PDA

View Full Version : Mobildata i Europa

Chriscross
21-03-2013, 19:02
Noen som vet hvor mye data en bruker i løpet av en dag med en god del surfing og kanskje 30 min Skype? Noen gode tips for å ikke bli ruinert for bruk i Europa? Er 1 kr pr megabyte ganske standard pris for bruk i EU?

Henshaw
21-03-2013, 19:34
Vet ikke hvordan andre selskaper har det, men slik er det hos Telenor
http://i.imgur.com/JB424f6.png

JoeW
21-03-2013, 20:08
Og sammenlignet er dermed NOK 1 per MB faktisk en rimelig god deal for internasjonal bruk, vel?

Chriscross
21-03-2013, 20:08
Hvor mye er egentlig 30 mb? Hvor mye kan en surfe for det? Har desverre Telebor bedrift, og der er det mye dyrere med datatrafikk. Vurdere derfor et tileggsabonement uten binding.

Novair
21-03-2013, 21:23
Sånn cirka:
Amount of Data Used Per Activity
1 Email - text only: 3 KB - 20 KB
1 Email - with photo attachment: 350 KB
1 Email - with MS Office attachment: 300 KB
1 Web page: 150 KB - 1.5 MB
1 minute of Streaming Music: 500 KB
Social media update with photo: 500 KB
Hi-res digital photo upload/download: 1 MB
1 minute of streaming video: 2 MB - 5 MB
1 app/game/song download: 3 MB - 4 MB

De fleste selskap tar 5 kr pr MB i Sentral- og Sør-Europa. Om jeg ikke tar helt feil så har det kommet en endring som gjør at alle selskap blir pålagt å innføre rimeligere priser på datatrafikk i utlandet generelt. I Skandinavia opplever vi at man nå har lik pris som i Norge hos de fleste selskap (I hvert fall hos Netcom, Tele2 og OneCall). Dette skal imidlertid innføres stegvis, så om noen år kan vi nok oppleve priser som ikke ruinerer lommeboken ved normal surfing.

CaptainMorgan
21-03-2013, 21:54
Vet ikke hvordan det er med NetCom, OneCall, Chess osv, men vet ihvertfall at Telenor pleier å slenge på litt ekstra etter at man har vært utenlands med mobilen :rolleyes:

TOS
21-03-2013, 22:36
Hvor mye er egentlig 30 mb? Hvor mye kan en surfe for det? Har desverre Telebor bedrift, og der er det mye dyrere med datatrafikk. Vurdere derfor et tileggsabonement uten binding.

Når jeg ser på hva jeg bruker av datatrafikk så går jeg sjelden over 250-350mb på en måned, så i snitt kanskje 30MB (da er telefonen og iPad'en på samme abonnement). Nå streamer jeg ingenting, og bruker den stort sett til nettlesning, e-post og slikt. Når det gjelder Skype så vet sikkert andre hva dette trekker.

Telenor Bedrift kan være eksepsjonelt dyr på dataroaming - jeg har brent meg noen ganger. Jeg har derfor en mikrosim med pay as you go når jeg nå f.eks. er i England til bruk i iPad'en (jeg betaler da 5 pund for en pakke med 250MB som varer i 30 dager). Jeg vil kanskje tro at slikt finnes også for andre land?

JoeW
21-03-2013, 23:34
Har heldigvis "ubegrenset data" (det mener Telenor er 15gb, ikke like artig når jeg pt er uten wired bredbånd hjemme) innenriks med mitt bedriftsabonnement. Med noe musikkstreaming, e-mails, weblesing etc ligger jeg en vanlig måned rundt/i overkant av 1GB (da forsøker jeg heller ikke å økonomisere noe).

Har private simkort i USA (og Nederland -- som også er billigere i resten av Europa enn Telenor) for databruk der; kan fort være MYE penger å spare om du er i de aktuelle landene over litt tid...

Utflyttet
22-03-2013, 12:18
Jeg pleier alltid å sjekke i ankomstområdene på steder jeg skal være mer enn en dag om det selges "turist-SIM", det er ofte en god måte å kunne forbli online og ikke bekymre seg over kostnader.

-A

Discus
22-03-2013, 16:05
Husk at hvis du har automatisk oppdateringer som standard så kan det fort ryke på mye datatrafikk.

keenpilot
22-03-2013, 18:19
"Vodafone Roaming" UK abonnement hadde samme priser over hele verden tidligere?

Robbiedeluxe
24-03-2013, 12:45
"Vodafone Roaming" UK abonnement hadde samme priser over hele verden tidligere?

Slik var det også i USA før. Husker jeg hadde en BlackBerry hos T-Mobile som hadde en pakkepris for ubegrenset internasjonal surfing/roaming på BBen (i tillegg til "gratis" samtaler dersom man hadde WiFi-dekning). En gang Tommy777 og jeg var i Frankfurt, brukte vi en amerikansk BlackBerry som aksesspunkt nettopp pga dette :)

Superhai
24-03-2013, 13:12
Jeg har brukt telenor noen ganger, og den varslingen som de skryter av kommer som regel etter at du har koblet ned. Fikk faktisk varsling om at jeg nærmer meg grensen etter at jeg fikk beskjed om at jeg hadde passert den.

Bizflyer
24-03-2013, 14:06
Husk også at det er forskjellige regler for bedriftsabonnement og privatabonnement hos Telenor. Mye dyrere med surfing med bedrifts der. Hvorfor er det sånn egentlig?

Glenn
24-03-2013, 14:33
Husk også at det er forskjellige regler for bedriftsabonnement og privatabonnement hos Telenor. Mye dyrere med surfing med bedrifts der. Hvorfor er det sånn egentlig?
Fordi EU har satt en makspris på bruk innen EU/EØS for forbrukere.

For de som har Talkmore (eller tidligere Call Norwegian) får 50% rabatt på bruk (ikke MMS og spesialnummer) om man reiser med Norwegian til EU/EØS.

Someone
24-03-2013, 16:50
Fordi vi med bedriftsabonnement er relativt sløve og lite kritiske når det kommer hva ting koster av mobilbruk.....da er det jo greit å dytte regningen over på oss

hellbilly
22-06-2015, 09:54
Vi skal reise en del rundt i Europa i sommer. Kommer sikkert til å ringe litt, men databruk vil være den største kostnaden. Har noen av dere benyttet dere av tjenester som f.eks onesimcard, gosim eller lignende? Hva kan dere anbefale oss? Danmark, Tyskland og Spania skal iallefall besøkes:)

mcduck
22-06-2015, 10:11
Vi skal reise en del rundt i Europa i sommer. Kommer sikkert til å ringe litt, men databruk vil være den største kostnaden. Har noen av dere benyttet dere av tjenester som f.eks onesimcard, gosim eller lignende? Hva kan dere anbefale oss? Danmark, Tyskland og Spania skal iallefall besøkes:)

Danmark og Tyskland er det ganske lett å få seg et lokalt simkort på bensinstasjoner og butikker. I Danmark får du Lebara Kontant og da koster data 49kr for 2GB, 79kr for 4GB og 99kr for 5GB (Gyldig for 30 dager).

I Tyskland får du kort på Aldi og Lidl og disse koster 10 EUR, pluss 15 EUR for 5GB (gyldig for 30 dager).

Spania aner jeg ikke, men regner med du får billige forhåndsbetalte simkort der også.

keenpilot
22-06-2015, 22:19
Jeg kjøpte en liten mobilnett-wifiruter på Heathrow. Tror man fikk 1GB abonnement for et par hundrelapper i måneden, og at jeg har 5 GB for ca 450 kr/mnd. Fungerer ganske bra og jeg bruker den lett både fra ipad, PC, etc. Mulig det er engangspakker også. På størrelse med en liten mobiltelefon, den har batteri for et par timer og lades med USB.

MountainDew
23-06-2015, 00:30
Blitt veldig billig med mobildata innen EU/USA/Thailand. Talkmore tar f.eks 99 øre pr MB.

Bengt
23-06-2015, 12:54
I Spanien finns flera förmånliga kontantkort. Det krävs dock pass/id och spansk adress (t ex hotellet) för att få köpa kontantkort.
Jag kan rekommendera digimobil som kostar €10 för ett SIM med €10 på, varav €5 kan användas till 1 GB data.
Även masmobil och vodafone har ok deals, men på Vodafone måste man aktivera speciella prisplaner via SMS.

miura
24-06-2015, 17:48
Gladmelding fra min nye mobiloperatør Hello, gikk fra 10kr pr. MB i EU til 65 øre :)

jameson82
24-06-2015, 18:08
Gladmelding fra min nye mobiloperatør Hello, gikk fra 10kr pr. MB i EU til 65 øre :)

Enorme forskjeller EU og ikke EU også. I Sveits fikk jeg beskjed om 37.99 pr/mb mens i Spania var det 0.89 pr/mb

Oladunk
27-06-2015, 10:05
Slik jeg ser det er disse roamingratene man får ut til Europa uansett for dyre. Det beste er å kjøpe et lokalt sim dit man kommer. Som regel går det ganske greit å ta disse i bruk uten for mye "hassle".
Personlig mener jeg den beste løsningen om man liker å reise en del er å kjøpe en mobile hotspot (feks ala dette https://www.komplett.no/tp-link-m7350-lte-advanced-mobile-wifi/833337 ). Denne tar mobil datatrafikk inn og kobler til andre mobiler/nettbrett/pcèr med wifi. Man kjøper altså et lokalt data-sim dit man kommer og setter dette inn i denne hotspot`en. Da kan man skru av roaming og bruke wifi fra mobilen. en annen fin ting er at man kan dele aksess med flere man reiser sammen med. Om det er problemer med aksess når man setter inn lokalt sim (dette gjelder også om man bruker lokalt sim rett i egen mobil) så er det normalt en setting av APN som må gjøres for at datatrafikk skal kunne sendes/mottas.

sabergum
27-06-2015, 15:39
Personlig mener jeg den beste løsningen om man liker å reise en del er å kjøpe en mobile hotspot (feks ala dette https://www.komplett.no/tp-link-m735...le-wifi/833337 ). Denne tar mobil datatrafikk inn og kobler til andre mobiler/nettbrett/pcèr med wifi. Man kjøper altså et lokalt data-sim dit man kommer og setter dette inn i denne hotspot`en.

Vær obs på at en del SIM-kort er sperret for bruk i hotspot/Mifi.

Hvis en har mobilabonnement (bedrift) fra Phonero, så har de tilleggspakker med 1/5/15 GB data i hele EU for 149/199/499 pr. måned. Det er nok den beste dealen en kan få prismessig, men med ett års bindingstid på tilleggspakka så forutsetter det at en reiser en del.