å være helt konsentrert om arbeidet da. Har selv fått slike nyheter der jeg jobbet tidligere (etter 11.09.2001) og det blir en spesiell arbeidssituasjon i timene etterpå.

HaraldH
27-09-2004, 13:27
Originally posted by LN-BRK

Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?

Tror neppe nærheten til ditt eller datt har spilt noen rolle her. Her er det nok the bottom line som helt og holdent har styrt beslutningen. Jeg må allikevel si at jeg er overrasket at Sola "vant", da jeg hadde trodd at lobbyistene på Røyken som tross alt sitter nærmere ledelsen i Wergelandsveien enn folka på Sola gjør hadde hatt bedre tilgang til Fr. Flesland.

I slike prosesser er det forøvrig alltid noen som "taper". Hadde Røyken blitt valgt hadde det vært flygelederne på Sola som hadde vært misfornøyde og flytrafikken på vestlandet og offshore som (potensielt) hadde vært lammet.

Falcon
27-09-2004, 13:29
At vi ikke tenkte på å slå av telenettene da noen tusen Telenor-kolleger ble sagt opp forrige året... :sarc

Men ikke skyt på LN-ATC, i alle fall - han er uskyldig! ;)

CK
27-09-2004, 13:35
Dette er dramatisk, og vil IKKE gi sympati. La oss håpe de iallefall har vett nok til å pelle seg tilbake på jobb ASAP. Dette blir kaos. Heldigvis ventet de til 10:30 - når trafikken hadde roet seg noe etter morgenrushet.

WestAir
27-09-2004, 13:36
I alle lokaliseringssaker vil det være vinnere og tapere. Flygelederne i Røyken er faktisk ikke de eneste som har opplevd å miste jobben eller at arbeidsplassen blir flyttet. Å ramme uskyldige flypassasjerer på en slik måte er barnslig!

The Ticketor
27-09-2004, 13:36
osl.no suger. :(

DY
27-09-2004, 13:37
Originally posted by HaraldH

Tror neppe nærheten til ditt eller datt har spilt noen rolle her. Her er det nok the bottom line som helt og holdent har styrt beslutningen. Jeg må allikevel si at jeg er overrasket at Sola "vant", da jeg hadde trodd at lobbyistene på Røyken som tross alt sitter nærmere ledelsen i Wergelandsveien enn folka på Sola gjør hadde hatt bedre tilgang til Fr. Flesland.

I slike prosesser er det forøvrig alltid noen som "taper". Hadde Røyken blitt valgt hadde det vært flygelederne på Sola som hadde vært misfornøyde og flytrafikken på vestlandet og offshore som (potensielt) hadde vært lammet.

Kanskje de tok det for gitt at dette ble lagt til Røyken.....
...noe a la P4 gjorde...de trodde jo at de skulle få forlenget konsesjonen i 10 år til, og leverte en visstnok dårlig gjennomarbeidet søknad.....

....bare en tanke.

Martin
27-09-2004, 13:44
Bare et spørsmål: Hvordan vil denne streiken ramme andre flyselskaper som flyr over Oslo-området, f.eks Fra Stockholm o.l. Forskjellige ruter som passerer over Øtlandsområdet. Blir de dirigert rundt?

CK
27-09-2004, 13:51
INGEN fly i Sør-Norge (sør for TRD) i norsk luftrom...

Martin
Originally posted by CK

Ikke på vestlandet heller??

Andrev
Hm, fikk akkurat telefon fra en kompis som var på vei til Oslo da streiken startet - de måtte returnere til Værnes...

For et styr...

BEF
27-09-2004, 13:56
Jeg bøyer meg støvet for såpass barsnelig og tåpelig oppførsel.

Frem til nå har lærere stått øverst på min antisympati-liste, men nå overgår flygerlederne dem en høy gang.

Å legge skylden på dårlig form hos samtlige flygeledere er (unskyld uttrykket) "PIS SPREIK". De var da i god nok form til sørge for at alle fly kom seg ned før de igangsatte dette tullet. Dette er gjort med totalt overlegg og det ligger langt sterkere plitiske enn medisinske grunner til denne aksjonen.

DY
27-09-2004, 13:56
På vestlandet går det enkelte fly. Anbefaler å gå inn på www.avinor.no for oppdatert info ang hvilke flyplasser og flighter som er kansellert. God info der....

SK1399
27-09-2004, 13:57
Originally posted by Martin

Originally posted by CK

Ikke på vestlandet heller??

Joda, på vestlandet flyr vi fortsatt :)

Er kun Oslo ATCC som er stengt. Stavanger er fremdeles opperativ.

TG923
27-09-2004, 14:00
Originally posted by DY

Kanskje de tok det for gitt at dette ble lagt til Røyken.....
...noe a la P4 gjorde...de trodde jo at de skulle få forlenget konsesjonen i 10 år til, og leverte en visstnok dårlig gjennomarbeidet søknad.....

....bare en tanke.

Mener du med dette at Røyken også vil bli vinnere til slutt (som P4) :p

BEF
27-09-2004, 14:02
Originally posted by TG923

Mener du med dette at Røyken også vil bli vinnere til slutt (som P4) :p

He-he....

Ja, de må bare bytt frekvens :p :D

LN-BRK
27-09-2004, 14:03
Hver gang flygeledere setter igang aksjoner eller går til streik, så blir de kalt for barnslige, umoralske osv osv. Men når det er snakk om andre bransjer, så er det rett og rimelig at man streiker. Hvor er logikken?

Og til de som mener det er trist dette går utover uskyldige passasjerer: Det er jo hele poenget! En aksjon/streik har ikke noe poeng om det ikke får konsekvenser for noen.

Jeg har faktisk litt sympati for flygelederne. Hvor mange her ville helt ærlig vært glade og fornøyde og full av pågansmot for å fullføre sitt arbeid samme dag som de hadde fått beskjed om at arbeidsplassen er i fare om man ikke er interessert i å ta med hele familien og flytte til en annen del av landet? Jeg tror svært få av oss hadde klart å gjøre noe fornuftig arbeid resten av en slik arbeidsdag, og her snakker vi i tillegg om personer som har ansvaret for sikkerheten i luften.

Noe av grunnen til dagens aksjon er nok også politisk rettet, men det er også noe menneskelig oppi det hele.

CL

The Ticketor
27-09-2004, 14:03
BEF, ned kommer de vel (ifølge Avinor). Men så er det stopp. Med tanke på det, er det neppe mange som har lyst å sende flyet sitt til en stengt flyplass, for da står det kanskje der resten av dagen.

Olebno
27-09-2004, 14:08
I følge Notam er OSL AOR stengt frem til midnatt UTC. AOR = Area of responsiblity.
Torp/Sandefjord ligger under OSL AOR. Følgelig ingen trafikk der heller. Er ikke sikker på Kristiansand, men den ligger kanskje under SVG AOR ? Widerøe flyr nord/syd på Vestlandet pluss rutene til/fra UK. TRD-CPH går via Svensk airspace.

Guest
27-09-2004, 14:11

Og til de som mener det er trist dette går utover uskyldige passasjerer: Det er jo hele poenget! En aksjon/streik har ikke noe poeng om det ikke får konsekvenser for noen.

Strejker = gidseltagning, har efter min mening INGEN berettigelse. Hvad enten vi taler om flyveledere, skolelærere, skraldemænd eller andre.

BEF
27-09-2004, 14:14
Bare for å sagt det; Jeg har sjeldent så stor sympati or de streikende, i alle fall ikke de siste årene, uansett bransje eller yrke.

Flygelederne kaller jo selvsagt ikke dette for en aksjon. De ble jo bare "plutselig" syke hele gjengen.
Ikke forsøk å bortfolklar faktumet. Dette er ikke annet et et barnslig trekk for å fange litt febrilsk oppmerksomhet.

Helt OK at flygeldere også skal kunne aksjonere, men de bør følge spillereglene de som alle andre. Å bare sette seg på ræva og furte når de selv føler for det, er jo utrolig egoistisk.

Og hvis det er noen som er i ferd med tørke vekk noen "krokodilletårer" som leser dette:
-Kom dere tilbake på jobb! Svært få som synes synd om dere, i alle fall når dere aksjonerer på skike barnslige og ulovlige måter som dette.

LN-BRK
27-09-2004, 14:16
Originally posted by BEF
Helt OK at flygeldere også skal kunne aksjonere, men de bør følge spillereglene de som alle andre. Å bare sette seg på ræva og furte når de selv føler for det, er jo utrolig egoistisk.

Så hadde du fått samme type beskjed som flygelederne har fått i dag, så hadde du med glede og iver jobbet helt normalt resten av arbeidsdagen? Det tviler jeg sterkt på....

Guest
27-09-2004, 14:18
OK, så hver gang en arbejdsplads flytter er det OK at de ansætte "bli'r syge"? Intet er permanent i denne verden - heller ikke ens arbejdsplads.

WF841
27-09-2004, 14:21
Jeg har forståelse for at det kanskje er enkelte (eller samtlige) av flygelederne ved Røyken som ikke føler seg i form til å jobbe akkurat i dag når de har fått denne beskjeden.
Men fra i morgen av og resten av tiden de skal jobbe i Røyken har jeg ikke særlig sympati for eventueller fremtidige aksjoner. Alle flygelederne beholder tross alt sine jobber i motsetning til tusenvis av andre i luftfartsbransjen som ikke bare har måttet flyttet men som også har mistet sine jobber.

CK
27-09-2004, 14:22
klart det ikke er noe gøy, men slikt skjer faktisk - at bedrifter flytter rundt i landet (eller ut av landet), og det unnskylder ikke å lage fullstendig kaos i flytrafikken på ukjent tid. Tørk nesa og kom tilbake på jobb!

LN-ATC
27-09-2004, 14:37
Originally posted by Falcon
Men ikke skyt på LN-ATC, i alle fall - han er uskyldig! ;)
Takk. :) Jeg sitter heldigvis "kun" i et tårn.

Originally posted by CK
Dette er dramatisk, og vil IKKE gi sympati. La oss håpe de iallefall har vett nok til å pelle seg tilbake på jobb ASAP. Dette blir kaos. Heldigvis ventet de til 10:30 - når trafikken hadde roet seg noe etter morgenrushet.
Vet du hva, flygeledere gir fullstendig FAEN i om DU gir sympati eller ikke. Dette her handler ikke KUN om en politisk streik, men også om folks liv, familie etc. Jeg syntes det er fair at man må få lov til å være frustrert og forbanna på sin ledelses beslutning i noen timer. Prøv og sett deg inn i andres situasjon også, CK! Jeg vet ikke i hvilken grad du har innsikt i CRM, menneskelige ytelser og begrensninger etc, men det finnes nok av hendelsesrapporter å lære av, som tilsier at folka der borte trenger en liten pause akkurat nå.

Det er tøft gjort av Randi å gå inn for nedleggelse av Oslo kontrollsentral og hun burde ikke bli overrasket av denne aksjonen. Har hun gjort jobben sin har hun informert flyselskapene på forhånd.

Om en tilsvarende aksjon hadde kommet om det var Stavanger som skulle legges vet vi ikke, men jeg tør påstå det er tydlige kulturforskjeller mellom de to kontrollsentralene.

Guest
27-09-2004, 14:42

........., men jeg tør påstå det er tydlige kulturforskjeller mellom de to kontrollsentralene. så er det måske meget forståeligt at det ikke var den anden der blev nedlagt!

LN-BRK
27-09-2004, 14:47
Jeg vet ikke i hvilken grad du har innsikt i CRM, menneskelige ytelser og begrensninger etc, men det finnes nok av hendelsesrapporter å lære av, som tilsier at folka der borte trenger en liten pause akkurat nå.

Viktig poeng! Hvis nå flygelederne hadde fortsatt sitt arbeid som normalt samtidig som de hadde tankene helt andre steder, og det hadde oppstått en "hendelse", da ville nok pipen fått en annen låt.

Det er bare noen få uker siden HSBL kom med en rapport etter en hendelse med WF hvor noe av konklusjoen av at styrmannen hadde mottatt oppsigelse og at han var påvirket av dette.

De flyselskaper som mener flygelederne opptrer barnslig nå tenker kanskje mer penger enn sikkerhet? ....

CK
27-09-2004, 14:48
ATC - jeg har stor sympati for folk som opplever at deres arbeidsplass flyttes, legges ned etter skjæres ned. Jeg har selv vært offer for nedskjæringer, og fant meg noe annet å gjøre. Slik ER det faktisk i samfunnet, og det å lamme hele samfunnet ved å stenge luftrommet er rimelig dramatisk. Å skylde på at de ansatte ikke er i stand til å gjøre jobben sin skikkelig er - for å bruke et dansk ord - VRØVL! Dette er politikk, og det finnes andre måter å gjøre dette på.

KAB
27-09-2004, 14:51
Man klarer kanskje å overkomme et slik dårlig nyhet om man sitter på et kontor og skufler papirer, men som flygeleder har du faktisk et stort ansvar for andre folks sikkerhet. Jeg har full forståelse for flygelederne som trenger en pause.

Bengt
27-09-2004, 14:52
Oavsett vad jag tycker om var kontrollcentralen ska ligga (jag tycker ingenting och jag vet inget om det) så har jag ett start förakt för de som använder sjukskrivning för strejk.
Är de missnöjda med hur arbetet ska förläggas i framtiden så kan de strejka, det finns regler kring hur strejk får genomföras. Struntar de i reglerna kan de genomföra en olaglig strejk med de eventuella konsekvenser det kan få (böter, avsked men oftast inget alls).
Däremot att utnyttja den allmänna sjukförsäkringen är skamligt och fegt!

LN-ATC
27-09-2004, 14:54
Originally posted by CK
Å skylde på at de ansatte ikke er i stand til å gjøre jobben sin skikkelig er - for å bruke et dansk ord - VRØVL! Dette er politikk, og det finnes andre måter å gjøre dette på.

Det tar jeg som et tydelig "jeg har ingen greie på sånt"-svar på dette spørsmålet/utsagnet:

Jeg vet ikke i hvilken grad du har innsikt i CRM, menneskelige ytelser og begrensninger etc, men det finnes nok av hendelsesrapporter å lære av, som tilsier at folka der borte trenger en liten pause akkurat nå.

Men ja, det er nok noe politikk i tillegg, det skal du ha.

LN-BRK
27-09-2004, 14:59
CK, det blir litt for enkelt å si at dette er helt normalt i samfunnet. Mener du virkelig at man bare skal bite det i seg og tenke: "Ja, dette er jo helt normalt, så vi får bare fortsette å jobbe uten å tenke på det!".

Har man en vanlig kontorjobb og får en slik beskjed, så er kanskje den største konsekvensen at man jobber sakte fordi man tenker på helt andre ting og man gjør kanskje noen små feilvurderinger av den grunn (og som kan rettes opp igjen neste dag). Men sitter man og dirigerer fly, så nytter det ikke å følge sitt eget tempo og feilvurderinger er ikke tillatt. Flyene flyr ikke noe saktere, man må opprettholde samme tempo og man har fortsatt de samme krav til nøyaktighet og sikkerhet. Overser man en liten detalj fordi tankene er helt andre steder, kan konsekvensene være dramatiske og katastrofale.

Sikkert vanskelig å skjønne dersom man ikke har kjennskap til hvor liten tue som skal til for å velte et stort lass (CRM, MYB etc), men det er lov å sette seg inn i andres situasjon....

laurenz
27-09-2004, 15:03

Hver gang flygeledere setter igang aksjoner eller går til streik, så blir de kalt for barnslige, umoralske osv osv. Men når det er snakk om andre bransjer, så er det rett og rimelig at man streiker. Hvor er logikken?

Streik er noe ordentlig dritt som stort sett har mest konsekvenser for uskyldig 3. part. Så jeg er streikemotstander omtrent uansett hvem eller hva. Bare så det er sagt :p

Har sett litt på hva som flyselskappene skriver om alt dette.

Norwegian:
Lufttrafikken stengt ved Oslo Lufthavn, Gardermoen
27.09.2004

Alle ankomster og avganger med fly til Oslo Lufthavn, Gardermoen, Sandefjord lufthavn, Torp, Kristiansand Lufthavn, Kjevik og Fagernes lufthavn, Leirin er innstilt inntil videre.

Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008. Avinor kommer tilbake med nærmere informasjon om hvordan flytrafikken blir berørt så snart vi har mer informasjon.

Vi kommer tilbake med mer informasjon.

Widerøe:
All lufttrafikk over Sør-Norge midlertidig innstilt. Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008
For oppdatering, følg med på vår fly-irute tjeneste og i media. Vær snill å ikke ring oss om denne saken. Bruk chat eller epost.

SAS Braathens
Grunnet aksjon blant flygeledere er de fleste flyplasser i Norge stengt for flytrafikk pr 27.september 2004. Vi tillater følgende for våre passasjerer som er direkte berørt:

Passasjerer som er direkte berørt tillates booket om til annen flyavgang i nærmeste ledige klasse, helt opp til C om ikke annet er ledig.

Passasjerer som må reise i dag og ikke har behov for ombooking til annen dag/flight kan innvilges refusjon, unntatt servicefee.

Ta kontakt SAS Braathens på telefon 05400, eller ditt lokale reisebyrå.

Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon fortløpende.

DAT
Luftrummet over Oslo er lukket
På grund af en fælles sygemelding blandt flyverledere som styrer luftrummet omkring Oslo, kan ingen flyselskaber desværre gennemføre flyvninger til og fra Oslo i øjeblikket. Vi vil løbende holde vores hjemmeside opdateret, når vi kender til flere oplysninger. Indtil videre går vores information på, at aktionen fortsætter til kl. 02.00 natten mellem mandag og tirsdag. Men dette er ikke bekræftet.

Coast Air

Sterling

Nordic Airlink

Ikke alle som er like flink til å informere. Flighttracking hos Sterling forteller faktisk at flyene skal gå....hmmm

CK
27-09-2004, 15:09
politiske streiker er jo tillatt, og det er måten man kan protestere på - men da gjelder visse regler - å legge ned arbeidet og kalle det "sykdom" er for gjennomsiktig og som Jens var inne på, et misbruk av sykemeldingen.

Når det er sagt er det klart det er hardt for de som er rammet, og selv så jeg helst at vi fortsatte å bruke det flotte anlegget som er bygget i Røyken nettopp for å ta seg av flytrafikken. Om 18-24 måneder regner jeg med at flytrafikken er på gamle 2000-høyder igjen, og da vil jeg tro at kontrollsentralen i SVG er for liten. Da trengs det flere folk. Og, norske luftfartsmyndigheter har jo allerede problemer med å fylle stillingene (les Luftfartstilsynets flytting til BOO) så jeg er ikke optimistisk med tanke på å fylle de nødvendige stillingene i SVG.

Dette er IKKE en god beslutning fra De Høye Tårn i Avinor. Og regningen kommer - som vanlig - til å sendes flyselskapene!

LN-KOG
27-09-2004, 15:13
Originally posted by CK
Dette er IKKE en god beslutning fra De Høye Tårn i Avinor. Og regningen kommer - som vanlig - til å sendes flyselskapene!
Som igjen sender den til de reisende.... Slik at det er du og jeg som ikke har ID-billetter som må betale.:D

Guest
27-09-2004, 15:17
Hvis det er så slemt at arbejde i anden del af landet - så sig jobbet op MED NORMALT VARSEL. En arbejdsgiver kan lede og fordele arbejdet (danske regler) - deri ligger også at kunne flytte arbejdspladsen. Arbejdsgiver foretager sig ikke noget ulovligt - derfor er der ikke belæg for at arbejdstager gør det.

Helt ærligt hvis ikke disse flyveledere oplever noget værre end dette i deres liv - hvad er så problemet.

morr
27-09-2004, 15:18
Flyvelederne har jo vært klar over at innstillingen kunne medføre at kontrollsentralen måtte flytte, slik at man kunne vært forberedt på dette utfallet. At hele gjengen plutselig blir syk nå skaper ikke sympati.

Flyselskapene har gjennomgått tøffe nedskjæringer de siste årene, og det har vært få streiker som følge av det. Det er rett og rimelig at det også blir endringer i Avinor - i 2004 hører endringer til alle bedrifter, ja til og med statlige. Takk og pris for det.

Om flyveledergjengen vil gjøre situasjonen komplett - bør sympatistreik fra de andre kontrollsentralene komme i løpet av kvelden.

BEF
27-09-2004, 15:42
Så hadde du fått samme type beskjed som flygelederne har fått i dag, så hadde du med glede og iver jobbet helt normalt resten av arbeidsdagen? Det tviler jeg sterkt på....

Jeg har jobbet lenge nok i flybransjen til at jeg HAR opplevd triste nyheter på arbeidsplassen. Det hadde vært rimelig egoistisk av meg å sørge for fosinkelser og kanselleringer den gang.

Stikk fingeren i jorda! Dette drier seg ikke om at flygelederne ikke føler seg i form til å jobbe. Dette er en regelrett ulovlig aksjon. Naivt å kalle der noe annet.

LN-ATC
27-09-2004, 15:46
Originally posted by CK
Når det er sagt er det klart det er hardt for de som er rammet, og selv så jeg helst at vi fortsatte å bruke det flotte anlegget som er bygget i Røyken nettopp for å ta seg av flytrafikken.
Vet ikke helt hva som er flott med anlegget der borte? Når det gjelder det tekniske så har Stavanger allerede mer moderne utstyr. Og de ansatte vil faktisk ut av fjellet grunnet miljø. Den saken skal plutselig ha blitt droppet da de forsto de kunne bli lagt ned...

Originally posted by CK
Om 18-24 måneder regner jeg med at flytrafikken er på gamle 2000-høyder igjen, og da vil jeg tro at kontrollsentralen i SVG er for liten.
Det er ikke snakk om noen hasteflytting til Sola med det første. Etter planen skal ikke den nye kontrollsentralen være etablert før i 2008, iflg pressemeldingen fra Avinor jeg linket til i innlegg #1. Når det gjelder fysisk rom så er det plently plass begge steder, og Stavanger øker sin bemanning med 5-10 (?) flygeledere de nærmeste 1-2 årene, så jeg trur ikke du skal frykte at kontrollsentralen her borte er/blir for liten, verken på den ene eller andre måten.

Alle hadde vært tjent med mer flytrafikk, (ikke Greenpeace & Co da, men dem driter vi i) så det håper vi skjer!

The Ticketor
27-09-2004, 15:54
Har hun gjort jobben sin har hun informert flyselskapene på forhånd.

Uten å ta stilling, så hadde et sånt varsel ikke hatt noen effekt what so ever. Ingen kansellerer flighter på et så tynnt grunnlag som et sådant varsel ville ha vært.

Og der kom CNL på AY658 tikkende inn på SITA-printeren...

DY
27-09-2004, 15:56
Barnslig aksjon i mine øyner. Forstår selvsagt at man er skuffet og at man kan bli forbannet, men å bare gå hjem......

Flygeledere har som mange andre yrkesgrupper et stort ansvar. Forstår at man kanskje ikke er i 100% form når en får vite at det er FORESLÅTT å flytte sentralen. Har oppfattet som det ikke er vedtatt ennå. Tenk om sykepleiere, leger, etc bare skulle gå hjem fordi det har vært foreslått å legge ned sengeposten......

Kom dere på jobb igjen! Dere rammer uskyldige. Flygeledere har fått en utdannelse fra Staten som har gitt dem BETALING for å utdanne seg, har ikke studielån og tjener forholdsvis bra (moderat sagt).

(EDIT) P.S.Vi andre dødelige for bare håpe at flygelederne ikke er ansat i en IA-bedrift (Inkluderende arbeidslivbedrift)....da kan man jo bruke egenmelding i 8 sammenhengende dager...mot vanligvis 3
:)

LN-BRK
27-09-2004, 16:23
Originally posted by DY

Flygeledere har fått en utdannelse fra Staten som har gitt dem BETALING for å utdanne seg, har ikke studielån og tjener forholdsvis bra (moderat sagt).

Åja, selvfølgelig, og derfor har de ingen grunn til å klage på noenting! Da skjønner jeg også at hele greia er barnslig.

DY
27-09-2004, 16:33

Originally posted by DY

Flygeledere har fått en utdannelse fra Staten som har gitt dem BETALING for å utdanne seg, har ikke studielån og tjener forholdsvis bra (moderat sagt).

Åja, selvfølgelig, og derfor har de ingen grunn til å klage på noenting! Da skjønner jeg også at hele greia er barnslig.

Ædabæda-kommentar fra LN-BRK. Selvsagt har man rett til å si fra og klage. Det vi diskuterer her er faktisk måte det KLAGES PÅ. At man har vært så heldig å få en god utdannelse betalt og fått en jobb som er givende og innteksgivende er jo flott. Og dette er jo ikke bestemt ennå, men er et FORSLAG. Synes at man har overreagert...men som tidligere sagt så har jeg forståelse for at en blir skuffa...noe sikkert mange andre i arbeidslivet kan skrive under på og som har vært nødt til å bytte jobb pga omorganiseringer. Om mna tror at det ikke kommer til å skje omorganiseringer i arbeidslivet er en blåøyd. Man kan vel trøste seg med at det forslås å flytte til Stavanger og ikke en øde plass. Stavanger har jo et godt miljø mtp luftfarten.

The Ticketor
27-09-2004, 16:38
ikke en øde plass

BOO?

Fikk denne på e-mail nå, fra en eller annen avis tenker jeg:

Fortsatt flystans i Øst-Norge:
Ettermiddagskiftet tok egenmelding
Flystansen fortsetter utover ettermiddagen og
kvelden. Det er klart etter at også
ettermiddagskiftet ved Røyken Kontrollstasjon
har tatt egenmelding.

Ettermiddagskiftet ved Røyken Kontrollstasjon
skulle ha overtatt klokken 14.30. Det skjedde
ikke. Årsaken var at samtlige hadde valgt å ta
egenmelding, opplyser Erik Berg ved Røyken
Kontrollstasjon til NRK.

Berg sier videre at de ansatte ved Røyken
Kontrollstasjon ble utslått av meldingen om at
Avinor-ledelsen gikk inn for å legge
kontrollsentralen for Sør-Norge til Stavanger
Sola.

Det er rundt 200 ansatte - hvorav 110 er
flyveledere, som arbeider ved Røyken
Kontrollstasjon i Buskerud.

laurenz
27-09-2004, 16:46
Jeg hører nå på P4 at de ansatte ikke jobber opperativt. Så de er der men gjør noe annet. Tillitsvalgt sier at hellet ikke kveldskiftet som akkurat har kommet på jobb vil gjøre noe. Dette høres ikke ut som folk som har en tung melding å bearbeide men som en aksjon. Også jeg har vært bort i meget vanskelige situasjoner både privat og på jobb men jeg har altid gjort det jeg kan for at ikke det skal gå ut over jobben min.
40.000 mennesker er berørt av dette sies det på radioen. Stakkars flyveledere? Vel.....

Og når skal de flyttes? Om 4 år!!!! Og denne prossesen har de vist om siden desember i fjor. Dette er ingen sjokkmelding!

Laurenz

LN-ATC
27-09-2004, 16:48
Originally posted by DY
Og dette er jo ikke bestemt ennå, men er et FORSLAG.
Jeg skal ikke kverulere i hele dag altså :) ...du har rett i at det er et "forslag". Men det skal _litt_ til om ikke styret kommer til å vedta just det same. Om styret går en annen vei vil det være å vise mistillit til adm. dir. og bør vel normalt få konsekvenser for noen hoder. Så dette er ikke bare et tilfeldig forslag, sannsynlgivis er det den endelige avgjørelsen vi har fått servert i dag.

LN-BRK
27-09-2004, 16:52
Originally posted by DY
Det vi diskuterer her er faktisk måte det KLAGES PÅ. At man har vært så heldig å få en god utdannelse betalt og fått en jobb som er givende og innteksgivende er jo flott.

Nettopp, men det er du som nevner det i samme åndedrag som du sier at de bør komme seg tilbake i jobb og at det rammer uskyldige....

Om mna tror at det ikke kommer til å skje omorganiseringer i arbeidslivet er en blåøyd.

Helt enig! Flygelederne er heller ikke blåøyde vil jeg tro, men de reagerer og bruker de virkemidler de kan.

Det er helt sikkert politiske hensikter med dagens aksjon (jeg er ikke komplett idiot), og det beste ville vel vært at ettermiddagsskiftet ble kjørt som normalt eller med redusert kapasitet (noe som ikke skjer). Da hadde de fått roet ned, snakket sammen, og de haddet samtidig fått markert sitt synspunkt.

At de umiddelbart la ned arbeidet når beskjeden kom ser jeg ikke på som unormalt sikkerhetsmessig sett. Ville sett på det som mer unormalt om de bare fortsatte helt upåvirket.

DY
27-09-2004, 17:30

Originally posted by DY
Det vi diskuterer her er faktisk måte det KLAGES PÅ. At man har vært så heldig å få en god utdannelse betalt og fått en jobb som er givende og innteksgivende er jo flott.

Nettopp, men det er du som nevner det i samme åndedrag som du sier at de bør komme seg tilbake i jobb og at det rammer uskyldige....

Om mna tror at det ikke kommer til å skje omorganiseringer i arbeidslivet er en blåøyd.

Helt enig! Flygelederne er heller ikke blåøyde vil jeg tro, men de reagerer og bruker de virkemidler de kan.

Det er helt sikkert politiske hensikter med dagens aksjon (jeg er ikke komplett idiot), og det beste ville vel vært at ettermiddagsskiftet ble kjørt som normalt eller med redusert kapasitet (noe som ikke skjer). Da hadde de fått roet ned, snakket sammen, og de haddet samtidig fått markert sitt synspunkt.

At de umiddelbart la ned arbeidet når beskjeden kom ser jeg ikke på som unormalt sikkerhetsmessig sett. Ville sett på det som mer unormalt om de bare fortsatte helt upåvirket.
Så så LN-BRK, har aldri påstått at du er komplett idiot, og kommer aldri til å på stå det.
La oss roe oss ned litt begge to, tror vi er litt enige også. Jeg tor det hadde vært smartere om de f.eks gjorde andre framstøt enn å ødelegge høstferien og flyreisene til mange. At noen kan synes det er tøfft å jobbe etter en sånn beskjed kan jeg forstå, men at ALLE ikke klarte å jobbe etter at det er kommet et FORSLAG (ikke bestemt noe ennå) om at samfunnet vil tjene på å flytt kontrollsentralen til Stavanger synes jeg er litt merkelig. Det er altså 1 flygeleder på Røyken som taklet en slik situasjon.....egentlig ikke særlig betryggende.

Forøvrig interessant lesning:
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article283891.ece

LN-BRK
27-09-2004, 17:39
Hehe, jeg mente ikke at du sa jeg var komplett idiot, ville bare opplyse om at jeg ikke er det :)

Aftenposten: Avinor har besluttet å innstille alle flyginger til og fra Gardermoen, Torp og Kjevik for resten av dagen.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article879046.ece

Er det ikke litt rart å bestemme seg for det, eller er det bedre å starte på nytt i morgen?

Kenneth
27-09-2004, 17:44
Flygelederene på østlandet, såvel som på vestlandet, har lenge visst at man skal redusere antall sentraler til en i Sør-Norge. Dette burde alle flygelederene tatt inn over seg, slik at de var mentalt forberedt når avgjørelsen kom (som forøvrig ikke har blitt tatt enda). Jeg mener at "syke"-meldingen har preg av å være en ren demonstrasjon.

DY
27-09-2004, 17:46
Skal være forsiktig med å si aksjon...men siden flygelederne tidligere har brukt nettopp dette midlet tidligere i saker så må de jo regne med at folk tenker sitt.

Var forresten innom www.osl.no hvor man nå har klart å legge ut noen linjer om hva som skjer....og i beste serviceånd har man ennå ikke klart å skrive 1 setning på et annet språk enn norsk - utrolig dårlig, men typisk norsk!

Superhai
27-09-2004, 17:58
Jaja, blitt inkalt på overtid i morgen, men skal de være 'syke' i morgen og så blir det vel lettjente penger.

Min mening er at man kan streike, men i det minste gjør aksjonen lovlig. Send et varsel i forkant, og la det bli siste utvei - det finnes andre måter å markere på som bør prøves først.

Hvis det er sånn at flygelederne blir syke av en dårlig melding som de faktisk visste kom til å komme, så vil jeg heller stille spørsmålstegn til om de er egnet til jobben de driver med.

GF1
27-09-2004, 18:17
Tillitsvalgt for flygelederne i Ryken ved det han har uttalt til Aftenposten:

" Ingen her er sykmeldte, men de jobber ikke operativt. Dette er ikke en aksjon, men det er enkeltindivider som har funnet ut at de ikke kan jobbe videre. At det skjer med mange samtidig, skyldes at vi jo har fått den samme beskjeden, sier tillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Bendik Heggelund"

http://www.aftenposten.no/reise/article878931.ece

laurenz
27-09-2004, 18:46
Originally posted by GF1

" Ingen her er sykmeldte, men de jobber ikke operativt. Dette er ikke en aksjon, men det er enkeltindivider som har funnet ut at de ikke kan jobbe videre. At det skjer med mange samtidig, skyldes at vi jo har fått den samme beskjeden, sier tillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Bendik Heggelund"

http://www.aftenposten.no/reise/article878931.ece

Nå har jeg bestandig trod at et viktig krav til denne jobben var at man kunne arbeide under stort press. Med andre ord, mann skal tåle litt. Nå sier Heggelund at det individuelt hvor lang tid det vil ta å komme over dette sjokket.

Jeg får ikke dette til å stemme....

LCH
27-09-2004, 18:53
Flyvelederne i Trondheim er tydeligvis mye sterkere psykisk enn de i Oslo da, selv om det vel var en del sykemeldinger der også. :p

Superhai
27-09-2004, 18:55
Originally posted by LCH

Flyvelederne i Trondheim er tydeligvis mye sterkere psykisk enn de i Oslo da, selv om det vel var en del sykemeldinger der også. :p

Er det noen igjen av de da? :)

Superhai
27-09-2004, 19:04
Hvor mange flyveledere er det på jobb på hvert skift på Røyken da? 10-20?

Go Røyken
27-09-2004, 19:09
Det var like mye sykemeldinger ved Trondheim kontroll, forskjellen er at en stor del av trafikken til Trondheim kontroll kunne rutes via Sverige. (Vi har gjort det i flere mnd, gjør det delvis ennå) Man kunne således klare seg med mindre bemanning. :zzz

EB
27-09-2004, 19:11
Er det noe som får norske følelser i sving - så er det en god gammeldags lokaliseringsdebatt!!!

DY
27-09-2004, 19:12
Siden det ikke er en streik, men sykdom, er det jo ingenting i vegen for at Avinor henter inn flygeledere fra andre plasser om dette lar seg gjøre. Om noen tør.....:)

LCH
27-09-2004, 19:12
Originally posted by Go Røyken

Det var like mye sykemeldinger ved Trondheim kontroll, forskjellen er at en stor del av trafikken til Trondheim kontroll kunne rutes via Sverige. (Vi har gjort det i flere mnd, gjør det delvis ennå) Man kunne således klare seg med mindre bemanning. :zzz

Mener du at alle flyveledrne i Trondheim ATCC ble syke samtidig?

LCH
27-09-2004, 19:13
Originally posted by DY

Siden det ikke er en streik, men sykdom, er det jo ingenting i vegen for at Avinor henter inn flygeledere fra andre plasser om dette lar seg gjøre. Om noen tør.....:)

Men flyveleder vokser ikke akkurat på trær her i landet. (Desverre, er jeg fristet til å si i dag...)

LCH
27-09-2004, 19:14
Originally posted by EB

Er det noe som får norske følelser i sving - så er det en god gammeldags lokaliseringsdebatt!!!

Jepp, kjenner liksom at nasjonalfølelsen banker litt ekstra hardt i dag! :D :sarc

Arrow
27-09-2004, 19:14
Jeg skal unngå å bruke ordet barnslig, for det er brukt nok nå.

MEN, jeg vil si at det hadde nok vært en bedre ide med "gå sakte aksjon" enn å bli "syke" og gå hjem. Jeg mener de har rett til å reagere, men ikke overreagere.

Det som irriterer meg mest er Avinor. De henviser alle passasjerer til flyselskapene for informasjon. Nei, nå får Avinor ta på seg lua og komme seg ut og informere selv. Sett opp et 800-info-telefonnummer for alle. Jeg håper alle merkostnader for flyselskapene blir notert og sendt som regning til Avinor.

Grrr... fra Arrow som er lykkelig langt unna kaoset. :p

TG923
27-09-2004, 19:19
Originally posted by DY

Litt vanskelig å fly dem inn kanskje.....

EB
27-09-2004, 19:21
Good point!!!

Go Røyken
27-09-2004, 19:24
er det jo ingenting i vegen for at Avinor henter inn flygeledere fra andre plasser om dette lar seg gjøre. Om noen tør.....:)

Går fint det, når du ikke har noen til å lære opp, er det krav om (Lovpålagt) ca 9 mnd simulatortrening eller noe slik. Kjør på!

(Det funker ikke å ta en "Reagan" for å si det slik) :zzz

Guest
27-09-2004, 19:25
Originally posted by Go Røyken

(Det funker ikke å ta en "Reagan" for å si det slik) :zzz Åh mon ikke - hvor der er vilje er der vej!

Superhai
27-09-2004, 19:43
Men kanskje Flesland fikk noen hviskende ord fra Dagfinn Høybråten... "Kutt Røyken" :D Og noen raske søk på internett finner jo mange gode tips. "Kutt Røyken på 5 timer" "Bli kvitt Røyken på internett" "Stump Røyken - Bli kvitt hosten" "Gjør som kong Harald: Kutt Røyken" "Hypnose hjelper deg til å kutte Røyken" "Bli slank selv om du kutter Røyken." :p

sail4fun
27-09-2004, 20:08
Tenk at 62 mann i fjellet der ute i nabobygda kan stelle til så mye fa... skap, og de får til og med beholde jobben.

Skal si det er mange barn som var på vei til Bestemor/far/tante/onkel som gråt sine tårer i dag.

Nesten så jeg er fristet til å reise ut der å slå opp et banner utenfor porten.

Nei gutta der ute, skjerp dere , nå får det være nok "furting", jeg har satt på scannern og venter å få høre en lyd fra dere ...

(se også Sig'n min, snart SKAL jeg ut å fly..)

/Geir

Turtle
27-09-2004, 20:15
De har ikke helt klart å sperre for all trafikk til og fra Kjevik. SAS greide å få lirket inn SK2882/3 ved å fly halvveis til Stavanger på vei ut (helt til Sola, hvis de fulgte flight plan...) og det er jo en passe omvei til CPH. Well done SAS som finner veien! :)

Hvorfor vestlandsrutene til Braathens også har stoppet opp skjønner jeg ikke helt.

DY
27-09-2004, 20:29
Originally posted by TG923

Originally posted by DY

Litt vanskelig å fly dem inn kanskje.....

Neida.....er vel noe som heter Gøteborg??

CK
27-09-2004, 20:41
Det en streik eller aksjon (la oss kalle en spade for en spade, ok?) skal gjøre er jo å skade arbeidstaker. Om alle på Kiwi skulle streike i morgen, så betyr det at jeg drar på Rema og handler. Resultatet er at jeg får mat (og bleier når deen tid kommer... sukk), og eierne av Kiwi får svi på pungen. Når flygelederne på Røyken "blir syke" fordi de er uenige i et "mulig lokaliseringsvedtak" (noen som vil vedde på hvor stor sjansen er for at det IKKE blir vedtatt av styret etter dagens aksjon?) går det ikke utover Avinor, men utover flyselskapene og tusenvis av flypassasjerer - mange av dem skulle starte høstferien sin i dag. Det er egoisme på høyt plan! Vi HAR regler i samfunnet, og det er mulighet for å vise sin motstand ved politiske streiker og "gå-sakte-aksjoner". Å lamme hele flytrafikken, og det norske samfunnet i en hel dag (og halve morgendagen, for det blir kaos også i morgen!) er forkastelig.

BEF
27-09-2004, 20:56
Kan ikke bli mer enig i dette, CK!

Falcon
27-09-2004, 22:00
Rolf Skrede klarte å uttale på Dagsnytt Atten i kveld at han forstod situasjonen til de 40000 som ble berørt av at "de ansatte fulgte instruksen om å ikke jobbe når de ikke følte seg i stand til det", men at han også håpet at de nevnte 40000 - førti tusen - også ville forstå situasjonen til de ca. 60 - seksti - flygelederne.

Som skal flytte. Om 4 år.

Say no more.

FBU
27-09-2004, 22:00
http://www.boarding.no/art.asp?id=13380

På avinor sine sider ligger ovennevnte avgang som innstil...Noen som vet?

DY
27-09-2004, 22:06
Originally posted by CK

Det en streik eller aksjon (la oss kalle en spade for en spade, ok?) skal gjøre er jo å skade arbeidstaker. Om alle på Kiwi skulle streike i morgen, så betyr det at jeg drar på Rema og handler. Resultatet er at jeg får mat (og bleier når deen tid kommer... sukk), og eierne av Kiwi får svi på pungen. Når flygelederne på Røyken "blir syke" fordi de er uenige i et "mulig lokaliseringsvedtak" (noen som vil vedde på hvor stor sjansen er for at det IKKE blir vedtatt av styret etter dagens aksjon?) går det ikke utover Avinor, men utover flyselskapene og tusenvis av flypassasjerer - mange av dem skulle starte høstferien sin i dag. Det er egoisme på høyt plan! Vi HAR regler i samfunnet, og det er mulighet for å vise sin motstand ved politiske streiker og "gå-sakte-aksjoner". Å lamme hele flytrafikken, og det norske samfunnet i en hel dag (og halve morgendagen, for det blir kaos også i morgen!) er forkastelig.

Enig!

GF1
27-09-2004, 22:19
Originally posted by P.A. VIKING
Nesten så jeg er fristet til å reise ut der å slå opp et banner utenfor porten.
/Geir

Jeg har tenkt samme tanken....

GF1
27-09-2004, 22:21
Hvorfor manner ikke Avinor seg opp og reiser rettsak for tjenesteforsømmelse mot alle som var på vakt i Røyken i morges?

HVI
27-09-2004, 22:22
Originally posted by Turtle

De har ikke helt klart å sperre for all trafikk til og fra Kjevik. SAS greide å få lirket inn SK2882/3 ved å fly halvveis til Stavanger på vei ut (helt til Sola, hvis de fulgte flight plan...) og det er jo en passe omvei til CPH. Well done SAS som finner veien! :)

Hvorfor vestlandsrutene til Braathens også har stoppet opp skjønner jeg ikke helt.

Det er bare oslo-rutene til SASBraathens som kontakter OATCC. Maersk til Billund og SAS til København går rett over på Copenhagen, selv om de riktignok flyr noen nautiske mil i Røyken sitt ansvarsområde. Rutene til Stavanger og Bergen går kun i Stavanger sitt område.

Var litt rart alle alle flygninger fra Kjevik ble kansellert ja.

FBU
27-09-2004, 22:23
Originally posted by GF1

Hvorfor manner ikke Avinor seg opp og reiser rettsak for tjenesteforsømmelse mot alle som var på vakt i Røyke i morges?Tviler på at noe il skje. ingen ting skjedde med BU ansatte da alle fly ble forsinket eller innstilt den dagen meldingen om outcoursing til SGS kom.

KAB
27-09-2004, 22:24
Originally posted by GF1

Hvorfor manner ikke Avinor seg opp og reiser rettsak for tjenesteforsømmelse mot alle som var på vakt i Røyken i morges?

Fordi det som ble gjort var et lovlig tiltak for den enkelte flygeleder? Ikke vet jeg...

LN-BRK
27-09-2004, 22:27
Slik jeg skjønner flere av dere, så er det greit å aksjonere/streike dersom det ikke går utover andre folk? ...snakk om slagkraftig aksjon/streik i såfall.

FBU
27-09-2004, 22:30
Jeg er veldig glad for at vi har muligheten til å streike i dette landet. Utførelsen av streiken er kanskje ikke like heldig, men vil i alle tilfeller alltid ramme en 3 part

LN-BRK
27-09-2004, 22:32
Originally posted by GF1

Kommunikasjonsdirektøren i Avinor sa i et intervju på TV i kveld at man skal huske på at flygeledere må ha lavere terskel til å sykmelde seg enn normale arbeidstakere, nettopp på grunn av sikkerheten og det ansvaret de sitter med. Han hadde en viss forståelse for situasjonen, så det blir nok et laaaangt sted derfra og til det å kalle det tjenesteforsømmelse. En rettsak vil uansett ikke kunne vurdere hvordan den enkelte flygeleder vurderte situasjonen i dag. Flygelederne vil på sin side selvfølgelig si at det absolutt ikke var tjenesteforsømmelse, men at de gjorde sin plikt i forhold til sikkerheten.

Falcon
Originally posted by GF1

Tja, de arme flygelederne har jo bare fulgt instruksen om å ikke jobbe når de ikke føler seg i stand til det...

Fint triks, dårlig smak.

Guest

Slik jeg skjønner flere av dere, så er det greit å aksjonere/streike dersom det ikke går utover andre folk? ...snakk om slagkraftig aksjon/streik i såfall.

NIX strejker er ikke i orden

Guest
27-09-2004, 22:35

Originally posted by GF1

Tja, de arme flygelederne har jo bare fulgt instruksen om å ikke jobbe når de ikke føler seg i stand til det...

Fint triks, dårlig smak. Nul og niks - de har ikke nosser nok til at stå ved det de har gjort. De har lavet en ulovlig strejke - plain and simple. Men hvis en Avinor direktør bakker dem op - er der selvfølgelig frit lejde - så må det være Avinor der hænger på regningen for alle de forsinkede pax og deres omskostninger mm.

FBU
27-09-2004, 22:39

NIX strejker er ikke i orden
Jo Jens.. En god del av befolkningen synes at det er i orden inkludert meg selv

LN-BRK
27-09-2004, 22:39
Det er faktisk bare her på forumet noen nevner at flygelederne har gått til en ulovlig aksjon/streik. Selv ikke Avinor som er flygeledernes arbeidsgiver, sier dagens situasjon er ulovlig. Og jeg tror nok Avianor legger seg på en snill linje slik at de senere unngår for mye bråk, for det blir en hard kamp fremover.

Jens, du får ringe Avinor og gjøre dem oppmerksomme på at det hele er ulovlig :)

Tailtip
27-09-2004, 22:42
Jeg må si meg enig i Kenneth Svendsen (representant i samferdselskomiteen) sin fremstilling;

Han mener en gruppe som har flysikkerhet som oppgave må være såpass mentalt sterke at de ikke blir forbigående arbeidsuføre fordi de får melding om at arbeidsplassen skal flyttes om tre-fire år. (©NTB)

Mvh Martin

CK
27-09-2004, 22:43
Avinor trår nok SVÆRT varsomt. Vi kan kalle en spade for det den er. Det er vel ingen som faktisk tror at ALLE flygelederne i Røyken PLUTSELIG ikke var i stand til å gjøre jobben sin? Dette ER en aksjon, og siden sykemelding brukes og ikke de vanlige spillereglene i arbeidslivet brukes ER det ulovlig. Men, Avinor vil nok forsøke å holde et godt forhandlingsklima, og kan ikke si annet enn de har sagt i dag. Hva de sier off-the-record er nok noe mer i retning av hva flertallet av dagens debattanter har fremmet.

Guest
27-09-2004, 22:44
Nej det er faktisk ikke kun mig der siger, det er en aktion: Se tidligere indlæg i denne tråd.

Hvis du tror på at de er "syge" så er du mere naiv en politiet tillader. Specielt hvis de allesammen pludselig er "raske" igen i morgen. Give me a break!

Originally posted by laurenz

Streik er noe ordentlig dritt som stort sett har mest konsekvenser for uskyldig 3. part. Så jeg er streikemotstander omtrent uansett hvem eller hva. Bare så det er sagt :p

Har sett litt på hva som flyselskappene skriver om alt dette.

Norwegian:
Lufttrafikken stengt ved Oslo Lufthavn, Gardermoen
27.09.2004

Alle ankomster og avganger med fly til Oslo Lufthavn, Gardermoen, Sandefjord lufthavn, Torp, Kristiansand Lufthavn, Kjevik og Fagernes lufthavn, Leirin er innstilt inntil videre.

Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008. Avinor kommer tilbake med nærmere informasjon om hvordan flytrafikken blir berørt så snart vi har mer informasjon.

Vi kommer tilbake med mer informasjon.

Widerøe:
All lufttrafikk over Sør-Norge midlertidig innstilt. Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008
For oppdatering, følg med på vår fly-irute tjeneste og i media. Vær snill å ikke ring oss om denne saken. Bruk chat eller epost.

LN-BRK
27-09-2004, 22:49
Nej det er faktisk ikke kun mig der siger, det er en aktion: Se tidligere indlæg i denne tråd.

Det er en aksjon, det er vi ganske enige om, men du sier aksjonen er ULOVLIG. Det er den ikke. Ikke engang Avinor har kalt aksjonen for ulovlig.

Guest
27-09-2004, 22:50
øhhhhhhhhhh aktioner/Strejker skal være varslede for at være lovlige. HAr du set noget varsel for denne aktion?

Falcon
27-09-2004, 22:53

Det er faktisk bare her på forumet noen nevner at flygelederne har gått til en ulovlig aksjon/streik. Selv ikke Avinor som er flygeledernes arbeidsgiver, sier dagens situasjon er ulovlig. Og jeg tror nok Avianor legger seg på en snill linje slik at de senere unngår for mye bråk, for det blir en hard kamp fremover.

Er ikke det litt rart? Jens, du får ringe Avinor og gjøre dem oppmerksomme på at det hele er ulovlig :)

Hoppsann.

Det er selvsagt ikke "bare her på forumet noen nevner at flygelederne har gått til en ulovlig aksjon/streik". Du har sikkert fått med deg nyhetsdekningen av saken i ettermiddag og kveld. Og hvordan skal Avinor som part i denne saken kunne si at dette er en ulovlig aksjon, ref argumentasjonen som er fremført tidligere i denne tråden? Det er jo det som er selve "skjønnheten" ved konseptet.

Jeg synes i grunn litt synd på de av flygelederne som reelt sett tok dette så tungt at de ikke kunne sitte på plass...

LN-BRK
27-09-2004, 22:54
Nei, aksjonen er ikke varslet, og hvis det er som du sier at den korrekt definisjonen av en aksjon er at den skal varsles på forhånd, så kan man vel kalle den ulovlig. Uansett, arbeidsgiveren Avinor har ikke uttalt noe om at de oppfatter dette som ulovlig, og som regel er det noen som skriker veldig høyt i pressen dersom man oppfatter en slik aksjon som ulovlig.

Men jeg tar ditt poeng Jens, selv om det bare er her på forumet man benytter ordet ulovlig...

LN-BRK
27-09-2004, 22:58
Du har sikkert fått med deg nyhetsdekningen av saken i ettermiddag og kveld. Og hvordan skal Avinor som part i denne saken kunne si at dette er en ulovlig aksjon, ref argumentasjonen som er fremført tidligere i denne tråden? Det er jo det som er selve "skjønnheten" ved konseptet.

Avinor er arbeidsgiver og kan fint si at en aksjon er ulovlig. Det har skjedd før, men som jeg og CK har nevnt tidligere, så trår nok Avinor veldig forsiktig i denne saken fordi det er fortsatt en lang vei å gå. Det beste man kan gjøre er å stryke den "stygge" katten med hårene for å møte mindre motstand senere i prosessen.

Dag Viking
27-09-2004, 23:32
Originally posted by Tailtip

Jeg må si meg enig i Kenneth Svendsen (representant i samferdselskomiteen) sin fremstilling;

Han mener en gruppe som har flysikkerhet som oppgave må være såpass mentalt sterke at de ikke blir forbigående arbeidsuføre fordi de får melding om at arbeidsplassen skal flyttes om tre-fire år. (©NTB)

Mvh Martin

Samme tenkte jeg. Kanskje på tide at avinor strammer inn på opptakskravene, dersom flygelederene ikke klarer å legge bak seg ting som kanskje(?) skal skje om tre fire år.

Men det er vel som tidligere sagt en aksjon. Send regningen til avinor, så kan de heller kreve sine psykisk svake / sutrete ansatte senere.

sevenseas
27-09-2004, 23:51
Hei

her var det mye meninger , men uansett utfall så tror jeg ikke bodø og eventuelt
stavanger skal føle seg for trygge heller på sikt , ett kontrollsenter er sikkert mer
økonomisk , og hvorfor ikke flytte det til et lavkostland ??? vår fantastiske dataverden
krever jo ikke at folk sitter der det skjer.
Bt /british telecom har jo help sentre i india

(dette var ironisk)

sseas

LN-KOG
28-09-2004, 00:02
Det er flere her på forumet som har følt dette på kroppen, noen flere ganger, og med mye kortere horisont enn fire år. Meg selv inkludert. Min horisont var mye kortere enn fire år. Vi snakker uker framfor måneder. Jeg er gift med en sjarmerende dame som måtte levere nøkkelen i beste amerikansk stil på et sted langt unna kontoret pga en hostile take-over (og vi boikotter Johnson & Johnson etter det--møkkafirma...

Derfor blir det noe uforståelig over det som skjer i Røyken. Det er fire år til det skjer noe. Statistisk sett har halvparten skilt seg og en del har gått av pensjon og, statistisk sett,har noen avgått for den ultimate aldersgrensen.

Det er selvsagt ingen god beskjed å få. I know. Been there, done that. Min horisont mot arbeidsløyse var noget kortere enn fire år.

Så til alle høyreekstreme som slenger rundt seg med usakligheter her: Man kan sympatisere med eller mot de menneskene ute i Røyken. Lovlig meldt konflikt eller walk-out eller streik. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt. 40,000 mennesker har muligens fått sine ferieplaner endret/påvirket. Så har en og annen biznisse måtte utsette et møte. Tragisk.

Man sier det er 60 flygeledere som blir påvirket. Det stemmer ikke. Det er 60 familier som blir påvirket. Da kommer vi fort opp mot 250 personer. De fleste familier i Norge er dobbeltarbeidende (det gjelder forsåvidt heteroer som homoer). Derfor er ikke dette enkelt på noen måte. Det blir nok ikke lettere av sosialt press fra kolleger. Hadde jeg vært flygeleder vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Vi har i ett år diskutert om vi skulle flytte fra Oslo eller ikke. Når man har familie, er et slik valg ganske stort i motsetning for enslige som kan hoppe på første fly til Barcelona... Jeg har vært der også. (Fysjogfysågammelhanerda :p). Alvorlig talt: De har det ikke lett og fordømmelser hjelper lite.

Guest
28-09-2004, 00:07
Originally posted by LN-KOG

Alvorlig talt: De har det ikke lett og fordømmelser hjelper lite. Buuuhuuu hvor er det slemt. :sarc Ja, 60 familier bliver MÅSKE ramt en gang ud i fremtiden - som du selv skriver er 4 år langt væk - og meget kan ske. Men op mod 40000 - 40 tusinde - var ramt idag, ikke muligvis - de var ramt. Det betyder helt ærligt for mig mere, end hvad der måske skal ske om 4 år.

Hvis de vitterligt er så svagelige som det lyder til - skulle de måske overveje en early retirement!

Dag Viking
28-09-2004, 00:12
Om man regner på den måten så ble nok mer enn 40 000 berørt. Man kan sikkert gange det tallet med 2, 3 eller 4, siden hver eneste passasjer som ikke kom frem uteble fra ett eller annet ( det være seg stemnemøte, bissnissmøte, ferie, bryllup, soning i fengsel, hotel c på tv eller bankran)

DY
28-09-2004, 01:18
Det hele er litt komisk.

Avgjørelsen for hvor den samløede flykontrollen i Sør-Norge skulle ligge skal snart taes og det har lenge vært klar over at innstillingen skulle offentliggjøres i dag. Flygelederne har mao måtte tenke igjennom dette for lenge siden da dette ikke er et forslag som kom igår. I dagens riksaviser kunne en lese at avgjørelsen kommer idag (avisen ble trykket i natt) og der skriver man at uansett hva innstillingen sier så vil det mest sannsynlig bli problemer i lufttrafikken. Journalistene tok med andre ord høyde for at det ville bli vansker uansett utfall....flyselskaper og Avinor burde ha tenkt igjennom dette på forhånd. Hva tror dere hadde skjedd om Røyken ble valgt....depresjoner i Stavanger! Synes det er prisverdig at flygelederne er sitt ansvar bevisst og trekker seg fra å lede fly om de ikke er i stand til det. Men at ALLE plutselig ikke er i stand til å jobbe med fly-ledelse er vel litt overraskende. At disse som til daglig skal tåle enormt press, er plukket ut av psykologer etc ikke klarer å takle at man har kommet med en varslet innstillingen som sier at jobbene deres planlegges flyttet i løpet av 4 år er ganske utrolig. Greit nok at terskelen er lavere for å melde seg ikke skikket til å gjøre jobben sin.
Selvsagt kan ikke Avinor gå ut og si at dette er en aksjon, det ville jo være lite taktisk lurt av dem. I stedenfor viser de forståelse og har kanskje klart å få nok flygeledere mirakuløst friske nok til å komme på jobb i morra. Det er vel ingen her som regner med at trafikken kommer til å gå smooth i morra. Antar at Røyken bevisst vil klare å holde endel fly tilbake..."husk ikke press oss...vi kan bli syke igjen", slik at man ikke glemmer dette så alt for fort. Man skal jo igjennom forhandlinger om det blir kutt i antall stillinger...klarer man å gjøre evt kutt uten å si opp flygeledere...dette er selvsagt et høyt spill. Det vet både flygelederne og Avinor.

Selvsagt berører dette mer enn de 60 flygelederne på Røyken (trodde forresten det var over 100). Det gjelder selvsagt familiene deres også...på samme måte som de 40.000 som ikke fikk fly idag har familier etc som venter, at man ikke kommer til et møte er sikkert ikke det største problemet, mer sympati har jeg for dem som kanskje mister en begravelse, ikke rekker tidsnok til en operasjon på et sykehus, høstferiefolket med barnefamilier etc.

sevenseas
28-09-2004, 02:58
solidaritet er et fremmedord for mange på dette forum tror jeg

om noen blir rammet en dag , det er noe annet enn å få hele fremtiden forandret

hvor hadde vi vært idag hvis vi ikke noen ganger hadde sagt i fra , og ikke minst

hvordan vil vi få det i fremtiden.

har levd en stund

sseas

GF1
28-09-2004, 09:03
Dette handler ikke om solidaritet. Det handler om noen super-egoistiske flygeledere som gir blaffen i at titusenvis av MENNESKER blir utsatt for helt unødvendige plager og økonomiske tap for at de skal kunne markere seg overfor sin arbeidsgiver.

Før denne meningsløse aksjonen hadde jeg en PRO-flygeleder- og ANTI-Avinor-holdning til saken. Ja, jeg kunne til og med ha tenkt meg å stille opp i protestaksjoner med dem. Men etter at de har gjort dette, kan de seile sin egen sjø. Selvom jeg fortsatt er sterk motstander av den rasering av verdier som skjer i statlig sektor.

Hilsen en som har erfart å miste jobben både ved konkurs og ved omstilling hos arbeidsgiver.

Gunnar

The Ticketor
28-09-2004, 10:25
Jeg ble selv sagt opp for mindre enn en uke siden, og det var uten at jeg da hadde en ny jobb (svaret på hvem som er min nye arbeidsgiver kommer forresten idag). Jeg visste det kunne skje, likte det dårlig, men fortsatte å jobbe. Visst, som noen har sagt, det var kanskje ikke samme "schvung" i jobben, men jeg jobbet. Hadde min jobb vært viktig for at folk skulle overleve, så kan jeg garantere og love at jeg ville ha klart å skjerpe meg nok for å gjennomføre den jobben når jeg satt der.

Nå er jeg sagt opp, men sitter likevel her og prøver å hjelpe de flere hundre av våre pax som er rammet, selv om jeg faktisk bare kunne gitt blaffen å latt Servisair ta støyten når alle paxen dukker opp på Gardermoen til en flight som ikke går, og neste forbindelse med kapasitet er i neste uke. Men om jeg kan få noen til å rekke morgenflighten, som har endret avgangstid pga dette, istedet for den kansellerte AY656, så at de kommer seg hjem til Japan eller Kina, eller til legen eller til bryllupet eller til intervjuet for jobben de drømt om, ja, så gjør jeg det. Ikke noe "heltemessig" så klart, bare litt normal ansvarsfølelse.

Og når jeg ble sagt opp, så var det ikke at jeg sansynligvis må flytte om fire år, det var at du må finne ny jobb om en måned; lykke til! Det er et poeng flere gjort, og jeg synes det er et meget viktig poeng.

LCH78
28-09-2004, 12:24
jeg lurer litt på hvordan pipa her inne hadde blitt om flygelederne hadde gått på jobb og der hadde skjedd en alvorlig hendelse (kollisjon i lufta, evt at et fly styrta i bakken). Og under granskninga kom det frem at flylederenes konsentrasjon hadde vært helt på topp som en følge av denne meldinga som kom i går..

og til dere andre som har blitt sagt opp evt fått beskjed om at dere må flytte om f.eks 4 år.. hadde dere ansvaret for å få tusenvis av mennesker trygt avgårde fra A til B?

LN-MOW
28-09-2004, 14:48
Dette er teater.
Hilsen en som har mistet jobben tre ganger.