View Full Version : Til Florida med Icelandair
Så ble det nok en tur til Florida for meg og snuppa på 10 år. For to år siden var det SAS og Continental som fraktet oss over (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=85125), ifjor prøvde vi Norwegian og Virgin Atlantic (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102247), men denne gangen gjorde vi det enklest mulig for oss selv og reiste med Icelandair hele veien. Har jo lest flere trip-rapporter med rosende omtale av dette selskapet her på Flyprat, så forventningene var høye.
Bestillingen ble gjort på Icelandairs nettsider allerede i mai i fjor, og jeg bestemte meg for en komfortabel vinterferiereise i businessklassen som egentlig mer tilsvarer økonomi ekstra i andre selskaper. Penger er jo ikke alt her i verden - komfort er også viktig. Bestilte først tre dager hotell på Clearwater Beach på vestkysten, før vi som vanlig skulle avslutte med noen dager i Orlando.
Men endelig kom avreisedagen og vi valgte å bruke NSB til å frakte oss til Gardermoen. Fra desember i fjor hadde de lagt om lokaltogrutene slik at reisetiden for vår del ble redusert med 15-20 minutter i forhold til den gamle ruteplanen. Det måtte jo testes, og det var også vår første tur med de nye lokaltogene.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/NSBFlirt.jpg
Første transportmiddel var NSBs Flirt.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/NSBFiskum.jpg
Solid norsk vinter ved Fiskum på tur til Gardermoen.
Vel framme på OSL fant vi innsjekkingen til Icelandair. Der var det en liten kø, men den gikk fort unna og vi fikk sjekket inn helt fram til Orlando. Lite kø i sikkerhetskontrollen også, vi kom oss raskt gjennom, og hadde to timer å slå ihjel fram til avgang.
Fredag 22. Februar 14:05, OSL-KEF, FI 319, TF-LLX, Sete 4 D og F.
Vi gikk om bord helt framme i flyet og slo oss ned i komfortable og breie seter på rad 4, den siste raden på business. Gardinen var plassert rett bak oss, og rad 5 og 6 hadde business-seter men var visstnok en del av economy extra. God deal å sitte der får man si. Avgang på rutetiden, og vi tok av mot nord og svingte vestover. Forlot Norge like sør for Stadt.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/OSL-LLX.jpg
TF-LLX på Gardermoen før avgang til Reykjavik.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/LLXCabin.jpg
Fine seter på Saga class.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/LLXMap.jpg
Kartet viser at vi forlater Norge med kurs for Island.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/LLXStadt.jpg
Utover havet rett sør for Bremangerlandet.
Det ble servert et kaldt måltid underveis som smakte bra. Flytiden var beregnet til 2:35, og vi landet fra nord i Reykjavik etter en komfortabel men begivenhetsløs flight. Ingen av oss hadde vært på Island før, men lavt skydekke og regn gjorde at det ikke var så mye vi fikk se.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/LLXBarnemat.jpg
Dette er barnemåltidet de serverte. Men trollet med det rosa håret tilhører tuppa.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/LLXMat.jpg
Selv fikk jeg dette. Vet ikke hva slags kjøtt det var. Smakte ikke så mye, tipper at en rødvin ved siden av hadde vært tingen.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/LLXKEF.jpg
Like før landing på Keflavik.
Transfer på Keflavik var kjapt og greit, akkurat som forventet. Vi gikk gjennom en passkontroll og en kontroll av boardingkortene. Begge deler var fort gjort med korte køer. Vel gjennom hadde vi en knapp time til Orlando-flyet skulle gå, så det var ikke lenge å vente. Her hadde vi visstnok muligheten til å besøke loungen, men med den korte tiden så giddet vi ikke det.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/KEF-FIX.jpg
Icelandair har en ekstra lang 757, og den skulle til London.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/KEFFlights.jpg
Brottfarir på Keflavik. Vår flight til Orlando var tydeligvis det siste som skjedde der den dagen.
Fredag 22. Februar 17:10, KEF-SFB, FI 689, TF-FIV, Sete 4 A og C.
Denne gangen boardet de flyet fra den nest forreste inngangen slik at vi fikk gleden av å gjøre den deilige venstresvingen etter å ha kommet inn i flyet. Vi satte oss igjen på rad 4, men på A og C istedetfor D og F. Hadde beregnet at dette ville være optimal plassering for å unngå sol inn av vinduene, og - selvskryt skal man høre på, det kommer fra hjertet - jeg hadde truffet blink med dette.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/KEF-FIV.jpg
TF-FIV som skulle ta oss til Orlando.
Vel ombord ble jeg tilbudt en velkomstdrink, en eller annen musserende greie. Med tanke på bilen som ventet i Orlando og den lange kjøreturen til Clearwater takket jeg nei til denne. Det er tøft for en nordmann å stå over "gratis" drinker, det ligger liksom dypt forankret i sjelen at man bør ta for seg av de mulighetene som byr seg. Men jeg gjorde et mentalt notat på at jeg skulle komme sterkere tilbake på returen.
Pushback var et par minutter før oppsatt tid, og vi tordnet opp i skyene på vanlig 757-vis og satte kursen rett sør for Grønland.
Etter kort tid fikk snuppa servert en egen barnemeny med kylling og ris som hun satte stor pris på. Ellers var middagsserveringen fra meny. Valget sto mellom biff, kylling og catch of the day som jeg hadde hørt mye bra om, så jeg valgte fisken. Før middagen kom de rundt med varme nøtter, og de fløy også rundt i kabinen med musserende, vin og drinker - som jeg gjorde mitt beste for å ikke tenke på hvor godt det kunne vært.
Så dermed ble den gode fisken skyllet ned med en Pepsi Max. Der og da gjorde jeg nok et mentalt notat på at neste gang tar jeg første natta på et hotell nær Sanford. Og som PS til notatet føyde jeg til: -Så du tror du er så glup fordi du hadde flaks med å beregne sola på et par flyturer. Nei, du er ikke spesielt smart. Du ser kanskje smart ut, men det er bare utenpå. Nemlig.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIXMat.jpg
Catch of the day. Den formelig ropte etter en hvitvin.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIXStLawrence.jpg
Dette er sørkysten av St. Lawrence-bukta.
Før landing ble det servert et par smørbrød, og ikke lenge etter dette fløy vi inn over Florida rett over Daytona Beach der den opplyste speedwayen var godt synlig. Landet på Sanford klokka 2015, akkurat på ruteplanen. Jeg hadde jo regna med at immigrasjonen ville gå ganske raskt her, men satt personlig rekord med bare et par minutters ventetid for å slippe gjennom. Det gikk så raskt at vi måtte vente litt før bagasjen kom. Leiebilen gikk også kjapt å få unnagjort, og slo til på oppgradering til Camaro når vi fikk sjansen til det. Fra vi gikk ut av flyet til vi satt i bilen tok det bare 30 minutter. I fjor på MCO brukte vi totalt tre timer på det samme, så jeg var i rimelig godt humør når jeg startet på den lange kjøreturen til Clearwater. Eneste problemet så langt var at jeg ikke klarte å huske koden til mobilen, slik at vi var uten telefon under hele oppholdet. Akkurat den tabben har jeg faktisk gjort en gang før, og er svært irriterende.
Høydepunktet under oppholdet i Clearwater var kajakkpadlingen med delfiner. Hotellet hadde kajakker til utleie, og vi tenkte å slå ihjel en time med det uten forhåpninger til at det skulle skje noe spesielt. Så kom det altså noen delfiner tett forbi oss, og det var selvfølgelig mye bedre å se på de her enn f.eks. i Sea World. Kameraet lot jeg for sikkerhets skyld ligge på land - ikke smart kanskje, men det hadde jo vært verre hvis vi hadde kantra og det hadde blitt ødelagt. Bodde på Marriott av nostalgiske årsaker, samme sted som vi tilbragte jula i 2008.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/ClearwaterUtsikt.jpg
Utsikten fra balkongen på Marriott.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/ClearwaterMariott.jpg
Hotellrommet var bra nok det, men kanskje noe overpriset i forhold til standarden.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/ClearwaterSalat.jpg
Er dette første gang noen legger med et bilde av en salat i en trip-rapport på Flyprat? Jeg kan ikke skryte av at dette er representativt for det vi spiste i Florida, men jeg hadde prøvd denne salaten på Columbia-restauranten før og visste at den var særdeles god og mettende.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/ClearwaterNatt.jpg
Sånn så utsikten ut fra balkongen om kvelden. Columbia-restauranten er bygget rett bak bassenget.
Etter tre netter i Clearwater dro vi til Orlando og det som har blitt vårt faste hotell der - Holiday Inn Sunspree Resort. Var faktisk ikke i noen Disney-parker denne gangen, men valgt istedet Universal og Gatorland. Sistnevnte er snuppas favoritt. I fjor gjorde vi jo innsjekken for Virgin utenfor Cirque du Soleil i Downtown Disney, og der ble ideen født til å faktisk skaffe billetter til sirkuset. Det gjorde vi også denne gangen og var vel turens høydepunkt for meg. Fantastisk flott show som anbefales på det varmeste. Betalte 198 dollar for to.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/Camaro.jpg
Leiebilen vår - en Chevrolet Camaro. V8 på 6,2 liter og 400 hk! Blir aldri firmabilen til Bellona.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/Camaro2.jpg
Interiøret var ikke så verst, faktisk. Artig å ha prøvd denne bilen, men jeg hadde nok aldri kommet til å kjøpe en sånn. For upraktisk og tørst. Den ene kofferten vår måtte f.eks. manøvreres inn i baksetet. Men koste meg veldig bak rattet.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/HolidayInn.jpg
Så er vi hos Holiday Inn Resort i Orlando.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/Thunderbird.jpg
Denne kule Thunderbirden sto i Universal Studios.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/Cinnabon.jpg
Dette er mer representativt for hva vi spiste - en kanelbolle fra Cinnabon. Fedon hadde nok besvimt av dette, men de er gode.
I forhold til i påska i fjor var det færre folk i parkene, og dermed også ikke så mye køståing. Men vi var litt uheldig med været på slutten av oppholdet. Det var skikkelig kaldt om kveldene og under 20 grader om dagen, selv om sola varmet bra. Så på storm.no at dagen etter vi hadde dratt var det 12 grader midt på dagen i Orlando. Men kommer likevel til å ta sjansen på å reise i vinterferien til neste år også.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/Ballong1.jpg
Denne heliumballongen i Downtown Disney hadde vi sett flere ganger fra lang avstand. Nå bestemte vi oss endelig for å prøve den. Den er forankret til bakken, så det bærer bare opp eller ned.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/Ballong2.jpg
Fin utsikt fra toppen. I bakgrunnen til høyre skimtes globen fra Epcot. Det hvite bygget midt på bildet tilhører Cirque du Soleil.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/Ballong3.jpg
Da vi kom ned igjen ble de neste avgangene kansellert pga av for mye vind. Så der hadde vi flaks.
Veldig bra start på rapporten! Jeg synes FI's Saga Class er rimelig grei, så lenge man forventer seg eco extra og ikke business!
SFB er rett og slett fantastisk når det gjelder immigration. Selv om jeg har kommet gjennom på 5 min både på IAD og EWR, er det SFB og FI et godt valg om man skal til Florida.
Hadde det vært meg hadde jeg satset på et hotell i Sanford ved ankomst og kjørt videre neste dag. Det er et stykke å kjøre til Clearwater. Jeg som synes det var langt å kjøre fra MCO til Lake Mary i januar :p
Gleder meg til fortsettelsen!
Lørdag 2. Mars 18:00, SFB-KEF, FI688, TF-FIR, Sete 4 D og F.
Siste dagen sjekket vi sent ut fra hotellet og brukte noen timer på Wonderworks, opp-ned-huset som ligger på International Drive. Kjørte så Camaroen bort til Sanford slik at vi var der tre timer før avgang. Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk særdeles kjapt, og vi satte så kursen mot loungen. Den var særdeles trivelig å oppholde seg i. God plass, de viste en film for barn pluss at de hadde et eget lekerom og et rom med en del playstation i. PC-er med internettforbindelse fantes det flere av, og på TV-ene viste de fotballkamp fra Premier League. Utvalget av mat var heller labert, det var bare cookies og chips å spise. Men det var et fint sted å tilbringe ventetiden på med god plass, mat skulle vi jo få på flyet uansett.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/SANLounge.jpg
Inngangen til den behagelige loungen på Sanford.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/SANFlights.jpg
Ikke så mye action på Sanford heller. Thomson til Manchester gikk forøvrig fra den andre terminalen med en 767.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/SAN-FII.jpg
Det var ikke så lett å ta bilder av flyene på Sanford, og dette er det eneste bildet jeg har av TF-FIR i bakgrunnen som skulle ta oss til Reykjavik.
Boardingen ble annonsert i loungen og vi ruslet bortover til gaten. Og så småløp vi plutselig tilbake til loungen og plukket opp jakka mi med pengeboka som jeg hadde glemt. Det var nære på. Inn i flyet nest forrest slik som sist, og vi dreide mot venstre og rad 4. Denne gangen sa jeg ikke nei til velkomstdrinken. Avgang var som vanlig i skarp rute. Tok av mot vest, og dreide nordover når vi vel var kommet i lufta. Som på turen nedover fikk snuppa sitt barnemåltid servert først, spagetti og kjøttboller. Hun virket svært fornøyd. Fra menyen kunne jeg denne gangen velge mellom to kyllingretter og biff. Valgte biffen sammen med en rødvin fra Argentina. Ikke noen Pepsi Max denne gangen. Koste meg med maten mens vi suste oppover østkysten. Satt ved vinduet denne gangen og kikket på lysene fra bakken og syntes tingenes tilstand var helt utmerket.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIRStAugustine.jpg
Ikke lenge etter avgang, over St. Augustine, Florida.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIRNuts.jpg
Varme nøtter og islandsk øl.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIRMayport.jpg
Dette er naval station Mayport utenfor Jacksonville, Florida.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIRMat.jpg
Biffen var bra den til flymat å være, men satt med en følelse av at jeg kanskje burde ha safet med en av de to kyllingrettene som var det andre på menyen.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIRMap.jpg
Oppover langs østkysten. Det var faktisk skyfritt helt fram til Delaware, så det var mange lys å se fra bakken underveis.
Fikk ikke sove noe før vi nærmet oss Grønland og kortet tiden med å se på komedier på TV-en i stolryggen. Brukbart utvalg selv om noen kanskje vil synes at filmene var noe tilårskomne. Vertinnene kom rundt med croissanter når vi nærmet oss Island, men det var for tidlig for frokost for de fleste av passasjerene, inkludert oss.
Før landing hadde jeg merket at en kraftig forkjølelse hadde kommet sigende, og jeg måtte jobbe en del med å utligne trykket i ørene da vi landet. Tett snødrev og mørke gjorde at det var lite å se av Island før de siste minuttene før bakken. Vi landet fra øst, kom oss ut av flyet, gjennom passkontrollen og inn på Icelandairs lounge. Her var det bra utvalg av mat og drikke, og vi fikk oss en liten frokost på den lille tida vi hadde til rådighet før osloflyet skulle gå. Nå var jeg trøtt og forkjølet, og var redd for at jeg måtte melde meg syk på jobb neste mandag.
Søndag 3. Mars 07:35, KEF-OSL, FI318, TF-FII, Sete 3A og C.
Trodde jeg hadde reservert rad 4 på denne flighten også, men når jeg kom ombord var gardina plassert bak rad 3, så derfor ble vi altså flyttet fram en rad. Pushback ble denne gangen gjort 15 minutter etter oppsatt tid. Nå var jeg rimelig trøtt på dette tidspunktet, og sluknet ganske fort etter at vi hadde kommet i lufta. Våknet ikke før vi var kommet inn over Norge igjen og de annonserte at nedstiginga hadde begynt. Snuppa kunne fortelle at det hadde blitt servert en god frokost, men den savnet jeg ikke, søvnen hadde gjort meg svært godt og forkjølelsen som var så plagsom tidligere var nå pussig nok helt forsvunnet. Vi landet fra sør på østre bane. Opplevde så at den ene av koffertene våre var den aller første på båndet, og den andre kom ikke lenge etter. Ikke verst. Men ettersom snuppa hadde insistert på å lukte på parfymeprøvene inne på Tax-free, ble vi akkurat for sene til å nå det første toget. Det spilte uansett liten rolle, vi kortet ventetiden med turens dyreste kaffe på Starbucks.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIICabin.jpg
Fikk tatt bildene av nabosetene på TF-FII før det kom noen å satte seg i dem.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FIIHonefoss.jpg
Innflyging til Gardermoen sør for Hønefoss og Eggemoen.
http://i642.photobucket.com/albums/uu146/WF-380/Florida2013/FII-OSL.jpg
Og så er vi tilbake til vinteren på Gardermoen igjen og turen er dessverre slutt.
Nok en fin Florida-tur altså, og vi ble svært fornøyd med Icelandair. Kort reisetid, kjapp og effektiv veksling på Keflavik og rekordrask immigrasjon på Sanford gjorde at dette er noe vi sannsynligvis kommer til å gjøre igjen. Jeg vil også nevne spesielt alle de hyggelige og hjelpsomme flyvertinnene vi hadde på alle flightene. Før denne turen tenkte jeg kanskje at British Airways til Tampa ville bli vår neste tur, men denne reisen var så komfortabel og effektiv på alle måter at den nok vil bli gjentatt til neste år selv om jeg vanligvis prioriterer å prøve nye ruter og flytyper. Når det gjelder Saga Class vil den nok ikke tilfredsstille kjennerne, men for oss som vanligvis reiser bakerst er den mer en god nok.
teamseacow
08-03-2013, 21:22
Super rapport!! Tør å påstå at den var enda bedre enn den forrige! :D
Glimrende rapport!
Ikke umulig at Saga må prøves iløpet av året...
Takk for fin rapport. Sagaclass ser jo veldig bra ut i forhold til prisen. Og del bilen du leide var fiiin!
Fly med oss
10-03-2013, 11:29
Takk for titten! Florida er bra, håper på en tur tilbake dit i år eller neste år :)
SudCaravelle
10-03-2013, 12:14
Her kom det mange minner frem… Takk for en meget bra rapport. Jeg har fått litt pepper her inne for å skryte for mye av Icelandair Saga (og sammenlignet det med SK:o) men står fremdeles på at hvis man ser bort i fra selve setene (hvis de virker og det er natt flight) så vil jeg si at opplevelsen med loungen (tenker på deres egen på KEF), servicen, IFEn og maten overgår våre skandinaviske venner glatt. ;)
Takk til alle som har gitt tilbakemelding.
Her kom det mange minner frem… Takk for en meget bra rapport. Jeg har fått litt pepper her inne for å skryte for mye av Icelandair Saga (og sammenlignet det med SK:o) men står fremdeles på at hvis man ser bort i fra selve setene (hvis de virker og det er natt flight) så vil jeg si at opplevelsen med loungen (tenker på deres egen på KEF), servicen, IFEn og maten overgår våre skandinaviske venner glatt. ;)
Enig, og jeg kan legge prisen og reisetiden til lista. Denne turen kostet faktisk noe mindre enn det jeg betalte for Eco Extra både på SAS og Virgin og tok kortere tid.
Takk for fin rapport. Sagaclass ser jo veldig bra ut i forhold til prisen. Og del bilen du leide var fiiin!
Bilen ja, har tatt meg selv i å savne den flere ganger. Og leieprisen hos Avis var ikke så ille. Da jeg kom hjem og kjørte Golfen min igjen første gangen, opplevdes den som kort, høy og veldig myk.
Hadde det vært meg hadde jeg satset på et hotell i Sanford ved ankomst og kjørt videre neste dag. Det er et stykke å kjøre til Clearwater. Jeg som synes det var langt å kjøre fra MCO til Lake Mary i januar :p
Det gikk faktisk forbausende greit å kjøre de drøye to timene til Clearwater den kvelden. Men det hadde helt klart vært mest behagelig å ta inn på et hotellrom. Da vi begynte å kjøre var jo klokka tross alt tre på natta norsk tid. Får se hva vi gjør neste gang, det er jo også greit å våkne opp på destinasjonen første dagen.
flysas94
11-03-2013, 11:14
Super rapport! flotte bilder og masse god tekst. ;)
Virkelig flott bil du leide, kan tenke meg den var god å kjøre? :)
Super rapport! Jeg er enig i at Icelandair leverer bra. Jeg har kun floeyet bakerst, men det er grei transfer paa REK, og loungen der er bra.
Har ikke FI biz-pax adgang til lounge paa OSL? jeg lrer siden du ikke tok turen innom ser det ut til.
SudCaravelle
11-03-2013, 13:06
Har ikke FI biz-pax adgang til lounge paa OSL? jeg lrer siden du ikke tok turen innom ser det ut til.
Faktisk har FI Eco Extra ogsaa tilgang til lounge (ogsaa den flotte paa KEF)
FIs Eco Extra er virkelig mye for pengene, og man faar ofte Saga seter hvis det er ledig.
Tusen takk for flotters rapport med fine bilder.
Som du også kommenterer så koster det jo som eco extra, og da er det jo faktisk veldig bra. Det var vel det som egentlig var min egen konklusjon også. Bedre enn andres extra, for samme eller mindre penger.
Her kom det mange minner frem… Takk for en meget bra rapport. Jeg har fått litt pepper her inne for å skryte for mye av Icelandair Saga (og sammenlignet det med SK:o) men står fremdeles på at hvis man ser bort i fra selve setene (hvis de virker og det er natt flight) så vil jeg si at opplevelsen med loungen (tenker på deres egen på KEF), servicen, IFEn og maten overgår våre skandinaviske venner glatt. ;)
He he, friskt å "se bort fra setene" på en flytur da. Om man først og fremst er sulten går man vel på restaurant ;)
Men da skjønner jeg jo hvorfor vi er uenige.
SudCaravelle
11-03-2013, 14:13
He he, friskt å "se bort fra setene" på en flytur da. Om man først og fremst er sulten går man vel på restaurant ;)
Men da skjønner jeg jo hvorfor vi er uenige.
Litt av poenget er vel også å komme seg frem til et sted (eller vekk fra for noen ;)) og ikke bare spise? Jeg ser at langt dårligere løsning (type 3+3 på B737) får knallkritikk på rapporter basert på maten og et par andre ting på ganske lange strekninger.
Smaken er som kjent som baken - men for meg på disse turene har totalopplevelsen vært meget bra (nå er jeg litt matfreak, og reagerer paa at Icelandair faktisk har god mat om bord)
De har til og med Champagne før takeoff gitt (og på ”shorthaul”):thumbup
Virkelig flott bil du leide, kan tenke meg den var god å kjøre? :)
Nå er jo veiene i Florida stort sett brede og rette, og noen bakker å snakke om har jeg ikke sett. Så Camaroen ble ikke satt på noen store prøver. Men jeg syns likevel den kjørte bra. Den er jo tung og stor, men føltes likevel som en sportsbil. Det som slo meg mest er godfølelsen bak rattet. Du sitter lavt i gode sportsseter bak et langt bulende panser, og har V8-brumminga som lydkulisse. Veldig trivelig.
Har ikke FI biz-pax adgang til lounge paa OSL? jeg lrer siden du ikke tok turen innom ser det ut til.
Tok ikke turen innom fordi jeg var ikke klar over at vi kunne det før jeg leste det nå nettopp. Da gjør jeg nok det neste gang.
MountainDew
12-03-2013, 18:58
Ser ut til at Finnair leverer et jevnt godt produkt i business. Lyst å prøve de engang da prisen er helt ok!
Den 757-300, blir den brukt på USA destinasjoner også?
:)
Ser ut til at Finnair leverer et jevnt godt produkt i business. Lyst å prøve de engang da prisen er helt ok!
Den 757-300, blir den brukt på USA destinasjoner også?
:)
Antar du mener Icelandair? :p
Og -300en brukes mye til JFK
For å pirke, så var det ikke et lokaltog du tok bilde av. Nummeret på toget begynner på 74, som betyr at det er Type 74, som er regiontogvarianten av FLIRT, mens lokalvarianten heter Type 75 ;)
Takk for en meget bra rapport.
For å pirke, så var det ikke et lokaltog du tok bilde av. Nummeret på toget begynner på 74, som betyr at det er Type 74, som er regiontogvarianten av FLIRT, mens lokalvarianten heter Type 75 ;)
Men det kan ha vært et lokaltog likevel Martin. :) Lokalstrekningen Kongsberg - Eidsvoll trafikkeres stort sett med BM75, men det går også noen 74 sett på strekningen i påvente av at de skal få flere 75 sett. Det hender at det også dukker opp 72 sett på strekningen. Enkelte avganger går også med 69 sett.
Edit: Ser jo nå at bilde av 74 settet er tatt i Kongsberg, så da er det et regiontogsett på lokaltogstrekning. :) Bor du i Kongsberg WF-380?
Glean EBG
13-03-2013, 15:59
Flott rapport loungen på KEF er meget bra.
Hvor mye kostet leiebilen?
Ser jo nå at bilde av 74 settet er tatt i Kongsberg, så da er det et regiontogsett på lokaltogstrekning. :) Bor du i Kongsberg WF-380?
Det gjør jeg. Og det stemmer vel også at det var et regiontogsett som ble brukt på vår lille lokaltogstrekning. Det var både toaletter og snacks-automater ombord. Egne koffertstativ har jeg heller ikke sett før på strekningen. Antar at lokaltogene ikke har dette.
Hvor mye kostet leiebilen?
723,61 USD, eller 4 227,33 NOK for åtte dager. Som utgjør 1,32 kroner per hk per dag.
Det var både toaletter og snacks-automater ombord.
Har sett automater på type 75 også :)