Blackhawk
23-03-2013, 10:22
Feb. 2013: fra Tenerife Sur (TFS) med noen flybilder, samt
noen bilder fra biltur i over 2000 meters høyde med Volvo S60.
Tenerife Sur/South Aeropuerto, IATA: TFS, ICAO: GCTS. Også kjent som
Tenerife: Reina Sofia. I 2011 var det totalt 8.6 millioner pax som
brukte flyplassen (58.093 flybevegelser), sammen med flyplassen nord
på øyen: Tenerife Norte (Los Rodeos) ble det i 2011 til sammen over
12.7 millioner pax totalt - som gjorde Tenerife til den øyen med
høyest paxantall. I underkant av ca. 60 ulike selskaper har ruter til
TFS, mange av disse er naturlig nok charterflyselskap.
Rullebanen: 08/26 er på 3.200 meter (10.498feet).
La oss begynne med et par bilder fra loungen:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6960.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6961.jpg
Så over til et utvalg av bildene:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6988.jpg
Over: Iberia Express med A320-200, og reg.: "EC-LUC". Maskinen ble levert til
moderselskapet pr. aug. 1999, og er dermed ca. 13.5 år gammel. Hadde opprinnelig
reg.: "EC-HAG" hos Iberia. Seat-config: C10/Y162
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6994.jpg
Over: Thomas Cook(DE)/Condor med B757-300, og reg.: "D-ABOL". Levert ny til
Condor pr. april 2000, maskinen er 13 år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6985.jpg
Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBR". Maskinen ble levert ny til
selskapet pr. okt. 1997, og er ca. 15.5 år gammel. Seatconfig: F20/C10/W75/Y105.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6980.jpg
Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg.: "D-ATUL". Levert ny til TUIfly
pr. mai 2011, maskinen er snart to år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6976.jpg
Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSA". Maskinen
ble levert ny til moderselskapet (JetX) pr. mai 2007, overført til Primera Air
med samme reg. (TF-JXD) pr. okt 2008, og videre til "Scandinavia"-delen
pr. juni 2009 med nåværende reg. Maskinen er snart seks år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6969.jpg
Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A330-300 - og reg.: "OY-VKI".
Maskinen ble levert til daværende Premiair pr. sept. 2000, og senere overført
til My Travel Airways AS og til sist nåværende Thomas Cook Airl. Scand. Vært
på regelmessig leasing i flere år, til bl.a. Garuda og Skyservice jevnlig.
Maskinen er ca. 12.5 år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6966.jpg
Over: Jettime med B737-300, og reg.: "OY-JTE". Maskinen ble levert ny til
daværende Maersk Air pr. feb. 1995 som "OY-MAS", frem til nov. 1998 hvor den
gikk videre til GB Airways. Så til bmibaby fra april 2004, og satt til oppbevaring
fra mars 2009. April 2009 tok Jettime over maskinen, som er litt over 18 år gammel.
Seatconfig: Y148.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6963.jpg
Over: Luxair med B737-700, og reg.: "LX-LGR". Levert ny til selskapet
pr. mars 2004, maskinen er dermed ni år gammel. Bærer navnet: Château de Fischbach.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6812.jpg
Så noen bilder fra naturen, og et av leiebilen (Volvo S60
med D3-motor (5-sylindret: 2.0l-motor på 163 hk) i
Momentum-utgave samt automat selvsagt, fra Cicar / Cabrera Medina:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6912.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6902.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6923.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6894.jpg
Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.
Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
noen bilder fra biltur i over 2000 meters høyde med Volvo S60.
Tenerife Sur/South Aeropuerto, IATA: TFS, ICAO: GCTS. Også kjent som
Tenerife: Reina Sofia. I 2011 var det totalt 8.6 millioner pax som
brukte flyplassen (58.093 flybevegelser), sammen med flyplassen nord
på øyen: Tenerife Norte (Los Rodeos) ble det i 2011 til sammen over
12.7 millioner pax totalt - som gjorde Tenerife til den øyen med
høyest paxantall. I underkant av ca. 60 ulike selskaper har ruter til
TFS, mange av disse er naturlig nok charterflyselskap.
Rullebanen: 08/26 er på 3.200 meter (10.498feet).
La oss begynne med et par bilder fra loungen:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6960.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6961.jpg
Så over til et utvalg av bildene:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6988.jpg
Over: Iberia Express med A320-200, og reg.: "EC-LUC". Maskinen ble levert til
moderselskapet pr. aug. 1999, og er dermed ca. 13.5 år gammel. Hadde opprinnelig
reg.: "EC-HAG" hos Iberia. Seat-config: C10/Y162
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6994.jpg
Over: Thomas Cook(DE)/Condor med B757-300, og reg.: "D-ABOL". Levert ny til
Condor pr. april 2000, maskinen er 13 år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6985.jpg
Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBR". Maskinen ble levert ny til
selskapet pr. okt. 1997, og er ca. 15.5 år gammel. Seatconfig: F20/C10/W75/Y105.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6980.jpg
Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg.: "D-ATUL". Levert ny til TUIfly
pr. mai 2011, maskinen er snart to år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6976.jpg
Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSA". Maskinen
ble levert ny til moderselskapet (JetX) pr. mai 2007, overført til Primera Air
med samme reg. (TF-JXD) pr. okt 2008, og videre til "Scandinavia"-delen
pr. juni 2009 med nåværende reg. Maskinen er snart seks år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6969.jpg
Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A330-300 - og reg.: "OY-VKI".
Maskinen ble levert til daværende Premiair pr. sept. 2000, og senere overført
til My Travel Airways AS og til sist nåværende Thomas Cook Airl. Scand. Vært
på regelmessig leasing i flere år, til bl.a. Garuda og Skyservice jevnlig.
Maskinen er ca. 12.5 år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6966.jpg
Over: Jettime med B737-300, og reg.: "OY-JTE". Maskinen ble levert ny til
daværende Maersk Air pr. feb. 1995 som "OY-MAS", frem til nov. 1998 hvor den
gikk videre til GB Airways. Så til bmibaby fra april 2004, og satt til oppbevaring
fra mars 2009. April 2009 tok Jettime over maskinen, som er litt over 18 år gammel.
Seatconfig: Y148.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6963.jpg
Over: Luxair med B737-700, og reg.: "LX-LGR". Levert ny til selskapet
pr. mars 2004, maskinen er dermed ni år gammel. Bærer navnet: Château de Fischbach.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6812.jpg
Så noen bilder fra naturen, og et av leiebilen (Volvo S60
med D3-motor (5-sylindret: 2.0l-motor på 163 hk) i
Momentum-utgave samt automat selvsagt, fra Cicar / Cabrera Medina:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6912.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6902.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6923.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Feb2013_TFS/IMG_6894.jpg
Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.
Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!