PDA

View Full Version : BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]


WestAir
17-03-2013, 18:10
Jeg ser at BA ofte flyr med A320 og ikke A319 fra både Stavanger og Bergen. Tallene fra CAA for februar viser 8341 reisende på BGO-LHR-BGO (+269%) og 17920 reisende på SVG-LHR-SVG (+66%). På SVG-LHR er det ikke mulig å vite hvor mange som flyr med SAS og hvor mange som flyr med BA. Men før BA kom inn var det mellom 8000 og 10000 passasjerer i måneden på ruten. Disse tallene kan vel tyde på at BAs satsing har vært vellykket selv om avgangstidene ikke er perfekte.

Hickok
17-03-2013, 18:42
Jeg flydd mange ganger med BA siden de åpnet på BGO, og mitt inntrykk er at det er jevnt over bra belegg, både foran og bak. Nå skal det dog sies at jeg stort sett har reist i forbindelse med helg, slik at det kanskje ikke er helt representativt, men jeg har blant annet reist en del mandag morgener fra LHR, og da har det også vært mye folk, og flere rader C. Det virker med andre ord bra. 8341 reisende skulle vel bety noe over 74 i snitt, så det betyr vel at det ikke er like bra belegg i ukedagene som i helgene.

Peppep
17-03-2013, 19:00
Jeg har bare brukt ruten én gang, så det er ikke akkurat noe statistikkgrunnlag, men det var en mandag med kanskje... 10-15% load.

barca
17-03-2013, 20:35
Jeg ser at BA ofte flyr med A320 og ikke A319 fra både Stavanger og Bergen. Tallene fra CAA for februar viser 8341 reisende på BGO-LHR-BGO (+269%) og 17920 reisende på SVG-LHR-SVG (+66%). På SVG-LHR er det ikke mulig å vite hvor mange som flyr med SAS og hvor mange som flyr med BA. Men før BA kom inn var det mellom 8000 og 10000 passasjerer i måneden på ruten. Disse tallene kan vel tyde på at BAs satsing har vært vellykket selv om avgangstidene ikke er perfekte.



Har du linken til tallene fra CAA i februar måned?

barca
17-03-2013, 20:43
Jeg skal reise med BA fra SVG imorgen om ettermiddagen og så videre med CX med ruten LHR-HKG-MNL, så jeg er spent på hvor bra bellegget er på den flyvningen.

Jeg har og hørt at BA har hatt en grei suksess mellom SVG/BGO - LHR. Er enig med trådstarter om at rutetidene kan være noe elendige, spesielt med tanke på videre connections til visse destinasjoner. Jeg mener å ha lest en plass om at 70% av pax til LHR har London som final destination. Så skal ikke forundre meg at tallet er noe av det samme på de som reiser på ruten BGO/SVG - LHR.

AndreasN
17-03-2013, 21:14
Flydde med BA760(A319) fra LHR sist onsdag og da var det nærmere 100% og jeg tror jeg talte 3 rader helt foran.

Det skal dog nevnes at det var en del fotballsupportere ombord.

WestAir
17-03-2013, 21:31
Link til CAA:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201302/February_2013_Provisional_International_Routes.pdf

Startup
18-03-2013, 08:56
Lørdag morgen 0750 var det ca 75% belegg på lhr-bgo, 9 pax satt forran gardinen.

toftos
18-03-2013, 12:39
Flydde med BA760(A319) fra LHR sist onsdag og da var det nærmere 100% og jeg tror jeg talte 3 rader helt foran.

Det skal dog nevnes at det var en del fotballsupportere ombord.


Var selv ombord på den Flighten ( som fotballsupporter ) Rekner med at fotballsupportere er en av grunnene for at det er såpass stort belegg, spesielt i helgene.

Utflyttet
18-03-2013, 13:48
Har flydd denne et par ganger og har inntrykk av at den hadde bra belegg.

-A

Twin Otter
18-03-2013, 13:57
Jeg og har inntrykk av at BA klarer seg bra på Vestlandet. Har prøvd en tur til London. Men skulle gjerne prøvd meg på en transfer videre ut i verden fra LHR en gang også.

Lasse
18-03-2013, 14:36
Har brukt ruten fire ganger, to av dem i forbindelse med fotballreise. Bortimot 100% belegg på disse turene - samtlige med A319.

SE-AER
18-03-2013, 15:23
Fløy med BA757 BGO-LHR onsdag 13 mars. Ca 30 % belegg og vi var 9 pax i business. Skulle tro at de aller fleste i business skulle videre fra London (jeg selv reiste til IAH).

30 % er jo selvsagt dårlig, men nå var det jo mitt på dagen på en onsdag og jeg skulle tro at det fremdeles kan ha vært en "lønnsom" avgang med tanke på videre connections. Skal det være noen fleksibilitet for forretningsreisende så må det være daglige avganger og jeg håper virkelig at BA fortsetter å fly fra BGO.

Trdfly
18-03-2013, 15:56
Har hørt at BA snuste på TOS en liten stund, men det som er enda rarere var at de ikke så på TRD først?
OneWorld er bare representert i Bergen, Stavanger og Oslo...hadde jo vært fint å kunne reise fra flere plasser i Norge med OneWorld.

barca
18-03-2013, 16:21
Fløy BA0745 på fredag 04.januar i år til LHR fra SVG. Var sikkert 50 % belegg i flyet og 3 pax i Business class. Flytypen var A319, Fløy BA0746 mandag 07.januar fra LHR til SVG. Var ca. 50 % belegg i flyet og 2 pax, inkludert meg i Business class. Nå var dette i januar og det er som regel ikke en god måned for flyselskapene.

barca
18-03-2013, 16:27
Har brukt ruten fire ganger, to av dem i forbindelse med fotballreise. Bortimot 100% belegg på disse turene - samtlige med A319.


Husk at London er den mest besøkte byen i verden blant turister. Skal ikke se bort ifra at når BA klarer å fylle opp flyene fra vestlandet så er det og mange shoppingturister utenom fotball fans og jobbpendlere. Men det er bra at de klarer å fylle opp flyene og stjeler masse pax fra DY, spesielt de som har London som final destination. Jeg tror at SVG/BGO - LHR ruten med BA er komt for å bli. Så får vi evt se om BA vil finne det lønnsomt å øke det til 3 daglige avganger med en nattestopp i disse to vestlandsbyene.

Yields fra disse to byene må nok være bra tipper jeg. Er det noen ruter som står i fare for å bli kuttet fra LHR med BA innen Europa så er det nok LBA, RTM og Belfast tipper jeg siden disse rutene er nok slot-sitters. Elendig kabinfaktor og lav yield er det og i disse rutene.

Someone
18-03-2013, 17:38
Elendig kabinfaktor.

Akkurat som Bergen?

Med mindre noen her vet at ruten har ekstremt bra yield så kan dere ikke sitte her å si at LHR-BGO går spesielt bra?

En gikk på CAA sine passasjertall viser følgene for de tre siste månedene for LHR-BGO-LHR:
Des: 7651
Januar: 6598
Februar: 8341

Hvis man da ser på antall dager per måned, deler på to siden passasjertallene viser begge veier og legger inn to daglige avganger så får man følgene passasjertall per avgang:

Des: 61,7
Jan: 53,0
Feb: 71,5

Nå er vinter riktignok lavsesong, men for ruten sin skyld så bør vel antallet passasjerer øke betraktlig fremover skal ruten ha livets rett?

Hickok
18-03-2013, 18:02
Akkurat som Bergen?

Med mindre noen her vet at ruten har ekstremt bra yield så kan dere ikke sitte her å si at LHR-BGO går spesielt bra?

En gikk på CAA sine passasjertall viser følgene for de tre siste månedene for LHR-BGO-LHR:
Des: 7651
Januar: 6598
Februar: 8341

Hvis man da ser på antall dager per måned, deler på to siden passasjertallene viser begge veier og legger inn to daglige avganger så får man følgene passasjertall per avgang:

Des: 61,7
Jan: 53,0
Feb: 71,5

Nå er vinter riktignok lavsesong, men for ruten sin skyld så bør vel antallet passasjerer øke betraktlig fremover skal ruten ha livets rett?

Om vi i rettferdighetens navn justerer for kanselleringer, så var det 57,9 pr. avgang i januar og 78,7 pr. avgang i februar. Om denne stigningen vedvarer, så havner vi vel fort på rundt 100 pr. avgang utover våren, noe som i så fall må kunne anses som meget bra, i hvert fall om det er bra belegg foran gardinen i tillegg. Husk at det ikke er lenge siden de uvidet tilbudet, og januar og februar er de klart dårligste månedene. Mars-oktober kommer britiske turister inn for fullt også så det vil nok merkes.

LN-KGL
18-03-2013, 18:05
Og med miksen mellom A319 (126 seter) og A320 (152 seter) på BGO i februar ble da kabinfaktoren 55%.

LN-AFG
18-03-2013, 18:46
Fredag var det til og med en A321 innom BGO http://www.flightradar24.com/#!/2013-03-15/11:11/BAW757

Da jeg fløy ruten BA0757 06. feb var jeg alene foran gardinen, men det var brukbart fylt opp bakover.

Hjem igjen 21. feb med BA0760 var vi 3 foran gardinen og vil tippe bortimot 80-85% bak i flyet.

Begge flighter var operert med A319, og ser ut som BGO er tilsidesatt med bussgate, var ihvertfall det begge veier for meg.

Losse
18-03-2013, 19:37
Fløy med BA757 BGO-LHR onsdag 13 april. Ca 30 % belegg og vi var 9 pax i business. Skulle tro at de aller fleste i business skulle videre fra London (jeg selv reiste til IAH).

30 % er jo selvsagt dårlig, men nå var det jo mitt på dagen på en onsdag og jeg skulle tro at det fremdeles kan ha vært en "lønnsom" avgang med tanke på videre connections. Skal det være noen fleksibilitet for forretningsreisende så må det være daglige avganger og jeg håper virkelig at BA fortsetter å fly fra BGO.

Stilig. Dersom det er 13 Mars (og ikke April) du mener så var jeg og to andre kollegaer foran gardinen sammen med deg på den flighten. Vi hadde alle endestopp London pga diverse møter. Mulig det var lavt belegg resten av flyet, men jeg hadde ikke inntrykk av 30% mer heller halvfullt og det var på en A320. Referansen jeg har er et sekvensnummer 87 på boardingcard - regner med at hvertfall 86 stk har sjekket inn før meg og det var en fin liten kø igjen bak meg på innsjekk.. :)
Forøvrig blir det BA igjen allerde kommende mandag, og da med connection til IAH. Gleder meg!

Hickok
18-03-2013, 19:53
Stilig. Dersom det er 13 Mars (og ikke April) du mener så var jeg og to andre kollegaer foran gardinen sammen med deg på den flighten. Vi hadde alle endestopp London pga diverse møter. Mulig det var lavt belegg resten av flyet, men jeg hadde ikke inntrykk av 30% mer heller halvfullt og det var på en A320. Referansen jeg har er et sekvensnummer 87 på boardingcard - regner med at hvertfall 86 stk har sjekket inn før meg og det var en fin liten kø igjen bak meg på innsjekk.. :)
Forøvrig blir det BA igjen allerde kommende mandag, og da med connection til IAH. Gleder meg!

Jeg skal også fly denne ruten flere ganger neste uke. Søndag til BGO, onsdag til LHR og tilbake til BGO på søndag igjen! Deretter blir det ikke 757/759 igjen før i slutten av april.

SE-AER
19-03-2013, 00:18
Stilig. Dersom det er 13 Mars (og ikke April) du mener så var jeg og to andre kollegaer foran gardinen sammen med deg på den flighten. Vi hadde alle endestopp London pga diverse møter. Mulig det var lavt belegg resten av flyet, men jeg hadde ikke inntrykk av 30% mer heller halvfullt og det var på en A320. Referansen jeg har er et sekvensnummer 87 på boardingcard - regner med at hvertfall 86 stk har sjekket inn før meg og det var en fin liten kø igjen bak meg på innsjekk.. :)
Forøvrig blir det BA igjen allerde kommende mandag, og da med connection til IAH. Gleder meg!
13 mars var det selvsagt :) Satt på 2F.

Hva jeg kunne se så virket flyet ganske tomt, men det kan hende det var mer enn 30 % ja.
Dette var første gang jeg fløy BA i business, men det blir neppe den siste! Stort sett veldig fornøyd, selv om maten kunne vært bedre. Det var lavt belegg i business på BA197 LHR-IAH, mange ledige plasser på upper deck ved online checkin. Valgte 62K og kan absolutt anbefale det setet. Dessverre ser det ut som at BA kun vil fly 777 på LHR-IAH fra april, da finnes det jo ikke upper deck :(

LN-AFG
20-03-2013, 10:46
Nok en gang flys BA758 av A321 til BGO idag http://www.flightradar24.com/#!/2013-03-20/08:12/BAW758

barca
03-04-2013, 15:26
Mandag 18/03-13 reiste jeg fra SVG hele veien til MNL, der jeg ankom natt til onsdag 20/03-13. BA746 som hadde kommet fra LHR før jeg reiste ut fra SVG hadde nesten en fullstappet load i et A320 fly. Mellom SVG og LHR reiste jeg med BA747. Tipper det var rundt 40-45 personer ombord i flyet. Ingen pax i business. Utenom meg var det minst 2 stykker som skulle reise videre med kveldsflyet til Quantas til Australia og 15 andre som skulle reise videre med CX254 til HKG og til MNL til slutt (jeg kjente ikke til det følget som skulle til MNL). Reisen med CX254 til HKG foregikk imidlertidig med en B777-300 ER maskin der det var fullt i alle klasser. CX905 19/03-13 mellom HKG og MNL foregikk med en B747 maskin der det var fullt i alle klasser. Jeg ble forøvrig oppgradert til Business på dette flyet. Sikkert pga min Bronse status hos BA eller Oneworld Ruby status. Serveringen var ganske bra den med god mat som and og drikke som champis.

Ellers hadde jeg det fantastisk i Philippines i 2 uker.

Mandag 01/04-13 reiste med CX 902 mellom MNL og HKG. 95% fullt i alle klasser i et B744 fly. Heldigvis hadde jeg en toseter for meg selv i economy class. Der jeg satt blir brukt som premium economy seter til Europa og USA/Canada. CX251 mellom HKG og LHR var 90% full i alle klasser i et B777-300 ER fly. Da jeg reiste med BA744 igår morges fra LHR fra gate C61 var flyet 100% fullt i en A321 maskin. 3 rader i Business var også 100%. Da jeg ankom SVG virket det som at det var en del som skulle reise med BA745 fra SVG.

La også merke til ved gate A2 at det var en del pax som skulle på BA758 mellom LHR-BGO igår om morgenen med en A319 maskin.

Uansett virker det som at det går bra med BA sin rute mellom SVG/BGO og LHR. JEg tror denne ruten er kommet for å bli. Tror nok at DY, SK og EZY vil merke til pax tall her med tanke på at BA tilbyr veldig bra service til lav pris.

toftos
05-04-2013, 18:27
Ser no de siste par ukene har BA kommer med en del 321 på BGOBGO ruten, så det tyder vel på at det er litt Pax på den ruten :)

WestAir
07-04-2013, 22:34
BA bruker ikke penger på å annonsere i f.eks. Stavanger Aftenblad, slik som de andre flyselskapene gjør. Kanskje de ikke trenger?

WestAir
16-04-2013, 22:37
Solid økning på Vestlandsrutene til Heathrow i mars, til tross for påsken:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201303/March_2013_Provisional_International_Routes.pdf

barca
16-04-2013, 23:40
Solid økning på Vestlandsrutene til Heathrow i mars, til tross for påsken:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201303/March_2013_Provisional_International_Routes.pdf


Påsken er alltid en populær tid å reise på. Men slik jeg analyserer tallene for BGO/SVG-LHR så er det økning i antall pax. BA vinner og vinner for hver måned som går. Taperen er DY sin rute mellom BGO/SVG-LGW. Tror nok at mange som skal til London har fått øynene opp for hva BA tilbyr av service ombord i forhold til DY. Dessuten begynner BA sine priser fra 425 kr en vei, og da er alt inkludert. Betaler man fra 2500 t/r (bestilles minst 1 mnd før) kan man reise i Business.

SE-AER
16-04-2013, 23:45
BA bruker ikke penger på å annonsere i f.eks. Stavanger Aftenblad, slik som de andre flyselskapene gjør. Kanskje de ikke trenger?
Synes egentlig det er ganske rart at de ikke markedsfører seg mer. Det er mange som ikke engang vet at BA er et alternativ når man skal til f eks USA; de nevner som oftest kun KLM, SAS og Lufthansa når de snakker om flyselskaper. Kan jo forsåvidt ha noe å gjøre med bonusprogrammer og status, ikke mange i Bergen som har status på BA.

Å en annen side så gjør jo søkemotorer som finn.no, kayak, momondo etc at behovet for markedsføring ikke er så stort som det var før. Søkemotorene klarer jo som oftest å finne beste pris og reisetid og det er egentlig nok for de fleste.

Mjolnir
17-04-2013, 00:17
På en annen side så gjør jo søkemotorer som finn.no, kayak, momondo etc at behovet for markedsføring ikke er så stort som det var før. Søkemotorene klarer jo som oftest å finne beste pris og reisetid og det er egentlig nok for de fleste.

Og ofte dukker BA opp øverst som billigste alternativ på langruter :fly

Ser forøvrig at det også på SVG er satt opp en del A320 og A321 på formiddagsavgangene til høsten :)

Edit: og der var både tur og retur i bookingen min endret fra 319 til 321.

barca
17-04-2013, 21:04
Synes egentlig det er ganske rart at de ikke markedsfører seg mer. Det er mange som ikke engang vet at BA er et alternativ når man skal til f eks USA; de nevner som oftest kun KLM, SAS og Lufthansa når de snakker om flyselskaper. Kan jo forsåvidt ha noe å gjøre med bonusprogrammer og status, ikke mange i Bergen som har status på BA.

Å en annen side så gjør jo søkemotorer som finn.no, kayak, momondo etc at behovet for markedsføring ikke er så stort som det var før. Søkemotorene klarer jo som oftest å finne beste pris og reisetid og det er egentlig nok for de fleste.


Føler f.eks. at Lufthansa, Air Baltic, KLM heller ikke annonserer så mye i Norske aviser. Derimot SAS og Norwegian annonserer mye i Norske aviser.

litt-amatør
17-04-2013, 21:19
For min del synes jeg de selskapene du nevner annonserer overraskende mye i avisene. Husk at selskapene har som målgruppe de som skal til bestemte steder der de flyr, mens SK og DY jo har interesse av de aller fleste fordi de flyr de aller fleste steder.

I tillegg er avisannonsering svært dyrt i Norge sammenlignet med fleste land.

Peppep
01-05-2013, 13:06
Jeg har bare brukt ruten én gang, så det er ikke akkurat noe statistikkgrunnlag, men det var en mandag med kanskje... 10-15% load.
BA757 forrige onsdag hadde maks 30-40% belegg. Håper at jeg har vært "uheldig" / reist på sære tidspunkt, og at rutene faktisk går bedre enn jeg har inntrykk av.

Til sammenligning hadde DY hjem igjen på fredag bedre load, men fortsatt langt fra fullt (kanskje rundt 70%).

Hickok
02-05-2013, 17:37
Snakket med purseren på BA757 sist fredag, og han sa det var begrenset belegg i ukedagene, men bra i helgene. Dette stemmer jo også bra med de passasjertallene som foreligger. Nå begynner jo etter hvert sommersesongen, noe som ofte betyr bedre belegg, men så slutter jo også fotballsesongen... Vi får se hva som skjer fremover, men det har i hvert fall virket på meg de gangene jeg har reist, at det har vært bra belegg foran gardinen, så det er kanskje grei butikk likevel. Dette er nok et prosjekt BA ønsker å få til på sikt, og oljenæringen er nok hovedårsaken og den viktigste målgruppen.

Mjolnir
02-05-2013, 19:48
Nå begynner jo etter hvert sommersesongen, noe som ofte betyr bedre belegg, men så slutter jo også fotballsesongen...

Ser for meg at SK og DY står for det meste av fotballturismen fra Vestlandet med rutene til MAN.

Twin Otter
02-05-2013, 19:57
Det spilles fotball flere steder i England enn MAN.

SE-AER
02-05-2013, 20:35
Snakket med purseren på BA757 sist fredag, og han sa det var begrenset belegg i ukedagene, men bra i helgene. Dette stemmer jo også bra med de passasjertallene som foreligger. Nå begynner jo etter hvert sommersesongen, noe som ofte betyr bedre belegg, men så slutter jo også fotballsesongen... Vi får se hva som skjer fremover, men det har i hvert fall virket på meg de gangene jeg har reist, at det har vært bra belegg foran gardinen, så det er kanskje grei butikk likevel. Dette er nok et prosjekt BA ønsker å få til på sikt, og oljenæringen er nok hovedårsaken og den viktigste målgruppen.
BA757 har perfekt connection til BA197 til Houston, det er helt klart et sterkt kort i konkurrensen om olje-reisende. Håper virkelig de beholder BGO-rutene, KLM og LH trenger konkurranse.

Mjolnir
02-05-2013, 21:40
Det spilles fotball flere steder i England enn MAN.

Helt klar over det. Men inntrykket mitt er at to av lagene i den regionen (gjett hvilke) har flere norske supportere enn andre engelske lag til sammen.

barca
20-06-2013, 10:30
Her er mai tallene. http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201305/May_2013_Provisional_International_Routes.pdf

Virker som at BAs ruter til Vestlandet går greit så lenge Yielden er høy og at det er en del cargo på disse rutene. Ser spesielt fra BGO at pax tallene øker. Så spørs det om de oransjes inntog mellom BGO-LGW har noe å si for både BA og DY.

Nå er det snart sommerferie og da betyr det enda flere pax og fullere fly, MEN lower yields.

WestAir
20-06-2013, 18:30
Ser det er over 10 000 på BGO-LHR, alle flyr med BA. Fra SVG er det 18500, men vanskelig å vite hvor mange som flyr med hvem. Før BA kom var det som regel ca. 8000 månedlig, og det tjente SAS tydeligvis penger på (hvis ikke hadde de vel lagt ned). Så BA bør klare å gjøre det ok med rundt 10 000 passasjerer, hvis det betaler for seg riktignok.

WestAir
17-07-2013, 19:51
Tall for mai er klar:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201306/June_2013_Provisional_International_Routes.pdf

SE-AER
17-07-2013, 21:47
Søndag kveld reiste jeg med BA fra Las Vegas til Stockholm. Flyet fra LAS var forsinket og de som skulle videre till Bergen fra LHR (bl a to av vennene mine) skulle egentlig ha misset den avgangen pga forsinkelsen. Det var hele 11 st på LAS-flighten som skulle til Bergen og heldigvis rakk de den avgangen, muligens på grunn av at BA holdt igjen flyet til Bergen.

11 st som skulle til Bergen bare på flighten fra Las Vegas er ikke så verst, så BA gjør det kanskje ganske bra på USA-rutene fra Vestlandet. Sen er jo akkurat Las Vegas litt unikt, ettersom BA er det eneste selskapet man kan fly dit med kun 1 stopp.

barca
17-07-2013, 23:53
Her er noen interessante fakta om noen av de gamle BMI rutene for noen uker siden.

Jeg reiste ruten SVG-LHR med BA747 fredag ​​5. juli om kvelden. 3 rader og 5 pax (inkludert meg) i CE i et A319-fly. ET var nesten 100% full. Purser sa også at belegget på BA746 til SVG den dagen var veldig bra.

Jeg spurte ved innsjekking LHR lør 6.juli hvordan belegget var mellom LHR og SVG på BA744 og BA746 og BGO på BA758 og BA760 for den dagen. De sa at det var 74 (BA744), 80 (BA746), 88 (BA758) og 80 (BA760) pax i alle klasser i et A319 fly.

Den 6 juli fløy jeg LHR-AGA, en tidligere BMI rute. 5 rader i CE og 18 pax inkludert meg i et A320 fly. ET var 80% full. Agadir var forøvrig et dritt sted. Den 7 juli fløy jeg AGA-LHR. 11 rader i CE og 32 pax inkludert meg i et A320 fly. ET var nesten 100% full. Felles for begge flyreisene var at de fleste mennesker i CE var ikke typiske forretningsreisende, men enten tier points samlere som meg eller familier som hadde funnet virkelig billige CE billetter (som meg).

Den 8 juli fløy jeg med BA744 på ruten LHR-SVG. 3 pax inkludert meg i CE og over 100 pax i ET, sannsynligvis 95% belegg i et A319 fly. Jeg kan bare si at det var mange forretningsreisende på flyturen siden det var mange folk foran meg i priority boarding køen i LHR ved boarding, men de fleste forretnigsreisende satt i ET. Jeg spurte ved innsjekkingen hvordan belastningen var på BA758 til BGO den dagen siden det også er en ganske ny rute. Det var rundt 75 pax i et A319 fly.

Alt i alt ser det ut som at det går veldig bra med ex BMI ruter til SVG, BGO og AGA, spesielt da de ble flyttet fra T1 til T5. Det er bra, spesielt for oss som bor i Norge og SVG og BGO er high yield destinasjoner. Etter min mening burde AGA bli flyttet til LGW siden det er en leisure rute. De kunne også flytte alle de andre ferie rutene som BA opererer i LHR til LGW. LHR skal kun brukes til business destinasjoner.

Forresten, ved å fly SVG-LHR-AGA-LHR-SVG i CE fikk jeg endelig sølv status som jeg var ute etter og er gyldig for 1,5 år.

litt-amatør
18-07-2013, 08:07
Takk for interessante tall og observasjoner. Gratulerer med sølvkortet!;)

Boeing_fan
18-07-2013, 08:21
HEtter min mening burde AGA bli flyttet til LGW siden det er en leisure rute. De kunne også flytte alle de andre ferie rutene som BA opererer i LHR til LGW. LHR skal kun brukes til business destinasjoner.

Det er det vel strengt talt BA som bestemmer, ikke du ;)

barca
18-07-2013, 09:17
Det er det vel strengt talt BA som bestemmer, ikke du ;)

Alle vet jo det at det er BA som bestemmer. Men man har jo lov til å ytre sine meninger :)

LN-AFG
18-07-2013, 14:52
Tall for mai er klar:

Ser en på tallene i linken over som er fra Juni iår, så er det interessant å se at BGO-LON har økt voldsomt, men det skulle kanskje bare mangle nå som det er tre operatører til London fra Bergen. BGO er nå ett lite hestehode foran Stavanger som har hatt 3 operatører lenge, men likefullt er nok betalingsvilligheten større i Stavanger, der LHR er mye større enn LGW, mens det motsatte er tilfellet i BGO.

Økningen til LHR skyldes nok mye at ruten frem til slutten av oktober 2012 bare hadde 1 daglig avgang til både BGO og SVG med BA, og på LGW skyldes økningen at U2 har kommet til med daglige flighter. Hyggelig å se at BA likevel ikke ser ut til å ha problemer med å fylle sine fly til LHR fra BGO.

Bergen-London
BGO-LHR: 9850 +88%
BGO-LGW: 18650 +58%
Totalt: 28500

Stavanger-London
SVG-LHR: 20349 +44%
SVG-LGW: 5321 -8%
Totalt: 25670

barca
18-07-2013, 17:56
Takk for interessante tall og observasjoner. Gratulerer med sølvkortet!;)

Jo, takk for det. I mine øyne tilsvarer sølvkortet hos BA gull hos SAS og en del andre selskaper.

barca
19-08-2013, 20:14
Da var juli tallene klare. Stor økning fra vestlandet til LHR. Juli pleier ellers å være en bra måned for flyselskapene og.
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201307/July_2013_Provisional_International_Routes.pdf

WestAir
19-08-2013, 22:33
Alle unntatt Ryanair øker. SVG/BGO-LON har en fantastisk utvikling.

Hickok
25-08-2013, 08:35
Husk at på BGO-LON så har Easyjet også begynt å fly, men det gir selvsagt ikke innflytelse på LHR-tallene.

barca
18-09-2013, 22:50
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201308/August_2013_Provisional_International_Routes.pdf

Da var august tallene klare.

barca
21-10-2013, 00:33
Da var september tallene klare. http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201309/september_2013_Provisional_International_Routes.pd f

Ser at DY taper kampen om pax til London fra SVG til fordel for noe SAS og ikke minst BA. Det er bra. Ser og at BA har muligens litt dårlig pax tall fra BGO i september. Etter de oransjes inntog fra BGO til LGW så har pax tallene økt der kraftig. Jeg håper inderlig at BA aldri vil noensinne finne på å legge ned fra vestlandet. Det ville være synd. For slike nettverksselskaper trenger vi flere av i Norge. Heller bedre å kvitte seg med LCCs som har dårlig service.

OJB
21-10-2013, 09:29
Da var september tallene klare. http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201309/september_2013_Provisional_International_Routes.pd f

Ser at DY taper kampen om pax til London fra SVG til fordel for noe SAS og ikke minst BA. Det er bra. Ser og at BA har muligens litt dårlig pax tall fra BGO i september. Etter de oransjes inntog fra BGO til LGW så har pax tallene økt der kraftig. Jeg håper inderlig at BA aldri vil noensinne finne på å legge ned fra vestlandet. Det ville være synd. For slike nettverksselskaper trenger vi flere av i Norge. Heller bedre å kvitte seg med LCCs som har dårlig service.

Jeg er enig at nettverkselskaper er viktig for oss brukere , men det er også LCC selskapene. Vi trenger begge deler. Det ene utelukker ikke det andre.
Dersom LCC selskapene skulle forsvinne så vil det umiddelbart få innvirkning på prisingen til nettverkselskapene.
Appropos service, hva mener du med det?
Jeg reiser regelmessig over sjøen i vest og får på Plus en liten pakke med noe som kalles sandwich og en kopp kaffe.
Ikke det helt store å ofre til fordel for en LCC variant.
Tror ikke man i dagens marked skal overdrive begrepet service.

WestAir
17-11-2013, 15:15
Oktober-tallene klar:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201310/October_2013_Provisional_International_Routes.pdf

SE-AER
19-01-2014, 16:51
Da var desember-tallene klare:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201312/December_2013_Provisional_International_Routes.pdf

BGO øker med 15 %, mens det er en liten nedgang på 3 % fra SVG. Blir spennende å se hva som skjer med BGO-tallene under våren og sommeren, nå som Lufthansa mer eller mindre legger ned trafikken til BGO totalt.

barca
19-01-2014, 21:53
Da var desember-tallene klare:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201312/December_2013_Provisional_International_Routes.pdf

BGO øker med 15 %, mens det er en liten nedgang på 3 % fra SVG. Blir spennende å se hva som skjer med BGO-tallene under våren og sommeren, nå som Lufthansa mer eller mindre legger ned trafikken til BGO totalt.


Grunnen til at det er nedgang i SVG i desember kan være for at trafikken mellom disse to byene ble redusert kraftig i i perioden 24-31.desember av både SAS og BA. BA reduserte ikke på trafikken mellom BGO og LHR i romjulen. Fløy med kveldsflyet til BA 26.des. 80 pax ombord fra SVG. Jeg var den eneste personen i CE. Fløy ettermiddagsflyet til BA 29.des. Stappfull fly i et A319 fly. 4 pax i CE.

15.november reiste jeg med BA til HKG via LHR. Kl.12 flyet fra SVG var stappfull. Flyet til HKG som gikk med et A380 fly var også full i alle klasser. Hjemturen 26.nov med BA med A380-flyet var ikke full. Ledig i de fleste klasser utenom i WT+. Morgenflyet til SVG 27.nov tipper jeg hadde rundt 70 pax i begge klassene. Mye pent kledde folk i det flyet der husker jeg. Tipper at de fleste i det flyet var på forretningsreise til SVG og bosatt i London området. Jeg reiste i økonomi under hele turen. Husker at dette flyet gikk fra gate A11. Bergensflyet som gikk fra gate A12 på samme tid hadde vel også rundt 70-80 pax ifølge damene på innsjekken.

Mjolnir
19-01-2014, 22:48
BGO øker med 15 %, mens det er en liten nedgang på 3 % fra SVG. Blir spennende å se hva som skjer med BGO-tallene under våren og sommeren, nå som Lufthansa mer eller mindre legger ned trafikken til BGO totalt.

At Easyjet legger ned BGO-LGW til sommeren burde jo òg skyve litt av O&D-trafikken over til BA (skjønt DY tar nok mer av den kaka).
Når det gjelder SVG blir det interessant å se om det kommer noen reaksjoner fra de etablerte når Air France snart kommer inn i bildet.

barca
19-01-2014, 23:03
At Easyjet legger ned BGO-LGW til sommeren burde jo òg skyve litt av O&D-trafikken over til BA (skjønt DY tar nok mer av den kaka).
Når det gjelder SVG blir det interessant å se om det kommer noen reaksjoner fra de etablerte når Air France snart kommer inn i bildet.


Tror BA vil tjene en del på O&D-trafikken når Easyjet legger ned sin rute til BGO i juni i år.
Når Air France kommer til SVG tror jeg at de heller vil først og fremst ta pax fra SAS, LH og KL. BA tror jeg ikke vil tape på det. Husk at veldig mange som flyr mellom SVG og LHR er pax som har disse to stedene som final destination, altså folk som kun flyr direkte mellom disse stedene. Leste en plass at etter BA begynte å fly til SVG og BGO har det først og fremst gått utover KL og noe LH når det gjelder transfer pax.

LN-AFG
19-01-2014, 23:39
Driver og sysler med tur til Texas i februar og plutselig er det nesten bare BA som er aktuell. Får opp flighter med LH som gir layover i FRA til neste dag på reise vestover som jo er helt uaktuelt, KL kan nok brukes, men er fristet til å fly C da jeg finner prisene fornuftige, og da er kun BA aktuell i mine øyne.

SK er gjennomgående dyrere enn KL og BA i alle klasser, så de er uaktuelle.

SE-AER
20-01-2014, 00:55
Når sommerprogrammet begynner kommer Lufthansa at være et totalt ubrukelig alternativ for de aller fleste som flyr fra BGO. De beholder kun kveldsavgangen, hvilket betyr at de kun vil være et alternativ for et fåtall sene avganger til f eks Søramerika og Asia. Så KLM, SAS og BA vil se en økning i transferpax fra BGO.

Mjolnir
20-01-2014, 02:21
Når Air France kommer til SVG tror jeg at de heller vil først og fremst ta pax fra SAS, LH og KL. BA tror jeg ikke vil tape på det. Husk at veldig mange som flyr mellom SVG og LHR er pax som har disse to stedene som final destination, altså folk som kun flyr direkte mellom disse stedene.

Holder med i at BA og AF nok konkurrerer om litt forskjellige markedet. Over atlanteren har jo BA et uslåelig tilbud (dog med en flaskehals i kun 2 daglige hver til SVG og BGO). Etter de reviews jeg har lest av AF (og CDG er bare én av faktorene her) er det vel få som kommer til å foretrekke dem. Største salgsargumentet til AF er vel one-stop-forbindelse fra SVG til mange obskure steder i Afrika for oljefolk med risikotillegg i lønna. De kommer vel dermed til å stjele noen av dem som i dag må ha to stopp via f.eks. FRA og ADD.

Boeing_fan
20-01-2014, 02:55
Air France er nok ikke det beste flyselskapet, men det vil bli et alternativ for mange - til Europa, Sør-Amerika, Nord-Amerika, Afrika og Asia. Både LH, BA, SK og DY vil merke tilstedeværelsen til AF på SVG.

Someone
20-01-2014, 07:31
Når Air France kommer til SVG tror jeg at de heller vil først og fremst ta pax fra SAS, LH og KL. BA tror jeg ikke vil tape på det. Husk at veldig mange som flyr mellom SVG og LHR er pax som har disse to stedene som final destination, altså folk som kun flyr direkte mellom disse stedene. Leste en plass at etter BA begynte å fly til SVG og BGO har det først og fremst gått utover KL og noe LH når det gjelder transfer pax.


Den logikken skjønner jeg ikke

barca
15-02-2014, 01:16
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201401/January_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Da var januar tallene klare.

LN-AFG
15-02-2014, 03:16
Fløy BGO-LHR-ORD-SAT nå på onsdag. Alene i biz class men omtrent fullt bak gardinen. Tror BA begynner å stabilt gjøre det bra på ruten.

barca
15-02-2014, 12:22
29.jan fløy jeg SVG-LHR med dagsflyet til BA. 60 pax ombord hvor 7 var CE pax. Morgenflyet til SVG fra LHR hadde bare 34 pax med 0 pax i CE.
30.jan fløy jeg LHR-SVG med ettermiddagsflyet til BA. 70 pax ombord hvor 9 var CE pax.

Losse
21-02-2014, 09:10
Fløy BGO-LHR-IAH-LHR-BGO denne uken.
På BA757 Mandag var vi 9 pax på CE og det var ca 80% bak gardinene
I går kveld på BA760 var vi 8 pax på CE og helt fullt bak.
Oppløftende! :)

LN-AFG
21-02-2014, 10:43
Var også med på BA760 i biz i går. Fløy SAT-ORD-LHR-BGO og var rimelig i ørska på siste flighten. La derimot også merke til at 8 av 16 seter var i bruk i biz.

OttoL
21-02-2014, 15:48
Skulle likt å se hvor mange av disse som går av i London og hvor mange som flakser videre. For de av oss som liker å dra til London på en storbytur er BA langt ifra optimalt når det gjelder flytider fra BGO, men til gjengjeld er det greit skal du over dammen til unaiten.

A bit ot: Kan det være mulighet for at AF snuser på BGO nå som LH trapper ned, eller dekker den ekstra avgangen fra KL dette forholdsvis greit?

Boeing_fan
21-02-2014, 18:29
A bit ot: Kan det være mulighet for at AF snuser på BGO nå som LH trapper ned, eller dekker den ekstra avgangen fra KL dette forholdsvis greit?

Det at LH kutter såpass kraftig på BGO som de gjør, kan jo gi en indikasjon på overkapasitet i markedet, og at det ikke er behov for flere nettverkselskaper for øyeblikket.

LN-AFG
21-02-2014, 19:33
Var som sagt alene i biz forrige uke da jeg reiste til USA. Vi ble over 1t forsinket og hadde mange strafferunder i holding. FA'ene satte da alle med kort tid på transfer i biz. Hørte stort sett kun Amerikanske destinasjoner som ble annonsert med gateinfo. MIA, LAX, IAD, SAN samt JFK var noen av de jeg husker. Regner med det var mange som skulle videre på flyet.

OttoL
21-02-2014, 20:50
Det at LH kutter såpass kraftig på BGO som de gjør, kan jo gi en indikasjon på overkapasitet i markedet, og at det ikke er behov for flere nettverkselskaper for øyeblikket.

Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for dette, men ifølge denne artikkelen var det ikke noen dårlig load på ruten: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Lufthansa-kutter-fra-Bergen-3007371.html#.Uwes2V6IknI

Er vel noe BA kommer til å tjene på fra BGO, selv om KL har økt til 5 daglige. Er selvfølgelig en wild guess men en morgenavgang til LHR eller CDG tror jeg hadde gjort det bra. Er selvfølgelig ikke bare å knipse med fingrene og kjøre igang en slik rute, men det kan iallefall diskuteres :)

Someone
21-02-2014, 20:59
Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for dette, men ifølge denne artikkelen var det ikke noen dårlig load på ruten


Nei, men når de sier at resultatet da ikke er tilfredsstillende så innrømmet de da mer eller mindre at yielden er dårlig

Losse
21-02-2014, 22:27
Alltid vanskelig å debattere når yield kortet blir dratt. :) Men det er likevel vanskelig å forstå hvordan det ikke kan være lønnsomt å fly ruter på under to timer med godt belegg uten å få bærekraftig økonomi i det. Jeg brukte mye LH og hadde inntrykk av at det alltid var minimum 80% belegg og det var stort sett alltid fire fem stykker i c. Var de virkelig tvunget til å bruke 737 og busser? Jeg ser det brukes fremdeles mye CRJer og embraer på SVG mens det på Bergensruten 1-2 daglige kjøres på med A321.. Running on fumes eller er det håp om at de revurderer etterhvert? :) (med fare for å spore av topic)

Boeing_fan
21-02-2014, 23:00
Alltid vanskelig å debattere når yield kortet blir dratt. :) Men det er likevel vanskelig å forstå hvordan det ikke kan være lønnsomt å fly ruter på under to timer med godt belegg uten å få bærekraftig økonomi i det. Jeg brukte mye LH og hadde inntrykk av at det alltid var minimum 80% belegg og det var stort sett alltid fire fem stykker i c. Var de virkelig tvunget til å bruke 737 og busser? Jeg ser det brukes fremdeles mye CRJer og embraer på SVG mens det på Bergensruten 1-2 daglige kjøres på med A321.. Running on fumes eller er det håp om at de revurderer etterhvert? :) (med fare for å spore av topic)

Om inntekten per passasjerkilometer er dårlig, tjener man ikke nødvendigvis penger selv belegget i seg selv er ok. Da kan det være penger å tjene andre steder. Det er stor mangel på slots i FRA, såvidt jeg vet. SVG-FRA skal i S14 flys utelukkende med 737 og A32x. Det er ikke nødvendigvis lønnsomt å "kaste bort" slots LH har på å fly med småfly og høy frekvens på tynne ruter.

Hvis Lufthansa sliter på BGO, tror jeg neppe Air France vil tjene penger på en rute til CDG.

FlightDeck
22-02-2014, 11:08
Registrerer at BA har utrolig mye lavere priser enn Norwegian på sine London-ruter fra Bergen ... I alle fall på de helgesøkene jeg gjorde for mars, april og mai. Norwegian må gjøre det bra på denne ruten.

OttoL
22-02-2014, 13:03
Registrerer at BA har utrolig mye lavere priser enn Norwegian på sine London-ruter fra Bergen ... I alle fall på de helgesøkene jeg gjorde for mars, april og mai. Norwegian må gjøre det bra på denne ruten.

Enig, men nå passer også Norwegian sine rutetider bedre med en helgetur enn hva BA sine rutetider gjør.Sist gang jeg fløy DY fra LGW til BGO en søndag måtte jeg ut med 1500,- for å komme meg hjem, da var riktignok alle andre alternativer dyrere.

Spanair
22-02-2014, 14:48
Enig, men nå passer også Norwegian sine rutetider bedre med en helgetur enn hva BA sine rutetider gjør.Sist gang jeg fløy DY fra LGW til BGO en søndag måtte jeg ut med 1500,- for å komme meg hjem, da var riktignok alle andre alternativer dyrere.

Hva som er så mye bedre med DY sine rutetider vs BA sine? Jeg var på helgatur til London nylig, å sjekka begge de to før jeg booka. BA sine tider passa meg yppelig, å i tillegg var de billigere t/r enn hva DY var :)

OttoL
22-02-2014, 18:39
Hva som er så mye bedre med DY sine rutetider vs BA sine? Jeg var på helgatur til London nylig, å sjekka begge de to før jeg booka. BA sine tider passa meg yppelig, å i tillegg var de billigere t/r enn hva DY var :)

Er kun min egen mening men jeg synes 19.00(skiftes til 19.10 i sommerprogrammet) er en kjekkere avgangstid tid enn 20.45. De to gangene jeg har tatt BA fra BGO til LHR med kveldsflyet har flyet vært henholdsvis 1- og halvannen time forsinket. I tillegg får man mer ut av dagen siden DY går tilbake 20.30 istedenfor BA sin 17.00 fra Heathrow.

Her i fjor var jeg ute og hentet noen på Flesland, da var BA oppe med A321, er dette vanlig eller var det en one time happening?

Peppep
22-02-2014, 19:59
Her i fjor var jeg ute og hentet noen på Flesland, da var BA oppe med A321, er dette vanlig eller var det en one time happening?
Har bare sett A319 og unntaksvis A320. Se f.eks.:

http://planefinder.net/data/flights/BA760
http://planefinder.net/data/flights/BA758

Trdfly
22-02-2014, 20:57
Både LH og BA sender A321 opp til BGO, men ikke ofte, kanskje max 6-8 ganger per år...

DCHalvorsen
22-02-2014, 21:18
Hvis du søker Bergen-London i de store flyreisesøkemotorene, som f.eks. finn.no, kommer ofte både SAS (med bytte på Sola) og KLM opp som noen av de billigste alternativene.


Selv jobber jeg i et miljø hvor (godt) voksne menn fra tid til annen reiser på guttetur til London for øl og fotball. Har inntrykk av at en del av de nærmest velger Norwegian av gammel vane. En jeg snakket med hadde fått med seg at easyJet hadde begynt å fly, men BA fra Bergen - aldri hørt om.

En annen sa at det var greit med Gatwick for der visste han hvordan han skulle komme seg til og fra, så slapp han å tenke mer på det. Jeg har også hørt argumentet som OO-VLM nevner lenger opp, at kveldsflighten til BA rett og slett er i seneste laget, hvis man både skal komme seg inn til sentrum, finne hotellet og rekke et par øl før det er midt på natten.

Spanair
22-02-2014, 23:10
Er kun min egen mening men jeg synes 19.00(skiftes til 19.10 i sommerprogrammet) er en kjekkere avgangstid tid enn 20.45. De to gangene jeg har tatt BA fra BGO til LHR med kveldsflyet har flyet vært henholdsvis 1- og halvannen time forsinket. I tillegg får man mer ut av dagen siden DY går tilbake 20.30 istedenfor BA sin 17.00 fra Heathrow.


Skjønte egentlig det var det du ville fram til, men husk at kundegrunnlaget ikke utelukkende består av bergensere, men også distriktene rundt. Så en sein avgang kl 2045 passer ofte mye bedre, for folk som er på jobb på dagtid, og trenger litt tid fram til Flesland ;)

toftos
23-02-2014, 20:45
Både LH og BA sender A321 opp til BGO, men ikke ofte, kanskje max 6-8 ganger per år...

Er ikke så ofte BA kommer med 321, men har sett det noen ganger på våren/ sommeren. Men Lufthansa er oftere over med 321 spesielt no i det siste, har sett det opptil flere ganger i uka

LN-AFG
07-03-2014, 12:13
Oppgraderte til biz på BA760 nå på onsdag. På flyet var 14 av 20 seter i C klasse tatt. Anslår Y til å være 65-70% full. Tror BA gjør det brukbart.

barca
17-03-2014, 22:44
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201402/February_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Da var februar 2014 tallene klare. Ser at BGO vokser i februar med BA. Sikkkert pga vinterferie og ikke minst at mange velger LHR som mellomlanding pga at LH har redusert kraftig i BGO. Ellers er det økning i LGW og. Men fra juni vil det reduseres betraktelig pga at Easyjet forsvinner fra den ruten der. Da blir det vel en fordeling mellom BA og DY til London.

Ser at det er nedgang i SVG til LHR og oppgang til LGW. Dette skyldes at DY har kjørt mange kampanjepriser for 199 kr en vei til/fra SVG. Vanskelig å si om det er SAS eller BA det har gått utover i SVG. Interessant å se hvilken av de to selskapene som har flest pax på den ruten. Noen av de jeg jobber med eller som reiser til LHR bruker ofte BA over SAS. De sier at da har det vært bra belegg i de flyene.

Da lurer jeg på om det er noen som har oversikten over yields på rutene mellom SVG/BGO-LHR. Hadde vært interessant å vite det.


Litt off-topic. DY kan likeså tilby 2-3 daglige til ABZ og tilby konkurransen mot SK og WF på denne lukrative ruten der. Da vil prisene gå ned på disse populære oljerutene og.

Boeing_fan
17-03-2014, 23:05
Da var februar 2014 tallene klare. Ser at BGO vokser i februar med BA. Sikkkert pga vinterferie...

Vinterferie var det ifjor også.



Da lurer jeg på om det er noen som har oversikten over yields på rutene mellom SVG/BGO-LHR. Hadde vært interessant å vite det.

Helt klart, men du får neppe konkrete tall om det på et offentlig forum.

LN-KGL
18-03-2014, 01:24
Mye synsing, men lite hold i faktiske tall her. I denne oversikten for februar har jeg utelatt alle charterpassasjerer.

Jeg tror vi tar en titt på BGO først:
BGO-LHR
Passasjerer: 8 591
Endring fra 2013: +3,0% (+250 passasjerer)

BGO-LGW
Passasjerer: 16 666
Endring fra 2013: +41,5% (+4 891 passasjerer)

BGO-LGW hadde med det en markedsandel på 66,0% til London, opp fra 58,5% i 2013.
Ser man på tallene mellom Bergen og London så var det en oppgang på +25,6% som tilvarer +7 078 passasjerer.

Så får vi ta en titt på SVG.
SVG-LHR
Passasjerer: 15 102
Endring fra 2013: -15,7% (-2 818 passasjerer)

SVG-LGW
Passasjerer: 5 227
Endring fra 2013: +21,8% (+934 passasjerer)

SVG-LGW hadde med det en markedsandel på 25,7% til London, opp fra 19,3% i 2013.
Ser man på tallene mellom Stavanger og London så var det en nedgang på -8,5% som tilvarer -6 849 passasjerer.

Den eneste konklusjonen jeg kan trekke av dette er at siddisene er mer interessert i vinter-OL enn bergenserne.

Det er vel ikke mer en rett og rimelig å ta en titt på samlede tall fra norske flyplasser til disse to London-flyplassene (Stansted-tallene er foreløpig ikke frigitt).

Norge-LHR
Passasjerer: 78 585
Endring fra 2013: -10,7% (-9 417 passasjerer)

Norge-LGW
Passasjerer: 61 741
Endring fra 2013: +35,7% (+16 245 passasjerer)

Norge-LGW hadde med det en markedsandel på 44,0% til London, opp fra 34,1% i 2013.
Ser man på tallene mellom Norge og London så var det en oppgang på +5,1% som tilvarer +6 828 passasjerer.

OttoL
18-03-2014, 06:59
Ser ut som om BA gjør det tålelig bra fra BGO, det er bra. Nå går det nå 3 fly til LGW 4 dager i uken, gjetter på at det er rundt 50/50 mellom DY og BA mens Easyjet har siste andelen. Easyjet sin rutetid gjør at du må ta noen timer fri fra jobb/evt hele dagen fri så regner med at de kundene er indifferent mellom å velge DY eller BA når Easyjet snart forsvinner.

litt-amatør
18-03-2014, 07:13
Norge-LGW hadde med det en markedsandel på 44,0% til London, opp fra 34,1% i 2013.

Betyr dette at DY, som vel er de eneste som flyr til LGW, har en markedsandel mellom Norge og london på 44 %? I så fall høre det jo helt vilt ut, men samtidig også interessant selvsagt.:)

Flight Cancelled
18-03-2014, 07:33
Betyr dette at DY, som vel er de eneste som flyr til LGW, har en markedsandel mellom Norge og london på 44 %? I så fall høre det jo helt vilt ut, men samtidig også interessant selvsagt.:)
Easyjet har også ruter til LGW, det fra BGO. Men de legger vel ruten ned til sommeren om jeg husker rett.

LN-KGL
18-03-2014, 14:23
Betyr dette at DY, som vel er de eneste som flyr til LGW, har en markedsandel mellom Norge og london på 44 %? I så fall høre det jo helt vilt ut, men samtidig også interessant selvsagt.:)

Hvis vi heller konsentrerer oss om flyplassen og type flyselskap, så er det helt klart en bevegelse i retning LOCO og LGW til og fra London. Denne trenden begrenser seg ikke til bare Norge, men også i våre to naboland skjer det samme.

I Danmark er fordelingen mellom LHR og LGW omtrent identisk med Norge, 43,2% til LGW dette år mot 35,5% tilsvarende måned i fjor. Den store forskjellen er at easyJet er en større aktør på LGW enn den er i Norge. Passasjertallet til LGW øket til 50 442 i år hvilket tilsvarer en økning på +26,9% (+10 689 passasjerer), mens på LHR var det en nedgang på -8,1% (-5 818 passasjerer). Totalt til de to flyplassene øket passasjerantallet fra Danmark med +4,3% (+4 871 passasjerer).

Sverige ser ut til ikke har kommet så langt i LOCOfiseringen (omtrent to år etter Norge og Danmark) og BA/SK har fremdeles et forholdsvis fast grep om passasjerene. I februar utgjorde LGW-passasjerene 28,0% mot 19,5% et år tidligere, og dermed er det også en helt klar forskyvning på gang også i Sverige. Passasjertallet til LGW øket med +54,3% (+11 885 passasjerer), mens det var en nedgang på -3,8% (-3 483 passasjerer) til LHR.

Det er ingen tvil om at LOCOene tar markedsandeler fra tradisjonalistene (BA/SK)mellom London og Skandinavia. Det er vel bare på to flyplasser Norwegian har easyJet som konkurrent (CPH og BGO) til LGW, så den store vinneren er nok Norwegian også denne måneden. Det var tilsvarende vekst i januar til Gatwick fra de samme Norwegians destinasjoner, så februar var slett ikke noe engangstilfelle.

Med slike markante endringer til London, er spørsmålet egentlig hvem av BA og SK som mister mest markedsandel. IAG viser markante passasjerøkninger i februar (+36% til europeiske destinasjoner), og BA utgjør så stor andel av IAG kan vi nok konkludere at det SAS som lider mest til London. Dette har ikke noe med lokkepriser, men helt klart strukturelle endring.

FlightDeck
18-03-2014, 15:32
Dette har ikke noe med lokkepriser, men helt klart strukturelle endring.

SAS har nok hatt en drastisk nedgang i passasjertallet til London ellers ville de neppe lagt ut billetter til rekordlav pris til London nå - startprisen er nede i 399 kr. i Go og 999 kr. i Plus.

OttoL
18-03-2014, 16:17
Easyjet har også ruter til LGW, det fra BGO. Men de legger vel ruten ned til sommeren om jeg husker rett.

Ja det er riktig, siste avgang 1 juni. Blir spennende å se om BA tar transfer-passasjerer fra LH nå som LH kutter BGO til kun ettermiddagsavgang. Og nå som BA også tilbyr billetter med kun håndbagasje har de veldig konkurransedyktige priser til London, sammenlignet med DY. Blir spennende å sammenligne S14 med S13 når de tallene kommer.

Hva er sannsynligheten for at BA en gang kan øke til 3 avganger til/fra SVG/BGO og kjøre igang med en morgenavgang?

barca
24-04-2014, 12:11
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201403/March_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Da var mars tallene komt ut. Vestlandsrutene holder koken og det går bra med dem selv om det viser nedgang for både SVG og BGO. Merk at det var påske i mars ifjor i forhold til i år. Blir enda spennende med april tallene for i år.

Dash
24-04-2014, 13:38
@Barca
Kan du ikke heller poste de aktuelle tallene i tråden, så folk slipper å klikke seg inn i dokumentet og lete.

LN-KGL
24-04-2014, 13:53
Dash, ferdigtyggede tall for 1. kvartal BGO-LHR finner du her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124959

sukram
24-04-2014, 18:13
Det er da langt bedre å få linken enn bare noen av tallene, med mindre tallene er tygd på av LN-KGL eller andre.

Dash
24-04-2014, 18:18
Det er da langt bedre å få linken enn bare noen av tallene, med mindre tallene er tygd på av LN-KGL eller andre.

tror de fleste ikke gidder å trykke seg inn inn på linken for å sjekke. Mye bedre om tallene listes, selv om kilde bør være med så man kan kontrollere tallene selv og gjøre sin egen analyse. Trenger jo bare å liste pax tall for siste månded mellom BGO/SVG-LHR/LGW og samme tall for samme måned i fjor så vi ser en utvikling.

barca
05-09-2014, 12:02
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201407/July_2014_Provisional_International_Routes.pdf


Vel, får dra opp denne tråden igjen. Begynner å bli en stund siden sist nå.

Ser man på tallene for juli så kan man legge merke til at BA har mer pax i juli 2014 enn 2013 i BGO mens det virker som at det er omtrent det samme i SVG. Dette har noe med at de oransje har trukket seg på ruten mellom LGW-BGO pluss Lufthansas redusjon i denne byen. Tror nok at BA er kommet for å bli til SVG og BGO. Veldig stor trafikk mellom disse vestlandsbyene og London med tanke på forretnings- og turisttrafikk.

SE-AER
05-09-2014, 12:19
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201403/March_2014_Provisional_International_Routes.pdf


Vel, får dra opp denne tråden igjen. Begynner å bli en stund siden sist nå.

Ser man på tallene for juli så kan man legge merke til at BA har mer pax i juli 2014 enn 2013 i BGO mens det virker som at det er omtrent det samme i SVG. Dette har noe med at de oransje har trukket seg på ruten mellom LGW-BGO pluss Lufthansas redusjon i denne byen. Tror nok at BA er kommet for å bli til SVG og BGO. Veldig stor trafikk mellom disse vestlandsbyene og London med tanke på forretnings- og turisttrafikk.
Feil ULR, her er riktig:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201407/July_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Her er noen av tallene:

BGO - LGW: 15 591 (-32 %)
BGO - LHR: 12 451 (+10 %)
SVG - LGW: 6 368 (-2 %)
SVG - LHR: 22 402 (-2 %)

Ser ut som at BA gjør det godt på BGO. 12 451 st reisende blir vel en kabinfaktor på rundt 80 %?

barca
05-09-2014, 12:29
Feil ULR, her er riktig:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201407/July_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Her er noen av tallene:

BGO - LGW: 15 591 (-32 %)
BGO - LHR: 12 451 (+10 %)
SVG - LGW: 6 368 (-2 %)
SVG - LHR: 22 402 (-2 %)

Ser ut som at BA gjør det godt på BGO. 12 451 st reisende blir vel en kabinfaktor på rundt 80 %?


Husk på at det er midt i fellesferien og. BA konkurrerer med SAS i SVG. Vanskelig å si hvem som trekker det lengste strået der. Tror BA har et lite overtak over SAS i SVG. Men skal ikke se bortifra at det blir enda bedre tall med BA til SVG og BGO når LH forsvinner fra BGO og AirBaltic blir vekke fra SVG og BGO når vinterprogrammet 2014/2015 starter.

LN-KGL
05-09-2014, 23:34
Det var bare BGO-LHR, OSL-LHR, OSL-EDI og TRD-LGW som hadde vekst i juli. Totalt var det en nedgang på 8% mellom UK og Norge fra i fjor til i år. Jeg tror vi kan skylde på værforskjellen mellom UK og Norge og mye norsk fritids O&D falt ut. Britene hadde ikke anelse om juliværet i Norge og de fleste solhungrige briter flyktet fra regnet i UK til Spania og Hellas. Å prøve på å trekke konklusjoner med bakgrunn i juli-tallene grenser til bare tull siden juli 2014 var en unntaksmåned.

Beechdriver
06-09-2014, 00:20
Kabinfaktor er 1 parameter men ikke den eneste som vurderes om et selskap skal opprettholde en rute eller ikke. Andre er bl.a.:
1. Hva er yielden (Dersom BA flyr relativt mange transit passasjerer som flyr C-class kan en lavere kabinfaktor enn hos SK være lønnsom til SVG og BGO).
2. Hva med cargo? I snitt 1.000 kg. post eller annen cargo kan bety at ruten er lønnsom eller ikke (selv med lav kabinfaktor), særlig om man f.eks. transporterer high-yield cargo som f.eks. utstyr for offshorebransjen.
3. Hva med langsiktig (strategisk) satsing på ruten? Kanskje flyselskapet aksepterer at en rute kanskje ikke er lønnsom de første 5 årene for å etablere seg i et marked for deretter å evaluere destinasjonene (Nordmenn liker å reise og er betalingsvillige).

Kabinfaktor er en viktig parameter men trenger ikke å gi gjennomslag for kontinuering.

Whoop_whoop
06-09-2014, 17:14
Tror BA har et lite overtak over SAS i SVG.
.

Med all respekt, men hva kan du begrunne den påstanden med?

WestAir
16-01-2015, 20:08
Noen som vet hvordan rutene går nå? BA har brukt A320 på SVG nesten hver dag den siste måneden, bare tilfeldig eller pga bra belegg?

LN-AFG
16-01-2015, 20:26
Det er ikke kommet tall for desember og hele året enda. Siste tall som er tilgjengelige er for november.

Den viste
+9% for BGO hhv 8.864 mot 7.753 i 2013
-5% for SVG hhv 16.405 mot 17.185 i 2013

Ut ifra observasjoner i flytype, er det derimot tenkelig at det er SAS som taper passasjerer på LHR fra SVG og BA øker.

LN-KGL
16-01-2015, 23:14
Vel LN-AFG, UK CAA har publisert foreløpige tall for desember 2014, og de er følgende:
+9% for BGO hhv 9576 mot 8765 i 2013
+12% for SVG hhv 16612 mot 15190 i 2013

Are G
16-01-2015, 23:19
Interessant om man kan lese effekten av Eurobonus' nye opptjening på BAs trafikktall...

barca
19-01-2015, 12:37
Kan tilføye dette. Kom hjem med BA746 igår om ettermiddagen fra LHR kl.15:55. Litt forsinket, men det var 100 pax ombord (2 i CE) i et A319 fly. Selv om flyet ikke var fullt så var det veldig stive priser (nærmere 3000 kr en vei) for å komme hjem til SVG om ettermiddagen igår kveld sist jeg sjekket prisene for et par dager siden. Tror yielden var bra på flyet selv om jeg selv bestilte en bonusbillett hjem. Flyet til BGO (BA760) søndag ettermiddag var mer fullere ifølge dragene i BA loungen på T5.

Hickok
19-01-2015, 17:21
Jeg tok 760 til Bergen i går, og der var det bra belegg, ja.

RedLine
19-01-2015, 18:04
Reiser regelmessig til LHR og SAS har også svært stive priser til tider på SVG-LHR og ofte svært godt belegg. Det samme opplevelsen gjelder de gangen jeg velger BA, veldig godt belegg og forholdsvis mye utlendinger i forhold til SK.

For dagsturer til London evt videre sørover i Europa så funker dessverre ikke BA sine ruter fra SVG. Jeg skulle gjerne gått til BA, for over 9000kr for å sitte i 2B hos SK er ikke godt nok. Enda godt at SK er så rause med bonuspoengene.

LN-AFG
19-01-2015, 18:19
Ellers litt irriterende at avgangen til BA757 fra BGO til LHR er endret og går ca 10-15 min senere enn 2014. Seattle er bl.a. ikke mulig å booke via LHR, da det kun er 50 min tid fra flyet ankommer til neste går, og BA krever 60 min for at de skal la deg booke en connection i T5. Blir litt kjipt å måtte dra via ORD til SEA når det går dirkete fly.

Er det noen sannsynlighet for at BA sender et fly på nattstopp til BGO og SVG og vi får en tidlig avgang som kan løse dette problemet?

Losse
23-02-2015, 21:23
Er det noen som vet grunnen til at BA setter inn A320 stadig oftere på BGO og SVG? Er det generelt fulle avganger som gjør at BA setter inn større materiell enn A319 på kort varsel? Har de den fleksibiliteten eller er det andre grunner? I skrivende øyeblikk ser jeg at BA759 BGO-LHR er operert av en A321 (G-EUXG)

barca
23-02-2015, 23:37
Er det noen som vet grunnen til at BA setter inn A320 stadig oftere på BGO og SVG? Er det generelt fulle avganger som gjør at BA setter inn større materiell enn A319 på kort varsel? Har de den fleksibiliteten eller er det andre grunner? I skrivende øyeblikk ser jeg at BA759 BGO-LHR er operert av en A321 (G-EUXG)



Denne uken her er det vinterferie i Hordaland og område rundt og i forrige uke var det vinterferie i Rogaland og i område rundt.

barca
23-02-2015, 23:46
Her er januar tallene ihvertfall:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201501/January_2015_Provisional_International_Routes.pdf


Som dere ser på tallene så er det ikke så mange folk som reiser i januar måned. Flyselskapene pleier som regel ha reduserte avganger på enkelte dager. Det kan man se på tallene fra/til både BGO og SVG i forhold til andre måneder. Det kan man generelt se om andre byer til Europa og.

Hickok
24-02-2015, 08:44
Er det noen som vet grunnen til at BA setter inn A320 stadig oftere på BGO og SVG? Er det generelt fulle avganger som gjør at BA setter inn større materiell enn A319 på kort varsel? Har de den fleksibiliteten eller er det andre grunner? I skrivende øyeblikk ser jeg at BA759 BGO-LHR er operert av en A321 (G-EUXG)

Det er vel en kombinasjon mellom fullere avganger, A319 som skal inn til kabinutskifting og litt vinterferie antar jeg. Fløy en smekk full A320 fra BGO for ikke lenge siden, så det er bra belegg på en del avganger.

LN-AFG
02-06-2015, 18:46
Artig å følge med på at både SVG og BGO meget ofte har A320 på ruten nå.

Akkurat i dag er BA746 ruten til SVG kansellert, mens BA760 til BGO er 1 time forsinket. Artig hvordan BA løser den floken kansellering til SVG skaper. Lemper man det man kan over på BGO flighten, og sender de videre derfra, eller bruker man SK's rute direkte til SVG?

Someone
02-06-2015, 18:52
..... eller bruker man SK's rute direkte til SVG?

Er ikke det litt vanskelig for BA nå de ikke har interline med SAS?

LN-RRA
02-06-2015, 21:12
Artig å følge med på at både SVG og BGO meget ofte har A320 på ruten nå.

Akkurat i dag er BA746 ruten til SVG kansellert, mens BA760 til BGO er 1 time forsinket. Artig hvordan BA løser den floken kansellering til SVG skaper. Lemper man det man kan over på BGO flighten, og sender de videre derfra, eller bruker man SK's rute direkte til SVG?

Passasjerene blir definitivt ikke booket om til SAS av BA.
Ombooking til LH/KL/AF/WF, men helst neste BA maskin.

OttoL
03-06-2015, 04:35
Var på BA757 senest forrige fredag. Nesten smekkfull Y og helt full CE med 4 rader. Forstår det slik at en del avganger med BA757 er fjernet i høst, men det kan vel ha litt med fleet-renewal å gjøre?

Dog er jo det alltid vittig å følge med på oppførselen til folk når man skal ut med BA. Man må liksom poengtere at man skal ut og reise langt. For eksempel:

"DERE SENDER VEL BAGASJEN HEEELT TIL MIAAAMI". Legg til en irriterende bergensdialekt med det sitatet og du forstår sikkert hvorfor jeg ble oppgitt.

Peppep
21-07-2015, 14:53
Fikk mail om ruteendring på BA760 i november, endret fra 17:00 til 15:15. Finner ikke noe om det hos airlineroute.net, flightmapper.net el.l. Vet noen om det er mer som er endret eller evt. er på vei? Kan jo håpe på en tredje avgang, men tviler.

Ved første øyekast ser det ut som rutetidene til/fra BGO blir enda dårligere. Tidligere avgang fra BGO gir få ekstra muligheter, mens to timer tidligere fra LHR gjør at en del connections fra longhaul ryker.

Discus
21-07-2015, 15:02
Ser ut som en endring ifbm. vinterprogrammet, dvs. fom. 25/10:
http://www.britishairways.com/travel/schedules/public/en_no

Er vel stort sett bare longhaul-ruter østover og sydover (Afrika/Sør-Amerika) man evt. får noen ekstra muligheter med?

Peppep
21-07-2015, 15:24
Ser ut som en endring ifbm. vinterprogrammet, dvs. fom. 25/10:
http://www.britishairways.com/travel/schedules/public/en_no

Er vel stort sett bare longhaul-ruter østover og sydover (Afrika/Sør-Amerika) man evt. får noen ekstra muligheter med?
Ja, tok noen testsøk, CPT og SIN var de eneste rutene der 19:00-avgangen fra BGO passet. Fant ingenting som passet med LHR-BGO kl. 15.

Twin Otter
18-08-2015, 16:30
British Airways kan gjennom Aftenbladet i dag informere om at de satser på Stavanger. Det betyr foireløpig ikke nye avganger, men kveldsavgangen vil bli forskjøvet noen timer slik at den passer bedre med transfer videre ut i verden. I tillegg er vil jo reisende til London få noe mer ut av kvelden ved ankomst om kvelden.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/British-Airways-satser-pa-Stavanger-3752315.html


- Vi har ingen planer om nedleggelse fra Sola og skal fortsette å fly to ganger daglig til London (bortsett fra lørdag). Nå endrer vi også på avreisetidspunket for vårt kveldsfly fra Stavanger, slik at forbindelsen til resten av verden blir bedre, sier Petter Rasmussen, kommersiell direktør for British Airways i Nord Europa.

I dag går kveldsflyet fra Sola til terminalt 5 på Heathrow, London klokken 20.40. Nå skal avgangen framskyndes og vil lette fra Sola i 18.30-tiden.

WestAir
18-08-2015, 16:54
Veldig bra, 20:40 var veldig seint.

kosvines
19-08-2015, 19:46
Perfekt. Noen som vet fra når endringen gjelder? Sto ikke i artikkelen.

WestAir
19-08-2015, 20:30
Kveldsflyet fra SVG vil gå 18:35, og fra BGO kl 19:00

krølle
19-08-2015, 21:05
British Airways kan gjennom Aftenbladet i dag informere om at de satser på Stavanger.


Satser? For meg så virker det som de reduserer, fra 14 til 13 g. i uken:o

Fnate
19-08-2015, 21:41
Satser? For meg så virker det som de reduserer, fra 14 til 13 g. i uken:o

Jo jo, men det har alltid vært BA sin måte å si at de reduserer.

Bare håp de aldri kommer og sier at servicen skal bli "further enhanced".

Man satser bort avganger og forbedrer bort mat.

Someone
19-08-2015, 21:53
Satser? For meg så virker det som de reduserer, fra 14 til 13 g. i uken:o


Men samtidig endrer de den ene avgangen og gir dermed en langt bedre og mer verdifull slot til ruten

krølle
19-08-2015, 22:03
Jo jo, men det har alltid vært BA sin måte å si at de reduserer.

Bare håp de aldri kommer og sier at servicen skal bli "further enhanced".

Man satser bort avganger og forbedrer bort mat.

Men du er vel fornøyd så lenge de ikke gjør om stuene på T5 til studenthybler:lol:

Men samtidig endrer de den ene avgangen og gir dermed en langt bedre og mer verdifull slot til ruten

Jada, men når en leser headlines, jøss fler ruter...
Blir spennende å se om SK ( er vel lov å ha fuktige drømmer ) skrur opp sevicen foran et hakk, altså SK 1750 og BA 1835.....
Man får se om det har noen innvirkning den ene eller andre veien

LN-AFG
12-10-2015, 22:33
Ser BA759 aldri dro i dag. Står delayed overnight på ba.com noen som vet hva som har skjedd?

Ellers artig å bla litt i tallene som er tilgjengelig på CAA - UK Airport Statistics https://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=80&pagetype=88&pageid=3&sglid=3

BGO-LHR har gjennomgående økning i trafikken hver eneste måned i år
SVG-LHR har dessverre motsatt trend, men er det SK som blør her?

OttoL
13-10-2015, 11:41
Ser BA759 aldri dro i dag. Står delayed overnight på ba.com noen som vet hva som har skjedd?

Ellers artig å bla litt i tallene som er tilgjengelig på CAA - UK Airport Statistics https://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=80&pagetype=88&pageid=3&sglid=3

BGO-LHR har gjennomgående økning i trafikken hver eneste måned i år
SVG-LHR har dessverre motsatt trend, men er det SK som blør her?
http://www.thebasource.com/british-airways-a320-g-euyv-bergen-damage/ Står bare damage, uten at det er noe i klarhet hva som skjedde.

Hadde vært kjekt om BA klarte å dytte inn en morgenavgang fra Bergen. Har kun opplevd dårlig belegg en gang og det var morgenflyet fra LHR til BGO en søndag.

barca
13-10-2015, 15:25
Ser BA759 aldri dro i dag. Står delayed overnight på ba.com noen som vet hva som har skjedd?

Ellers artig å bla litt i tallene som er tilgjengelig på CAA - UK Airport Statistics https://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=80&pagetype=88&pageid=3&sglid=3

BGO-LHR har gjennomgående økning i trafikken hver eneste måned i år
SVG-LHR har dessverre motsatt trend, men er det SK som blør her?



Grunnen til at BGO har en økning er for at Lufthansa la ned ruten til BGO i fjor. Bare vent å se, SVG vil vel og ha en markant økning når AF, LH og ikke minst IAH ruten til SK blir lagt ned i løpet av oktober.

WestAir
13-10-2015, 16:36
BGO-LHR har gjennomgående økning i trafikken hver eneste måned i år
SVG-LHR har dessverre motsatt trend, men er det SK som blør her? Vil tro at LH og AFs nedleggelser på SVG kan bety flere kunder for BA.

OttoL
13-10-2015, 18:33
Grunnen til at BGO har en økning er for at Lufthansa la ned ruten til BGO i fjor. Bare vent å se, SVG vil vel og ha en markant økning når AF, LH og ikke minst IAH ruten til SK blir lagt ned i løpet av oktober.

Lufthansa kuttet ned til en daglig(ettermiddag) allerede høsten 2013, så ser ingen grunn til at økningen i år skyldes LH. I tillegg var KLM raskt inne med å hive inn en ekstra avgang da LH trakk seg ut av BGO

LN-AFG
14-11-2015, 11:12
A321 til Bergen i dag. Sikkert for å plukke opp passasjerer som ble igjen da BA759 ble kansellert etter at man oppdaget en uspesifisert skade på flyet.

http://www.thebasource.com/british-airways-a319-g-euoc-bergen-damage/

Synd det ikke er en morgenavgang som kan gi folk som får slike problemer, noen timer ekstra på å komme med en connection.

OttoL
14-11-2015, 21:00
A321 til Bergen i dag. Sikkert for å plukke opp passasjerer som ble igjen da BA759 ble kansellert etter at man oppdaget en uspesifisert skade på flyet.

http://www.thebasource.com/british-airways-a319-g-euoc-bergen-damage/

Synd det ikke er en morgenavgang som kan gi folk som får slike problemer, noen timer ekstra på å komme med en connection.

Jeg tipper at G-EUPZ fikk et lynnedslag i går. Nå skulle ikke jeg med flyet, men en bekjent som skulle med flyet sa at det var lynnedslag:
http://www.ba.no/nyheter/bergen-lufthavn-flesland/flytrafikk/her-slar-lynet-ned-i-norwegian-flyet/s/5-8-194989

BA har fått tips om at flere passasjerer sitter på Flesland fredag kveld, fordi flyet de skulle reise med er blitt truffet av lyn.

– Det har vært lynnedslag i flere fly i kveld, sier kommunikasjonsansvarlig Cathrine Fuglesang Framholt hos Avinor på Flesland.

Ifølge Framholt skal det være snakk om fire fly fra SAS, Norwegian, Wizz Air og British Airways.

OttoL
18-07-2016, 10:10
Noen som har en teori om hvorfor BA fra og med 30 oktober priser BA760/759 (BGO) og BA744/745 (SVG) 5 ganger så høyt som den andre daglige avgangen? Er det noe hold i denne posten http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1054406&postcount=27 ? (Selv om vedkommende aldri kom tilbake og utbroderte hvorfor..)

LN-AFG
18-07-2016, 11:42
Bestilte t/r i Club med BA slutten av November med retur i begynnelsen på desember. Var ikke nevneverdig dyrere enn før. Bestilte nå på fredag. Eneste som irriterer er at jeg må ligge over en natt i London på utreise. Skal til Seattle.

OttoL
18-07-2016, 11:57
Bestilte t/r i Club med BA slutten av November med retur i begynnelsen på desember. Var ikke nevneverdig dyrere enn før. Bestilte nå på fredag. Eneste som irriterer er at jeg må ligge over en natt i London på utreise. Skal til Seattle.

Nei det kan godt være, men la meg vise det med to eksempler:

Til LHR før 30 okt
40819

Til LHR etter 30 okt
40820

Som du ser på BA759 er prisen 3056,-, og dette gjelder forsåvidt så langt frem i tid man kan bestille. Prisene er like høye når tidspunktene går tilbake til det "vanlige" etter vintersesongen. I tillegg synes jeg tidspunktene i vinter i første omgang er rimelig døve. Virker på meg som et eller annet ikke er tipp topp på de rutene..

Discus
18-07-2016, 12:17
BA driver å styrer mer med tider og priser for vinterprogrammet nå. Har mottatt to mail med noen dagers mellomrom om endrede flytider på samme booking. Kan være at noe har falt ut. Ser ut som prisene kun er standardprise siden HBO heller ikke er synlig

LN-AFG
18-07-2016, 14:16
Tror det er en bug i systemet deres. Får opp rimeligere priser på reiser i November fra LHR til BGO, mens fra BGO er det dyrere priser, dog kun på den sene avgang.

OttoL
19-07-2016, 10:18
BA driver å styrer mer med tider og priser for vinterprogrammet nå. Har mottatt to mail med noen dagers mellomrom om endrede flytider på samme booking. Kan være at noe har falt ut. Ser ut som prisene kun er standardprise siden HBO heller ikke er synlig

Satser på at det går seg til. Jeg synes tidspunktene er litt pussig, men kan være lavsesong for connection om vinteren. Vestover rekker du vel såvidt siste fly til JFK, ellers er det layover på LHR.

OttoL
22-07-2016, 10:35
Ser nå ut som om BA kutter 1 daglig avgang fra både SVG og BGO i vinter (fra og med 31 okt). Slik jeg ser det har de nå kun 1 daglig avgang (med idiotiske tider med tanke på connection videre østover iallfall). Både BA747 (SVG-LHR) og BA757 (BGO-LHR) vil nå gå klokken 15 med ankomst hhv. 16.05 og 16.15 lokal tid.

Fra 26. mars ligger det inne to avganger igjen til vanlig tid, men som nevnt tidligere er det fortsatt hinsides priser fra både SVG og BGO. Mens kveldsavgangen fra BGO(BA759) kan bookes for småpene 3000,- hver vei gjelder tilsvarende priser på BA747 fra SVG.


Jeg antar at det siste punktet er noe som kommer til å endre seg etterhvert, enten i form av normaliserte priser eller at de også neste sommer kun har en avgang til hhv. BGO og SVG.

:(

barca
22-07-2016, 14:09
Ser nå ut som om BA kutter 1 daglig avgang fra både SVG og BGO i vinter (fra og med 31 okt). Slik jeg ser det har de nå kun 1 daglig avgang (med idiotiske tider med tanke på connection videre østover iallfall). Både BA747 (SVG-LHR) og BA757 (BGO-LHR) vil nå gå klokken 15 med ankomst hhv. 16.05 og 16.15 lokal tid.

Fra 26. mars ligger det inne to avganger igjen til vanlig tid, men som nevnt tidligere er det fortsatt hinsides priser fra både SVG og BGO. Mens kveldsavgangen fra BGO(BA759) kan bookes for småpene 3000,- hver vei gjelder tilsvarende priser på BA747 fra SVG.


Jeg antar at det siste punktet er noe som kommer til å endre seg etterhvert, enten i form av normaliserte priser eller at de også neste sommer kun har en avgang til hhv. BGO og SVG.

:(

Oljekrisa får ta skylden. Med en gang oljemarkedet tar seg opp igjen så vil det bli flere flyavganger til disse byene.

ln-bre
22-07-2016, 14:23
Flyselskapene er jo vanligvis ikke raske med å snu seg etter konjunkturene i oljenæringen. Slots på Heathrow gjør det ikke enklere/raskere å starte opp igjen. Svært uheldig utvikling som skjer både for Stavanger og Sola, og ikke minst folkene som jobber i oljeindustrien.

Someone
22-07-2016, 15:26
Oljekrisa får ta skylden. Med en gang oljemarkedet tar seg opp igjen så vil det bli flere flyavganger til disse byene.



Tja, med mindre de faktisk forsvinner helt og/eller BA innen den tid har brukt slotene på LHR til noe annet.

Hvilke destinasjoner videre fra LHR er det som funker basert på de nye frekvensene? Noen vil det selvsagt være, men samtidig er jo dette en gavepakke til KLM og SAS. Og mulig også Norwegian

OttoL
22-07-2016, 15:39
Hvilke destinasjoner videre fra LHR er det som funker basert på de nye frekvensene? Noen vil det selvsagt være, men samtidig er jo dette en gavepakke til KLM og SAS. Og mulig også Norwegian

Vestover: JFK, BOS og YYC. Østover: SIN og HKG . Sørover: JNB og CPT. Muligens noen andre også, men det er iallfall noen muligheter.

Ser forresten at på lørdagen vil BA gå klokken 12.10 fra BGO.

barca
22-07-2016, 19:58
Da jeg var på informasjonsmøte med SAS i slutten av mai så kom det frem at reiser til LHR (med SAS) hadde gått ned med minst 20% den siste tiden fra SVG. Så skal ikke se bortifra om BA og opplever det samme. Og ikke minst DY til LGW.

FlightDeck
22-07-2016, 22:22
Da jeg var på informasjonsmøte med SAS i slutten av mai så kom det frem at reiser til LHR (med SAS) hadde gått ned med minst 20% den siste tiden fra SVG. Så skal ikke se bortifra om BA og opplever det samme. Og ikke minst DY til LGW.

Konkurransen til London er knallhard for tiden, og i kombinasjon med den økonomiske nedgangen på Vestlandet, skal det holde hardt å opprettholde tilbudet. Oslo-London har også et svært lavt prisnivå nå sammenliknet med andre destinasjoner. Fløy selv British Airways til London denne uken, og det var bare 25-30 passasjerer om bord.

WestAir
07-10-2016, 19:21
Tallene fra CAA viser at trafikken til LHR fra SVG økte noen prosenter både i juni og juli, med i overkant av 22000 reisende i juli. Er det et tegn på at det verste er over? De to siste årene har det vært nedgang hver måned.

OttoL
03-11-2016, 14:16
Kveldsavgangen fra SVG og BGO kuttes etter alle solemerker når S17 starter neste år. Det vil si at kuttene som kom på begge rutene i årets vintersesong videreføres inn i sommersesongen.

41363

BA758/BA757 ser ut til å si takk for seg for BGO sitt vedkommende.

RJon
21-06-2017, 14:54
Fant denne på et lokalt forum:https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170621/419a08bc3ebe5013100aed0c341fbb25.jpg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

krølle
21-06-2017, 14:57
Kveldsavgangen fra SVG og BGO kuttes etter alle solemerker når S17 starter neste år. Det vil si at kuttene som kom på begge rutene i årets vintersesong videreføres inn i sommersesongen.

41363

BA758/BA757 ser ut til å si takk for seg for BGO sitt vedkommende.

Og ingen bookbare i Nov. Game over for BGO/SVG?

EK 007
21-06-2017, 15:41
Fant denne på et lokalt forum:https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170621/419a08bc3ebe5013100aed0c341fbb25.jpg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ikke helt uventet. Etter at de kuttet fra to daglige til en, ble ikke BA via LHR et så godt alternativ for videre reiser ut i verden, da det ble veldig lange transfertider.

Men veldig synd. Jeg har selv brukt BA via LHR, og det har fungert utmerket.

MountainDew
21-06-2017, 17:08
Da er det kun Norwegian igjen på Bergen - London?

OttoL
21-06-2017, 17:16
Da er det kun Norwegian igjen på Bergen - London?

Jepp. 2x daglige utenom lørdagen hvor de har 1 avgang.

Dessverre ikke uventet at ruten kuttes. Ubrukelige rutetider.

econ
21-06-2017, 23:39
Da har avinor fått det som de ville, nok et nettverkselskap forlater Stavanger/Bergen.
Connecting Norway ftw tenker de nok.

Utrolig kjipt for vestlendingene som nå kun sitter igjen med et ordentlig nettverkselskap KLM. SAS sitt nettverk er alt for lite og innbærer derfor ofte mer enn kun ett stopp.

Ikke bra dette her!

ma-are
22-06-2017, 07:18
Har stort sett reist med BA, SVG - LHR - USA, når jeg skal til USA de siste årene, og for de destinasjonene jeg har reist til og fra er det ingen som har klart å matche reisetid, connections og pris. Har også trivdes på LHR. BA har også fungert utmerket på multicity. Kun kveldsavgang har ikke fungert for mine destinasjoner, og hadde et lite håp om at formiddagsavgangen ville komme tilbake...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gandalf
22-06-2017, 07:35
Da har avinor fått det som de ville, nok et nettverkselskap forlater Stavanger/Bergen.
Connecting Norway ftw tenker de nok.



Du må gjerne skyte på Avinor, men prøv i det minste å være litt etterrettlig når du gjør det.

Det er ikke Avinor som har funnet på Connecting Norway, det er Toll og Avgiftsdepartementet som har laget reglene. Å påstå noe annet er løgn og forbannet dikt.

Mvh,

econ
22-06-2017, 08:38
Du må gjerne skyte på Avinor, men prøv i det minste å være litt etterrettlig når du gjør det.

Det er ikke Avinor som har funnet på Connecting Norway, det er Toll og Avgiftsdepartementet som har laget reglene. Å påstå noe annet er løgn og forbannet dikt.

Mvh,

Ja det er Toll og Avgiftsdepartementet som har laget reglene, men det er Avinor som fasiliterer for connecting Norway. Tollerene kunne ikke brydd seg mindre om folk måtte sjekke inn bagasje på nytt igjen. Det har jo vært en drakamp mellom Avinor og Tollvesenet for å få på plass Connecting Norway.

MEN
Avinor snakker med to tunger når det gjelder dette connecting Norway prinsippet.

1. Vi ønsker flest mulig direkte ruter til utlandet fra våre regionale flyplasser.

2. Vi ønsker at alle skal fly via Oslo slik at vi får enda større innntekter.

Disse to uttalelsene går ikke sammen. Når avinor fasiliterer for connecting Norway som skal gjøre det lettere for passasjerer å ha connection i Oslo, så vil det jo selvfølgelig gå ut over direkterutene til utlandet. Passasjergrunnlaget fra Bergen/Stavanger er ikke stort nok til begge deler.


Men den største grunnen til at BA forsvinner tror jeg er at de ikke har klart å fange opp High Yield passasjerene godt nok. Uten folk fremme i kabinene er det vanskelig å opprettholde en rute. Da de gikk ned til en daglig avgang var det bare første steg før nedleggelse. Bedriftsmarkedet krever minst 2 daglige avganger, og all den tid KLM har 5 daglige fra SVG og BGO er det ekstremt vanskelig å fange opp bedriftsreisende med kun en avgang.

Fnate
22-06-2017, 09:01
De legger vel ned fordi de ikke tjener penger. Inntekter fra Norge har sikkert stupt med oljekrisa. Sikkert derfor de har barbert service i C på OSL og ikke ARN også.

SQ321
22-06-2017, 09:16
Da har avinor fått det som de ville, nok et nettverkselskap forlater Stavanger/Bergen.
Connecting Norway ftw tenker de nok.

Utrolig kjipt for vestlendingene som nå kun sitter igjen med et ordentlig nettverkselskap KLM. SAS sitt nettverk er alt for lite og innbærer derfor ofte mer enn kun ett stopp.

Ikke bra dette her!


Jeg synes det blir litt søkt å skylde på Avinor (som for øvrig representerer de aller fleste flyplassene i Norge). Så du mener at det BØR være tungvint å reise via OSL og det er til det beste? Det en en konkurransesituasjon mellom alle flyplasser til dels i Norge og ikke minst internasjonalt og det er helt naturlig at flyplassene gjør det de mener er riktig for å være attraktive både for reisende og flyselskapene. Så er det opp til passasjerene å velge hvilke selskap og routinger de vil benytte.

SVG har jobbet mye med å tilrekke konkurrenter til BA men kan det være at de heller burde fokusert mer på å sikre eksisterende aktører for å unngå at BA trakk seg helt ut.

Ja, det er et sterkt næringsliv i SVG men jeg tror de neppe komme til å få det rutetilbudet de hadde når oljeprisen var på topp og pengene rant inn. Det er bare å sammenligne Stavanger og omegn med byer på samme størrelese rundt om i Europa og se hva slags rutetilbud de har så er kanskje det en ok referanse på hva som kan forventes.

staale
22-06-2017, 13:54
Men hvis Avinor representerer de aller fleste flyplasser, og ønsker suksess for alle disse, er det da ikke litt søkt at de går så offensivt ut og prøver å få folk til å velge bort SVG/BGO/TRD til fordel for OSL?

Enda mer søkt når markedføringen er totalt villedende og mangelfull, og produktet er et makkverk slik det er lagt opp nå....

Someone
22-06-2017, 14:10
Men hvis Avinor representerer de aller fleste flyplasser, og ønsker suksess for alle disse, er det da ikke litt søkt at de går så offensivt ut og prøver å få folk til å velge bort SVG/BGO/TRD til fordel for OSL?


..



Tror du har misforstått. Avinors hensikt med Connecting Norway er å få folk til å fly via OSL istedet for konkurranse flyplasser utenfor Avinor-systemet, f.eks CPH eller AMS.
Samtidig har også Avinor en fordel av flest mulig direkteruter fra alle sine flyplasser, og jeg tror de faktisk klarer tenke på flere ting på en gang.
For SVG er det jo like mange passasjerer enten de reiser via OSL eller LHR/AMS/CPH

Å hele tatt dra inn Avinor i en diskusjon i disse rutene mener jeg er skivebom. Connecting Norway har neppe hatt noen innvirkning på at BA nå forlater Vestlandet.

At Connecting Norway ikke funker helt er jo en hel annen diskusjon, og er en lang tråd om det alt.

Denne saken mener jeg egentlig er ganske enkel: BA er taperen i et marked som har slitt de siste årene, og de har ikke klart vinne nok og nok høyt betalende kunder til verken London eller resten av nettverket deres. Ditto med Lufthansa som ga opp for litt siden.

Norwegian og KLM er vinnerene her, med en bronseplass til SAS

Polaris
22-06-2017, 14:15
Hva er det KLM gjør rett, som BA ikke gjør rett (eller Lufthansa / SAS)?

Sidespor: Finner det forøvrig litt morsomt at svært mange tyskere synes KLM er helt kurant, mens de fleste nederlendere jeg snakker med sier "Næh, liker ikke KLM, foretrekker heller med AirBerlin/Lufthansa/insert noe annet" (direct quote!). Blir litt som nordmenn som hater på SAS / Norwegian og heller foretrekker British Airways eller hva de nå måtte ha for sitt hjerte. Man tukter sitt eget.

SQ321
22-06-2017, 14:20
Sidespor: Finner det forøvrig litt morsomt at svært mange tyskere synes KLM er helt kurant, mens de fleste nederlendere jeg snakker med sier "Næh, liker ikke KLM, foretrekker heller med AirBerlin/Lufthansa/insert noe annet" (direct quote!). Blir litt som nordmenn som hater på SAS / Norwegian og heller foretrekker British Airways eller hva de nå måtte ha for sitt hjerte. Man tukter sitt eget.

Ja jeg kjenner det igjen både mtp flyselskaper og flyplasser. Gresset er alltid grønnere osv osv..spilt melk osv..på taket osv.. eller hvordan det var. :lol::lol:

Someone
22-06-2017, 14:28
Hva er det KLM gjør rett, som BA ikke gjør rett

Litt forenklet, men for å ta de viktigste punktene:
- Frekvens: Med 4-5 daglige avganger så øker fleksibiliteten betraktelig
- Lojalitet: KLM har gjennom flere år bygget opp en veldig bra kundegruppe på, spesielt på Vestlandet (markedsandelen deres på SVG og BGO er langt høyere enn på OSL). Både vaner og bonusprogram spiller en rolle her
- Nettverk: På IC har riktig BA større, men KLM dekker de viktigste destinasjonene både for næringsliv og privatpersoner. Mens innen Europa er de jo vesentlig lettere å fly via AMS enn LHR
- Flyplass: Henger litt sammen med punktet over, og selv om ikke AMS er min favoritt, så regnes den som en god og effektiv transferflyplass
- Pris: Samtidig som KLM klarer hente ut svært god yield fra Vestlandet, klarer de også by konkurransedyktige priser i mange markeder.
- Konkurranse: Selv om volumet til London er større enn til Amsterdam, så er de nærmest alene på ruten, og slipper konkurrere mot andre selskaper som flyr samme strekning
- Slots: LHR er kronisk tom for slots, og derfor må BA prioritere langt tøffere og bruke slots på de rutene som gir best avkastning


Noen av punktene er det nødvendigvis ikke bare å fikse for BA, men er litt sånn ting er/har blitt

Polaris
22-06-2017, 14:33
Interessant, visste ikke vestlandet hadde sånn kjærleik for KLM. Slots på LHR er et godt poeng jeg ikke tenkte over.

Hvordan klarer KLM å opprettholde så gode priser med (etter hva jeg har forstått er) svært gode betingelser for piloter og cabin crew? Har jeg misforstått, eller har KLM klart å gjøre det ingen andre nettverksselskap ser ut til å klare (iallefall ikke Lufthansa, SAS, BA etc)?

staale
22-06-2017, 14:45
Tror du har misforstått. Avinors hensikt med Connecting Norway er å få folk til å fly via OSL istedet for konkurranse flyplasser utenfor Avinor-systemet, f.eks CPH eller AMS.
Samtidig har også Avinor en fordel av flest mulig direkteruter fra alle sine flyplasser, og jeg tror de faktisk klarer tenke på flere ting på en gang.
For SVG er det jo like mange passasjerer enten de reiser via OSL eller LHR/AMS/CPH


Tror ikke jeg har misforstått ;-)

Hvis vi skulle velge å ikke fly til utlandet fra SVG, men via OSL, så vil grunnlaget for direktefly fra SVG falle helt bort og SVG mister inntekter. I tillegg vil SVG miste masse taxfree inntekter ved at man kun skulle flydd innenriks til OSL derfra. Det virker som om målet til Avinor er å kvele all utenlandstrafikk fra andre flyplasser enn OSL med den kampanjen som går nå.

En annen grunn til å ønske å beholde rutene til LHR/CPH/AMS osv fra SVG er at man fra disse når et enormt mye større antall destinasjoner enn det vi gjør fra OSL. Og vi vil få en ekstra flygning og mellomlanding ved å bruke OSL fremfor en av de andre nevnt her.

OttoL
22-06-2017, 15:21
KLM har vel gjort alt riktig etter at de tok over BGO/SVG-AMS fra Braathens i 2001 (eller 2002). De har både morgenavgang og avgang på eftan fra BGO, samt god fleksibilitet for dem som trenger det. BA hadde ingen av delene. Også grenser for hvor mye man skal kunne leve på fotballsupportere med nisseluene godt tredd nedover hodet som skal på tur. Tipper også at Norwegian og SAS har hentet inn en del av de som vil billigst mulig til østkysten av USA. Ikke mye igjen da.

For et par år siden stod KL, LH, SK og BA i konkurranse med hverandre, men nå er det bare KL og SK igjen av nettverksselskaper.

Someone
22-06-2017, 15:29
For et par år siden stod KL, LH, SK og BA i konkurranse med hverandre, men nå er det bare KL og SK igjen av nettverksselskaper.


Samt at Norwegian etterhvert mer eller mindre har blitt et nettverksselskap selv.

LN-MOW
22-06-2017, 15:41
Samt at Norwegian etterhvert mer eller mindre har blitt et nettverksselskap selv.

Det har nok ikke hjulpet, nei ...

Men KLM har vært flinke. De jobber tungt mot bedrifsmarkedet også, og med kombinasjonen gode avtaler og uslåelig nettverk, har de en god base.

EB
22-06-2017, 19:52
KLM har også en forholdsvis stor salgsorganisasjon i Norge...omtrent på størrelse med SAS sin og noe mindre enn Norwegian sin. BA har en organisasjon i Danmark som prøver å dekke det norske markedet...

oy-viv
22-06-2017, 23:42
BA har en organisasjon i Danmark som prøver å dekke det norske markedet...

BA har lukket sit fysiske kontor i CPH og reduceret staben, iflg. en artikel
i Check-In den 26. april ( bag betalingsmur).

petter380
22-06-2017, 23:57
Kan i tillegg nevne at de har mye cruise-turister, spesielt fra BGO.

Appropos yield: betaler 6500kr for BGO-AMS-MAD én vei på søndag (og er EBD)...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Twin Otter
24-06-2017, 16:56
Nettstedet dfly.no hevder det dreier seg om at det kun dreier seg om en "vinterpause" for rutene og at de vil komme tilbake på sommerprogrammet neste år.

https://www.dfly.no/british-airways-tar-vinterpause-pa-bergen-og-stavanger/

econ
25-06-2017, 00:45
Nettstedet dfly.no hevder det dreier seg om at det kun dreier seg om en "vinterpause" for rutene og at de vil komme tilbake på sommerprogrammet neste år.

https://www.dfly.no/british-airways-tar-vinterpause-pa-bergen-og-stavanger/

Hvis eneste sourcen de har er at de fremdeles ligger ute for salg så tror jeg ikke folk skal få for høye forhåpninger.

Grunnen til at de er tilgjengelig er enten at de ikke har fjernet de pga av at ting tar tid, eller at de ikke har bestemt seg hvor de skal plasserer slot/matriell enda. Hvis det er siste så kan de ligge inne i systemet lenge før de blir tatt ut.

LN-MOW
25-06-2017, 04:50
Borte fra Amadeus ihvertfall. Ligger fortsatt i rutetabellen, men borte fra salgsdisplayene.

jcnorway
03-07-2017, 11:30
Checkin.dk skriver i alle fall at rutene legges ned permanent.

Ved skiftet fra sommerfartplan til vinterfartplan i slutningen af oktober lukker British Airways nemlig sine to ruter fra London Heathrow til Bergen og Stavanger i Vestnorge.
Det har selskabet fornylig oplyst til de kunder, som havde booket billetter på ruterne i november og december samt næste år. British Airways’ presseafdeling bekræfter torsdag eftermiddag overfor CHECK-IN.dk, at ruterne lukkes. Der er er tale om permanente lukninger, og ikke blot vinterlukninger.

http://www.check-in.dk/ba-nedlaegger-to-norges-ruter/