PDA

View Full Version : Norsk forskning: Anbefaler «overvekt-skatt» på flybilletten

LN-MOW
26-03-2013, 00:41
Ja, det slår nok an i landet hvor alle skal være like .. jeg kan allerede høre ropene om diskriminering ...

Derfor har førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta, sett på konsekvensene av å innføre «overvekt-skatt». I en artikkel i tidsskriftet Journal of Revenue and Pricing Management, som publiseres i trykket versjon i morgen, lister Bhatta opp tre alternative løsninger:

• Passasjerene betaler kilopris for billetten. Altså vil en person på 120 kg betale dobbelt så mye som en passasjer på 60 kg

• Flybilletten tar utgangspunkt i en fastpris. Deretter får passasjerene rabatt eller en ekstrautgift hvis de skiller seg ut vektmessig

• Dele billettprisene inn i tre vektklasser; lett, normal og tung

http://www.dagbladet.no/2013/03/25/nyheter/inneriks/forskning/flybillett/26382667/

Det som her imidlertid er betenkelig er hvor lite informasjonsmedarbeideren til Norwegian vet om dette. Så fort du er så stor at du trenger extention belt, skal du flyttes fra emergency exit. Et sete i første rad eller ved bulkhead, og ofte også ved exit, har også generelt ikke løftbare armlener. Blir vanskelig å klemme seg ned der hvis man trenger to seter ...

Norwegian skriver i en epost til Dagbladet at vekten til passasjerene ikke er et problem for dem.

- Derfor er vi godt fornøyd med den løsningen vi har i dag, skriver kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion.

Hun anbefaler i stedet at passasjerer som kan få plassproblemer sørger for å planlegge reisen.

- Passasjerer som er veldig overvektige kan bli flyttet til et sete hvor det er mer plass, for eksempel til en rad hvor det ikke sitter noen på midtsetet. Men det kan også være lurt å reservere et sete med bedre plass på forhånd, for eksempel ved en nødutgang eller på første rad.

Boeing_fan
26-03-2013, 01:10
Betale kilopris for flybilletter? Man skal lese mye rart...

Glean EBG
26-03-2013, 01:26
Jeg syntes det er merkelig praksis av norwegian og gi overvektige bedere plassering på flyet som en belønning kun fordi de er overvektige.

Hpkris
26-03-2013, 02:26
Var ikke overraska over at DY ikke kom opp med noe bedre. Men nå finnes det jo stoler for folk som trenger ekstra plass, kanskje dette er noe som burde vært vurdert.

Å stille seg på ei vekt før man går inn på flyet er vel ikke noe alle setter så stor pris på kan jeg tenke meg.

WF-380
26-03-2013, 08:31
Hadde en liten og tynn kollega som ofte ergret seg over at det ikke var kilopris på bilettene. Hadde lønt seg stort for han. Ikke så mye for meg.

Jeg syntes det er merkelig praksis av norwegian og gi overvektige bedere plassering på flyet som en belønning kun fordi de er overvektige.

Det er vel en pragmantisk løsning som er det beste for alle parter, både den overvektige og setenaboene hans. Hadde en gang nabosetet til en veldig høy og veldig overvektig passasjer på en CRJ-900. Ble utrolig glad da han flyttet seg til en ledig toseter etter avgang. Hvis ikke hadde vi nok blitt godt kjent underveis.

haavig
26-03-2013, 08:45
Klassisk 'Skrivebordsforskning'.

catocontrol
26-03-2013, 08:45
Man kan også innføre minuttskatt, på de som bruker lang tid i midtgangen. For ikke å snakke om "kaffeskatt" for de som drikker kaffe, og kjøper ting ombord. Urettferdig at de som ikke drikker kaffe, skal måtte betale for vekten av vann og kaffepulver! :)

sail4fun
26-03-2013, 09:02

Nå er vel ikke for overvektig og nødutgang en god combo heller...

Fly med oss
26-03-2013, 09:56
Bør vel gi flere bonuspoeng også da.

LN-MOW
26-03-2013, 12:22
Og det er over 500 kommentarer .. saken engasjerer ihvertfall.

TOS
26-03-2013, 12:24
Er det virkelig noen som tror at kostnaden ved en flyreise er proporsjonal med vekten til den reisende? Det høres ut som en noe enkel fremstilling, men nå har jeg ikke lest artikkelen så det kan være at fremstillingen er noe mer nyansert der.

Utflyttet
26-03-2013, 12:30
Kansje jeg kan få SAS med på at for hvert kilo jeg går ned vil jeg få konvertert det over til ekstra baggasje-vekt jeg kan ta med på samme billetten?

-A

petru26
26-03-2013, 14:53
har vel litt for lite å forske på han der, og litt for mye fritid. Men men, det er vel tidsfordriv like godt som no annet hvis det er sånt som engasjerer mannen.

LN-MOW
26-03-2013, 14:57
Skattepenga dine i bruk .... ;)

Superhai
26-03-2013, 21:22
Hakket mer seriøs enn kandidat til Ig Nobelprisen, men kommer neppe noen nye måter å prise billettene. Det er noen år siden SAS gjennomførte veiinger på noen avganger for å regne standardvekt, og kom da til 87 kg. Dvs 3 kg tyngre i snitt enn det man brukte før. Det er klart et halvt tonn ekstra vekt utgjør større fuelkostnader, men enn så lenge så må nok alle være med å spleise på denne kostnaden. Bare det praktiske ved å veie alle før avgang tror jeg blir mye mer kostnadskrevende enn besparingen.

AirbusTrond
26-03-2013, 22:56
Ifølge NRK er denne Bhatta på påskeferie nå, og vil ikke kommentere saken ytterligere. Det skal kanskje være "sendt på påskeferie" :D

John Roger Andersen er førsteamanuensis ved Høgskulen i Sogndal og fedmeforskar i Helse Førde. Han legg lite imellom i kritikken av høgskulekollega Bharat Bhatta.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.10964588

TOS
26-03-2013, 23:13
Nå har jeg lest hele artikkelen, og sitter vel med et inntrykk av at dette er tynne saker rent faglig. Motivasjonen er bl.a. en artikkel i The Economist hvor det hevdes at 1 kg i veltreduksjon gir en årlig samlet besparelse i fuel på 3000 dollar. Om vi konservativt anslår at hvert fly er på vingene i 8 timer daglig, så snakker vi om en kostnadsbesparelse på rundt 6 kr per time i luften per kg. Nå diskuteres ulike versjoner av prisingen, men om man regner med at noen er tyngre og noen lettere enn "basisvekten" så er jeg svært usikker på hva poenget med dette er sett fra flyselskapets side. Det er, som andre har nevnt, ikke helt kostnadsfritt å implementere dette, og kostnadsbesparelsen et ikke utpreget stor. Jeg skjønner ikke at dette har blitt publisert.

C130
02-04-2013, 14:03
Og da er første flyselskap som selger billetter etter vekt : Samoa Air !

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10970543

LN-MOW
02-04-2013, 15:46
Rette stedet for dette .. det er et 'kraftig' folkeferd, for å si det slik. Mange fra Samoa i Seattle, og det er mange som jobber på Sea-Tac. Svære som sumobrytere omtrent alle sammen.

SQ 777
02-04-2013, 15:55
Kan lett arrangeres som. De gjør som på helikopter sjekk inn. Du står på ei vekt , leser av, får vekt og drar kortet...:p

Superhai
02-04-2013, 15:59
Samoa Air må veie passasjerene før hver avgang uansett siden de opererer små fly som Cessna Skyhawk og BN Islandere...

Tommy777
02-04-2013, 16:06
Air Maldives ber deg ogaa hoppe paa vekta. De flyr Dash 8

TOS
02-04-2013, 16:09
Air Maldives ber deg ogaa hoppe paa vekta. De flyr Dash 8

..men tar de betalt etter vekt?

Tommy777
02-04-2013, 16:11
..men tar de betalt etter vekt?

Nei, men hoppet var langt fra billig. Nesten 400 daler for ett 45 minutters hopp t/r. For det fikk du ogsaa en muslimsk boenn via PA foer avgang og en liten ting med juice eller vann ;)

TOS
02-04-2013, 16:12
Jeg synes hele premisset til denne overvektsprisingen er feil. De fleste flybilletter prissettes i hovedsak ikke etter hva som er kostnadsdriverne bak "produksjonen", men hva folk er villige til å betale (altså betalingsvilje, heller enn hva som er viktige kostnadsfaktorer) - men det er klart at om man flyr små fly hvor vekt kan være en viktig faktor så kan det ha noe for seg. Jeg tror nå likevel at jeg ville holdt en knapp på den mer tradisjonelle fremgangsmåten...

TOS
02-04-2013, 16:14
Nei, men hoppet var langt fra billig. Nesten 400 daler for ett 45 minutters hopp t/r. For det fikk du ogsaa en muslimsk boenn via PA foer avgang og en liten ting med juice eller vann ;)

Ikke noe champagne før avgang...? Krise! ;)

Jeg antar at prisen er satt fordi man vet at de fleste som skal til/fra Maldivene har en viss betalingsvilje...:)

Frequent Traveller
02-04-2013, 16:19
Betale kilopris for flybilletter ? ...Pä sin tid var det et Café-Théâtre v/Montparnasse i Paris hvor de tok inn kundene 21 stk av gangen og sä ble inngangsbillettenes pris bestemt ved hjelp av et stort hjul med spikere pä : var du heldigst av alle, betalte teateret 2 FRF for at du kom inn, gjennomsnittsprisen var 10 FRF, var du uheldig, betalte du 25 .. hvorfor ikke innföre et sänt system for salg av flybilletter, det blir omtrent det samme som "pay as you weigh", bare sjansen kan snu seg og ikke dra den sammen veien hele livet igjennom ...

Marcus W
02-04-2013, 16:47
Är detta Norges forskarelit som kommit fram till detta???

TOS
02-04-2013, 16:49
Är detta Norges forskarelit som kommit fram till detta???

Det korte svaret er vel: Nei!

Marcus W
02-04-2013, 16:50
Det korte svaret er vel: Nei!

Tänkte det