PDA

View Full Version : Piloter nektes å fly sammen


Someone
28-03-2006, 08:50
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article750140.ece

Stemningen mellom pilotene fra tidligere Maersk og Sterling er så dårlig at de av hensyn til sikkerheten nektes å fly sammen.


Det skriver den danske avisen Børsen.

Oppkjøpet av det danske flyselskapet Maersk Air og den påfølgende sammenslåingen med Sterling går slett ikke smertefritt for seg.

Prosessen med å slå sammen to flyselskaper til et overskuddsgivende lavprisselskap vil i stor grad føre til at ulike faggrupper fra tidligere Maersk Air vil miste fordeler.

For pilotenes del er arbeidsklimaet blitt så dårlig at Statens Luftfarsvesen (SLV) i Danmark krever at piloter fra de to selskapene ikke flyr sammen av hensyn til flysikkerheten. Det skjer etter at piloter fra tidligere Maersk Air har klaget til SLV. Pilotene er så utilfredse at de frykter for sikkerheten om de plasseres i samme cockpit som kollegaene med bakgrunn fra Sterling.

Ifølge Maersk Air-pilotene vil de få 12-22 prosent dårligere ansettelsesvilkår og de vil stille bak Sterling-kollegaene på den nye felles ansienitetslisten

HMWK
28-03-2006, 10:01
Har vi hørt dette før!

imm
28-03-2006, 10:34
Jeg blir nesten skremt av å lese slike ting. Klarer ikke pilotene om å konsentrere seg om en ting av gangen eller? Sitter de i cockpit i et fly, så får de konsentrere seg om jobben sin, og la andre ting vente til de er på bakken.

Hurum
28-03-2006, 10:44
Det er visst alltid pilotene som har vansker med dette.

Det er nesten som en må stille seg spørsmål om evnen piloter har til å samarbeide, se helheten og være fleksibel.
Jeg sier ikke at dem IKKE er det...bare at jeg har forståelse for at folk begynner å lure på dette.

Desk pilot
28-03-2006, 10:47
Vil tro at piloter er som folk flest ;) Noen vil sikkert kunne skille mellom sak og den personen man flyr sammen med mens andre vil oppleve situasjonen som stressende.

Selv synes jeg det er et fornuftig vedtak. For mange vil nok det å miste sin gamle status oppleves som frustrerende. At piloten i nabosetet har høyere status, til tross for kanskje kortere ansenitet, vil være salt i såret for de fleste. Dette vil igjen påvirke konsentrasjone om det man skal gjøre.

Blubird
28-03-2006, 10:49
Deja vou! :alien:

TOS
28-03-2006, 10:56
Jeg har forståelse for at ansatte som står i fare for å miste goder/arbeidsbetingelser blir frustrerte - det er nok ikke bare pilotene som reagerer slik (det har vel vært mange nok historier om nokså surt arbeidsklima i kabinen hos f.eks. SAS - men da mellom ulike nasjonaliteter). Hvem av oss andre ville latt oss forbli upåvirket dersom selskapet man arbeidet i gjorde noe slikt...? Det er forsåvidt lett å si at man burde være voksne nok til å la slike konflikter forbli utenfor arbeidsplassen, men man er da bare mennesker....

Kanskje ikke alle typer arbeid ville blitt påvirket i like stor grad - personlig så kunne jeg sikkert bare låst meg inn på kontoret og latt frustrasjonene gå utover datautstyr, bøker o.l., men det er vel et poeng at pilotene ikke bør/kan gjøre det samme.

Guest
28-03-2006, 14:54
Måske det nemmeste ville være at afskedige hele banden og lade dem søge jobbene igen på ens vilkår.

BU9001/V2.0
28-03-2006, 16:07
Originally posted by jens


Måske det nemmeste ville være at afskedige hele banden og lade dem søge jobbene igen på ens vilkår.

Det må være noe av det mest fjerne jeg har lest i dag.:biggrin

:lol

Desk pilot
28-03-2006, 16:34
Det spørs hva du mener med fjern. Det at folk blir sagt opp og må søke på sine egne jobber er ikke noe uvanlig grep å ta når man skal fusjonere eller nedbemanne i et selskap.

Guest
28-03-2006, 16:52
Originally posted by BU9001/V2.0


Originally posted by jens


Måske det nemmeste ville være at afskedige hele banden og lade dem søge jobbene igen på ens vilkår.

Det må være noe av det mest fjerne jeg har lest i dag.:biggrin

:lol



OK, så må så have haft et meget "tæt" dag!

Med så meget brok er det bedst at få renset luften og starte på en frisk. Det er bestemt ikke usædvanligt at gøre sådan, for at få renset ud.
Teknisk set er der mange muligheder for at gøre dette.
Selskabet og dets (tilbageværende) kunder kan jo ikke være tjent med denne usikkerhed / strejketrussel.

sk931
28-03-2006, 16:56
Originally posted by jens


Originally posted by BU9001/V2.0


Originally posted by jens


Måske det nemmeste ville være at afskedige hele banden og lade dem søge jobbene igen på ens vilkår.

Det må være noe av det mest fjerne jeg har lest i dag.:biggrin

:lol



OK, så må så have haft et meget "tæt" dag!

Med så meget brok er det bedst at få renset luften og starte på en frisk. Det er bestemt ikke usædvanligt at gøre sådan, for at få renset ud.
Teknisk set er der mange muligheder for at gøre dette.
Selskabet og dets (tilbageværende) kunder kan jo ikke være tjent med denne usikkerhed / strejketrussel.

sk931
28-03-2006, 16:58
Her er jeg endog meget enig med Jens....
----
Jeg vil mene at det er mangel på seriøsitet og proffesionalisme fra begge
pilot korps der er problemet....
----
De gamle DM pilot kan jo bare indkalde til en extraordinær generalforsamling i deres
nye forening, sørge for at alle møder op....Da der er 140 DM piloter og 100 NB
piloter....ja så er udfaldet vel næste givet i forvejen

Hilsen
Ole

LN-KOG
28-03-2006, 17:46
Originally posted by BU9001/V2.0


Originally posted by jens


Måske det nemmeste ville være at afskedige hele banden og lade dem søge jobbene igen på ens vilkår.

Det må være noe av det mest fjerne jeg har lest i dag.:biggrin

:lol




Kanskje ikke i en vernet bedrift eller det offentlige, men i det vanlige næringslivet er dette helt vanlig ved fusjoner og jo høyere opp i systemet man sitter, jo oftere må man søke sine stillinger. Jeg og opp til flere jeg kjenner på dette forumet har vært gjennom denne prosessen - med og uten hell (alt avhenging av hva man egentlig ønsket seg).

Someone
28-03-2006, 17:56
Originally posted by BU9001/V2.0

Originally posted by jens

Måske det nemmeste ville være at afskedige hele banden og lade dem søge jobbene igen på ens vilkår.

Det må være noe av det mest fjerne jeg har lest i dag.:biggrin
:lol



Dette er som også nevnt i innlegget før en vanlig ting. I en avdeling selskapet jeg jobber for er alle ansatte sagt opp siden bedriften formelt legges ned, pga fusjoner og restrukturering. Så er det opprettet en ny bedrift hvor de ansatte kan søke på sin "forrige jobb", men pga kutt i arbeidstyrken (var for mange dyktige kabal og minesveiper-spillere der) vil det da være noen som ikke vil få jobb

Fly high
28-03-2006, 20:34
Originally posted by Desk pilot At piloten i nabosetet har høyere status, til tross for kanskje kortere ansenitet, vil være salt i såret for de fleste. Dette vil igjen påvirke konsentrasjone om det man skal gjøre.

På svært mange arbeidsplasser gis det personlige tillegg, trynetillegg og andre ekstragoder til enkelte av de ansatte. Jeg har ikke hørt at det har fungert som salt i såret noen steder. Jeg har verken konsentrasjonsvansker eller andre problemer med å jobbe sammen med folk som tjener mer med samme eller mindre ansiennitet.

Jeg synes nok at Maersk/Sterling-pilotene har vel mye primadonna-nykker her.

EB
29-03-2006, 03:15
Det er faktisk ikke uvanlig å fristille de ansatte for så å be de søke jobber på nytt. Det skjer faktisk også i Staten...(...Trygdeetaten og aetat har en slik prosess gående nå!!!)

sail4fun
29-05-2006, 21:30
http://www.takeoff.nu/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=7578

Sterlings chef håber på snarlig pilotløsning
Dialogen med piloterne fortsætter. og flere mener ikke de behøver at være adskilte i rød og blå gruppe.
For kort tid siden sagde adm. direktør Almar Ørn Hilmarsson til Take Off, at han regner med, at striden mellem piloterne i selskabet vil være løst senest i løbet af to måneder. Det er en intern strid mellem de tidligere Maersk Air piloter og Sterlings egen stab. En uenighed, som har ført til at Statens Luftfartsvæsen har dikteret adskillelse i cockpittet. Noget, der koster selskabet store summer, og som giver masser af bøvl for piloterne med planlægningen.

I dag siger han til dagbladet Børsen: "Vi har en dialog med piloternes repræsentanter om konflikten og håber, at vi om få dage eller uger får løst problemerne. Piloterne er begyndt at kræve at komme til at flyve sammen igen. De mener ikke, der er grund til at være adskilte."

Der er fortsat forhandlingerne om overenskomsten, som i hovedtræk menes at være på plads, men det afgørende stridsspørgsmål - nemlig om indplaceringen - er fortsat uløst.

Forleden sagde Almar Ørn Hilmarsson eftertænksomt i Politiken: "Man kan planlægge alt det man vil, og det ser godt ud på papiret. Men, når det kommer til det menneskelige element . så er det ikke alt, der kan gøres med noget, der ser fint ud på papiret."