PDA

View Full Version : Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F")

Peppep
24-03-2013, 23:16
Hei. Jeg har bestemt meg for å ikke bare dagdrømme om å ta en CMB-tur (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113987), men å faktisk gjennomføre det til høsten. Har funnet en reiseagent som er villig til å booke dette, så worst case er å refundere billetten gratis. Ruten blir CMB-XXX-YYY-LHR-LAX, men det er bare én ting som er garantert: LHR-LAX i BA F med nyflylukten (jada, det er et ord) i deres A380. Spørsmålet er hvordan jeg skal komme meg til LHR. Har funnet en del ulike alternativer, som alle er mulig å booke til ca samme pris:

A) EK F CMB-MLE-DXB-LHR.
B) CX C CMB-HKG-DXB + EK F DXB-LHR.
C) CX C CMB-HKG + EK F HKG-DXB-LHR.
D) CX C CMB-BKK + EK F BKK-HKG + CX F HKG-LHR.
E) CX C CMB-BKK + CX F BKK-HKG-LHR.

Alternativ E er best ut fra er miles-perspektiv, ettersom det blir OneWorld hele veien - men det er produktene, ikke miles, som er avgjørende. Og jeg "må" nesten få inn EKs A380 et eller annet sted - for litt av rasjonaliseringen jeg har brukt for å overbevise meg selv om dette prosjektet, er å droppe BKK-HKG-BKK med EK F som jeg egentlig hadde planer om når jeg skal til BKK i mai. (Dermed har jeg tjent 6000 kroner der, kjempelogisk, ikke sant? :colgate:)

Alternativ A gir første klasse hele veien, men lite variasjon, og CMB-MLE-DXB-flighten er kjent for å ofte få EKs dårligste F-produkt. Dermed er det alt. B, C og D som foreløpig ligger best an. Alt. D gir litt av alt, men kun en kort flight på 2:50 med EKs A380, noe som fort blir nærmere 2 timer i effektiv flytid.

Det kan hende at jeg hiver på LAX-LAS/SFO/SAN på slutten, og tar DXB-FRA-LHR eller HKG-FRA-LHR i stedet for direkterutene for å tjene flere miles/TP, men det tar jeg til slutt hvis det passer inn og ikke øker prisen eller total reisetid noe særlig.

Setter pris på alle innspill (utenom at dette er galskap), både til rutene jeg allerede har funnet og eventuelle andre muligheter jeg ikke har sett. Gjerne også til hvordan jeg kommer meg hjem igjen fra LAX til BGO, enveisbillett fra USA til Europa er veldig dyrt, med få unntak (f.eks FI og DY, men kun fra østkysten).

ILS2
24-03-2013, 23:23
Gjerne også til hvordan jeg kommer meg hjem igjen fra LAX til BGO, enveisbillett fra USA til Europa er veldig dyrt, med få unntak (f.eks FI og DY, men kun fra østkysten).
Bestill tur/retur, kast returen.

Forventer TR!

Peppep
25-03-2013, 03:09
Bestill tur/retur, kast returen.

Forventer TR!
Det blir fortsatt ganske dyrt, ca 6-7000 kr. Da blir det billigere å kjøpe enveis LAX-NYC + NYC-FRA (med SQ) og FRA-BGO, som er det beste alternativet jeg har kommet frem til foreløpig. Men har jo god tid, og kan ha is i magen en god stund for eventuelle kampanjer som måtte komme.

Du skal ikke se bort ifra at det blir en TR. ;)

dc-8-63
25-03-2013, 06:40
Icelandair flyr faktisk fra vestkysten - Seattle står på rutekartet og fra LAX er Virgin America (look out for the Rabid Badger;) et gjennomført rimelig og meget hyggelig alternativ, og Alaska Airlines gir vel BA Miles tror jeg (gir i hvertfall LAN i OW) eller JetBlue fra Long Beach.
Alternativt fra Los Angeles er envei med Air New Zealand til London - der er ofte gode enveis priser å finne

Chriscross
25-03-2013, 06:59
Er det lov å ha stopover i Europa på disse USA-billettene?

Er du under 32 kan du bli student så finner kanskje Kilroy i Norge eller STA travel i Usa hyggelig enveispris hjem?

Hypern
25-03-2013, 07:45
Tja eller gjør det enkle da, reis kun med håndbagasje og hopp av billetten i LHR og finn deg en billig avgang hjem derifra. "Problemet" her er vel at miles kreditering kan bli vel litt infløktes.

Peppep
25-03-2013, 08:26
Icelandair flyr faktisk fra vestkysten - Seattle står på rutekartet og fra LAX er Virgin America (look out for the Rabid Badger;) et gjennomført rimelig og meget hyggelig alternativ, og Alaska Airlines gir vel BA Miles tror jeg (gir i hvertfall LAN i OW) eller JetBlue fra Long Beach.
Alternativt fra Los Angeles er envei med Air New Zealand til London - der er ofte gode enveis priser å finne
Via London var ikke dumt, da ble det med en gang mye hyggeligere priser (ca 3200,-). Og har hørt en del bra om Air New Zealand (utenom trip report-en til Jamesbond_ppk), og foretrekker sannsynligvis det alternativet fremfor Icelandair som jeg har prøvd før. Takk for tipset.

Er det lov å ha stopover i Europa på disse USA-billettene?

Er du under 32 kan du bli student så finner kanskje Kilroy i Norge eller STA travel i Usa hyggelig enveispris hjem?
Jepp, er ubegrenset med stopovers (utenom i Asia tror jeg) med CMB-billettene. Enkelte byer gjør visst at prisen hopper i taket, uten at jeg helt har skjønt systemet. Men reiser ikke til Sri Lanka for å ha stopover i Europa på vei til USA, det hadde vært i overkant tungvint for en London-tur. ;)

Er ikke student, men er under 26, så Kilroy/STA kan være aktuelt. Men tviler på at de kan bli billigere enn Icelandair/Air New Zealand, så det måtte eventuelt være for å få flere alternativer i ca samme prisklasse. Har tidligere bestilt BA BGO-LHR-SFO gjennom STA uten å få de vanvittige enveis-prisene, så de har tydeligvis en del flere valgmuligheter.

Tja eller gjør det enkle da, reis kun med håndbagasje og hopp av billetten i LHR og finn deg en billig avgang hjem derifra. "Problemet" her er vel at miles kreditering kan bli vel litt infløktes.
Er du gal?! :8: Jeg hopper da ikke av før den beste flighten! (Om det skulle være noen tvil - jeg flyr bare på fancyklasser én vei, så BGO-CMB og LAX-BGO blir på kjipaklasse med mindre jeg får til noe med LifeMiles.)

Bizflyer
25-03-2013, 10:28
Var de prisene fra CMB bare en vei?
Hva koster det t/r da?
i såfall kan du jo kjøpe deg en billett t/r Norge - CMB til en mer fornuftig penge enn masse enveis billetter med heller suspekte selskaper?

BF:cool2

Peppep
25-03-2013, 11:22
Enveis CMB-LAX er ca 12-14 000 avhengig av rute, og tur/retur det dobbelte, så det er ikke aktuelt. Har ikke nevnt prisen tidligere, de 6000,- jeg nevnte var for BKK-HKG-BKK med EKs A380 i F, som jeg egentlig hadde planer om. Men det var før jeg fikk griller i hodet av å lese om billige CMB-billetter, så det er jo ikke nødvendig når jeg EK F på denne turen i stedet. :fly

Har ikke planer om å bestille noe "sketchy", og enveisbilletter BGO-CMB lider heldigvis ikke av det samme syndromet som billetter over Atlanteren gjør. F.eks koster LH + SriLankan BGO-FRA-CMB 4000 kr, sparer bare noen hundrelapper på t/r. Mest sannsynlig blir det KLM + Malaysian (et av få selskap med 5 stjerner hos Skytrax) til KUL for 4200,- og stopp et par dager der, etterfulgt av billigbillett (Tiger, Jetstar el.l) fra KUL til CMB. Alternativt en Star Award med LifeMiles hvis de kommer med en ny 100%-kampanje, dvs i business med LH, SQ eller TK for ca 4500,-.

Mulighetene er altså mange for utreisen, og med litt hjelp fra Flyprat viser det seg at hjemreisen heller ikke var så ille som jeg trodde. Så da gjenstår det bare å velge hvilken rute jeg skal ta mellom CMB og LAX.

bardf
25-03-2013, 11:32
Bare for å ha sagt det: Så utrolig fett at du gjennomfører! OG er under 26. Da er det håp for oss alle!

Chriscross
25-03-2013, 11:54
Hvem er det som booker dette får deg? Kan du evt sende PM om du ikke vil ha det ut for all verden?

Har du forreesten sett hvor mye Trumfbonus du har. Klarer du rote sammen nok til SAS enveisbonus for SFO-CPH-BGO?

Peppep
25-03-2013, 18:09
PM sendt. :) Har ganske nylig begynt å samle Trumf, så der har jeg bare bonus tilsvarende noen tusen poeng. Men har en tur til Kina snart, så hvis oppgraderingene til EE/business går gjennom der blir det kanskje en mulighet.

Men er det noen som har forslag til "hovedspørsmålet" - hvilken rute jeg bør velge mellom CMB og LHR? Det er det som "haster" mest, BGO-CMB og LAX-BGO finner jeg alltids ut av, og kan fint avvente noen måneder med å bestille det.

Ph34r
25-03-2013, 18:10
Dette prosjektet følger jeg med stor interesse ja :-D

Islending
25-03-2013, 19:19
Rute D... :) Spennende prosjekt! Når reiser du?
Hadde vært hyggelig med en PM om hvem som booker for deg også?

chrisljo
25-03-2013, 20:24
Fant faren på Expert Flyer i dag, stemmer det at man ta stoppover i Europa, og dermed bruke denne på to ferier, eksempelvis MLE og LAX men litt korte posisjoneringer?

2 uker på MLE på våren og 2 uker i LAX på høsten?

Peppep
25-03-2013, 21:11
Rute D... :) Spennende prosjekt! Når reiser du?
Ole Brumm-alternativet - litt av alt. ;) Det er to ulemper med dette valget:
1) Det blir kun en kort tur med EK F, gir kanskje ikke den fulle opplevelsen.
2) Emirates er det mest "eksklusive" av de to. Det vil ikke nødvendigvis si det beste, men det som er vanskeligst å få tak i på andre måter enn CMB-billetter (som jeg kanskje aldri vil ha mulighet til å gjøre igjen). CX F er relativt enkelt å få tak i gjennom OneWorld-miles. Og det er først og fremst det som gjør at jeg er så usikker, for har inntrykk av at CX F er veldig, veldig bra. Samtidig har jeg ganske lite OW-miles, og ironien er jo at jeg får færre OW-miles ved å velge bort CX, og dermed blir det vanskeligere å få tak i det senere. :P

Reiser i oktober/november.

Fant faren på Expert Flyer i dag, stemmer det at man ta stoppover i Europa, og dermed bruke denne på to ferier, eksempelvis MLE og LAX men litt korte posisjoneringer?

2 uker på MLE på våren og 2 uker i LAX på høsten?
Ja, det skal være mulig, så lenge siste flight er maks ett år etter første flight. Stopover i f.eks. 6 mnd i PAR/FRA/AMS er uproblematisk.

Peppep
26-03-2013, 10:52
Fant plutselig ut at man kan få med Qantas til samme pris, så da ble valget med en gang mye enklere. :D Hvis ingen har forslag til bedre ruter enn dette, bookes den slik:

http://i.imgur.com/0tbkheal.png

A380-bonanza + litt Cathay i business. Og får nesten en full dag i Singapore óg. Gleder meg!

Chriscross
26-03-2013, 11:10
Dobbeltsjekk at Qantas er Qantasmetall og ikke Emirates, men med det rutenummeret (1) er det nok Qantas.

Discus
26-03-2013, 11:20
Vedr retur fra USA så kan du jo også sjekke litt rundt med en en-veis bonustur på kryss og tvers? Er man på sightseeing, så kan man jo lage litt mer sightseeing.

Må du over på østekysten eller til ORD for å finne priser/ledige bonusseter så kan du jo også bruke Avios (AA) eller Star-miles (UA/US), fees er vel normalt 5-15USD på innenriks award.

Fra Østkysten, sjekk AirBerlin (der er det ikke fueltillegg), også mulig å booke i C.
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=834442&postcount=38

Peppep
26-03-2013, 13:15
Dobbeltsjekk at Qantas er Qantasmetall og ikke Emirates, men med det rutenummeret (1) er det nok Qantas.
Jepp, codeshare-flightene er i 8000-serien, men takk for tipset.

Vedr retur fra USA så kan du jo også sjekke litt rundt med en en-veis bonustur på kryss og tvers? Er man på sightseeing, så kan man jo lage litt mer sightseeing.
LifeMiles er nok den eneste muligheten jeg har for å bestille bonusbillett hjem, og de har rimelig kjipe regler på rutevalg og layover (maks 5 timer?). Tror kanskje det blir Air New Zealand, det koster faktisk bare 5000,- enkelte dager for LAX-LHR i Premium Economy, som ser ut som et spennende produkt: http://www.airnewzealand.com/new-premium-economy

Må du over på østekysten eller til ORD for å finne priser/ledige bonusseter så kan du jo også bruke Avios (AA) eller Star-miles (UA/US), fees er vel normalt 5-15USD på innenriks award.

Fra Østkysten, sjekk AirBerlin (der er det ikke fueltillegg), også mulig å booke i C.
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=834442&postcount=38
Innenriks er kjempebillig, 12 500 AA-miles + 2,5 USD for LAX-NYC. Men tror likevel at jeg sparer dem - jeg tjener relativt lite OW-miles generelt, og nå må jo neste prosjekt være å spare opp nok til en F-tur med CX. :P

Apropos opptjening, vil det lønne seg for meg å kreditere turen til AA eller BA? Jeg har ca 15 000 AA-miles fra før. Har noen god kontroll på OW-programmene? Martin? :) Sliter med å forstå AAdvantage-systemet, med alle mulige EQMs, EQPs, RDM og alle mulige andre rare betegnelser som er nye for meg. Men hvis jeg har forstått det riktig, og F bare gir 50% bonus, så er det ikke nok til laveste status engang.

Hvis jeg har forstått det riktig vil jeg tjene 40+210+210 tier points hos BA, og har snart en tur BGO-LHR i økonomi som vil gi 10. Så da får jeg bronse, og mangler 130 TP for å få sølv. Er det enkelt/billig å få tak i med en TP-run?

Hva med bruk av poeng? Mener å ha lest at BA er dyrere å redeeme med (og da tenker jeg ikke på fuel surcharge hos BA, som gjelder alle partnere), stemmer det? Samtidig er det mye lettere å bruke BA-miles til oppgradering fra WTP til CW.

Discus
26-03-2013, 14:22
Hva med bruk av poeng? Mener å ha lest at BA er dyrere å redeeme med (og da tenker jeg ikke på fuel surcharge hos BA, som gjelder alle partnere), stemmer det? Samtidig er det mye lettere å bruke BA-miles til oppgradering fra WTP til CW.

Pkt 1) Sjekk hvor lenge milene varer på konto, BA har hvertfall life-time så lenge du har bevegelse på konto hver 36-mnd. Usikker på hva AA har.

Pkt 2) Fuletillegg tas ut av BA med BA-flighter og andre partnere (over Atlanteren og litt forskjellig). Tar man ut for eksempel domestic US eller Intra-Asia så er det billig (se BAEC-tråden (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113317&page=3)).

Peppep
27-03-2013, 18:25
Pkt 1) Sjekk hvor lenge milene varer på konto, BA har hvertfall life-time så lenge du har bevegelse på konto hver 36-mnd. Usikker på hva AA har.

Pkt 2) Fuletillegg tas ut av BA med BA-flighter og andre partnere (over Atlanteren og litt forskjellig). Tar man ut for eksempel domestic US eller Intra-Asia så er det billig (se BAEC-tråden (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113317&page=3)).
1) AA har lifetime, så lenge man har bevegelse hver 18. mnd. BA 1 - 0 AA.
2) Ja, det virker som BA tar for nesten alt, med få unntak - mens hos AA er det motsatt, de tar kun for BA og (litt) for Iberia. BA 1 - 1 AA.

Får se hva det blir til. Er ikke lett å være ubesluttsom med så mange alternativer til ruter, produkter, FF-programmer osv. ;)

Peppep
03-04-2013, 19:52
Fant plutselig ut at man kan få med Qantas til samme pris, så da ble valget med en gang mye enklere. :D Hvis ingen har forslag til bedre ruter enn dette, bookes den slik:

http://i.imgur.com/0tbkheal.png

A380-bonanza + litt Cathay i business. Og får nesten en full dag i Singapore óg. Gleder meg!
Da var det bestilt, tilnærmet som dette. Gleder meg enormt! :colgate:

Økte til et døgns stopp i DXB for å dele opp turen litt, og reduserte LHR-stoppet med noen timer.

Det var imidlertid med en litt dårlig bismak... jeg håper at jeg tar feil, og overvurderer effekten av å poste om dette på skandinaviske forum (Flyprat + businessclass.se) - men reagerte på at tilgjengeligheten på Emirates forsvant helt et par dager etter at jeg la ut denne ruten. Dette er en pris (fare basis) som har hatt EK F tilgjengelig veldig lenge til omtrent samme pris. Tror det har vart i et par år, men over natten forsvant absolutt alt. Jeg håper at det er tilfeldig, og innser at jeg sikkert virker paranoid, men synes det var veldig rart. Etter en del forsøk klarte jeg likevel å finne igjen den samme ruten, da med EK-flighten som codeshare med QF-flightnummer i stedet.

LN-FHU
03-04-2013, 21:34
Da var det bestilt, .........
Økte til et døgns stopp i DXB for å dele opp turen litt, og reduserte LHR-stoppet med noen timer.

OK---hva kom det på ?

Og.......kan du PM meg kontaktinfo til din TA

Helikopter
03-04-2013, 22:53
Gratulerer! Ser frem til TR!

Peppep
14-04-2013, 23:40
OK---hva kom det på ?
Det ble noe dyrere enn tiltenkt, det rimeligste aktuelle alternativet var på ca 14 000, men det endte på 15 900. Tror "base fare" er den samme, så prisforskjellen er trolig pga et ekstra stopp + høyere skatter/avgifter fordi det ene stoppet blir på rett over 24 timer, og dermed regnes som stopover.

Bizflyer
15-04-2013, 00:02
Etter SudCaravelles flotte rapport om Sri Lankan Airways, sjekket jeg prisen FRA-CMB i biz, og den er bare på 11500 kr t/r. Ikke gæærnt det!

LN-FHU
15-04-2013, 10:48
OK---hva kom det på ?

Og.......kan du PM meg kontaktinfo til din TA

Det ble noe dyrere enn tiltenkt, det rimeligste aktuelle alternativet var på ca 14 000, men det endte på 15 900. Tror "base fare" er den samme, så prisforskjellen er trolig pga et ekstra stopp + høyere skatter/avgifter fordi det ene stoppet blir på rett over 24 timer, og dermed regnes som stopover.

Herlig....håper du tar deg tid til en TR med bilder :)
Har du mulighet å sende en PM med kontaktinformasjon til din TA...?

Peppep
15-04-2013, 13:36
Etter SudCaravelles flotte rapport om Sri Lankan Airways, sjekket jeg prisen FRA-CMB i biz, og den er bare på 11500 kr t/r. Ikke gæærnt det!
Nei, men det er dyrt nok allerede. Hadde de hatt énveis til halve prisen, så hadde det vært aktuelt, men énveis til 8000 + posisjoneringsflight skjer ikke.

Planen er å ikke reise direkte til CMB, og alternativet i innlegg #9 ligger fortsatt best an. Dvs KL+MH BGO-AMS-KUL til ca 4000 + billigbillett KUL-CMB etter noen dager.

Bestilte hjemreisen i går fra NYC, med SQ/SK i C. Så da gjenstår bare BGO-CMB og LAX-NYC. Er åpen for forslag. :)

nime
07-05-2013, 21:54
Flere som har bestilt dette? :)

Helikopter
07-05-2013, 23:49
Jeg har bestilt
CMB-KUL-HKG-LHR-LAX
C F F F F
737-a380-747-747

vetlefo
08-05-2013, 18:45
Vil EK opererte flighter kjøpt gjennom QF flightnr gi poeng hos BA?

vetlefo
23-05-2013, 17:44
Hva har folk å si om LH F gjennom FRA vs Emirates F via DXB?

Fant ut at jeg kunne booke:

CMB-BKK-PVG-FRA-BGO-LHR-LAX for 14700,-

UL C UL C LH F (A380) SK C BA C BA F (A380)

Lange stopp i BGO og LHR gjør nok den lange reisen bedre. Et døgn i egen seng tror jeg hjelper på samt 17 timer i London burde være mer enn nok tid til å utforske både byen og Concorde room før det nye F produktet til BA skal testes!

Hva tenker dere? EK F a380 via BKK evt SIN og DXB eller Lufthansa First Class terminal og et gullkort hos Aegan på kjøpet?

Peppep
23-05-2013, 19:16
Jeg vurderte også LH, både pga FCT og *A-poeng (300% hos Aegean). Men det avgjørende ble at selv om LH F er vanskelig å få tak i med poeng, så er det ikke umulig (man kan bruke både Eurobonus og LifeMiles). EK F er derimot tilnærmet umulig, og vil være veldig mye vanskeligere å få prøvd en annen gang.

Hadde forresten valgt CX fremfor UL til BKK hvis du får det til å passe. Du må sannsynligvis spesifisere "CX+ BKK LH+ BGO" osv som routing code for å få det som et alternativ, jeg måtte i hvert fall det til SIN.

Når jeg tenker meg om, så kan du vel få til både EK og LH? Forsøk "CX SIN O:EK DXB LH+ LHR,BGO F+ LAX" (tror det blir riktig, skriver fra telefonen og har ikke testet).

Chriscross
23-05-2013, 21:20
Er det lov med stopover i Europa (BGO) på disse billettene?

Peppep
08-06-2013, 13:14
Finnes det noen oversikt over hvilke Lufthansa-ruter til Asia som har ny F-kabin? Eventuelt en liste over alle LH-ruter sortert etter flytype (fra FRA vil det da være 388, 748 og 744 som har ny F)?

Tror og håper som nevnt på å få til LH F gjennom LifeMiles rett før, og har kjøpt miles til det nå. Det ideelle hadde vært SIN, som er med A380, en veldig lang flight og det er relativt nærme CMB. KUL er også et bra alternativ geografisk, men det er med stopover i BKK, og det slippes veldig få seter på disse to rutene.

DEL/BLR ser ut som gode alternativer, med 744/748, grei tilgjengelighet og lavere pris (72,500). Minus er kortere flight (luksusproblem, men 7 vs 12 timer F har en del å si :p) og muligens knotete med transfer (Transit Without Visa) med to separate billetter? Har noen erfaringer med immigration i India? Kan jeg eventuelt skaffe meg visum på forhånd uten å ha bestilt billetter, og dermed uten konkrete datoer? Det hadde vært flott å få med seg Agra og Taj Mahal hvis jeg først skal reise via India.

TYO/PVG/PEK/HKG har alle ny F og virker greit å få tak i, men da begynner det å bli rimelig langt (9 timer) fra CMB, og en del dyrere. Det blir vanskeligere å forsvare den løsningen rasjonelt. :p

Setter pris på innspill/forslag.

Er det lov med stopover i Europa (BGO) på disse billettene?
Det er tillatt med lang stopover en del steder, slik at man kan dele opp turen, men mange byer fører visst til en rekalkulering av prisen - uten at jeg helt har skjønt logikken. Fant en liste på businessclass.se:

Städerna som inte triggar HIP check vid stopover:
(Du kan ta stopover utan att priset går upp.[skatterna går upp])
London
Manchester
Paris
Frankfurt
Zurich
Helsingfors
Madrid
Barcelona
Milan
Mumbai
Doha
Dubai (om man bokar en flight med QF flightnummer från Dubai)
http://www.businessclass.se/deals/7854-first-class-colombo-los-murtala-muhammed-lagos-nigeria-angeles-enkel-american-airlines-11-500-sek-exkl-skatter.html

Dag Viking
08-06-2013, 13:25
Finnes det noen oversikt over hvilke Lufthansa-ruter til Asia som har ny F-kabin? Eventuelt en liste over alle LH-ruter sortert etter flytype (fra FRA vil det da være 388, 748 og 744 som har ny F)?

http://www.vielfliegertreff.de/lufthansa/22480-streckenliste-neue-lufthansa-first-class-auf-airbus-boeing-masterthread.html

http://www.flyertalk.com/forum/miles-more-lufthansa-austrian-swiss-other-partners/1318664-new-first-class-retrofit-thread.html

Altså 4-5 744 som ikke er klare pr juni.
1 stk 346 i FRA, 9 av 13 i MUC
5 av 10 343 i MUC
10 stk 333, alle i MUC, 0 av 12 i FRA.

Peppep
08-06-2013, 13:30
Ja, er klar over det, men tenkte at det kanskje var en oversikt over hvilke ruter som med stor sannsynlighet har ny F. For eksempel har ca 80% av 744ene blitt retrofitted, og FRA-DEN er operert med 744 - likevel er sjansen for å få ny F på akkurat den ruten trolig under 40%, fordi en av maskinene som ikke er retrofitted er stamgjest der. Hadde et håp om å finne en bedre måte å få oversikt på enn å sjekke FR24 for hver av maskinene.

Dag Viking
08-06-2013, 14:07
Ja, er klar over det, men tenkte at det kanskje var en oversikt over hvilke ruter som med stor sannsynlighet har ny F. For eksempel har ca 80% av 744ene blitt retrofitted, og FRA-DEN er operert med 744 - likevel er sjansen for å få ny F på akkurat den ruten trolig under 40%, fordi en av maskinene som ikke er retrofitted er stamgjest der. Hadde et håp om å finne en bedre måte å få oversikt på enn å sjekke FR24 for hver av maskinene.

Det hender man må gjøre litt arbeid selv for å få den informasjonen man er ute etter. ;)

Uansett er dette kun historisk sannsynlighet, det sier ikke nødvendigvis noe om sannsynligheten for å få et spesielt flyindivid i morgen.

Peppep
08-06-2013, 14:16
Det hender man må gjøre litt arbeid selv for å få den informasjonen man er ute etter. ;)

Uansett er dette kun historisk sannsynlighet, det sier ikke nødvendigvis noe om sannsynligheten for å få et spesielt flyindivid i morgen.
Hehehe, jeg har brukt veldig mange (alt for mange) timer på planlegging av denne turen. :p Og tror jeg har fått med meg alle aktuelle steder, men hvis det fantes en liste kunne jeg se om det var et par steder jeg hadde glemt/ikke fått med meg. Empiri gir en god pekepinn, selv om det ikke er en fasit. Eller, det finnes vel ingen fasit, ettersom maskinene kan forflyttes av operasjonelle grunner kort tid før.

Takk for linkene.

Edit: Fant nå FRA-BOM med 744, som også har relativt grei tilgjengelighet.

Hypern
08-06-2013, 14:34
Så hvilken TA kan bestille denne da?