PDA

View Full Version : Når online innsjekk feilar (SK)

roger
27-03-2013, 10:02
Har ein case no; fekk sjekkinn-sms i går, og var så dum at eg svara ja på den. Vi er tre som reiser; to voksne og ein på fanget. SMS-innsjekk gav jo berre sete til ho som ikkje er registert reisande med spedbarn. Og eg får ikkje til å sjekke inn oss andre på nett... "Det er ikke mulig å sjekke in på internet - Sjekk in på flyplassen". Så, då er spørsmålet; kjem det til å bli krøll så vi ikkje får sitte i lag no? SAS Chat kunne ikkje hjelpe. Det er jo berre ein kort flight frå BGO til TRD, men det er praktisk både for oss og alle andre at vi får sitte saman. Har jo vore borti check-in-hikke tidlegare, men det gjekk jo bra på turen frå TRD til BGO før helga...

apeks
27-03-2013, 11:05
Her hadde jeg møtt opp i veldig god tid på flyplassen, så er jeg sikker på at innsjekk fikser det for dere.

LN-FHU
08-07-2013, 18:38
Drar opp denne litt.
Samme skjedde med oss fra BGO til TRD. Vi var 4 stk som skulle reise - to voksne,ett barn og spedbarn. Fikk ikke sjekke inn 22 timer før via OLCI- svarte ja på sms som kom tilbake med kun to seter- 7B og 7C.
Dagen etter dro vi til Flesland , ikke tidlig, for å sitte lenge på en flyplass med to smårollinger, er mer enn slitsomt. Innsjekk var IKKE interessert i å hjelpe, de trykket kun ut boardingkort til meg og spedbarnet-på 21B. Kona og størstemann på nevnte 7B og 7C( for ordens skyld - alle 4 var på samme booking og samme ref.nr.) På innsjekk slengte de surt etter oss at vi skulle ta kontakt med gate så skulle de endre seter. På gate gjentok historien seg- null interesse for å hjelpe, og som nede skjøv de problemet videre, og ba oss kontakte personalet ombord.Det var også minst 2 andre familier som var blitt rammet av splittelser. Ombord var det bare kaos- og også der var det liten interesse av å hjelpe vi som var plassert vilkårlig omkring, kun høylytte, og tildels ufine beskjeder om å sette oss ned. Min eldste sønn var i tillegg syk, og ønsket å ha begge foreldre ved siden av seg.
Heldigvis var det en hyggelig familie med et eldre barn som tilbød seg å bytte seter, slik at vi fikk sitte sammen, og de delte seg. Mannen der tilbydde seg å ta mitt sete-21B,langt bak i midten. Fra rad 6 ......

Så at de andre to familiene måtte bare sette seg ned.......og crewet stolt proklamerte at de landet før rutetid på TRD. Purseren kom i tillegg forbi på cruise og sa " se der ja, vi ordnet det for dere"....... Valgte å avstå fra å kommentere den slengbemerkningen.....

Skarp klagemail er avsendt!!! Det her var så langt fra god kundebehandling i alle ledd, som det er mulig å komme, og spørsmålet mitt er hvorfor de ikke pre-seater familier med spedbarn. Det ble nevnt flybytte denne formiddagen, men hvorfor fikk jeg ikke sjekke inn ettermiddagen før......Det var null problem fra TRD til BGO-og vi var på samme booking.....
Uansett - dette var for dårlig.

SAS-Steward
08-07-2013, 19:56
Dette er ikke bra, og overhodet ikke slik det skal være.
Flott at dere klager, slike ting MÅ komme inn til selskapet

SpotOn
08-07-2013, 19:57
Min erfaring er at OLCI alltid feiler når man reiser med spedbarn uten eget sete. Fikk forklart engang at dette var slik det skulle være - man skal ikke kunne velge fritt siden man da fort kan ende opp med for mange personer på en rad i forhold til antall oksygenmasker.

LN-FHU
08-07-2013, 20:32
Min erfaring er at OLCI alltid feiler når man reiser med spedbarn uten eget sete. Fikk forklart engang at dette var slik det skulle være - man skal ikke kunne velge fritt siden man da fort kan ende opp med for mange personer på en rad i forhold til antall oksygenmasker.

Merkelig at det da fungerer prikkfritt fra TRD til BGO. Skal jo ikke være noen forskjell det, og i tillegg fungerte det jo også fint samme veien for trådstarter..... Something is fishy in the airport of Bergen.... ;)

kekker
09-07-2013, 08:37
Flott at dere klager, slike ting MÅ komme inn til selskapet

Det er vel det aller viktigste, vi kan sitte her å klage på det ene eller andre selskapet, men det hjelper fint lite om man ikke gir en faktisk beskjed til det aktuelle selskapet.

At folk gjør feil og at ting skjærer seg er en fysisk lov, men når det virker som det er et gjennomgående problem, må noen lengre opp i systemet ta tak i det og rydde.

Jeg tror jeg må kunne anses som kunde fra hel* til tider, ikke det at jeg lager mye bråk på flyet etc. Men jeg er fryktelig flink til å sende en epost når ting ikke er på stell. Trikset er å ta med en setning noe alà, "jeg velger å sende en epost til dere i XXXXXX, fremfor å ringe VG, da jeg håper dere kan forbedre rutinene deres og gi meg som kunde en bedre opplevelse."

Den taktikken har medført et knippe hotellovernattinger, middager og diverse andre frills.

Jeg har egentlig konkludert med at det sjelden hjelper å ta opp saken der å da, vedkommende som gjør en dårlig jobb kommer neppe til å gjøre en bedre jobb bare fordi at jeg klager akkurat den dagen.
Jeg gir derimot gladelig bort setet mitt til trengende, dog sitter det lengre inn å gi bort nødutgangssetet.. ;)

Så er det jo viktig å sende en epost når noen strekker seg lengre enn man kan forvente også.
For å avslutte et allerede langt innlegg med et solskinnshistorie som er mange år gammel nå.

"Kortversjonen" er som følger:

Som bondesønn, er man, om ikke født, så oppvokst i en traktor. På sommeren går det stort sett i 130% på et middels stort melkebruk på trøndelagskysten, i en herlig kombinasjon av fôrproduksjon, laksefiske og annet forfallent arbeid. Siloslåtten (https://nn.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A5ttonn) nærmest seg faretruende, men eldstesønnen på farmen hadde enda noen eksamener igjen før han kunne melde seg for fulltids sommerjobb.

Jeg konkluderte med at det å ta en langhelg hjemme for å hjelpe opphavet ville være en god idè, siden slike opphav av god bondeætt evner å jobbe armene av seg om det trengs.
Som sagt så gjort, jeg booket en studentbillett, uten helt å ta transport fra TRD videre til OSY med i beregninga. Vel framme på OSL, konkluderte jeg med at det kom til å holde særdeles hardt å nå siste toget fra TRD til Steinkjer. Så da måtte jeg altså hentes på TRD, som ville føre til mye klabb og babb, for tidligere nevnte opphav.

Vel framme ved gaten, spurte jeg om det var noen som helst sjangs i havet å rekke det toget, hvorpå beskjeden var at de skulle se hva de kunne få til. Boarding startet uvanlig tidlig, folk ble slengt på flyet, og vi var avgårde 15 minutter tidligere enn beregnet, samt at vi landet 20 minutter før ETA. Dermed rakk jeg toget med glans, samt at opphavet slapp å jobbe seg fordervet påfølgende dag.

Hele denne historien førte til en svært rosende epost til SAS, hvor jeg etter beste evne takket for hjelp, som var langt utover det man kan forvente.. :)

Nuvel, back to topic.

roger
09-07-2013, 08:56

Merkelig at det da fungerer prikkfritt fra TRD til BGO. Skal jo ikke være noen forskjell det, og i tillegg fungerte det jo også fint samme veien for trådstarter..... Something is fishy in the airport of Bergen.... ;)

Merkeleg det der, ja. Ved chekin med spedbarn viser setekartet dei seta ein får lov å velje. Ikkje alle sete kan veljast, og kun eit pr rad og side av midtgang. Så det med oksygenmasker er nok under kontroll.

Superhai
09-07-2013, 09:11
Bakgrunnet til at dette skjer er at når vi fikk Altea så var det meningen at den ordnet preseating av slike tilfeller, før så ble dette gjort manuelt dagen før. Nå har det vist seg å ikke fungere (sammen med tusen andre ting), så vi er nødt til å bruke ekstra ressurser på denne jobben som ikke er planlagt, og nå i sommerrushet og ferieavvikling er det en utfordring. Det ser ikke ut som BGO har klart å løse dette tilfredsstillende.

LN-FHU
29-08-2013, 12:24
Drar opp denne litt.
Samme skjedde med oss fra BGO til TRD. Vi var 4 stk som skulle reise - to voksne,ett barn og spedbarn. Fikk ikke sjekke inn 22 timer før via OLCI- svarte ja på sms som kom tilbake med kun to seter- 7B og 7C.
Dagen etter dro vi til Flesland , ikke tidlig, for å sitte lenge på en flyplass med to smårollinger, er mer enn slitsomt. Innsjekk var IKKE interessert i å hjelpe, de trykket kun ut boardingkort til meg og spedbarnet-på 21B. Kona og størstemann på nevnte 7B og 7C( for ordens skyld - alle 4 var på samme booking og samme ref.nr.) På innsjekk slengte de surt etter oss at vi skulle ta kontakt med gate så skulle de endre seter. På gate gjentok historien seg- null interesse for å hjelpe, og som nede skjøv de problemet videre, og ba oss kontakte personalet ombord.Det var også minst 2 andre familier som var blitt rammet av splittelser. Ombord var det bare kaos- og også der var det liten interesse av å hjelpe vi som var plassert vilkårlig omkring, kun høylytte, og tildels ufine beskjeder om å sette oss ned. Min eldste sønn var i tillegg syk, og ønsket å ha begge foreldre ved siden av seg.
Heldigvis var det en hyggelig familie med et eldre barn som tilbød seg å bytte seter, slik at vi fikk sitte sammen, og de delte seg. Mannen der tilbydde seg å ta mitt sete-21B,langt bak i midten. Fra rad 6 ......

Så at de andre to familiene måtte bare sette seg ned.......og crewet stolt proklamerte at de landet før rutetid på TRD. Purseren kom i tillegg forbi på cruise og sa " se der ja, vi ordnet det for dere"....... Valgte å avstå fra å kommentere den slengbemerkningen.....

Skarp klagemail er avsendt!!! Det her var så langt fra god kundebehandling i alle ledd, som det er mulig å komme, og spørsmålet mitt er hvorfor de ikke pre-seater familier med spedbarn. Det ble nevnt flybytte denne formiddagen, men hvorfor fikk jeg ikke sjekke inn ettermiddagen før......Det var null problem fra TRD til BGO-og vi var på samme booking.....
Uansett - dette var for dårlig.

Etter en lenger mailkorrespondanse med SAS endte det med følgende :

Hej LN-FHU Tack för ditt mail Att ett sällskap splittras under en resa kan bero på lolika saker, så varför ni npå denna specifika flygning fick sitta på spridda platser kan jag inte svara på, men jag håller med om att det är olyckligt då det sker. Jag för över 5000 extra eurobonuspoäng till ditt konto som goodwill från SAS för att ni fick uppleva detta under er resa. Ha en fortsatt fin dag Med vänlig hälsning Jörgen Johansson SAS Customer Care Team

Jeg sitter fremdeles igjen med en litt sånn følelse av "tja" og "ha" etter denne runden, og spørsmålet er vel om det er noe av teknisk art som gjør at familier splittes slik, virker som det er spesielt når det er spedbarn med på bookingen.Håper ialllefall SAS kan løse det om det faktisk er et problem. Jeg fikk refundert noe av poengene jeg brukte, og det er jo en smidig løsning som kompensasjon syns jeg :)

krølle
29-08-2013, 14:16
Bakgrunnet til at dette skjer er at når vi fikk Altea så var det meningen at den ordnet preseating av slike tilfeller, før så ble dette gjort manuelt dagen før. Nå har det vist seg å ikke fungere (sammen med tusen andre ting), så vi er nødt til å bruke ekstra ressurser på denne jobben som ikke er planlagt, og nå i sommerrushet og ferieavvikling er det en utfordring. Det ser ikke ut som BGO har klart å løse dette tilfredsstillende.

Kan man i tillegg si, underbemanning, underbemanning, underbemanning

Savipix
29-08-2013, 14:27
Kan man i tillegg si, underbemanning, underbemanning, underbemanning

När gud och var man skall ha biljetter till 200:- klipper man kostnaden någonstans. Inte en ursäkt men tyvärr verkligheten.

Wig-wag
29-08-2013, 15:01
När gud och var man skall ha biljetter till 200:- klipper man kostnaden någonstans. Inte en ursäkt men tyvärr verkligheten.

Det er flyselskapene som setter prisene. Passasjerene (kundene) bare shopper.

Superhai
29-08-2013, 15:46
Det er flyselskapene som setter prisene. Passasjerene (kundene) bare shopper.

Flyselskapene tilpasser seg konkurransen, dermed må enkeltkundene tilpasse seg flyselskapene. Konkurransen blir ikke regulert av enkeltkundene men av kundemassen.

krølle
29-08-2013, 16:45

Spot on, men det hjelper så lite.

krølle
29-08-2013, 16:48
Flyselskapene tilpasser seg konkurransen, dermed må enkeltkundene tilpasse seg flyselskapene. Konkurransen blir ikke regulert av enkeltkundene men av kundemassen.

Javel, derfor der er så mange, bl.a her inne, som sliter med at f.eks SK gjorde noen konsept endringer. Det er kundene som ikke er tilpassningsdyktige og ikke konseptet er feil.

RWY 24
29-08-2013, 17:14
Javel, derfor der er så mange, bl.a her inne, som sliter med at f.eks SK gjorde noen konsept endringer. Det er kundene som ikke er tilpassningsdyktige og ikke konseptet er feil.

Det er mulig du var ironisk, men i tilfelle du ikke var det: De færreste reflekterer vel noe særlig over endringene. Jeg tror ihvertfall ikke at nerdene her inne er så representative ;) De fleste flyr nok dit det går fly til den prisen de blir tilbudt. At enkelte selskap velger å drive ulønnsomt, er ikke kundenes skyld, verken som gruppe eller individer. Har man et konsept som ikke slår an, er konseptet feil.

Superhai
29-08-2013, 18:29
Det er kundene som ikke er tilpassningsdyktige og ikke konseptet er feil.

Helt riktig observert. Men, konseptet er feil om det ikke er tilpasset konkurransen.

Om man ikke er tilfreds med produktet, men likevel bruker det så betyr det at det dekker et behov, og det man ikke er tilfreds med får man tilpasse seg.

krølle
29-08-2013, 19:35
Helt riktig observert. Men, konseptet er feil om det ikke er tilpasset konkurransen.

Vel, er jo det som er utfordringen for SK, og/eller kundene.
Konkurenten tilbyr, skal vi si next to nothing, SK har rusk i lommene, hva skal en gjøre, prøve å tilpasse seg konkurransen eller grave hull i lomma. Noe forsåvidt SK har gjort allerede.
Se det ramaskriket som kom når de tok vekk noe bobblevann på I/C. Folk klarer seg uten i sikkert mer enn 24 timer på jorda, men gud bedre når jeg skal fly.
Men nå blir dette vel o/t. So case closed..:up:

KjetilK
30-08-2013, 15:33
Merkeleg det der, ja. Ved chekin med spedbarn viser setekartet dei seta ein får lov å velje. Ikkje alle sete kan veljast, og kun eit pr rad og side av midtgang. Så det med oksygenmasker er nok under kontroll.

Jeg trodde det var 8 oksygenmasker på hver rad så dette er alltid dekket?

Kjetil

Superhai
30-08-2013, 15:40
Jeg trodde det var 8 oksygenmasker på hver rad så dette er alltid dekket?

Sånn er det med tro, det er ikke uvanlig at virkeligheten er annerledes. ;)

Wishmaster
30-08-2013, 16:30
Nei, tror det er "annenhver-om-hverandre" - men veldig forskjellig fra flytype til flytype også.
Så vet jeg også at Altèa bryr seg det døyt om hvem som sitter hvor, så lenge "non-accepted" infants ikke er akseptert.
Altèa tar dèt problemet der og da når det ikke er flere "Infant"-seter å oppdrive.

Løses enkelt ved å reseate raden foran/bak der det er ledig non-infant sete... Men
skaper mye ekstraarbeid.

Hallo? MUC/1a team? Ingen norske medarbeidere? Okay...

//Case closed.//
end
}