PDA

View Full Version : Håndbagasje AirBerlin

Robin882
15-03-2013, 17:48
Skal ut å fly til uka med AirBerlin og det står følgende på hjemmesiden deres:

Håndbagasje kan ha en maksvekt på 6 kg og må ikke overskride målene 55 cm x 40 cm x 20 cm.

Er ikke dette lite? Jeg har en liten trillekoffert/bag som jeg alltid har reist med (SK/DY/RY/BA) og det har aldri vært noe problem. Kan dette være et problem med AirBerlin? Er de veldig strenge? :)
Har aldri flydd med dem før.

Discus
15-03-2013, 17:51
Kommer anpå hva slags billett du har, her er fotnoten for JustFly-billetter:

Ett stk. håndbagasje er inkludert, og denne må veies ved innsjekkings- eller Baggage Drop-skranken. Der får du også utlevert en håndbagasjelapp. Passasjerer uten bagasjelapp som har bestilt billett i JustFly-prisklassen, nektes ombordstigning.
http://www.airberlin.com/site/landingpages/yourfare_tariffs.php?LANG=no

Jeg har reist med AB flere ganger (sjekket inn på nett) på andre type billetter og da er det ingen kontroll.

Robin882
15-03-2013, 20:35
Ok, denne var ny. Jeg forstår det slik at selvom jeg kun har håndbagasje, så må jeg veie denne i skranka til AB før security på OSL slik at jeg får en lapp som sier "Godkjent" for ellers kan jeg bli nektet avgang.
Tungvint da til og med Ryanair ikke er så nazi på dette... :angry:

En annen ting, er det slik med AB som med DY at jeg kan velge sete når jeg står ved automaten deres på OSL? Eller må jeg betale for dette på forhånd om jeg vil velge plass selv? :)

Discus
16-03-2013, 17:44
Ok, denne var ny. Jeg forstår det slik at selvom jeg kun har håndbagasje, så må jeg veie denne i skranka til AB før security på OSL slik at jeg får en lapp som sier "Godkjent" for ellers kan jeg bli nektet avgang.

KUN hvis du har "JustFly"-billetter, noe jeg ikke har sett ut fra Oslo (mulig jeg tar feil), der har de vel bare classic og flex. Forøvrig synes jeg navnet "JustFly" blir litt snodig når man må innom en skranke, jeg får assosiasjoner til "alt elektronisk og bare dra" når jeg leser navnet.

The Ticketor
16-03-2013, 19:45

Ingen uvanlig ting, det praktiseres av flere selskap, både på OSL og rundt omkring i verden. Hvor hardt, det varierer, men prosedyren er ikke uvanlig eller rar.

BU662
16-03-2013, 22:21
Hei Robin.

Flott at du har valgt a ta en tur med oss i AB!

Som sagt för, sa avhenger det stort sett av to ting. Först og fremst booking-classen din. Har du Z, sa har du en "JustFly" billlett som er meget restriktive (husk ogsa at du ma sjekke inn pa nett!). Har du en annen bokstave som Booking-class, sa er det bare a slappe av.

Ting #2 er handling agent pa OSL og hvor strikte de er. Det kan jeg ikke si noe om. Her nede i Tyskland vil jeg si at dette er mer strikt, alle stasjoner ble minnet at de skulle veie handbagasjen av JustFly Pax.

Ellers er det bare a önske god tur :)

Robin882
16-03-2013, 23:11
Hei Robin.

Flott at du har valgt a ta en tur med oss i AB!

Som sagt för, sa avhenger det stort sett av to ting. Först og fremst booking-classen din. Har du Z, sa har du en "JustFly" billlett som er meget restriktive (husk ogsa at du ma sjekke inn pa nett!). Har du en annen bokstave som Booking-class, sa er det bare a slappe av.

Ting #2 er handling agent pa OSL og hvor strikte de er. Det kan jeg ikke si noe om. Her nede i Tyskland vil jeg si at dette er mer strikt, alle stasjoner ble minnet at de skulle veie handbagasjen av JustFly Pax.

Ellers er det bare a önske god tur :)

Litt dumt spm. kanskje, men hvor sjekker jeg min booking-klasse? Det står ingenting på den biletten jeg har mottat på mail. Jeg flyr OSL-TXL-STR (en vei), kjøpte bare den billigste biletten som var tilgjennelig.

Discus
17-03-2013, 15:01
Litt dumt spm. kanskje, men hvor sjekker jeg min booking-klasse? Det står ingenting på den biletten jeg har mottat på mail. Jeg flyr OSL-TXL-STR (en vei), kjøpte bare den billigste biletten som var tilgjennelig.

Det står hvertfall i bookingdialogen på side to hvilken "fare family" du kjøper, dvs. flex, classic osv. så du kan jo finne en tilsvarende pris og sjekke der.

Robin882
17-03-2013, 15:28
Ser ut som om det er "FlyClassic"! Supert! :D Prøvte å søke opp samme flight på nytt.
Da slipper man å stresse med å besøke skranken til AB og gå gjennom security. :)