View Full Version : Hva må jeg gjøre får å starte et flyselskap?
AirlineLover
29-03-2013, 13:19
Jeg er veeeeeldig intressert i fly. Har lyst til å starte eget flyselskap.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan bestille fly eller lease. Jeg kan jo ikke bare ringe boeing og si: "Hey! I want to order 4 737! or no... I need 7 737-900ER...."
Det går ikke. Så kan noen fortelle meg det der og mye annet om hvordan jeg starter flyselskap? Hvis du forteller noe om det blir jeg glad!
Uansett, først skaff MASSE cash. Når du har dette på plass, så er det på tide å ta detaljene. Du kan ogaå få inntrykk av hvor mye/hvilket arbeide som må gjøres om du kjøper månedens utgave av Airliners. Der kan du lese første del av reportasjen om hvordan man startet ZOOM i UK.
Se disse
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57349
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=69946
ClassOne
29-03-2013, 18:04
Punkt 1: Ansett noen som har gjort det før og har lykkes med det!!!
Punkt 2: se punkt 1.
Styrmainn
29-03-2013, 19:15
Gå på ashgate.com og bestill noen bøker. Les, bli demotivert og legg planene på hylla. Å starte flyselskap må være noe av det dummeste og mest risikofylte man gjør. Men finner du noen investorer med behov for hvitvasking av penger eller PR, så by all means - knock yourself out ;)
AirlineLover
29-03-2013, 23:20
Det er ikke noe av det dummeste...
teamseacow
29-03-2013, 23:39
Tar meg friheten til å sitere Richard Branson (eier av Virgin) "If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline"
nuff said... ;)
Hadde vært veldig nice med eget flyselskap :D
Har tenkt på tanken selv. Lars'y Air haha...
Frequent Traveller
01-04-2013, 16:32
Spar deg selv start-opp problematikken. Finn investorer som er villige til ä backe deg, kjöp deretter minst 51 % aksjepost i et gäende men fallende flyselskap pga mangelfull leder-strategi (akseptabel pris ?) og sett det deretter tilbake pä rette ben igjen. Talenter som kan hjelpe : lyseblä tiltro til deg selv, karismatisk lederstil, törr bak örene, har pugget Yield-likningen ut, igjennom og tilbake, evne til ä kun sove 5 timer pr dögn i de neste ti är...
Vei-visende hint ang ledig overtaks-objekt : SAS ?
Lykke til !
Jeg kan ikke skjønne at noen vil gjøre seg så vondt som å starte flyselskap. Det hjelper ikke veldig at man liker fly, her er det red ocean business, i den mest ekstreme grad som gjelder.
Men du kan jo bare kjøpe et par brukte ERJ-145: http://www.acmp.com/forsale/embraer/erj-145/n138de http://www.acmp.com/forsale/embraer/erj-145/n500de
og så fly noen ruter der 737-erne er for store og Q400 er for trege...? ;-)
Jeg kan ikke skjønne at noen vil gjøre seg så vondt som å starte flyselskap. Det hjelper ikke veldig at man liker fly, her er det red ocean business, i den mest ekstreme grad som gjelder.
Men du kan jo bare kjøpe et par brukte ERJ-145: http://www.acmp.com/forsale/embraer/erj-145/n138de http://www.acmp.com/forsale/embraer/erj-145/n500de
og så fly noen ruter der 737-erne er for store og Q400 er for trege...? ;-)
Spacetime
01-04-2013, 21:57
Jeg kan ikke skjønne at noen vil gjøre seg så vondt som å starte flyselskap. Det hjelper ikke veldig at man liker fly, her er det red ocean business, i den mest ekstreme grad som gjelder.
Men du kan jo bare kjøpe et par brukte ERJ-145: http://www.acmp.com/forsale/embraer/erj-145/n138de http://www.acmp.com/forsale/embraer/erj-145/n500de
og så fly noen ruter der 737-erne er for store og Q400 er for trege...? ;-)
Det er vel det IBM og Norsk Data sa om mulighetene til å tjene penger I IT bransjen. Så kom Microsoft, Google, Dell og Apple. De sa noe annet. Det samme er vel i ferd med å skje i flybransjen? En ny generasjon selskaper kommer hvor mange av dem tjener gode penger.
Det er vel det IBM og Norsk Data sa om mulighetene til å tjene penger I IT bransjen. Så kom Microsoft, Google, Dell og Apple. De sa noe annet. Det samme er vel i ferd med å skje i flybransjen? En ny generasjon selskaper kommer hvor mange av dem tjener gode penger.
Å, men jeg sa ikke at det ikke var mulig å tjene gode penger, jeg sa bare at det er så mye en Red Ocean som mulig... Det jeg refererer til er begrepsbruk introdusert i denne boka (http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Ocean_Strategy) (som jeg ikke har lest, og selv om det er mye kritikk av denne boka, har begrepsbruken festet seg). Ryan Air, Norwegian og flere andre er såvidt jeg kan se eksempler på Red Ocean-strategier: De går inn i et hardt marked og finner måter å konkurrere, først og fremst ved å underby konkurrentene.
Jeg betviler ikke at det er mulig å tjene ordentlig med penger på slike strategier, men det er blant de ting jeg helst ikke vil gjennomgå...
Og jeg klarer ikke helt å se hvordan man kan lage seg en Blue Ocean i flybransjen nå. Det må i tilfelle være supersonisk passasjertrafikk, vi vet jo hvor vanskelig det er... Men så er det selvfølgelig mulig at jeg ikke ser Blue Ocean opportunities fordi jeg ikke har filla av peiling på flybransjen... :-) Men jeg vil tro at hvis noen ser slike muligheter, så har de ganske bra potensiale for å bli rike, ja... Og jeg tror ingen ville tipse noen andre om en Blue Ocean opportunity på et åpent forum, så svaret man kan gi posteren her er nødvendigvis å gå inn i Red Ocean og krysse fingerene.
IT-bransjen er noe helt vanskelig. Det dukker opp Blue Ocean Opportunities hele tiden. Innføringen av PCen er et godt eksempel. Oppfinnelsen av webben også, og nå Semantic Web, som er det jeg driver med til daglig. Problemet er ikke å finne Blue Ocean-muligheter, problemet er at det ofte ikke er de beste teknologien som vinner fram i markedet, så man kan satse seg ihjæl på forskjellige teknologier uten at man lykkes i markedet. Også har man en del misforståtte opphavsrettslige problemer som gjør at selskaper som opererer med Red Ocean-strategier kan slakte dem som går etter Blue Ocean-muligheter uten å løfte en finger for å drive innovasjon.
Altitude
07-04-2013, 13:12
Jeg er veeeeeldig intressert i fly. Har lyst til å starte eget flyselskap.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan bestille fly eller lease. Jeg kan jo ikke bare ringe boeing og si: "Hey! I want to order 4 737! or no... I need 7 737-900ER...."
Det går ikke. Så kan noen fortelle meg det der og mye annet om hvordan jeg starter flyselskap? Hvis du forteller noe om det blir jeg glad!
Siste nummer av Airliner World (du får det på Narvesen) har en lang artikkel som heter "How to Start an Airline". Tar bl.a. for seg Zoom Airlines, som grunnstøtte i 2008.