PDA

View Full Version : Alkoholforbud på fly?

Hpkris
26-03-2013, 17:34
Regner ikke med at noen her inne har deltatt i denne undersøkelsen :

Går det mot slutten for fly-drinken? 2 av 3 vil ha alkoforbud i lufta, skal vi tro en fersk undersøkelse. Stadig flere flypassasjerer heller til den oppfatning at det bør innføres forbud mot alholholdige drikker om bord på fly.

Kilde :http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10108624

Peppep
26-03-2013, 17:41
Tipper at Bizflyer var med og svarte ja til forbud. :drink:spin:drink

Twin Otter
26-03-2013, 17:44
Finnes vel avholdsfolk her inne også som i alle andre sosiale sammenhenger.

Hpkris
26-03-2013, 17:50

Mulig han hadde besvimt hvis han ikke hadde fått drinken sin :fly :colgate:

Tommy777
26-03-2013, 18:35
Trodde Skyscanner var en billettsoekemotor? Muffens...

HMWK
26-03-2013, 18:42
Nå kan alkohol ha en uheldig effekt på pax i fly. Trykkforskjell osv

Ståle
26-03-2013, 20:56
Jeg tar en Biz og sier, er det rart jeg drikker??

Scanflyer
26-03-2013, 21:27

Tiltredes! Nå får jeg bare lyst til å drikke mer på fly.

Fjordheim
26-03-2013, 21:42
Både og her ifra dessverre, har selvsagt intet mot alkohol servering på fly generelt (til meg selv), men har i over 20 år (dessverre igjen) opplevd mange medreisende som ikke har klart å styre seg. Pinlig når medreisende står og pisser åpenlyst på Bilbao Airport på stripa, men slik vil det vel alltid være når noen norske er ombord sjømenn

Bergern
26-03-2013, 22:01
Både og her ifra dessverre, har selvsagt intet mot alkohol servering på fly generelt (til meg selv), men har i over 20 år (dessverre igjen) opplevd mange medreisende som ikke har klart å styre seg. Pinlig når medreisende står og pisser åpenlyst på Bilbao Airport på stripa, men slik vil det vel alltid være når noen norske er ombord sjømenn

Men var det serveringen ombord som førte til slik oppførsel, eller var de kanakkas allerede før de satte seg?
Skal ikke benekte at jeg liker en drink ombord, men med serveringsintervallet på eco på de selskap jeg har reist med, skal det godt gjøres å ta helt av uten å ha tent godt opp på forhånd.
Alkoholforbud på flyplassen ville nok vært mer forebyggende.
(Lurer på hva Avinor ville sagt til det...)

Bizflyer
26-03-2013, 22:16

Det skulle vært en kald dag i helvete........

Finnes vel avholdsfolk her inne også som i alle andre sosiale sammenhenger.

Måtte de bli utvist og alle deres innlegg slettet! Jeg stoler ikke på folk som ikke drikker! :old

Mulig han hadde besvimt hvis han ikke hadde fått drinken sin :fly :colgate:

Fly og Fyll hører sammen. Bare en L i forskjell jo!:drunk:

Det var godt sagt! Beste jeg har hørt i dag!! Svaret er selvfølgelig: Neida, ikke det spor! Ta en ekstra for sikkerhets skyld! :cheers:

Tiltredes! Nå får jeg bare lyst til å drikke mer på fly.

Da er vi to!! Må ut i kjøleskapet og hente meg en øl nå bare for å vise min motstand! :drink

Den undersøkelsen der må jo være foretatt på Juventes ungdomsleir eller lignende! Latterlig!!

Skål for pochcher!!

BF:drink

Tommy777
26-03-2013, 22:30
Vi har jo folk her inne som vil forby kaffe, bikkjer og peanoetter. Tar helt av det her.

Serioest. Aner ikke hvem dette firmaet er. Googlet og fant ingenting, saa jeg tar ikke denne undersoekelsen veldig serioest

LN-MOW
26-03-2013, 23:10
Serioest. Aner ikke hvem dette firmaet er. Googlet og fant ingenting,

Scyscanner? Da er du eksepsjonelt dårlig til å google ...

http://www.skyscanner.com/

Skyscanner is a leading global travel search site, providing instant online comparisons for millions of flights on over a thousand airlines, as well as car hire, hotels, holidays and insurance.
Skyscanner’s flexible search options mean you can browse prices across a whole month, or even a year, allowing you to get the best deals. You always book direct with the airline or travel agent, so you get the lowest price, with no extra fees added.
We've been in the travel business for 10 years, and we employ more than 30 different nationalities from our offices in Edinburgh and Singapore. We have over 25 million visitors every month who use us to find flights in more than 25 different languages - we hope we can help you find yours too!

Tommy777
26-03-2013, 23:31
Lest post 5, smartingen ;)

Skyscanner er en konsolidert soekemotor og jobber ikke med serioese undersoekelser. Jeg har aldri sett dem paa arenaen. Kan jo hende at de har sendt ut en epost til folk aa spurt "er du lei av fulle folk paa fly, skal vi si nei til alkohol paa fly?"

Det aa drive med markedsundersoekelser, er noe som krever profesjonell haandtering og jeg kan ikke se noen steder at Skyscanner har noe erfaring eller at de har brukt respektable firmaer til sin undersoekelse.

- Det har skjedd en markant holdningsendring bare i løpet av det siste året, sier reiseekspert Maria Paulsen hos Skyscanner til den danske nettavisen epn.dk.

Tradisjonelt ønsker mange å se på flyturen som fritid, der de gjerne koser seg med en øl, et glass vin eller kanskje en konjakk til kaffen.

Større mostand

Men alko-tilhengerne er en utdøende rase, skal vi tro Paulsen hos Skyscanner.

Ifølge reisesøkeselskapets ferske passasjer-undersøkelse ønsker to av tre at serveringen av alkohol på fly bør opphøre.

Så sent som i fjor svarte kun to av fem det samme i en tilsvarende undersøkelse.

Vil hindre bråk

6000 internasjonalt reisende er spurt, og 63 prosent av dem svarte at de helst ser at det ikke blir servert alkohol på fly i fremtiden.

Javel? Tror nok jeg vil velge aa kalle dette for en bloeff eller i beste fall en upaalitelig undersoekelse for aa faa navnet Skyscanner ut paa nettet fordi de visste at presse kom til aa plukke opp en slik sak som dette

LN-MOW
26-03-2013, 23:48
Lest post 5, smartingen ;)

Skyscanner er en konsolidert soekemotor og jobber ikke med serioese undersoekelser.

Smarting sjæl!

Skysvanner har drevet med forbrukerundersøkelser ihvertfall siden 2009 hvor de begynte å publisere den årlige 'Scyscanner Travel Trends'. Gjør et søk på 'skyscanner research' og du får mange hits på undersøkelser som de har gjort. :old

robertaas
27-03-2013, 00:23
Man kan jo begynne med å få besetningen til å holde seg unna flaska når de skal fly.

Glean EBG
27-03-2013, 02:17
Mistenker ledende spørsmål her eller at dem har spurt folk i et muslimsk land.
Dette er jobare tull folk flest har vel ikke noe i mot at andre tar en øl eller tre.

apeks
27-03-2013, 07:41
Jeg tror undersøkelsen er riktig.
Det er selvfølgelig ingen som har noe i mot at noen tar 1 øl eller 2 til maten.
Men det er selvsagt ikke det som er problemet.

Problemet er de overstadig berusede idiotene som går bananas ombord og som utgjør en trussel mot sikkerhet og/eller lager ubehag og kvalm rundt seg.

Veldig vanskelig å kontrollere hvem som blir bananas og ikke etter drink nummer 5, og er man ombord så kan man liksom ikke bare ringe til politiet heller. Da er man fanget sammen med idioten.

Så er ikke veldig overrasket over at 2/3 deler vil ha alkohol bort fra fly.
Det er absolutt ikke det dummeste jeg har hørt :)

Glean EBG
27-03-2013, 08:37
Jeg hadde over 60 flyturer siste 12 mnd uten noen alkoholrelaterte problemer som jeg merket.

Men nå kan det jo hende det var jeg som er problemet da det hender jeg tar et par øl og kankje til og med en G&T.

Reiser riktig nok lite charter.

apeks
27-03-2013, 08:42
Jeg hadde over 60 flyturer siste 12 mnd uten noen alkoholrelaterte problemer som jeg merket.

Men nå kan det jo hende det var jeg som er problemet da det hender jeg tar et par øl og kankje til og med en G&T.

Reiser riktig nok lite charter.

Joda.
Men det er jo bare å lese litt aviser så ser man at problemet eksisterer :)

LN-MOW
27-03-2013, 13:32
Joda.

Hvis man skal måle problemer etter avisoppslag, tror jeg vi har større problemer enn drikking på fly .... :D

Superhai
27-03-2013, 14:11
Jeg har heller ikke inntrykk av at det er et stort problem på de fleste ruter ut av OSL ihvertfall. Det er litt forskjell derimot. Nå har jeg ikke sett hverken hva som er spurt og hva som er konklusjonen av undersøkelsen, men jeg antar at stadige oppslag i nyhetene har påvirket folk. Det at folk reiser oftere betyr også at man har større sjanse for å komme bort i en slik episode, og dermed vil man være mer negativt innstilt selv om det bare skjer en gang i blant. Og ettersom alkohol i stadig mindre grad er å få gratis ombord, så tror jeg stadig færre drikker ombord, særlig på kortere flyvninger.

Tommy777
27-03-2013, 15:22
Joda.

Det eksisterer, ja, men de alvorlige hendelsene skjer sjeldnere og rapporteres i avisen sjeldnere enn mord.

Jeg har nesten 4 ganger saa mange flighter som Glean EBG og har akkurat samme oppfatningen.

At noen tar seg ett glass vin for mye, ser man oftere naar man er paa restaurant enn ombord i ett fly. Jeg ser ikke problemet med det overhodet.

De faa tilfellene der folk gaar berserk, skjer utrolig sjelden. Det skjer paa bakken ogsaa.

At det utgir en fare for sikkerheten er bare sproeyt

Wahoo
27-03-2013, 16:45
Idiotene tar nok med seg det de trenger hvis de ikke får servering og
selskapene taper penger. Det er vel en del som "trenger" en drink
for i det hele tatt å tørre å sette seg i ett fly.

SAS-Steward
27-03-2013, 17:43
Etter flere år med nedgang i probemer med fulle pax, har det nå snudd.
Alkoholpåvirket pax som lager problemer er et problem,som desverre øker i omfang.
Er et forbud veien å gå, tvilsomt. Er ok ingen som tør å være først ute med dette.
Men det er klart, får man flere alvorlige hendelser pga dette vil kanskje ting snu.

Hpkris
27-03-2013, 18:28
Etter flere år med nedgang i probemer med fulle pax, har det nå snudd.
Alkoholpåvirket pax som lager problemer er et problem,som desverre øker i omfang.
Er et forbud veien å gå, tvilsomt. Er ok ingen som tør å være først ute med dette.
Men det er klart, får man flere alvorlige hendelser pga dette vil kanskje ting snu.

Du har jo selvfølgelig innsikt i denne problematikken, men drikker de seg drita ombord i flyet, eller er de fulle når de går ombord? Og er lett å skjerpe seg i det man går ombord i et fly så CC ikke ser at du er overstadig. Forbudet bør vel heller komme i avgangshallen da :cool:

sail4fun
27-03-2013, 18:40
Noen kan jo boarde på stigende promille, andre kan lure meg seg ei på innerlomma.
Problemet er ombord likefullt, og det er nok ikke CC'ne som oftest overskjeker

SAS-Steward
27-03-2013, 18:44
De aller fleste jeg har hatt med å gjøre har vært gode på snurren når de kommer ombord. Men da er det ganske enkelt, ikke noe mer å drikke.
Problemet derimot er de som er på stigende rus, tar piller, og/eller drikker medbrakt sprit.
Men klart værst er kombinasjonen piller og sprit.

apeks
27-03-2013, 19:03
Hvis man skal måle problemer etter avisoppslag, tror jeg vi har større problemer enn drikking på fly .... :D

Hehe, joda.
Men nå har jo SAS-Steward akkurat bekreftet at det er et problem og at det er økende da ;)

LN-MOW
27-03-2013, 19:13
Hehe, joda.
Men nå har jo SAS-Steward akkurat bekreftet at det er et problem og at det er økende da ;)

Joda - i hans sfære. Men andre selskaper og regioner kan ha andre erfaringer. Jeg hadde f.eks. selv på mine tre år på Sea-Tac kun en episode hvor vi måtte tilkalle politi.

Og vi hadde da episoder med fylliker og dophuer da jeg jobbet på Fornebu og. Men uten detta internettet fikk de ikke så mye oppmerksomhet ...

SAS-Steward
27-03-2013, 20:17
Joda - i hans sfære. Men andre selskaper og regioner kan ha andre erfaringer. Jeg hadde f.eks. selv på mine tre år på Sea-Tac kun en episode hvor vi måtte tilkalle politi.

Og vi hadde da episoder med fylliker og dophuer da jeg jobbet på Fornebu og. Men uten detta internettet fikk de ikke så mye oppmerksomhet ...

Jeg baserer min kommentar på internasjonale tall.
Så for å være mer eksakt. I Skandinavia og Nord Europa er det ikke store endringer.
Men i resten av verden, spesielt i Asia og Nord Amerika er problemet betydelig økende.
Dette er tall som rapporteres inn, uskker på hvem til. IATA kanskje