View Full Version : Lion Air med stor-ordre
Dag Viking
18-03-2013, 09:18
Skal visstnok annonseres i dag.
http://www.chicagotribune.com/business/sns-rt-us-airbus-france-lionbre92g0h8-20130317,0,1953413.story
Europe's Airbus has landed a record order potentially worth $20 billion at list prices from Indonesia's Lion Air, sources familiar with the matter said on Sunday, smashing rival Boeing's grip on one of the world's fastest-growing airlines.
Og da var pressemelding fra Airbud ute
Totalt: 234 fly, hvor av 60 A320 av dagen modell, 109 A320NEO og 65 A321NEO.
http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/lion-air-orders-234-a320-family-aircraft/
Kombinert med de siste ordrene fra TK og LH, så begynner det minske på antall "old-school" A32x Airbus må selge for å opprettholde full produksjon frem til NEO kommer.
Lion Air (og deres mange datterselskaper) har jo en omtrent like stor bestilling inne hos Boeing på diverse 737-varianter
Fantastiske siste to uker for Airbus. Kommer det enda flere bestillinger av betydelig størrelse innen rimelig tid, tro?
teamseacow
18-03-2013, 16:22
Jaja, offensive er de i alle fall med 92 fly i flåten og 543 på bestilling! Forøvrig har de ca. 60 flere fly i bestilling hos Boeing :) Overrasker meg egentlig litt at de introduserer Airbus i deres 737-flåte (pluss litt til), men de gjør vel som Kjos og sprer det litt for flere fly raskere og evt. trygghet ved forsinkelser.
ENGM 911
18-03-2013, 17:44
Med 250 millioner indonesiere spredt utover flere øyer som samtidig får mer penger i hendene er det klart de satser for fullt. Hva gjør Air Asia nå?
Bizflyer
18-03-2013, 20:34
180 seter i en A320 og 236 i en A321.
Har bare en kommentar jeg: Skrekk og gru!!
180 seter i en A320 og 236 i en A321.
Har bare en kommentar jeg: Skrekk og gru!!
180 seter i A320(NEO) er jo standar, men 236 seter i en A321NEO skal vel bli standar på den nye A321NEO-utgaven, ved at de fjerner to utganger, så man kan få en mere sammenhengenede cabin, her skulle vel nødutganger over vingene taes i bruk og dørpar nr.2 skal bort...men at det blir trangt kan vel jeg være enig i ;)
Dag Viking
18-03-2013, 20:41
Lyspunktet er nok at gjennomsnittspassasjeren ikke er 195cm x 115kg. For oss turister finnes det som regel andre alternativer hvis plass ombord er viktig.
teamseacow
18-03-2013, 22:22
Litt OT, men hva sikter Lion Air til mot framtiden? Øker de frekvenser/ruter innenriks, eller har de en DY-plan (la oss kalle det det) for å regjere hele sørøst-asia?
Med så mange ryddinger i tråder i det siste håper jeg at dette blir akseptert :p
MountainDew
18-03-2013, 23:56
Jaja, offensive er de i alle fall med 92 fly i flåten og 543 på bestilling! Forøvrig har de ca. 60 flere fly i bestilling hos Boeing :) Overrasker meg egentlig litt at de introduserer Airbus i deres 737-flåte (pluss litt til), men de gjør vel som Kjos og sprer det litt for flere fly raskere og evt. trygghet ved forsinkelser.
60 fly i bestilling hos Boeing får jeg ikke til å stemme. Det var bestillt 178 B739 når jeg jobbet der i 2010/11. I tillegg kom det en ny ordre på over 200 nye 739 + MAX når Obama gjestet landet.
Med tanke på tingenes tilstand og så mange fly i bestilling får jeg bare ønske lykke til!
Denne sier vel det meste om flåten nå og i fremtiden ;
http://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Air#Current_fleet
60 fly i bestilling hos Boeing får jeg ikke til å stemme. Det var bestillt 178 B739 når jeg jobbet der i 2010/11. I tillegg kom det en ny ordre på over 200 nye 739 + MAX når Obama gjestet landet.
Med tanke på tingenes tilstand og så mange fly i bestilling får jeg bare ønske lykke til!
Så du lengter ikke tilbake om jeg skal tolke deg rett ? :colgate:
Vet du hvordan de løser det hele med å finne folk til å fly alle disse maskinene som kommer inn etterhvert ?
Og Airbus has malt en av sine to A321-sharklet testmaskiner til ære for Lion Air
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1363617825_A320_Lion_Air_teams.jpg