View Full Version : Betale for ekstra sete hos SAS?
Chriscross
21-03-2013, 20:11
Det blir en tur til varmen i juni, og for våre medpassasjerers skyld vil vi betale for to ekstra seter slik at vi kan site en voksen og et barn på hver vår trerader. Jeg har en bruksansvning for hvordan dette skal bookes i amadeus, men vil f.eks Widerøe hjelpe meg med dette? Det blir sikkert kluss om jeg bare bestiller to seter i mitt eget navn?
The Ticketor
21-03-2013, 20:20
Du får ikke lagt til en SSR EXST eller ID-entry i navneelementet på nettet for dette, så det ville jeg ikke prøvd.
Book fire seter på wideroe.no og legg inn ønsket i notefeltet. Hvis noe er uklart blir du kontaktet.
The Ticketor
21-03-2013, 20:28
Jeg glemmer at WF har sånne, hva kaller man dem... mennesker som sitter og leser ting! :-)
Bzzzzz ... *Klikk* ....
http://www.youtube.com/watch?v=VXa9tXcMhXQ
;)
Chriscross
24-03-2013, 20:17
Nå har jeg bestilt og lagt inn forespørsel, så jeg stoler på at dere fikser biffen nå.
Chriscross
25-03-2013, 06:06
Hm, Widerø påstod at en ikke kan booke ekstra seter på disse flightene, men cellospillere gjør vel det hele tiden i Europa? På Sassalesinfo står det jo til og med hvordan det skal bookes i Amadeus.
Amadeus
Reservation:
Entry: NM2SMITH/B MRS (IDEXST) /EXST
SS2C1 ………or
SSSK9581C10SEP OSLMAD 2
SR*EXST-OVERSIZED PSGR NEEDS TWO SEATS SIDE BY SIDE
Ticketing:
Example of a specific segment:
TTI/COSL SK MAD Q1049.30 1049.30NUC2098.60END ROE 7.476407
TTI/F15690/XNOK87ZN/X44YR
TTI/BCOW EX
Entry for more than one person with the same name:
NM2SMITH/B MRS (IDEXST) /EXST 1SMITH/TED MR
Superhai
25-03-2013, 10:51
Hm, Widerø påstod at en ikke kan booke ekstra seter på disse flightene, men cellospillere gjør vel det hele tiden i Europa?
Cello er ikke EXST men CBBG (Cabin Baggage) og bookes ikke slik heller. Nå husker jeg ikke spesifikt hva det står om EXST, men det er generelt et tilbud til de som trenger det av volumiøse eller medisinske årsaker.
Chriscross
25-03-2013, 11:14
Cello er ikke EXST men CBBG (Cabin Baggage) og bookes ikke slik heller. Nå husker jeg ikke spesifikt hva det står om EXST, men det er generelt et tilbud til de som trenger det av volumiøse eller medisinske årsaker.
På Sassalesinfo står det at det også tildeles av comforthensyn. Dessuten kan en toåring bli ganske så volumiøs om en tar med bevegelsesmøsnsteret.;)
Chriscross
30-05-2013, 09:57
Fikk aldri noen tilbakemelding på om dette gikk an fra Widerøe eller SAS, men har antalgie ordnet meg på annen måte. Rart det skal være så vanskelig å få lov til å kjøpe dobbelt så mange produkter fra et selskap.
Superhai
30-05-2013, 10:40
Rart det skal være så vanskelig å få lov til å kjøpe dobbelt så mange produkter fra et selskap.
Ulempen slik jeg ser det er om flere benytter av det, så blir det etterhvert vanskelig å garantere at man får EXST sammen med deg. Det er også det somgjør at du strengt tatt ikke kjøper samme produkt to ganger, men noe annet. Jeg ser det litt komiske når EXST får setet bak deg, fordi det ikke er andre ledige. Det vil oppstå ubehagelige situasjoner med andre passasjerer - spesielt om man har to-setere, det er en del gnisning når folk setter seg i feil sete allerede. Ved ombookinger, rebookinger, noshow så tar det mer kapasitet.
Fordelene er jo selvfølgelig at produksjonskostnaden er ganske lav.
Generelt så er det svært sjeldent at det er blitt benyttet eller spurt om.
chrisljo
30-05-2013, 11:15
Ulempen slik jeg ser det er om flere benytter av det, så blir det etterhvert vanskelig å garantere at man får EXST sammen med deg. Det er også det somgjør at du strengt tatt ikke kjøper samme produkt to ganger, men noe annet. Jeg ser det litt komiske når EXST får setet bak deg, fordi det ikke er andre ledige. Det vil oppstå ubehagelige situasjoner med andre passasjerer - spesielt om man har to-setere, det er en del gnisning når folk setter seg i feil sete allerede. Ved ombookinger, rebookinger, noshow så tar det mer kapasitet.
Fordelene er jo selvfølgelig at produksjonskostnaden er ganske lav.
Generelt så er det svært sjeldent at det er blitt benyttet eller spurt om.
Skulle selv ønske det var lettvint, spesielt hvis man fikk kjøpt nødsete også :) Er man to som reiser på en god fare så blir det kun noen få hundrelapper.
Et annen ulempe for flyselskapene er selvsagt tap av BoB inntekt.
Skjønner ikke at dette er så vanskelig. Det er jo bare å bestille på 05400. ASR gjøres jo, så skal ikke være problem å få sete ved siden av seg. Og er dere 2 stk så er det vel ingen som spør om å få sitte i midtsetet?
Norge Rundt På 14 Dager
26-10-2013, 23:15
Skjønner ikke at dette er så vanskelig. Det er jo bare å bestille på 05400. ASR gjøres jo, så skal ikke være problem å få sete ved siden av seg. Og er dere 2 stk så er det vel ingen som spør om å få sitte i midtsetet?
Den skal vel være ganske desperat den som sier ja til å sitte i et midtsete med en toåring på ene siden og moren eller faren på andre siden av seg.
Superhai
28-10-2013, 08:24
ASR hjelper ikke ved type/konfig-endringer. Og det er også andre grunner enn å sitte lengre unna sin kjære, f.eks for å kunne bruke plassen til å jobbe.
Star Flyer
25-03-2014, 19:55
Hei!
Skal på en tur med SAS til London i Plus med en i familien og har veldig lyst til å kjøpe "ekstra sete" for komforten sin del. Har noen erfaringer med dette?
SAS sier forøvrig:
Reiser du i SAS Plus i Skandinavia/Europa, og ønsker et ekstra sete koster dette 180€. Det er ikke mulig å sjekke inn på nett, dette må du gjøre på flyplassen.
Har allerede valgt oss første seterad, og ønsker sete 1B blokkert. Men når man ikke får sjekke inn på nett, hva skjer da? Får man ikke garantert hvor man får sitte på forhånd?
Noen som har erfaringer/peiling på dette?
På forhånd takk for hjelpen :)
Superhai
25-03-2014, 20:13
Du kan oppgi seteønsker når du bestiller det ekstra setet.
Star Flyer
25-03-2014, 20:23
Du kan oppgi seteønsker når du bestiller det ekstra setet.
Og man får disse setene med mindre det blir flybytte? Eller blir disse stående åpne for å velge for andre passasjerer? Fungerer det på samme måte som når man reserverer sete i Plus?
Superhai
25-03-2014, 20:38
Og man får disse setene med mindre det blir flybytte?
Ja, setene kan ikke velges av andre, for å si det på en annen måte: Du må velge seter når du bestiller (eller den som legger inn bestillingen må gjøre det for at transaksjonen skal gå igjennom).
Ikke prøv å sjekke inn på nett, det fører bare til problemer (Altea klarer ikke å fikse det).
Star Flyer
25-03-2014, 21:47
Ja, setene kan ikke velges av andre, for å si det på en annen måte: Du må velge seter når du bestiller (eller den som legger inn bestillingen må gjøre det for at transaksjonen skal gå igjennom).
Ikke prøv å sjekke inn på nett, det fører bare til problemer (Altea klarer ikke å fikse det).
Supert med informasjon. Takk for hjelpen Superhai :)
Star Flyer
14-06-2014, 12:15
Prøver å bestille et ekstra sete (for komfort) på 05400. (Reiser i SAS Plus). Svensken på telefonen aner ikke hva slags produkt det er, og skulle "undersøke". Nå har jeg hørt ventemusikk i 17 min.
På nettsidene står det at det kan bestilles enkelt over telefon: http://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/velg-sete/
Det er tydeligvis ikke bare kabinansatte som mangler opplæring i SAS' produkter.
Er det mulig...
Chriscross
14-06-2014, 16:45
Fint om du skriver inn her hva ekstra sete koster i forhold til hovedsetet mtp skatter etc.
Star Flyer
14-06-2014, 16:47
Fint om du skriver inn her hva ekstra sete koster i forhold til hovedsetet mtp skatter etc.
SAS Go: Laveste tilgjengelige pris
SAS Plus: €150 (Innenriks), €180 (Skandinavia/Europa).
SAS Go: Laveste tilgjengelige pris
SAS Plus: €15 (Innenriks), €18 (Skandinavia/Europa).
Kødder du???? Det er jo dødsbillig. Wow.
Stemmer det så er det jo fantastisk. Med to stykker på tur så blir det jo 9€ pr pers, det er lett verd det. Da stiger SAS Plus med mange hakk i mine øyner.
Edit: Fra linken som ble lagt ved et par poster lengre oppe. Ekstra sete
Hvis du trenger et ekstra sete for komfort eller av medisinske årsaker, kan du reservere et ekstra sete ved siden av ditt eget.
Mer om ekstra sete
- Bestillinger kan gjøres når du bestiller hos et reisebyrå eller SAS Customer Contact Center.
- Priser
SAS Go: Laveste tilgjengelige billettpris i din bestilte serviceklasse, eksklusiv avgifter og gebyrer.
SAS Plus: €130 (innenlands)/€180 (Skandinavia/Europa)
- Når du bestiller et ekstra sete:
Sjekk inn på flyplassen istedenfor online.
Ditt ekstra sete kan ikke brukes til ekstra bagasje.
Er du helt sikker på at prisene er justert?
Hva om flyet blir fullt? Mister folk sitt ekstra sete da? På innland er det jo ikke unormalt med mange som kommer til i siste liten.
Superhai
14-06-2014, 17:59
Hva om flyet blir fullt? Mister folk sitt ekstra sete da? På innland er det jo ikke unormalt med mange som kommer til i siste liten.
Nei, setet mister man ikke - det er jo poenget med å kunne kjøpe ekstra sete...
Det som likevel kan være litt slitsomt er at andre passasjerer ikke alltid forstår dette, spesielt siden det er så sjeldent noen benytter seg av dette.
Star Flyer
14-06-2014, 18:25
Kødder du???? Det er jo dødsbillig. Wow.
Sorry, gikk litt fort her. Glemte en null...
Chriscross
14-06-2014, 18:47
Men billigste pris i go, må en betale sskatter og fueltillegg. Skatter skal en iallfall ikke betale.
Hadde selv kjøpt ekstra sete til Bru på fredag, men hadde da to separate bookinger, funker fra osl, men ikke alltid fra utestasjonene.
Superhai
14-06-2014, 18:59
Men billigste pris i go, må en betale sskatter og fueltillegg. Skatter skal en iallfall ikke betale.
Man skal ikke betale skatter, avgifter og fuel. Men mva må betales.
Bestillingen skal gjøres i samme reservasjon for at det skal fungere som forventet. (Selv om Altea har hatt noen hikker).
Prisene i Plus fra Norge er i utgangspunktet: 1080 kr for innenlands og 1000 kr for scandinavia/intra-europa og 1500 kr for intercont. Prisene er per segment.
Star Flyer
14-06-2014, 21:50
Funker fra osl, men ikke alltid fra utestasjonene.
Så hvis man betaler for et ekstra sete så er det ikke sikkert at man får det på flyvningen fra utlandet til Skandinavia?
Jeg skal fly LHR-OSL og har bestilt ekstra sete til 1500 kr. Er det ikke sikkert at jeg får det da?
Chriscross
15-06-2014, 10:36
Så hvis man betaler for et ekstra sete så er det ikke sikkert at man får det på flyvningen fra utlandet til Skandinavia?
Jeg skal fly LHR-OSL og har bestilt ekstra sete til 1500 kr. Er det ikke sikkert at jeg får det da?
Jo, så lenge du har booket ekstra sete per tlf går det greit.
Star Flyer
15-06-2014, 14:28
Okei, nå begynner jeg å bli meget irritert på SAS sin kundeservice på telefon.
Jeg vil bestille et ekstra sete (som vanlig i Plus), men de nekter å gjøre det fordi "det må bestilles ved booking". Dette har jeg gjort to ganger før, senest for en måned tilbake.
Vil virkelig SAS opptre slik foran en kunde som er villig til å betale 3000kr. for et sete de uansett ikke vil få solgt?
Er på vei til Frankrike, og skal fly med LH i øko, bestilt via SAS. Var opprinnelig 3 pax, men har fått frafall på en ved utreise, og forventer da å få ledig midtsete.
Ved innsjekking får vi beskjed om at flyet er overbooket, og at vi må gi fra oss dette setet. Jeg påpeker at vi har betalt for setet, og vil ha dette eller kompensasjon. Spurte om det var mulig med oppgradering til business i stedet, men fikk til svar at også business var fullt og at jeg må sende krav om refusjon til LH om jeg vil ha noe igjen.
- Er det noen som vet om selskapene kan kreve å få omdisponere seter som er betalt men ikke blir brukt?
- Kan jeg regne med å få refundert billettprisen om jeg sender inn krav om refusjon?
Vi som reiser har EBD og EBG
Insomnia4u
21-06-2014, 09:40
- Er det noen som vet om selskapene kan kreve å få omdisponere seter som er betalt men ikke blir brukt?
- Kan jeg regne med å få refundert billettprisen om jeg sender inn krav om refusjon?
Når passasjeren ikke møter, blir det regnet som no-show, og mener de fleste selskaper har i sine regler at de da kan disponere dette. Derav overbooking på fly(fullflex business møter jo også ikke alltid opp)
Superhai
21-06-2014, 13:22
Vedkommende (din reisepartner) har en reservert plass på flyet, ikke et spesielt sete (med mindre du har betalt for akkurat det). Hvis vedkommende ikke sjekker inn innenfor angitte tider, så er det en no-show og mister dermed sin reserverte plass. Refusjon er avhengig av reglene som følger billetten.
Takk for svar Superhai og Insomnia4u! Ser det litt klarere nå.
Historien fikk en lykkelig slutt, ved at vårt midtsete forble ledig under turen :fly