View Full Version : Luftdyktige "Warbirds"
Hvor mange luftdyktige "Warbirds" finnes i Norge? (Ex militere)
AggTouchdown
11-03-2013, 20:31
Det begynner å bli en del, så jeg håper noen kan spe på lista med de jeg glemmer.
To Vampire
To L-29
To Harvards
Tre (?) Tiger Moths
En Cornell
En Birddog
En Chipmunk
En T-33
Litt usikker på hvorvidt Dakota Norway sin maskin har vært militær, men hun går vel uansett under "warbird".
En Broussard
En An-2, usikker på om den har vært militær
En drøss med Safirer og en drøss med Cubs.
Og snart en Starfighter...
Litt usikker på hvorvidt Dakota Norway sin maskin har vært militær, men hun går vel uansett under "warbird".
LN-WND er vel i høyeste grad warbird, hun tjenestegjorde i USAAF som 42-68823 fra leveransen juni -43 til krigens slutt. Ryktene vil ha det til at hun deltok både ved landgangen i Normandie samt operasjonene rundt Arnhem (Ref filmen "A Bridge Too Far).
Hun ble overtatt av Finnair som OH-LCG i 1948 og overført til Ilmavoimat i 1969 og ble brukt som VIP-maskin av bl.a. president Kekkonen som DO-9.
Ble så lagret i England og var innom reg G-BLYA (og muligens N59NA) før hun "kom hjem" som LN-WND i august 1986.
http://www.touchdown-aviation.com/flying-legends/plane/dakota-norway/douglas-c-53d-skytrooper-ln-wnd.php
Nyrestaurert Army Cub på Kjeller i fjor: LN-ACJ.
Kan også tilføye to Tiger Moths under oppbygging på Kjeller: LN-KAY, og LN-ADC, sistnevnte tidligere G-ADCG fra de Havilland School of Flying, visstnok Geoffrey de Havillands personlige fly.
I tillegg bygger Kjeller Flyhistoriske Forening opp en dH-60 Moth, som vel står ferdig innen et par år. Den vil få registreringen LN-KFM.
Så har vi Fieseler Storch'en som er under oppbygging, den vil nok bli hetende LN-WNS.
Kan vi som holder disse flygende søke kulturdep. om støtte ?
supercub
16-03-2013, 07:58
http://www.airport-data.com/aircraft/N2HF.html kommer vel snart til Norge hvis den ikke allerede er kommet.
T28 hadde vi også i Norge tidligere, det ble operert en ut fra Hamar på sent 80 tall.
Planebeach
20-03-2013, 13:53
Er en L-39 på Værnes.
jameson82
20-03-2013, 14:31
Er vel også planer å få Spitfiren på flysamlingen på OSL flyvedyktig :)
AggTouchdown
20-03-2013, 15:27
Var noen rykter om at det skulle komme en Me-108 Taifun til landet i løpet av våren, men har ikke hørt noe mer.
Var noen rykter om at det skulle komme en Me-108 Taifun til landet i løpet av våren, men har ikke hørt noe mer.
Er ikke det en franskbygd Nord 1002 det er snakk om? Uansett et pent fly.
AggTouchdown
22-03-2013, 20:00
Det kan være, leste det på ei Facebook-gruppe og kan være at de blandet :)
STARSHIP 2
22-03-2013, 21:30
Og snart en Starfighter...
Skjer det noe der?
Desk pilot
22-03-2013, 23:11
Ja :)
http://forum.flyprat.no/status Starfighter (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115737)
BraathensSafe1985
23-03-2013, 01:25
Ingen F5 Freedom Fighters ?
I tillegg bygger Kjeller Flyhistoriske Forening opp en dH-60 Moth, som vel står ferdig innen et par år. Den vil få registreringen LN-KFM.
Ferdig og i luften
https://www.tu.no/artikler/norges-eldste-luftdyktige-fly-tar-av-fra-verdens-eldste-flybase/382692
87 år etter at det havarerte, er flyveapparatet fra 1929 igjen på egne vinger, takket være Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF). Dette er ikke bare verdens eldste serieproduserte DH60 Moth, men også landets eldste luftdyktige fly.
Noen som vet av en Tiger Moth i Norge som tilhørte en militærflyger som het Tor Næss?
Han omkom i et annet fly tidlig på 70 tallet. Han bodde i nabolaget mitt og tok meg på flytur i en Cessna og styrtet like etterpå. Var i brgravelsen, utrolig triste greier.
Husker Tiger Mothen godt, er den i Norge enda mon tro?
1944vintage
09-05-2017, 20:32
Tiger Mothen er/var LN-VYG. Egentlig Jens W.Rolfsen/NTH Flyklubbs gamle LN-BDN - restaurert med nye reg.bokstaver, eierne var stasjonert på Ørland.
C of A utløp hos ny eier i 1985 etter et landingsuhell. Ble sagt at den skulle lagres for reparasjon, men har hørt rykter om at deler er brukt ved restaurering av andre fly.
Om noen vet mere, post gjerne her.
PS Tok seilfly kurs på Øysand i 1959 samtidig med Tor. Flyulykken skjedde på Grønøra flyplass i Snåsa.
Han fløy oppvisning med en Britisk registrert (Tipsy Nipper ?), eid av militære flygere i Bodø hvor han da var stasjonert.
. PS Tok seilfly kurs på Øysand i 1959 samtidig med Tor. Flyulykken skjedde på Grønøra flyplass i Snåsa.
Han fløy oppvisning med en Britisk registrert (Tipsy Nipper ?), eid av militære flygere i Bodø hvor han da var stasjonert.
Aye, du kjente han også da, liten verden.
Jeg traff Tor på Værnes, han var imponert over at jeg hadde syklet 35 km hver vei bare for glo på fly.
Invirterte meg opp i en Cessna, han underviste litt på si for Værnes Flyklubb og det var plass bak i en 172.
Tok samme sykkelturen en stund senere og fikk se på Tiger Mothen hans.
Sommeren 1971 var det og like ettepå gikk han i bakken.
Tragiske greier.
LN-VYG og Tor Næss:
I Kay Hagbys bok angis havari Snåsa 28-6-1970 for Tipsy Nipper G-AWCE (s.385)
Regner med det er riktig år, siden -VYG annonseres til salgs høst 1970 med henvisning til "tragisk dødsfall".
KH skriver ellers om -VYG at den ikke er rep. før 73 etter skade 67,men det er feil, den fløy igjen 68. Det var heller ikke uhell Sola som groundet den 85, den fløy til Fornebu, men ble så stående lenge for vær og vind.
LN-VYG og Tor Næss:
I Kay Hagbys bok angis havari Snåsa 28-6-1970 for Tipsy Nipper G-AWCE (s.385)
Regner med det er riktig år, siden -VYG annonseres til salgs høst 1970 med henvisning til "tragisk dødsfall".
KH skriver ellers om -VYG at den ikke er rep. før 73 etter skade 67,men det er feil, den fløy igjen 68. Det var heller ikke uhell Sola som groundet den 85, den fløy til Fornebu, men ble så stående lenge for vær og vind.
Trodde det var 1971 for jeg søkte på Google og fant dette.
https://www.flickr.com/photos/billis/sets/72157632241450972/
Joda, jeg husker -VYG fløy i -69/-70, den var titt og ofte i lav høyde over nabolaget mitt og det var så stas at jeg sprang eller syklet etter flyet for å ha det i sikte lengst mulig.
Finnes det bilder av der fra den tiden? Synes å huske det var sølgrått og rødt/svart men husken kan jo ta feil over 47 år..:headbang
Trist bilde du linker til,men likefult en del av norsk flyhistorie.
Så -VYG på diverse flydager slutten av 70tall og begynnelse 80tall, men oppdager at jeg mangler bilder!Husker den ,som deg, helt sølvgrå med røde stiper.( på bilde fra Værnes 1968 i FlyNytt, er den helhvit,bare mørke reg.bokstaver)
1944vintage
13-05-2017, 00:04
Som Olav sier, triste foto.
"Memories" fra tiden før:
Tor var vel omtrent jevngammel med meg.
Muligens et år eldre: siden han hadde det som var sjelden for den tiden (1959); en scooter.
Som vi brukte på kveldstid til å "ragge bruder" i nærområdet, og opp mot Hølonda.
Med ganske stor suksess. :)
Mistet for litt siden hele mitt arkiv av foto ved et harrdisccrash, og finner ikke igjen backupp minnepinnen. :(
Når jeg tenker på dette flyet, så kommer oftest -BDN opp i hukommelsen - først sølvdopet - senere mørkerød.
Mnen jeg mener -VYG også var sølvdopet, uten å være sikker eller ha noe å vise til.
Ja det var trist bilde.
Jeg var ikke på det flystevne i Snåsa, men hørte fort om det og fikk noen detaljer fra folk som var der, tragisk og gjorde kraftig inntrykk på en ungdom som meg siden Tor var helten.
Var det 1970 eller 1971?
Traff broren hans en del år senere og snakket litt om Tor.
Alt det der kom nå tilbake med tråden om Tiger Moth i Norge.
R.I.P.
1944vintage
13-05-2017, 11:03
Året var nok 1970.
Dato først på bildeserien er feil. Undertekst på et av bildene sier også 1970.
Også bekreftet av "historiefortelleren" - H.O.Løkkens liste over havarier mm i Trøndelag. (Tidligere flygeleder på Værnes)
http://varnesairshow.no/fileshare/filarkivroot/Airshow/140316%20Ulykker%20og%20uhell.pdf
For å gå over fra det triste/alvorlige til litt mere useriøst:
CFM kan vel høre med faderen hva som egentlig skjedde på bane 14 en gang på 70-tallet ? :)
CFM kan vel høre med faderen hva som egentlig skjedde på bane 14 en gang på 70-tallet ? :)
Egentlig for mye vind til å fly Cub. Når han var nede i taxefart og skulle forlate banen tok vinden tak, vred flyet 90 grader og han hoppet av banen. Eneste skade ble heldigvis kun en fjær på halen som måtte skiftes, siden hverken vinge eller propell var i bakken.
Han stod forøvrig og så Tipsy Nipperen gå i bakken på Grønøra, siden han skulle fly modellflyoppvisning så snart Næss var ferdig med sin oppvisning.
1944vintage
14-05-2017, 14:12
Takk CFM !
Ja nå har det gått et par år og dH-60 Moth har kommet i lufta. Her er artikkel med film fra Teknisk Ukeblad:
https://www.tu.no/artikler/norges-eldste-luftdyktige-fly-tar-av-fra-verdens-eldste-flybase/382692
Så har vi Fieseler Storch'en som er under oppbygging, den vil nok bli hetende LN-WNS.
Og denne Fiesler Storch-en har vel kommet i lufta også ser det ut som.
Her er artikkel fra flynytt om første flyvning i hvert fall:
http://www.flynytt.no/artikler/fieseler-storch-med-vellykket-jomfrutur/409279