View Full Version : Excess baggage med SAS?
Jeg fikk et lite sjokk i dag når jeg skulle sende et ekstra kolli med familien hjem fra England - det kom på den nette sum av 60 GBP. Jeg synes å huske at det var en helt annen pris (og mye lavere) for ikke så lenge siden, men jeg husker kanskje feil?
Ikke var det mulig å betale for en ekstra koffert ved online innsjekk heller, noe jeg vet jeg har gjort tidligere. Er dette også nytt, eller var jeg utsatt for en feil i systemet?
Reglene ble "forenklet" den 12 februar i år.
Simplified excess baggage dimension table in each weight group:
- Dimension 159-200 cm and 201-277 cm will be merged to 159-277 cm
- Excess baggage rates changed
Reglene ble "forenklet" den 12 februar i år.
OK, men dette var en standard koffert innenfor 158cm. Jeg antar at satsene også ble justert/harmonisert/forbedret... Damen i skranken var flau over å ta så mye betalt, men nevnte noe om at det muligens var en harmonisering med Lufthansa. Ikke vet jeg. Billig var det iallefall ikke.
Iflg. denne koster det 525,- DKK på Economy for en ekstra kuffert. Det passer ved meget godt med 60 GBP.
http://www.sas.dk/Alt-om-rejsen/Bagage/Bagageovervagt/
Mener det tidligere kostede noget a la 250-300 DKK, så det kunne tyde på at dette gebyr er blevet "harmoniseret". Ganske dyrt ihvertfald...
Der står forøvrigt også:
I forbindelse med lancering af et nye check-in-system i 2013, vil der dog være nogle destinationer, hvor det ikke er muligt at betale for ekstra bagage via SAS online check-in samt ved check-in på automaterne. Betaling kan her finde sted i Bag Drop.
teamseacow
02-04-2013, 16:45
DY tar seg jo mye mindre betalt for en ekstra koffert! Noen som vet hvorfor?
Til sammenligning: 300kr for en ekstra 23kg fra LAX til OSL med BA, betalt i skranken på innsjekk.
Superhai
02-04-2013, 18:54
Det stemmer, fra og med 12. februar så har økonomene i bolaget besluttet at prisen på bagasje utover frivekten i praksis er doblet. (Forenklingen gjelder bagasje over 23 kg og/eller 158 cm)
Når sant skal sies så var det jo ganske billig innen Europa; et av mine flyttelass fra Nederland var fire kolli a 23 kilo. Med status betalte jeg for to ekstra kolli i underkant av 500 NOK (økonomen i meg regnet på det, og kom til at det på daværende tidspunkt var mest hensiktsmessig å betale i euro, forøvrig) -- det synes jeg ikke var noen upris for å frakte 46 kilo ekstra (92 kilo totalt)...
Den gang jeg begynte i handling (:old) husker jeg vi var oppe i 290 kroner når euroen var på sitt høyeste...PER KILO.
Tross alt er vel 60 GBP overkommelig. :)
DY tar seg jo mye mindre betalt for en ekstra koffert! Noen som vet hvorfor?
Et sted må vel SAS hente inn alle millionene de har brukt på å markedsføre at hos de reiser man uten å betale for innsjekket bagasje?
Den gang jeg begynte i handling (:old) husker jeg vi var oppe i 290 kroner når euroen var på sitt høyeste...PER KILO.
Tross alt er vel 60 GBP overkommelig. :)
Vel, da hadde man vel lov til å sjekke inn to kolli, hadde man ikke?
Dette betyr imidlertid at dersom man skal reise med to kolli så må man frem med kalkulatoren for å finne ut hvem som er billigst...;)
Vel, da hadde man vel lov til å sjekke inn to kolli, hadde man ikke?
Dette betyr imidlertid at dersom man skal reise med to kolli så må man frem med kalkulatoren for å finne ut hvem som er billigst...;)
Back then kunne du sjekke inn 20 kolli a 1 kg hver ;-)
Men absolutt... Mens jeg bodde i USA og reiste en del frem og tilbake med mye bagasje hadde jeg et eget regneark med de ulikes bag allowance og priser for kolli nummer to og tre (og elite allowances) -- med en gang jeg hadde litt bagasje vippet det dengang fort i CO/UAs favør.
Fra 1.2 senker SAS prisene for ekstra og stor bagasje med 7% pga gunstigere valuta i forhold til dollar (som fuel kjøpes med)