PDA

View Full Version : Easyjet til Bergen lufthavn Flesland, skal fly LGW-BGO


sail4fun
22-03-2013, 16:32
Easyjet etablerer seg ved Bergen lufthavn Flesland, og mandag 25. mars inviterer Easyjet og Bergen lufthavn Flesland til pressekonferanse der Easyjet vil orientere om sine framtidsplaner.
Easyjet er Europas 3. største flyselskap og fløy over 55 millioner passasjerer i fjor. Selskapet har baser 22 steder i Europa, over 600 ruter - og flyr til 135 flyplasser. Easyjet har aldri drevet virksomhet i Norge tidligere, men har nå valgt Avinors Bergen lufthavn Flesland som utgangspunkt for sin satsing på det norske markedet.

-Vi er svært fornøyd med at Easyjet har valgt Bergen lufthavn Flesland som sitt utgangspunkt for sin Norges-satsing. Easyjet har en sterk posisjon i Europa, og vil bringe flere tusen nye turister til Bergen, med den betydningen dette vil ha for turistnæringen i Bergen og på Vestlandet, sier lufthavnsjef Adelheid Nes.

Pressekonferansen vil finne sted i VIP-rommet i terminalen på Bergen lufthavn Flesland mandag 25. mars kl. 09.00.

Følgende deltar på pressekonferansen:
Ordfører i Bergen, Trude Drevland
Easyjets UK Director, Mr. Paul Simmons
Lufthavnsjef Avinor Bergen lufthavn Flesland, Adelheid Nes
Administrerende direktør i Fjord Norge, Kristian Jørgensen
Sjef trafikkutvikling Avinor Bergen lufthavn Flesland, Hege Sandtorv

Scandinavian
22-03-2013, 16:34
Hvis jeg tolker dette rett så etablerer Easyjet en base på BGO.
Pressekonferanse på mandag.

-Vi er svært fornøyd med at Easyjet har valgt Bergen lufthavn Flesland som sitt utgangspunkt for sin Norges-satsing. Easyjet har en sterk posisjon i Europa, og vil bringe flere tusen nye turister til Bergen, med den betydningen dette vil ha for turistnæringen i Bergen og på Vestlandet, sier lufthavnsjef Adelheid Nes.
http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?EASYJET_TIL_BERGEN_LUFTHAVN_FLESLAND&id=181-155788

jalig
22-03-2013, 16:40
Wow, dette virker ganske så stort! Bra at det skjer litt utenfor Oslogryta også :)

Hickok
22-03-2013, 16:41
Er dette et resultat av at det nå endelig er mulig å øke kapasiteten på BGO i peak-hours? Med den nye terminalutbyggingen, så vil det være flere gater (og ikke minst større sikkerhetskontroll) tilgjengelig i perioden 06:30-08:30 og 15-18, en periode der det er ekstremt folksomt i dag.

Boeing_fan
22-03-2013, 16:42
Tviler på at det er snakk om noen base her, derimot kanskje en eller flere ruter fra BGO.

Hadde ikke akkurat forventet dette, men det gir mening å etablere seg i BGO, hvor konkurransen ikke er så hard.

Peppep
22-03-2013, 16:50
Herlig, håper det blir mer enn en ny London-rute. Og det er vel også sannsynlig, ettersom både BA og DY allerede har London-ruter. Ser på kartet over basene deres (http://careers.easyjet.com/careers-in-the-air/map-of-our-bases.aspx) at de i stor grad sammenfaller med DYs ruter fra BGO, så det blir muligens økt konkurranse på de rutene. Bl.a. FCO, ORY, NCE.

Bll spotter
22-03-2013, 16:53
Jeg tvilvler også på at det bliver en base i Bergen. Hvis det gør, så må det være året overraskelse i Skandinavisk luftfart. Er det et par ruter, så kunne det tyde på et vink med en vognstang over for Norwegian. Men helt sikkert positivt for Bergen.

Beechdriver
22-03-2013, 16:53
Jeg tipper nok at de de satser på London, eventuelt Amsterdam, Berlin og byer lenger sør i Europa.

Jeg tolker meldingen som etablering av ny base. Og da blir det knallhard konkurranse mot SAS, Norwegian og KLM.

Peppep
22-03-2013, 16:56
Jeg tolker meldingen som etablering av ny base. Og da blir det knallhard konkurranse mot SAS, Norwegian og KLM.
+ Lufthansa. Men først og fremst mot Norwegian på punkt-til-punkt, med SK/KL/LH må man alltid via OSL/CPH/AMS/FRA.

johanfrc
22-03-2013, 16:57
Som jeg kan se det, så har U2 ikke nogen ruter til Norge, hvilket siger mig, at det "bare" er at de kommer ind på BGO, men ikke som base, men som destination for flyvninger fra andre baser.

EasyJet har 12 ruter til CPH, men CPH er ikke base, selvom CPH i dag er en af de store lufthavne for U2 med mange daglige afgange til både London, Berlin, Rom, etc.

Beechdriver
22-03-2013, 17:04
Kanskje de blir aktør nummer 3 på Bergen - Oslo. Det er jo et av de mest trafikkerte strekningene i Europa med for tiden kun 2 aktører.

LN-MOW
22-03-2013, 17:16
Tipper London og Malaga. Vueling har signalisert at Bergen-Malaga er aktuell, så de kommer dem i forkjøpet her. Muuuligens Alicante.

Hickok
22-03-2013, 17:57
Kanskje de blir aktør nummer 3 på Bergen - Oslo. Det er jo et av de mest trafikkerte strekningene i Europa med for tiden kun 2 aktører.

Spennende tanke, men da blir det nok kun på de minst attraktive tidspunktene. OSL er stappfull i peak-hours frem til utvidelsen er ferdig.

Stone
22-03-2013, 18:00
Spennende tanke, men da blir det nok kun på de minst attraktive tidspunktene. OSL er stappfull i peak-hours frem til utvidelsen er ferdig.
BGO er vel også slot-restricted? Selv om utbyggingen vel lager litt slakk når den tid kommer?

Hickok
22-03-2013, 18:07
BGO er vel også slot-restricted? Selv om utbyggingen vel lager litt slakk når den tid kommer?

Det var det jeg mente. De er pakket også på BGO i dag, men det bedrer seg etter hvert. Får de bare utvidet innsjekk og sikkerhetskontroll, så bedrer det seg.

Beechdriver
22-03-2013, 18:24
Easyjet kommer til å orientere pressen om sine planer. Det betyr neppe at det blir en base i Bergen i 2013 men jeg tror at de begynner med 2-5 lukrative ruter som bygges ut til kanskje 10-20 ruter og at de til slutt ender opp med base. Den prosessen kan godt ta 3-6 år før en mulig base er operativ.

Hickok og Stone er inne på noe viktig med slott-tider men både BGO og OSL har utbyggingsplaner klare. Jeg ser en BGO - OSL i løpet av f.eks 2015 og ikke med det samme. Jeg vet ikke om det finnes spesialregler for mulige nye aktører.

Det som i alle fall er klar, det er at selskapet har store planer på BGO.

Norge, med god økonomi og stor reisevilje, er et meget lukrativt marked for flyselskap. Men samtidig er det viktig å understreke at man kun klarer det når man bl.a. satser stort. Ikke med 1 eller 2 fly som satser på "smuler".

Hickok
22-03-2013, 19:29
Det må være mer enn 2-3 nye ruter de har planer om. Du får ikke Borgermesteren til å stille på åpningen om det kun er snakk om (nok) en BGO-LON rute og/eller (nok) en BGO-AGP rute.

Peppep
22-03-2013, 19:54
Du får ikke Borgermesteren til å stille på åpningen om det kun er snakk om (nok) en BGO-LON rute og/eller (nok) en BGO-AGP rute.
Drevland hadde nok dukket opp om det var snakk om en økning av frekvens på Flybussen, hvis de bare hadde giddet å lage en pressekonferanse om det. ;)

owj1310
22-03-2013, 19:55
Wow, er glad for at easyJet nu ENDELIG tør at bevæge sig ud af hovedstadsområderne og forhåbentlig smitter det af, men det bliver virkelig en benhård konkurrence.. Det ser ud til at lavprisselskaberne har valgt at nedjustere den virkelig kraftige ekspansion i de sydlige egne af Europa (Spanien og Italien) og nu valgt at fokusere på Nordeuropa og skandinavien.

Heldige jer nordmænd ;)

Someone
22-03-2013, 20:33
Det må være mer enn 2-3 nye ruter de har planer om. Du får ikke Borgermesteren til å stille på åpningen om det kun er snakk om (nok) en BGO-LON rute og/eller (nok) en BGO-AGP rute.

Nå er det vel ikke så vanskelig å fyre opp bergensere? ;)

Someone
22-03-2013, 20:35
Hickok og Stone er inne på noe viktig med slott-tider men både BGO og OSL har utbyggingsplaner klare. Jeg ser en BGO - OSL i løpet av f.eks 2015 og ikke med det samme. Jeg vet ikke om det finnes spesialregler for mulige nye aktører.


Her må du i så fall bytte ut 2015 med 2017

Peppep
22-03-2013, 21:07
Her må du i så fall bytte ut 2015 med 2017
Jeg vet ikke hvor mye det påvirker tilgjengelighet på slots, men:
"I løpet av året tyvstarter nemlig Avinor arbeidet med ny terminal på Flesland ved å bygge på det eksisterende flyplassbygget.

Når det står ferdig i løpet av 2014, betyr det økt kapasitet ved innsjekking og i sikkerhetskontrollen.

- Vi håper påbygget skal løse en del av de utfordringene vi har med dagens terminal, sier lufthavnsjef Adelheid Nes."

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flesland-bygger-ut-terminalen-2860784.html#.UUyroEwgJ1U

badsofa
23-03-2013, 03:41
Spennende av Easyjet, de beveger seg inn på markeder som har lite av tilsvarende tilbud. Feks
er de vel definitivt første av denne type lavpris som i disse dager starter opp fra Moskva med
avtale gjennom Transaero.
Mtp på pressekonferanse vil det vel mest sannsynlig bli rundt 3 - 6 destinasjoner.
Ved åpning av enkelt rute til LON hadde det nok vert en vanlig notis med info i avisen.
Tar en outsider og tipper, London, Madrid, Milano, Manchester, Valencia og Lyon.

Chriscross
23-03-2013, 14:46
Hm, dette er ikke bra for oss som liker "ordentlige" flyselskaper, men, men. Sas har jo klart å gi bort Norges nest største by for lenge siden. Håper bare ikke BA trekker seg ut.

haavig
23-03-2013, 15:03
Hm, dette er ikke bra for oss som liker "ordentlige" flyselskaper, men, men.

Har du noengang fløyet med Easyjet?

Har flydd de en rekke ganger selv, og synes de er svært bra.

Bizflyer
23-03-2013, 16:39
Spennende nyheter.
Men er det egentlig så mange ruter som vil være aktuelle som ikke er betjent pr idag?
Mye har vært nevnt her.
London er vel mest aktuell, men har 2 aktører allerede.
Det er også flyvinger på ALC, Berlin, AMS osv.

Men Easyjet har vel alltid tatt lett (ka-ching) på konkurranse?

BF:cool2

apeks
23-03-2013, 17:02
Hm, dette er ikke bra for oss som liker "ordentlige" flyselskaper, men, men. Sas har jo klart å gi bort Norges nest største by for lenge siden. Håper bare ikke BA trekker seg ut.


Hehe, ordentlig flyselskaper ?
Finnes det mer i økonomiklasse ? :)

Beechdriver
23-03-2013, 17:26
Fordi Easyjet i pressemeldingen sier at "Bergen blir utgangspunkt for Norgessatsingen" tror jeg at de kommer til å satse på både innenriks- og utenriksruter. Begynne med 2-3 ruter til utlandet som de i løpet av ca. 5 år bygger ut til 5 - 10 ruter + en offensiv satsing på f.eks. BGO-OSL, OSL-SVG og OSL-TRD. Disse 3 fordi de er blant de mest lukrative point - to - point rutene i Europa. Alt bl.a. avhengig av ledig kapasitet på flyplassene.

Easyjet er et lavtprisselskap men samtidig er de veldig populære hos forretningsreisende og de har et fleksibelt produkt akkurat for de som skal reise for jobben:

http://www.easyjet.com/en/business

De har et produkt som er skreddersydd for det norske (innenriks)markedet, både for de som er på jobbreise og for de som vil ha en billig fritidstur.

imm
23-03-2013, 17:31
Easyjet er et lavtprisselskap men samtidig er de veldig populære hos forretningsreisende og de har et fleksibelt produkt akkurat for de som skal reise for jobben:




Ja, bortsett fra en liten detalj: frekvens. Det er litt viktig for forretningsreisende ;)

LN-KGL
23-03-2013, 17:39
Øyensynlig er det det alltid noen som uttaler seg om noe uten å vite, men bare baserer seg på tro og propaganda. Selv har jeg ikke så utrolig stor erfaring med easyJet, men det er da tross alt fire flighter (SXF-LGW, BFS-LPL, HAM-LTN og SEN-AMS) de siste sju årene. Selskapet har sine spesialiteter og U2 er langt fra så ekstremt som FR. Jeg har bare hatt hyggelige flyturer. Et par av avgangene har hatt litt forsinkelse, men siste morgenflight fra Southend til Schiphol var sharp on time. Bra priser, bra og ikke overpriset BOB, god plass om bord (selv i en A319 med 156 seter), ikke tivolifølelsen FR gir, bare hyggelig kabinansatte og ikke minst de flyr fra hovedflyplasser og ikke landingsstriper med et skur.

Beechdriver
23-03-2013, 19:06
Ja, bortsett fra en liten detalj: frekvens. Det er litt viktig for forretningsreisende ;)

Eksempel: AMS - London.

EZY: 15 ganger daglig på hverdager (8. april)
BA: 15 ganger daglig
KL: 20 ganger daglig

EZY vet nok hva det er å tilby frekvens for forretningsreisende......

imm
23-03-2013, 19:31
Eksempel: AMS - London.

EZY: 15 ganger daglig på hverdager (8. april)
BA: 15 ganger daglig
KL: 20 ganger daglig

EZY vet nok hva det er å tilby frekvens for forretningsreisende......


Jaja, men sånn blir det neppe fra Bergen.

Beechdriver
23-03-2013, 19:43
15 ganger daglig BGO - OSL tror jeg neppe det kommer til å bli. Men med 5-6 daglige rundturer kan de nok kapre en del av point - to - point kaka.

Peppep
23-03-2013, 20:36
Jaja, men sånn blir det neppe fra Bergen.
Selvfølgelig ikke i absolutte tall (15+15+20), men eksempelet viser jo at de matcher konkurransen. Jeg vet ikke om det er representativt for satsingen deres andre steder, men hvis det er det betyr det jo at frekvens ikke er et motargument for forretningsreisende.

Jrgn
23-03-2013, 21:34
Håper på en rute til Lisboa!

teamseacow
23-03-2013, 22:02
Om man sjekker helt tilfeldige ruter ser man at de alltid har en morgen- og kveldsavgang, og ofte mange flere. Tror neppe frekvens kommer til å stoppe forretningsreisende. En annen fin ting som de tilbyr er EasyJet plus. For £149 i året har man inkl bagasje, priority boarding, "business innsjekk", setevalg osv...

Veldig businessrettet spør du meg :)

http://plus.easyjet.com/find-out-more.php

Desk pilot
24-03-2013, 00:17
Jeg tipper en rute mellom oljebyene BGO-ABZ.

jefi99
24-03-2013, 01:20
En annen fin ting som de tilbyr er EasyJet plus. For £149 i året har man inkl bagasje, priority boarding, "business innsjekk", setevalg osv...

Veldig businessrettet spør du meg :)

http://plus.easyjet.com/find-out-more.php

Inkl bagage? Er du helt sikker på det?

TOS
24-03-2013, 01:26
Inkl bagage? Er du helt sikker på det?

Jeg tror ikke det er noe baggasje inkludert i dette, nei.

adlerauge
24-03-2013, 07:39
Og hvor langt ned i pris har Avinor gått for å få dem til Bergen? Under det andre må betale?

Jrgn
24-03-2013, 09:23
Og hvor langt ned i pris har Avinor gått for å få dem til Bergen? Under det andre må betale?

Jeg har forstått det slik at Avinor IKKE går ned i pris. Det er jo nettopp derfor Ryanair ikke flyr hos Avinor, med unntak av Haugesund hvor næringslivet betaler en stor del av avgiftene.

Beechdriver
24-03-2013, 10:41
For noen dager siden var det et intervju på CNN med Easyjets CEO. De snakket bl.a. om Easyjets satsning mellom London og Moskva og at de konkurrerer på forretningsmarkedet med BA. I stedet for BA kan man også si SAS når det gjelder Norge/Skandinavia/Norden.

http://edition.cnn.com/video/?hpt=hp_tvbx#/video/business/2013/03/21/marketplace-europe-easyjet-russia-carolyn-mccall.cnn

Beechdriver
24-03-2013, 10:58
Jeg har forstått det slik at Avinor IKKE går ned i pris. Det er jo nettopp derfor Ryanair ikke flyr hos Avinor, med unntak av Haugesund hvor næringslivet betaler en stor del av avgiftene.

Det er godt mulig. I Amsterdam får de heller ingen rabatt, noe som fører til diskusjon nå og da men de klarer likevel å tjene penger på AMS-rutene.

LN-KGL
24-03-2013, 11:08
Tror nok destinasjonene fra BGO er blant easyJets 22 baser og 11 av disse ligger på de britiske øyer. At det er fly fra en eller flere av disse britiske basene som begynner å fly til BGO viser vel det er easyJets UK Director som kommer på besøk i morgen. Da er det snakk om følgende flyplasser: Luton, Gatwick, Stansted, Southend, Bristol, Liverpool, Manchester, Newcastle, Edinburgh, Glasgow og Belfast Intl.
For meg synes tre byer peker seg ut og det er Luton, Newcastle og Liverpool:
- Luton fordi er hjemmeflyplassen til U2 og ikke minst dette er deres primære London-flyplass.
- Newcastle fordi den nære tilknytning det er mellom byene med på sjøsiden.
- Liverpool - DY innledet et angrep på LPL fra CPH, og kanskje blir dette pay back?

Hvis vi ser utenfor UK så blir det bare sesongdestinasjoner som Nice, Roma (FCO) og kanskje Toulouse som kan være aktuelle. Berlin er vel allerede godt dekket fra BGO og de to Paris-flyplassene sammen med Madrid er det ikke noe grunnlag for.

Someone
24-03-2013, 11:24
LN-KGL: hva med ruter til deres baser i ORY, LGW og MAN?

teamseacow
24-03-2013, 11:34
Jeg tror ikke det er noe baggasje inkludert i dette, nei.

Woops... Fast luggage DROP sto det ja... Uansett et ganske bra tilbud om man fly mye med de

Glean EBG
24-03-2013, 12:30
Tror nok destinasjonene fra BGO er blant easyJets 22 baser og 11 av disse ligger på de britiske øyer. At det er fly fra en eller flere av disse britiske basene som begynner å fly til BGO viser vel det er easyJets UK Director som kommer på besøk i morgen. Da er det snakk om følgende flyplasser: Luton, Gatwick, Stansted, Southend, Bristol, Liverpool, Manchester, Newcastle, Edinburgh, Glasgow og Belfast Intl.
For meg synes tre byer peker seg ut og det er Luton, Newcastle og Liverpool:
- Luton fordi er hjemmeflyplassen til U2 og ikke minst dette er deres primære London-flyplass.
- Newcastle fordi den nære tilknytning det er mellom byene med på sjøsiden.
- Liverpool - DY innledet et angrep på LPL fra CPH, og kanskje blir dette pay back?

Hvis vi ser utenfor UK så blir det bare sesongdestinasjoner som Nice, Roma (FCO) og kanskje Toulouse som kan være aktuelle. Berlin er vel allerede godt dekket fra BGO og de to Paris-flyplassene sammen med Madrid er det ikke noe grunnlag for.

Nå er det vel gatwick som er deres største base målt i både antall flygninger og pax
Jeg tror muligens paris med enten cdg eller ory

DCHalvorsen
24-03-2013, 12:33
Sånn a propos - så er det et intervju med Javier Gandara, Easy Jets nye country director i Danmark i dagens utgave av Politiken.


Han sier at forretningsreisende stadig blir viktigere for Easy og at andelen slike nå ligger på 25 prosent. Easy Jet ser på hyppige avganger, sentrale flyplasser og rimelige billetter som det mest interessante for forretningsreisende.

Han mener at SAS med sitt nye klasseopplegg Go og Go Plus nærmer seg det Easy Jet tilbyr, selv om han definerer Norwegian som Easy Jets nærmeste konkurrent.

I motsetning til SAS og Norwegian akter ikke Easy Jet å tilby Internett i sine fly. Å bygge inn wi fi i flyene er komplisert og det er strengt tatt ikke nødvendig på slike korte strekninger Easy Jet flyr. Wi fi er "nice to have", men ikke nødvendig, i følge Gandara

Han ser heller ikke noe vits i å tilby lounge for forretningsreisende. De fleste forretningsreisende kommer til flyplassene rett før avgang og har ikke tid til å gå i lounge. Fast track i sikkerhtetskontrollen er derfor et mye mer interessant tilbud.

LN-KGL
24-03-2013, 12:34
LN-KGL: hva med ruter til deres baser i ORY, LGW og MAN?

MAN kan være et alternativ til LPL, men så er det kapasitet på MAN - ikke flyplassen, men antall fly på basen og hva de har av ledig kapasitet med det første. LGW kan være like bra som LTN som også STN og SEN, men LTN har et større dekningsområde enn LGW som Oxford, Cambridge, selv helt opp til Birmingham. Selv til South West England er LTN bedre enn LGW (i følge UK CAAs Traffic Survey Report).

dc-8-63
25-03-2013, 07:48
Og hvor langt ned i pris har Avinor gått for å få dem til Bergen? Under det andre må betale?
Det kan vi alle lese oss til, Avinor legger alle rabatter ut i det offentlige. Rabattene innvilges til nye ruter - og Avinor bruker by og ikke flyplass - så en rute fra BGO til Luton vil ikke få rabatt da det er ruter London, derimot vil MAN og Liverpool få rabatt i inntil 3 år. I tillegg kommer eventuelle støtte fra by og næringsliv som er hvor pengene virkelig kan hentes.

Hickok
25-03-2013, 07:52
Det kan vi alle lese oss til, Avinor legger alle rabatter ut i det offentlige. Rabattene innvilges til nye ruter - og Avinor bruker by og ikke flyplass - så en rute fra BGO til Luton vil ikke få rabatt da det er ruter London, derimot vil MAN og Liverpool få rabatt i inntil 3 år. I tillegg kommer eventuelle støtte fra by og næringsliv som er hvor pengene virkelig kan hentes.

Ikke MAN heller. Der flyr SAS allerede.

737-405
25-03-2013, 10:09
Pressekonferansen er vel i gang, har de sluppet hvilke ruter som kommer :)?

renslip
25-03-2013, 10:14
BGO-LGW ser det ut til... Magert.. http://www.boarding.no/art.asp?id=53322

haavig
25-03-2013, 10:16
Var det alt???

Ikke akkurat noe Norwegian skjelver i buksene av dette.

jb1
25-03-2013, 10:25
Man må vel ikke ha for store forventninger. De starter nok litt forsiktig. Paris er vel naturlig etterhvert, men til AMS ville det blitt hard konkurranse md KLM

737-405
25-03-2013, 10:35
Relativt tøff konkurranse på Bergen-London om dagene. 2 X BA til LHR og 2 X DY til LGW. Ingen tvil om at Easyjet vil få det hardt her, men på en annen side er nordmenn umettelige når det kommer til London.

Lasse
25-03-2013, 11:19
Hadde håpet og trodd på mer enn bare en rute. Det blir uansett spennende, her snakker vi stor konkurranse om passasjerene.

Trevln
25-03-2013, 11:19
Easy kan dra en fordel på at de har connections til mange andre interessante steder i Europa via LGW, og at det derfor ikke nødvendigvis blir kun turister til London som er målgruppen.

teamseacow
25-03-2013, 11:23
hmmm... Det er vel litt skuffende, er det så lett å få ordføreren til å stille opp til slike ting?! De må vel begynne forsiktig, regner med at dette raskt blir utvidet dersom det blir et suksess :)

vstenhjem
25-03-2013, 11:28
Easy kan dra en fordel på at de har connections til mange andre interessante steder i Europa via LGW, og at det derfor ikke nødvendigvis blir kun turister til London som er målgruppen.

Easyjet selger bare punkt til punkt dessverre :/

Bizflyer
25-03-2013, 11:46
Easyjet skal bruke sin A319 på ruten.
Deres versjon av flyet har 15 seter flere enn f.eks. SAS sin 319.
Nå synes jeg at det er trangt nok som det er i SAS sin versjon, så kan man jo bare tenke seg når man får inn 2 rader til, ja sågar 3 rader til på en av sidene i den lille flykroppen.

Easyjet har jo fått produsert sine 319 med 2 nødutganger over vingen for å få godkjent så mange seter på denne maskinen.

Jeg ønsker alle pygmeer god tur med dem. For folk over 1,70 er det nok best å velge andre selskaper. Litt dumt å måtte amputere mitt på låret underveis for å få plass.......

BF:old

storg
25-03-2013, 11:46
Easyjet selger bare punkt til punkt dessverre :/

Men de fleste klarer å booke to flighter selv....

Turtle
25-03-2013, 12:10
Easyjet skal bruke sin A319 på ruten.
Deres versjon av flyet har 15 seter flere enn f.eks. SAS sin 319.
Nå synes jeg at det er trangt nok som det er i SAS sin versjon, så kan man jo bare tenke seg når man får inn 2 rader til, ja sågar 3 rader til på en av sidene i den lille flykroppen.

Easyjet har jo fått produsert sine 319 med 2 nødutganger over vingen for å få godkjent så mange seter på denne maskinen.

Jeg ønsker alle pygmeer god tur med dem. For folk over 1,70 er det nok best å velge andre selskaper. Litt dumt å måtte amputere mitt på låret underveis for å få plass.......

BF:old

Du kan ikke sammeligne sånn uten videre da easyJet ikke har galley på samme måten som SAS så første seterad starter ved døren, f.eks. Så i realiteten er nok beinplassen mer eller mindre det samme. Ettersom jeg husker fra mine par turer på "kirkebenkene" i SAS sine varianter er easyJet sine seter sannelig ikke hverken bedre eller værre (noen år siden jeg har flydd med dem, riktignok).

Skulle ikke forundre meg om dette er et takk for sist som følge av at Norwegian kommer inn og tråkker easyJet på tærne i Gatwick. Ikke akkurat storsatsing, men det er nok noe med symboleffekt fra det enorme orange maskineriet enn så lenge.

Peppep
25-03-2013, 12:19
Er også litt skuffet over at de starter i det små, selv om det er forståelig. Hadde imidlertid trodd at de ville velge en rute til en av de andre hub-ene deres i stedet for en som allerede har god konkurranse. Får håpe at de har gjort grundigere vurderinger enn det vi hobbyanalytikere har. ;p

hmmm... Det er vel litt skuffende, er det så lett å få ordføreren til å stille opp til slike ting?! De må vel begynne forsiktig, regner med at dette raskt blir utvidet dersom det blir et suksess :)
Tar meg friheten til å sitere meg selv:

Drevland hadde nok dukket opp om det var snakk om en økning av frekvens på Flybussen, hvis de bare hadde giddet å lage en pressekonferanse om det. ;)

bgo-flyer
25-03-2013, 12:53
Tidene:

London Gatwick - Bergen

Mandag - fredag klokken 14.10 lokal tid

Lørdag klokken 07.50 lokal tid

Søndag klokken 14.55 lokal tid

Bergen - London Gatwick

Mandag - fredag klokken 17.35 lokal tid

Lørdag klokken 11.15 lokal tid

Søndag klokken 18.20 lokal tid

Billettsalget starter tirsdag og de billigste flybillettene vil koste 33.99 euro en vei, inkludert avgifter.


– Vi skal se hvordan dette går, men det er klart at vi ønsker ikke bare å ha en destinasjon fra Bergen, sier Paul Simmons, Easyjets UK Director.

Han sier at Paris, Milano og andre steder Easyjet har base er aktuelle destinasjoner hvis de bestemmer seg for å utvide.

Link (http://www.ba.no/nyheter/article6571280.ece)

LN-KGL
25-03-2013, 13:50
Tror Turtle er inne på noe her og easyJet har tatt det hardt at DY har startet på deres home turf. Med å starte på BGO viser U2 at de ikke helt tørr trokke for mye på tærne til DY. Kostnadsmessig er nå DY par med U2, så noen priskonkurranse blir det ikke, det engelske innslaget av britiske blir størst hos U2. Dermed blir det kanskje BA som vil merke konkurransen mest.

Frequent Traveller
25-03-2013, 14:07
Idag har easyJet annonsert ny rute Milano-Roma ... det ser ut som at de er ute pä rute-krig rundt om i Europa, neste gang begynner de med BGO-OSL, hvorfor ikke ? :
http://www.bloomberg.com/news/2013-03-25/easyjet-ends-alitalia-s-monopoly-over-rome-milan-route.html

DY1503
25-03-2013, 15:05
Kjedlig at det ikke er noe mer spennende enn en London-rute, samtidig interessant at de går rett imot Norwegian. Skal vel likevel sies at de henvender seg mot to ulike markeder. DY har vel sterkest navn her til lands, selv om de sikkert smått begynner å bli kjent i England. U2 på sin side har vel god kontroll på det engelske markedet og har et større merkenavn der, enn hva de har her i Norge.

LN-MOW
25-03-2013, 15:33
Jeg tror ikke dere skal overdramatisere 'DY-effekten' her. Andedammen er ikke større enn den er, og det er naturlig at sekskapene begynner å gå tyngre inn i mer 'secondary' markets. Det har vi også sett med Vueling som er på innmarsj. easyJet ser Bergen som en god innfallsport til et attraktivt marked og jeg mistenker at de er mer ute etter BA's markedsandel enn noe annet. Hvis BA opererer med en kabinfaktor på under 55%, som KGL regnet seg frem til, skal det lite til før de trekker seg helt ut. Disse tallene kjenner garantert easyJet.

bgo-flyer
25-03-2013, 15:55
Bookbart på Easyjet's danske sider om en går via rutekartet deres.

http://i49.tinypic.com/m7qmbl.png

LN-KGL
25-03-2013, 19:56
Lurer på om ikke easyJet sikter seg inn på britiske Hurtigrute-passasjerer? På seks av de sju ukedagene passer både ankomst og avgang bra (sydgående Hurtigrute ankommer Bergen kl 1430).

TakeOff
25-03-2013, 20:22
Jeg tror ikke dere skal overdramatisere 'DY-effekten' her. Andedammen er ikke større enn den er, og det er naturlig at sekskapene begynner å gå tyngre inn i mer 'secondary' markets. Det har vi også sett med Vueling som er på innmarsj. easyJet ser Bergen som en god innfallsport til et attraktivt marked og jeg mistenker at de er mer ute etter BA's markedsandel enn noe annet. Hvis BA opererer med en kabinfaktor på under 55%, som KGL regnet seg frem til, skal det lite til før de trekker seg helt ut. Disse tallene kjenner garantert easyJet.

Ville kanskje tro BA fokuserer på et litt annet markedssegment mellom Bergen og London; nettverkstrafikk ut fra LHR og business mellom nevnte byer. Sånn sett kan vel DY fort merke at U2 i større grad vil kjempe om DY's kundegrupper.

LN-MOW
25-03-2013, 20:51
Ja, det er helt riktig, og det er en kundegruppe easyJet ikke interesserer seg for, men hvor mye dårligere kan BA-ruta gå før de gir seg? Og da er en brysom konkurrent borte og disse lokalpassasjerene er up for grabs.

litt-amatør
25-03-2013, 21:43
Interessant at de prøver seg. Jeg synes dog det er rart st de ikke trykker til med et par ukentlige i sommerferien til ALC og AGP som garantert hadde gjort det greit eller bedre... Ville garantert plaget DY mer (jf yielden midt på sommeren til Spania) enn denne LGW-ruten som DY vil merke svært lite til. Enig med de som sier at resultatet nok blir at BA trekker seg ut. Og da har jo plutselig EasyJet gjort DY en stor tjeneste i stedet.

Etter min mening tyder dette på litt dårlig kjennskap til det norske markedet. Noe f eks FR lenge også virket å ha.

WestAir
25-03-2013, 22:32
Ja, det er helt riktig, og det er en kundegruppe easyJet ikke interesserer seg for, men hvor mye dårligere kan BA-ruta gå før de gir seg? Og da er en brysom konkurrent borte og disse lokalpassasjerene er up for grabs.

Jeg tror ikke BA ruten går så dårlig. Kanskje litt lavt belegg i jan-feb, men den er i sterk vekst. BA legger vel neppe ned en rute som øker kraftig hver måned. Det kan imidlertid endre seg når EasyJet begynner. Men SVG har fem ganger daglig til London, og det skulle vel være mulig på BGO også (som fortsatt er en større by enn Stavanger/Sandnes).

haavig
26-03-2013, 09:47
Jeg tror ikke BA ruten går så dårlig. Kanskje litt lavt belegg i jan-feb, men den er i sterk vekst. BA legger vel neppe ned en rute som øker kraftig hver måned.

Det kommer nok helt an på hvor mye penger man tjener/taper på ruten.

Bernoulli
29-03-2013, 15:08
Jag hittar tyvärr ingen officel källa men enligt Wikipedia återkommer Easyjet även till landvetter i vår på GOT - LGW.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gothenburg-Landvetter_Airport

Altitude
29-03-2013, 18:25
Du kan ikke sammeligne sånn uten videre da easyJet ikke har galley på samme måten som SAS så første seterad starter ved døren, f.eks. Så i realiteten er nok beinplassen mer eller mindre det samme.

Easy Jet A319 har pitch på 29"
BA A319 har pitch 31" - 34"
SAS A319 har pitch 31"

(hva SAS har på A320 vet jeg ikke, men fløy den CPH-CDG i forrige uke, og pitch var utmerket. Men slim-setene harde og ubehagelige).

Trdfly
29-03-2013, 19:03
Airlineroute.net melder at ruten skal flyves av A320, så jeg hvet ikke hva jeg skal tro jeg...?

LN-MOW
29-03-2013, 19:11
easyJet har 49 180-seters A320'er. De vil nok switche om ved eventuelt behov.

Basse-HAU
29-03-2013, 19:46
Jeg tror ikke BA ruten går så dårlig. Kanskje litt lavt belegg i jan-feb, men den er i sterk vekst. BA legger vel neppe ned en rute som øker kraftig hver måned. Det kan imidlertid endre seg når EasyJet begynner. Men SVG har fem ganger daglig til London, og det skulle vel være mulig på BGO også (som fortsatt er en større by enn Stavanger/Sandnes).

Her har nok SVG en stor fordel med sin oljetrafikk og high yield kunder.

Vede
20-05-2013, 17:19
Hvem har fått handlingen på Easyjet?

Boeing_fan
20-05-2013, 17:23
Hvem har fått handlingen på Easyjet?

Det er SGH.

Losse
20-05-2013, 20:20
Ellers var det svært hyggelig å se Easyjet maskinen lande på Flesland nå i ettermiddag. Jeg satt ombord på KL1190 taxende da den landet.
Full line-up med brannbiler - klare for en liten seremoni. (gikk dessverre glipp av den)
Ellers landet det en liten artig sak rett i forkant: en E190 fra Jetair fly med TUI hale :) Den skulle videre til Brussel.

flyBG
21-05-2013, 14:40
her er bilder hvis det er ønsket:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117575

WestAir
19-08-2013, 20:36
STOR økning i passasjertallet mellom BGO og LGW i juli. Vil det bety flere EasyJet-ruter fra BGO og Norge?

19-Aug-2013 09:33,201307,WESTERN EUROPE-OTHER,NORWAY,GATWICK,BERGEN, 22897 , 22897 , 0 , 13368 , 13368 , 0 , 71.2821663674446

SK384
04-12-2013, 16:32
Og da melder BA at Easy Jet gir opp ruten fra sommeren av

http://www.ba.no/forbruker/article7023982.ece

chrisljo
04-12-2013, 16:34
Og da melder BA at Easy Jet gir opp ruten fra sommeren av

http://www.ba.no/forbruker/article7023982.ece

Konkurranse med BA ble for sterk?:)

SQ321
04-12-2013, 16:43
Da spøker det nok for oppstart på OSL også med det første der konkurransen er vel så tøff og med økninger på både DY og BA.

Oluf Air
10-03-2014, 15:10
Flydde hjem fra LGW i går med EZY og belegget var 100% !
Flydde også denne ruten for 1 måneden siden og var ca 90 % da.

Hvorfor legges denne ruten ned?
Ser allerede nå til høsten at Norwegian har skrudd opp prisene! Kjipt for oss fotballfans med lag i London.

SQ321
10-03-2014, 15:15
Flydde hjem fra LGW i går med EZY og belegget var 100% !
Flydde også denne ruten for 1 måneden siden og var ca 90 % da.

Hvorfor legges denne ruten ned?
Ser allerede nå til høsten at Norwegian har skrudd opp prisene! Kjipt for oss fotballfans med lag i London.

Pga at yield er for lavt. Alle kan fylle opp flyene bare prisen er lav nok.

Hickok
10-03-2014, 16:24
Flydde hjem fra LGW i går med EZY og belegget var 100% !
Flydde også denne ruten for 1 måneden siden og var ca 90 % da.

Hvorfor legges denne ruten ned?
Ser allerede nå til høsten at Norwegian har skrudd opp prisene! Kjipt for oss fotballfans med lag i London.

Det hjelper ikke å bare fylle flyene til England på fredag og hjem igjen på søndag. De må fylles resten av dagene også.

FlightDeck
10-03-2014, 16:40
Det hjelper ikke å bare fylle flyene til England på fredag og hjem igjen på søndag. De må fylles resten av dagene også.

Det at easyJet de siste månedene bare vil fly i forbindelse med helg bekrefter vel akkurat det du skriver: de har klart seg greit i helgene, men ikke ellers.