View Full Version : Charterkaos på Gran Canaria etter dørfeil
AirbusTrond
30-03-2013, 14:19
Norske passasjerer fra Ving, StarTour og Apollo strandet i timesvis
Fryktelige saker:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10108917
Det kan jo være at flyet er overbooket, ja? Og at de får mat blir til at det er noe man forsøker å dysse ned den ampre stemningen med.
Til P4 nå sier en av passasjerene at det er "helt jævlig", og videre:
Programleder: - Synes du Apollo tar det ansvaret de bør?
Passasjer: - Nei, ikkje Apollo, men gaidan gjør så godt dem kan. Dem tar ansvar. De informerer oss straks de veit nokka, men Apollo er veldig lite synlig.
sail4fun
30-03-2013, 14:42
de får sitt første måltider på ..... flere timer.... , :headbang
Herlighet, man må jo nesten bare le. Og at folk i det hele tatt begynner å spekulere i at grunnen for at de ikke kommer seg hjem, er at flyet er overbooket!
Dagens glad sak i VG :colgate:
Selv kommentarene under var for engangs skyld litt saklige.
Jaja, stakkars folk som sitter på Holmene i varmen og sola...:drink
jameson82
30-03-2013, 15:27
Til P4 nå sier en av passasjerene at det er "helt jævlig", og videre:
Programleder: - Synes du Apollo tar det ansvaret de bør?
Passasjer: - Nei, ikkje Apollo, men gaidan gjør så godt dem kan. Dem tar ansvar. De informerer oss straks de veit nokka, men Apollo er veldig lite synlig.
Guidene tar ansvar mens Apollo er usynlig? Guden Apollo da eller siden guidene er ansatt i Apollo..
Hahaha! Et charterfly overbookes jo aldri, men akk ja, har sett nokså mange sinte passasjerer som blir satt på standby, finnes ikke menneske i dem.
Hahaha! Et charterfly overbookes jo aldri, men akk ja, har sett nokså mange sinte passasjerer som blir satt på standby, finnes ikke menneske i dem.
Overbookes aldri? Har da opplevd å bli satt på et annet fly pga overbooking , riktig nok noen år tilbake i tid.
Superhai
30-03-2013, 18:14
Overbookes aldri? Har da opplevd å bli satt på et annet fly pga overbooking , riktig nok noen år tilbake i tid.
Charterfly overbookes ikke, men det skjer bookingfeil - flybytter, seter som ikke kan brukes o.l.
Charterfly overbookes ikke, men det skjer bookingfeil - flybytter, seter som ikke kan brukes o.l.
Var noen år siden dette, men den gangen hadde de overbooka så mange måtte dra om Rhodos og ikke direkte til Kos. Men mulig data'n unngår at det hender i dag.
Superhai
30-03-2013, 18:52
Var noen år siden dette, men den gangen hadde de overbooka så mange måtte dra om Rhodos og ikke direkte til Kos. Men mulig data'n unngår at det hender i dag.
Ja det skjer, men det er bookingfeil og ikke det at man bevisst setter bookinglevel høyere enn antall seter ombord. Spesielt kan det skje når flere turoperatører bruker samme fly, og så har det skjedd feil eller misforståelser når man følger opp hvor mange som er booket. Har opplevd at et fly var delt mellom to operatører og pga endring av systemer så hadde ikke disse gått igjennom og den andre operatøren kunne booke alle setene på flyet. Heldigvis hadde ikke denne fullbooket, men det ble en del problemer kan man si.
Man kan da ikke skyde skylden på bureauerne, når der er en fejl på flyet ???
Og jeg vil ikke betegne 50 pax som "kaotiske tilstande".
Typisk overdrivelse af situationen, synes jeg...De skal nu nok komme hjem, med mindre de drikker sig i hegnet i ventetiden
Hilsen Ole
Basse-HAU
30-03-2013, 19:29
Kjipt å få forlenget ferien med 1 dag i påsken, må være verdens undergang:rolleyes:
Kjipt å få forlenget ferien med 1 dag i påsken, må være verdens undergang:rolleyes:
Mye morsommere å komme i VG ;)
Hvordan kan Ving si at de ikke gir kompensasjon på hjemreise?
Lovverket er vel ganske klart, eller gjelder andre spilleregler ved charter?
Hvordan kan Ving si at de ikke gir kompensasjon på hjemreise?
Lovverket er vel ganske klart, eller gjelder andre spilleregler ved charter?
Det er vel TCAS der skal betale kompensation for forsinkelse med flyet og ikke rejsebureauet. At Ving evt udbetaler noget ekstra på udrejsen for den del af ferien man ikke benytter er som tillæg til hvad flyselskabet er forpligtet til.
Om der kan være tale om kompensation her må afhænge af en konkret vurdering af årsag.
At rejsebureauerne generelt nægter at tale om flyselskabet ansvar og gør hvad de kan for at gøre det uoverskueligt og (ofte) også kommer med direkte misvisende oplysninger er ikke noget nyt.
Det er vel TCAS der skal betale kompensation for forsinkelse med flyet og ikke rejsebureauet.
Har man kjøpt en pakkereise er det byrået man må forholder seg til, ikke underleverandører. Det hadde jo vært helt håpløst i mange tilfeller.
Har man kjøpt en pakkereise er det byrået man må forholder seg til, ikke underleverandører. Det hadde jo vært helt håpløst i mange tilfeller.
Alt jeg har oplevet er at rejsebureuaerne nægter at kende til den type kompensation. Hvis du vil gøre dig håb om noget må du gøre krav gældende mod flyselskabet.
Så det selv tydeligt hos Star Tour for noget tid siden da de havde en forsinkelse på 28 timer.
Tror som udgangspunkt man skal forvente en lang og sej kamp med flyselskabet. Ikke mange der udbetaler uden kamp eller retsafgørelse når det gælder teknik.
Men på den anden side, så henvender man sig jo heller ikke til Expedia for at få komprnsation, hvis man har købt en Lufthansa billet af dem.
DK6541 LPA-TOS var overbooket, kommer en ekstra maskin i natt til TOS, som DK4042 i regi av FHJUL, en XL Airways France B738 :)
Den skal stå i hele morgen også før den går ut igjen på ettermiddagen, da crewet som kommer inn i natt, har gått ut sin tid, så flyet må stå i 12 timer så crewet er uthvilt til å fergeflys til CDG igjen utpå dagen i morgen.
Hvordan får du det til at den var overbooket, når PAX ombord faktisk bekrefter at det var tome seter ombord, og at de mellomlandet i CPH i stedet for OSL for å få teknisk assistanse med nødutgangene som ikke fungerte.
Greit å ikke gi de som i hele dag har ytret seg i media mer vann på mølla en de allerede har.
Er nok derfor de har tatt av me mindre pax pga nøutgangene :)
Er krav for det også at det skal være nok nødutganger ihht antall pax ombord :)
Nå kommer stakkarene seg forøvrig hjem: http://www.nordlys.no/nyheter/article6579103.ece
Legg forøvrig merke til følgende sitat:
Når Nordlys snakker med han sitter han i en buss som skal ta passasjerene inn til flyplassen.
- Guiden på bussen forteller at vi skal være fremme i Tromsø cirka klokken 05.30 i morgen tidlig, forteller Midttun.
Han vet ikke hva som vil skje videre da.
- De som kommer fra Finnmark vil få overnatting på hotell, og vi lurer jo på om vi gjør det samme, eller om vi må hive oss i en bil og kjøre til Lenangen, sier Midttun.
Sitat slutt...
Helt ok at pax fra Finnmark kan trenge noen timer på øyet før de kjører hjem, men at en som tydeligvis bor 2 - 2,5 timer unna TOS virkelig mener at han skal ha en dag i Tromsø før han kjører hjem, vel det forteller i alle fall meg litt om hvilken type vi har med å gjøre her.
AirbusTrond
30-03-2013, 21:16
Det var uttalelsene på P4 som fikk meg til å stusse her. Det var samme mann. Sjelden man hører så mye tøv på et par setninger i radio... (og jeg har som jobb på høre på radio). ;)
MEN - folk er folk, og det er jo mange der ute. Og her er det streng tatt media som fortsetter å grave sin grav...
DK6541 LPA-TOS var overbooket, kommer en ekstra maskin i natt til TOS, som DK4042 i regi av FHJUL, en XL Airways France B738 :)
Den skal stå i hele morgen også før den går ut igjen på ettermiddagen, da crewet som kommer inn i natt, har gått ut sin tid, så flyet må stå i 12 timer så crewet er uthvilt til å fergeflys til CDG igjen utpå dagen i morgen.
Klippet fra Fremover.no i ettermiddag:
Fremover-redaktør Tone Angell Jensen var blant de heldige som kom seg med flyet hjem. Hun forteller at de nå har landet i København, istedenfor Oslo hvor de opprinnelig skulle mellomlande, for å få teknisk ekspertise.
- Jeg tror ikke det skyldes overbooking. Inne i flyet var flere seter ved nødutgangen i flyet sperret av, som tyder på at det nok er noe feil med døren, sier Jensen.
Tilsynelatende motstridende info om OY-VKD. Man sperrer vel ikke mange seter og går til teknisk base hvis det ikke er problemer på noen systemer ved avgang. Fuelstop gjør jo denne flighten uansett på ENGM, men første gang jeg har sett Kastrup.
Mener du fremdeles at det er snakk om overbooking, LN-KRF? Innlegget ditt tyder jo på at du virkelig vet hva som er fakta med denne maskinen.
Er nok derfor de har tatt av me mindre pax pga nøutgangene :)
Er krav for det også at det skal være nok nødutganger ihht antall pax ombord :)
- Flyet som skulle til Tromsø hadde problemer med en dør. Trykkluften påvirket døren slik at den ikke fungerte, forklarer driftsdirektør Marie-Anne Zachrisson i Ving til VG.
Om enn noe knotete - det er jo det som er blitt sagt hele veien fra post #1. Dør defekt - 50 pax i nærliggende seter offloadet - bedrukket og bespist og så 'privatjet' hjem til Tromsø. Kan vanskelig se at ting kunne vært løst særlig bedre - uten at guden Apollo selv steg ned fra Akropolis, selvfølgelig ....
AirbusTrond
30-03-2013, 21:42
uten at guden Apollo selv steg ned fra Akropolis, selvfølgelig ....
Norske charterturister blir stadig mer kravstore. Visste ting bør man forvente, tross alt, i verdens rikeste land.
Det var derfor jeg siterte LN-KRFs definitive svar; overbooking når fakta fra første stund meldte om teknisk. Men vi kan kanskje nå bruke overbooking når en slide ikke lar seg armere, eller en CA ikke møter ;)
Norske charterturister blir stadig mer kravstore.
Sikkert derfor de SGH ansatte på SVG fikk så hatten passet, av, ja du gjettet riktig charterturister imorges fordi Norport's folk hadde forsovet seg.
Nordmenn på tur:headbang
Ja bortsett fra de beflydde her inne da:lol: