PDA

View Full Version : SAS gjenåpner Stockholm-Madrid - og lukker den


FlightDeck
20-03-2013, 13:29
SAS' 47. nye rute i 2013 blir mellom Stockholm og Madrid. Iberia la for øvrig ned sin rute tidligere i år - og dette er vel også en rute som SAS fløy en kort periode i 2011.

On 1 July Scandinavian Airlines launches a new route between Stockholm Arlanda
and Madrid. This new route will complement the service that SAS already offers
from Copenhagen to Madrid. SAS will now provide up to ten departures a week
between Scandinavia and Madrid.
SAS will start direct flights between Stockholm and Madrid twice a week from 1
July. Flights will leave from Arlanda on Mondays at 9.15 a.m. returning from
Madrid at 2.05 p.m. Flights on Fridays will leave at 07.10 a.m. in the morning
from Arlanda, returning from Madrid at 3.50 p.m. SAS is planning to use a Boeing
737 on this route, with a flight time of approximately 3 hours and 50 minutes.

"We know that many of our customers want to travel with SAS, whether they are
travelling for business or pleasure. So we're happy to offer flights between
Arlanda and Madrid that are both good for business travellers who want to start
their week in Madrid and other passengers who want to spend a long weekend
there," says Joakim Landholm, Chief Commercial Officer at SAS.

SAS has so far launched 47 new routes in 2013. The new routes from Stockholm
Arlanda are Vilnius, Innsbruck, Pula, Palermo, Cagliari, Thessaloniki, Tel Aviv,
Pristina and Alanya. The new routes from Gothenburg are Nice and Pristina. For
more information, visit www.sas.se.

Bizflyer
20-03-2013, 14:13
Har inntrykket at på de rutene som Iberia la ned, har Vueling overtatt.
Ellers har jo SAS redusert mye på sin CPH-MAD rute, og iallefall utenom høysesongen er de vel nede på 2 rundturer i uken.

Everest
20-03-2013, 14:51
Har du en link til kilden?

FlightDeck
20-03-2013, 17:23
Har inntrykket at på de rutene som Iberia la ned, har Vueling overtatt.
Ellers har jo SAS redusert mye på sin CPH-MAD rute, og iallefall utenom høysesongen er de vel nede på 2 rundturer i uken.

Ja, men det er ganske lenge siden SAS reduserte på Madrid. Var vel i 2011 etter å ha prøvd både Bergen-Madrid og Stockholm-Madrid på sommeren i tillegg til København-ruten. Slike ruter tar jo opp flyet en hel dag samtidig som prisnivået til Madrid er mye lavere enn til f.eks. Alicante og Malaga.

teamseacow
20-03-2013, 19:06
Litt OT: Ifølge OSL sine sider er det et enormt marked OSL-MAD som ikke blir dekket per dags dato, hvorfor begynner verken SK, DY, IB osv. på ruta? Er det virkelig et så stort marked som OSL påstår er det faktisk en del penger å tjene der.

Dash
20-03-2013, 19:36
Litt OT: Ifølge OSL sine sider er det et enormt marked OSL-MAD som ikke blir dekket per dags dato, hvorfor begynner verken SK, DY, IB osv. på ruta? Er det virkelig et så stort marked som OSL påstår er det faktisk en del penger å tjene der.

Tallene ligger jo ute. 37000 reisende årlig. Delt på 365 dager gir 101.35 pax per dag. Men så reiser man gjerne begge veier, så da er det 50,68 pax som flyr OSL-XXX-MAD i snitt hver dag....

Både SK og DY har prøvd seg før uten å lykkes, og FR har også prøvd fra TRF vist jeg husker riktig.....

jb1
20-03-2013, 21:16
Flyr ikke FR direkte fra RYG til MAD fortsatt? Jeg tror IB eller vueling kunne lykkes bedre da de ville få transfer.

Dash
20-03-2013, 21:28
Ja, ser FR flyr 3 ganger i uka til MAD fra RYG.

teamseacow
20-03-2013, 22:19
Flyr ikke FR direkte fra RYG til MAD fortsatt? Jeg tror IB eller vueling kunne lykkes bedre da de ville få transfer.

Vueling har hovedsakelig base i BCN, og det er svært lite trolig at de ekspanderer markedet fra MAD akkurat nå. Husk at IB eier VY, selv om det er to helt forskjellige og uavhengige selskap. Hadde meg dog ikke overrasket om de hadde startet en slik rute etter å ha fått litt feste på OSL med deres nye BCN-rute.

LN-MOW
20-03-2013, 22:34
Malaga kommer nok først. Det sa de iallefall da de annonserte BCN.

jb1
21-03-2013, 10:14
Vueling har hovedsakelig base i BCN, og det er svært lite trolig at de ekspanderer markedet fra MAD akkurat nå. Husk at IB eier VY, selv om det er to helt forskjellige og uavhengige selskap. Hadde meg dog ikke overrasket om de hadde startet en slik rute etter å ha fått litt feste på OSL med deres nye BCN-rute.

Det var derfor jeg skrev Iberia eller Vueling.

flyKSU
21-03-2013, 10:22
Hvorfor i alle dager er det ingen som klarer å få til denne ruten fra Oslo? Madrid må jo snart være den eneste vesteuropeiske hovedstaden som ikke er dekket opp fra OSL utover Luxembourg?

teamseacow
21-03-2013, 10:22
Det var derfor jeg skrev Iberia eller Vueling.

Stemmer, men du siktet til transfer, og på det området er vi nok litt uenig. Det eneste transfer-markedet fra MAD som er interessant fra OSL er Sør-Amerika, noe som ikke er et gigantisk marked. De øvrige rutene blir jo allerede dekket gjennom BA.

jb1
21-03-2013, 10:37
Resten av Spania er interessant, samt Syd-Amerika. TAP faar det jo til fra Oslo,IB burde kunne det samme.

teamseacow
21-03-2013, 18:17
IB har vesentlig lavere kvalitet på interkontinentale flyvninger med kun prosjektor fremst i kabinen. Jeg hadde ikke valgt IB ved lengre reiser. Resten av Spania blir jo allerede dekket gjennom VY.

jb1
22-03-2013, 01:16
Det var bare noen tanker. Jeg registrerer at du ikke har tro paa det.

OttoL
19-05-2014, 09:19
Da var det slutt for ruten etter under et år i drift. CPH-MAD ryker i samme slengen. Begge opereres med 3x ukentlig S14.

http://www.check-in.dk/SAS-opgiver-Madrid-ruter#.U3mhJBBnP6U

Litt OT men for bare 3 år siden kjørte SAS igang BGO-MAD, nå trekker SK seg helt ut av MAD.

flyKSU
19-05-2014, 14:02
Madrid må jo være den eneste vesteuropeiske hovedstaden som bare ikke vil la seg gjøre med skandinavisk metall?

haavig
19-05-2014, 14:18
Madrid må jo være den eneste vesteuropeiske hovedstaden som bare ikke vil la seg gjøre med skandinavisk metall?

Nå vet ikke jeg helt hvordan du definerer 'skandinavisk metall, men DY skal jo fly fra Madrid til f eks Oslo, København, Stockholm, Helsining og Malta.

LN-KRF
19-05-2014, 20:05
Får håpe de bruker de flyene som er frigjort vekk fra CPH-MAD til å starte opp CPH-TOS da dette virkeli savnes av de aller fleste i Tromsøområdet..

OttoL
19-05-2014, 20:23
Får håpe de bruker de flyene som er frigjort vekk fra CPH-MAD til å starte opp CPH-TOS da dette virkeli savnes av de aller fleste i Tromsøområdet..

Tvilsomt, kan tenke meg at flyene går inn på de nye rutene annonsert for en snau uke siden.