PDA

View Full Version : Følges 24 timers regelen i tollen?

jameson82
10-03-2013, 14:45
Wenche kjøpte lovlig kvote trodde hun, men ble stoppet i tollen pga hun ikke hadde vært ute av landet i 24 timer.
http://www.dagbladet.no/2013/03/10/nyheter/taxfree/flyplass/innenriks/politikk/26137335/

Følger forumistene denne regelen eller satser dere på det går bra?

imm
10-03-2013, 14:53
I min jobb er det et tillitsforhold mellom oss og tollerne.
Helt uaktuelt for meg å ødelegge dette.
Så ja, jeg følger regelverket.

FlyTAP
10-03-2013, 15:04
Er du under 24 timer utenfor Norge, kjøp kvota i butikk og ta med kvittering, da skal det gå helt fint.

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

Gunnar
10-03-2013, 15:29
Den 24-timers-regelen der ignorerer jeg lett ettersom jeg aldri handler verken tobakk eller alkohol i utgangspunktet... :p

Basse-HAU
10-03-2013, 15:29
Hjelper vel lite det, moms er noe annet en alkohol avgift, som vi vet er uhorvelig høyere enn norsk moms.

Edit : leste på toll sine sider, merkelige greier, så du kan da kjøpe en pall med øl i Tyskland, kjøre til grensa og hente kvote over til Norge en etter en? Har jo betalt avgifter, selv om det ikke er mye, i annet EØS/EU land.

Fly med oss
10-03-2013, 15:51
En regel er en regel. Ingen grunn til å bryte den.

RWY 24
10-03-2013, 16:15
Ja, ser ingen grunn til ikke å følge den.

Someone
10-03-2013, 16:16
Jeg er nok ganske dårlig med klokka....lett å bomme gitt ;)

Cecilie
10-03-2013, 16:26
Har sjeldent for å fylle kvota, hverken på turer under 24 timer, eller lengre reiser. Men følger loven på hva jeg har lov å ha med meg.

Discus
10-03-2013, 16:29
Edit : leste på toll sine sider, merkelige greier, så du kan da kjøpe en pall med øl i Tyskland, kjøre til grensa og hente kvote over til Norge en etter en? Har jo betalt avgifter, selv om det ikke er mye, i annet EØS/EU land.

Det tar nok noen dager å tømme pallen, da, siden kvoten på alkohol gjelder (to liter øl):

Er utenlandsoppholdet kortere, kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt.

TOS
10-03-2013, 16:30
Jeg er nok ganske dårlig med klokka....lett å bomme gitt ;)

Begynner å ane et mønster her...;)

Hypern
10-03-2013, 17:22
Hvordan i alle dager skal tollerne kontrollere dette? De må jo da sitte med paxlister fra alle fly inn og ut av OSL. Man kan jo feks kaste boardingpasset på vei ut så fort man har ankommet feks CPH. Man trenger jo som regel ikke det etter at man har ankommet sin destinasjon.

TOS
10-03-2013, 17:24
Hvordan i alle dager skal tollerne kontrollere dette? De må jo da sitte med paxlister fra alle fly inn og ut av OSL. Man kan jo feks kaste boardingpasset på vei ut så fort man har ankommet feks CPH. Man trenger jo som regel ikke det etter at man har ankommet sin destinasjon.

Helt klart, men hva svarer du om en toller spør deg om når du reiste ut? Lyver du?

Someone
10-03-2013, 18:04
Begynner å ane et mønster her...;)

Nå skal jeg ikke skryte på meg et for bra badboy image her....det jeg har smuglet i livet kan telles på en hånd. Men å bryte denne 24t regelen er som å kjøre i 120 i 100-sonen. Ikke lovlig, men langt innenfor den moralske komfortsonen.

Om enkelte da ønsker å stige opp på sin høye moralske hest: Couldn't care less ;)

Og som en etterkommer av sjøfolk og hvalfangere.....stemmer en brøkdel av de historiene jeg har hørt har jeg aldri noen grunn til å få dårlig samvittighet skulle jeg ha med noen "bonusflasker" i ny og ne.

Superhai
10-03-2013, 18:12
Dette er jo norsk lov, så det spørs om man har respekt for disse eller ikke. Det er flere enn nok som raskt retter pekefingeren mot "nye" landsmenn som bryter disse, men det er greit når man gjør det selv.

For min del så reiser jeg som regel ut av landet over 24 t når jeg først skal noe. Og reiser ofte nok til at jeg ikke føler behov for å fylle kvota hver gang. Jeg har jo etterhvert begynt å bli kjent med en del av tollerne, så jeg har heller ikke så lyst til å forklare meg ekstra heller, selv om det kan hende jeg kan "slippe billig unna".

Når det gjelder å kaste BP e.l. så må man være klar over at i følge tolloven så er man selv ansvarlig for å sannsynliggjøre at man har vært uten for landets grenser i 24 timer.

Norge Rundt På 14 Dager
10-03-2013, 18:21

Det er faktisk din oppgave og bevise at du har vært ute av landet i minst 24 timer. Kan du ikke det kan du straffes av tollerne.

Forøvrig finnes det et unntak fra 24 timers reglen, det gjelder de som er på minicruise til Fredrikshavn, de kan handle tax-free til tross for at de ikke er ute av landet i 24 timer.

Forøvrig har jeg null og niks medfølelse med dette kvinnemenesket. Er det virkelig mulig å ikke ha fått med seg at man må være ute av landet i 24 timer for å handle kvoten. Det tviler jeg på.

jameson82
10-03-2013, 18:41
Det er faktisk din oppgave og bevise at du har vært ute av landet i minst 24 timer. Kan du ikke det kan du straffes av tollerne.

Forøvrig finnes det et unntak fra 24 timers reglen, det gjelder de som er på minicruise til Fredrikshavn, de kan handle tax-free til tross for at de ikke er ute av landet i 24 timer.

Forøvrig har jeg null og niks medfølelse med dette kvinnemenesket. Er det virkelig mulig å ikke ha fått med seg at man må være ute av landet i 24 timer for å handle kvoten. Det tviler jeg på.

Det er det mange som ikke har fått med seg.. Man hører stadig om folk som skal på Harry tur å handle snus og flesk på tax free i Svinesund..

Fly med oss
10-03-2013, 18:47
Det er det mange som ikke har fått med seg.. Man hører stadig om folk som skal på Harry tur å handle snus og flesk på tax free i Svinesund..

Det er da ikke noe ulovlig i det. Så lenge man holder seg innenfor tillatte kvoter og kjøper avgiftsbelagte varer i Sverige, så er det null problem.

jameson82
10-03-2013, 19:09
Det er da ikke noe ulovlig i det. Så lenge man holder seg innenfor tillatte kvoter og kjøper avgiftsbelagte varer i Sverige, så er det null problem.

Poenget er at det ikke er alle som klarer å skille tax free fra varer kjøpt i utlandet..
Det er samme mengde billigere varer man kan ha med over landegrensa...

FlyTAP
10-03-2013, 19:32
Hvis jeg tar en svipptur med danskebåten, kjøper jeg kvota i land i Danmark, ofte er det billigere enn på danskebåten (som sammenligner prisene sine med vinmonopolet), og ofte finner jeg mer spennende drikke på land enn på båten. Null stress (blir ikke sjøsyk) og helt lovlig.

Jens W
10-03-2013, 19:40

Hva er bakgrunnen for denne? (Og gjerne en kilde?)

Nå er det vel ikke mye skattefritt i Svinesund?

jameson82
10-03-2013, 19:45

Du tok ann ikkje.... Mange trur det de kjøper på Svinesund også er taxfree... Billigere enn i Norge---> Tax free i noens øyne...

FlightDeck
10-03-2013, 19:50
Ikke så veldig ofte jeg er borte mindre enn 24 timer, men husker at jeg har droppet å kjøpe på grunn av denne regelen. Riktignok hadde jeg ikke hatt problemer med å lyve på meg et lenger opphold, men når man reiser ganske ofte så er det også ganske digg å slippe å dra med seg de evinnelige tax free-posene.

Happyflyer
10-03-2013, 23:17
Hvorfor skal tollerne skille mellom hvilke reisende som kan bryte loven og ikke. Her referer jeg til f.eks svensketurer og danskebåten. Disse reisende har da ikke noe å frykte ved samme regelbrudd.

Edit: jeg ser det er skrevet litt om det jeg nevner over her. Jeg hadde også likt å sett en kilde på dette. Ihvertfall noe som dokumenterer at vanlig svensketurer er fritatt fra 24 timers regelen.
Grunnen til denne regelen er vel for å unngå at folk drar frem og tilbake hele tiden. Hvis det er korrekt, så kan jeg enkelt forstå at danskebåten er fritatt, men det gir meg ikke svar på hvorfor svensketurer er fritatt.
Ang artikkelen, så må denne dama ha hatt usedvanlig uflaks. En normal toller skal vel normalt ikke være så firkantet.

Jens W
10-03-2013, 23:57
Edit: jeg ser det er skrevet litt om det jeg nevner over her. Jeg hadde også likt å sett en kilde på dette. Ihvertfall noe som dokumenterer at vanlig svensketurer er fritatt fra 24 timers regelen.

"Svensketurer" er IKKE fritatt. Men på reiser under 24t kan man ta med kvota om det er betalt moms på den i ett EØS-land.

For å klargjøre:
Tobakk fra Konsum med betalt svensk moms: OK.
Tobakk fra taxfree på Arlanda: NOT OK.
(Om reisen er 23:59 eller kortere)

Happyflyer
11-03-2013, 00:11
"Svensketurer" er IKKE fritatt. Men på reiser under 24t kan man ta med kvota om det er betalt moms på den i ett EØS-land.

For å klargjøre:
Tobakk fra Konsum med betalt svensk moms: OK.
Tobakk fra taxfree på Arlanda: NOT OK.
(Om reisen er 23:59 eller kortere)
Ok, det forklarer saken.

Utflyttet
11-03-2013, 09:08
Den delen jeg reagerte mest på i saken, var dette:

Han forteller at Tollvesenet på Gardermoen har et godt samarbeid med tax-free-butikken, der de opplyser om regelen over høyttalere, og har skilt med informasjon om regelen.

Wenche Fjeld presiserer overfor Dagbladet at hun aldri har hørt eller sett noe melding om dette på Gardermoen.

Dette har jeg ikke hørt mye av, som jeg kan huske?

-A

AirbusTrond
11-03-2013, 09:47
Stusser på at de sier at de ofte tar folk på dette. Jeg har bare blitt stoppet en eneste gang på OSL, og da sa han tydelig fra at han ikke var interessert i det jeg hadde i posen. Men ryggsekken ble scannet for andre uhumskheter.

Synes det er litt merkelig at de noen ganger ikke bryr seg om det som er i posen, mens de andre ganger går så langt som å sjekke 24-timers regelen. Men det ligger kanskje i tollernes instruks at de skal være "uforutsigbare", slik at man aldri skal føle seg trygg?

Bizflyer
11-03-2013, 09:54
Jeg synes det er litt synd at ikke bibelens ord følges når det gjelder denne yrkesgruppen. Det står jo veldig klart i Skriften at Tollere og Fariseere kan steines! :colgate:

TOS
11-03-2013, 10:57
Men det ligger kanskje i tollernes instruks at de skal være "uforutsigbare", slik at man aldri skal føle seg trygg?

Det vil jeg tro. All den tid man ikke kan sjekke alle, eller tro at alle følger de lover og regler som er satt, så må stikkprøver gjennomføres. Skal slike ha den ønskede effekten (redusere smugling) så må tollernes atferd nødvendigvis være uforutsigbar.:)

Norge Rundt På 14 Dager
11-03-2013, 12:45

Handler du snus, flesk og eller alkoholholdige varer i butikk i Sverige så er det faktisk ikke Tax-free. Og dermed fult lovlig å ta med inn i landet selv om du ikke har vært ute av Norge i 24 timer. Forutsatt at du holder deg innenfor regler for maxbeløp og max mengde alkohol og tobakk.

Norge Rundt På 14 Dager
11-03-2013, 12:48
Hva er bakgrunnen for denne? (Og gjerne en kilde?)

Skal se etter kilde senere.

Er ikke sikker på årsaken men mener det er av praktiske hensyn. Og for at ruta skal være mulig å holde gående. Hadde neppe vært mulig å ha den ruta hvis ikke folk kunne kjøpe taxfree. Forøvrig hadde Color Lines rute til Hirtshals samme tilatelse de årene den gikk.

Discus
11-03-2013, 22:19
Skal se etter kilde senere.

Er ikke sikker på årsaken men mener det er av praktiske hensyn. Og for at ruta skal være mulig å holde gående. Hadde neppe vært mulig å ha den ruta hvis ikke folk kunne kjøpe taxfree. Forøvrig hadde Color Lines rute til Hirtshals samme tilatelse de årene den gikk.

Tror regelen kun gjelder selve salget av tax-free, ikke hver enkelt passasjer:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/8/3/3.html?id=478085

For ferger i såkalte korte ruter (for eksempel Sandefjord – Strømstad) er det fastsatt en egen dispensasjonsordning som på nærmere vilkår åpner for tax free-salg av alkohol og tobakk, jf. forskrift 10. februar 2004 nr. 394 om proviantering av toll- og avgiftsfrie varer for salg om bord på ferger i nordisk trafikk § 7.

Samt:
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20040210-0394.html#7

Norge Rundt På 14 Dager
11-03-2013, 22:32
Tror regelen kun gjelder selve salget av tax-free, ikke hver enkelt passasjer:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/8/3/3.html?id=478085

Samt:
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20040210-0394.html#7

For Sandefjord - Strømstad og andre kortferger gjelder reglen salg av tax-free. Men for Stena Lines ferge Oslo - Fredrikshavn har man disp som gjør at passasjerer kan handle tax-free uten og betale toll. Til tross for at man kun er borte 23 timer. Det er vidt forskjellige regler for Sandefjord - Strømstad og Oslo - Fredrikshavn.

Det var ikke lett å finne noe på det. Men dispen går på at det regnes som om du har vært ute av landet i 24 timer til tross for at man reelt kun har vært ute i 23 timer.

Someone
21-10-2013, 15:19
Heinemann på CPH har dessverre sluttet å selge vin og sprit med avgifter, noe som var perfekt når man var på mileage run.

De selger da til deg så lenge du har et boardingkort til Norge/non-EU?

Fly med oss
21-10-2013, 15:26
De selger da til deg så lenge du har et boardingkort til Norge/non-EU?

Det gjør de, men det er ikke lov å ta med tollfrie varer inn til Norge dersom du har vært ute av landet i under 24 timer :old Og siden jeg ikke bryter norsk lov, så kommer jeg heller ikke til å gjøre dette. Og hvis noen ønsker å diskutere lover og regler, så håper jeg det blir i en ny tråd :)

LN-TIB
21-10-2013, 19:01
Nå har jeg ikke tenkt å diskutere regler, men bare gjør oppmerksom på at det er uten betydning om du har kjøpt varene på CPH med eller uten avgifter. 24 timersregelen gjelder uansett uavhengig av hvor de er kjøpt.

Trent600
21-10-2013, 19:51
Nå har jeg ikke tenkt å diskutere regler, men bare gjør oppmerksom på at det er uten betydning om du har kjøpt varene på CPH med eller uten avgifter. 24 timersregelen gjelder uansett uavhengig av hvor de er kjøpt.

Det stemmer vel ikke?

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233864

Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgn

Ved utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle på tax-free.

Fly med oss
21-10-2013, 20:13
Det stemmer vel ikke?

Det er riktig som Trent600 skriver. Det fine med å kjøpe alkohol med avgifter i Danmark er at det er tydelig merket på flaskekorken med et klistremerke. Da er det fullt lovlig å ta med kvoten til Norge.

NordicLane
21-10-2013, 20:37
Det gjør de, men det er ikke lov å ta med tollfrie varer inn til Norge dersom du har vært ute av landet i under 24 timer :old Og siden jeg ikke bryter norsk lov, så kommer jeg heller ikke til å gjøre dette. Og hvis noen ønsker å diskutere lover og regler, så håper jeg det blir i en ny tråd :)

Hvis du ønsker kan du kjøpe tollfrie varer på CPH (OSL eller andre steder) og ved ankomst til Norge gå på rød sone eller bruke "tollautomaten". Dette gir deg kanskje et større utvalg på vin enn hos Fine Food og er helt lovlig.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233872&epslanguage=no

Tollsatsen er kr 40 pr. vinflaske ved lavere enn 15 volumprosent
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233865&epslanguage=no

LN-TIB
21-10-2013, 20:55
Det stemmer vel ikke?

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233864

Ser ut som jeg tok feil der, var heller ikke klar over de reglene. Trodde bare det gjaldt internt i EU. Greit å vite når man er på dagsturer!