PDA

View Full Version : Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)


dc9-21
05-03-2013, 15:04
Norwegian vil bruke Airbus A340 som erstatningsfly på langdistanserutene
05-03-2013 15:00

Norwegian har inngått avtale om å lease to langdistansefly av typen Airbus A340-300. Flyene vil bli brukt på Norwegians ruter til New York og Bangkok dersom Dreamlineren blir forsinket.

For å sikre at selskapets passasjerer får fly til og fra New York og Bangkok dersom Dreamlineren blir forsinket, har Norwegian inngått en avtale om å lease to fly av typen Airbus A340-300. Disse flyene vil Norwegian benytte i påvente av leveransen av Dreamlineren. Avtalen er en MOU – Memorandum of Understanding – som er bindende for begge parter. Innleien vil være en såkalt «wet lease» - leie av fly med besetning.

Flyene som Norwegian skal lease eies nå av det portugisiske leasingselskapet HiFly som overtok dem vinteren 2012/13. Flyene har tidligere vært fløyet av Singapore Airlines og Emirates. Flyene er nå underlagt europeisk sikkerhetslovverk og tilsyn føres av europeiske luftfartsmyndigheter. Det er flere europeiske flyselskap som kun driver utleie av fly til selskap som trenger reservekapasitet. HiFly har hatt en rekke større europeiske flyselskaper på sin kundeliste.

Som Norwegian tidligere har varslet kan kunder som har bestilt tur med Dreamlineren kostnadsfritt flytte reisen frem i tid eller få pengene tilbake. Svært få har benyttet seg av dette tilbudet. Alle passasjerer som har bestilt billetter vil få mer detaljert informasjon om flygningene direkte fra Norwegian via vanlige kanaler så snart dette er endelig avklart.

HVI
05-03-2013, 15:10
Faktaark: http://a2.mndcdn.com/image/upload/ulxqdrfvrdwg99cmy9vr.pdf

Dash
05-03-2013, 15:19
Skal en satse på å kjøpe økonomi premium og havne i F nå da?

kimmam
05-03-2013, 15:20
A340 lå vel i kortene da den er den eneste som kan fly BKK-OSL uten stopp?

storg
05-03-2013, 15:24
A340-300? Troede ellers at de var alt for dyre, gammeldags og brændstofforbrugende at flyve med. Eller var det bare når konkurrenten gør det? Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt ;)

Nå er det forskjell på å bruke noe midlertidig og det å basere butikken på noe. DU har kommet i en vanskelig situasjon og de tar grep for å løse dette på beste måte for kunder og videre drift. Dessuten så kan det jo henda at flyene ikke er så dyre og kostnadene på drivstoff ikke så ille, når Boeing kanskje tar endel av regninga.

jalig
05-03-2013, 15:26
DEtte ser jo ut til å bli riktig så behagelig :)

FlyHi
05-03-2013, 15:30
Nå er det forskjell på å bruke noe midlertidig og det å basere butikken på noe. DU har kommet i en vanskelig situasjon og de tar grep for å løse dette på beste måte for kunder og videre drift. Dessuten så kan det jo henda at flyene ikke er så dyre og kostnadene på drivstoff ikke så ille, når Boeing kanskje tar endel av regninga.

Og A340 er et fint fly. Jeg er sikkert på pax får en bedre oplevelse i denne config end i Nightmarelineren. Men det bekræfter endnu engang af Komiske Kjos skal lære at holde sig k... og passe sin egen forretning inden han kommer med dumme udtalelser. Heldigvis ser man oftere og oftere at det rammer tilbage på ham. Nu mangler vi bare at flere af hans kunder også kan gennemskue alle udtalelserne fra propoganda-afdelingen.

De totale omkostninger gør at A340 slet ikke har så dårlig økonomi længere, som nogle (incl. Kjos & Co.) gerne ville have det til at se ud til indtil de selv måtte leje en. Leasingpriserne på A340 er efterhånden helt i bund og totaløkonomien er slet ikke så dårlig.

Bliver spændende at se om de fortsætter med at sælge "Dreamliner-oplevelsen" i den også...

seatsniffer
05-03-2013, 15:30
Det blir 24 seter i minus etter mine beregninger. Hvordan vil de løse dette?
Ser også ut til at en del eco pax må bli flyttet frem til business.

ToreD
05-03-2013, 15:31
A340-300? Troede ellers at de var alt for dyre, gammeldags og brændstofforbrugende at flyve med. Eller var det bare når konkurrenten gør det? Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt ;)

Hadde de avbestilt 787 og heller kjøpt 340 ville jeg vært enig med deg, men dette er jo noe DY/DU ikke akkurat har valgt selv... Må da være bedre å stille med en 343 enn ingenting.

Enig i at de har gått hardt ut med "Dreamlineropplevelsen", men leveringstidspunktet kan jo se ut til å bli en del senere enn de ble forespeilet av Boeing, og da er vel noe av pepperen de får litt umodent fremført synes jeg.

FlyHi
05-03-2013, 15:36
Hadde de avbestilt 787 og heller kjøpt 340 ville jeg vært enig med deg, men dette er jo noe DY/DU ikke akkurat har valgt selv... Må da være bedre å stille med en 343 enn ingenting.


Det er vi slet ikke uenige om. Det er en fin nødløsning de har fundet. Er sikker på pax bliver glade for det. Bedre plads til alle på alle klasser og "rigtigt" antal sæder i bredden istedet for charter config.

Enig i at de har gått hardt ut med "Dreamlineropplevelsen", men leveringstidspunktet kan jo se ut til å bli en del senere enn de ble forespeilet av Boeing, og da er vel noe av pepperen de får litt umodent fremført synes jeg.

De har længe vist at det vil være usandsynligt at de kommer til at starte med "Dreamliner", men så sent som for 2 minutter siden sælger de stadig "Dreamliner-oplevelsen" (hvad det så end er). De har haft mange muligheder for at fjerne dette "salgsargument", men har bevidst valgt at fortsætte med det. Det er direkte misvisende. Men det passer jo meget godt med Kjos & Co's forhold til sandheden i andre sammenhænge også.

L-1011
05-03-2013, 15:41
Airbus A340-300 borde utan några problem alls kunna flyga BKK-OSL non-stop med bra payload.
Jag tror DY/DU pax kommer uppleva A343 som ett bekvämt & tyst flygplan.
2+4+2 seating i monkey class är ju riktigt bra.

grindstein
05-03-2013, 16:02
.Tenkte på av de flyene HiFly hadde i sin flåte Mener å ha lest at Thomas Cook sine A332 som flyr til og fra Phuket må ha et stopp i Dubai på vei hjem. Men HKT-OSL blir vel litt lengre enn BKK-OSL.

A332 klarer turen fint, A333 derimot sliter med distansen.

Mjolnir
05-03-2013, 16:12
I følge kommentarfeltet på facebook (bekreftet av DY) + oppdatert pressemelding er det snakk om to individer, CS-TQY og CS-TQZ, bygget i 1997, tidligere operert av EK og SQ. 32/33" pitch i økonomiklasse høres faktisk behagelig ut.

A332 klarer turen fint, A333 derimot sliter med distansen.

A333 av nyere dato klarer vel også den distansen fint. SU bruker sine (ganske nye) A330 på SVO-LAX og SVO-HAV ;) Usikker på om det er payloadrestriksjoner der though. Mulig det er mye -200 også.

Christianz
05-03-2013, 16:13
http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegian-vil-bruke-airbus-a340-som-erstatningsfly-paa-langdistanserutene-842932

kimmam
05-03-2013, 16:15
A332 klarer turen fint, A333 derimot sliter med distansen.

Ja, jeg har nok blandet de to typene litt ;) Uansett moro for de heldige som blir satt i F setene. Faren er vel kanskje at dette produktet er bedre, komfortmessig, enn det DU har planlagt å ha i sine 787 når de kommer.

LN-CGJ
05-03-2013, 16:20
A340-300? Troede ellers at de var alt for dyre, gammeldags og brændstofforbrugende at flyve med. Eller var det bare når konkurrenten gør det? Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt ;)

Du har fortsatt ikke noe annet å komme med enn det samme oppgulpet. Tror du har gjentatt det samme hver gang du ser en anledning.

Norwegian har faktisk bestilt noe av det nyeste som finnes på markedet, noe faktisk IKKE konkurrenten har gjort, fordi de har faktisk ikke har penger til å bytte ut stolene engang..

Når du henviser til "gamle fly" utspillet til Kjos mener jeg at det i hovedsak var rettet mot MD og 737 Classic, hvis ikke jeg har mistet et utspill mot IC flåten til SAS.

At DY en periode må fly 340 er uten for deres kontroll.

L-1011
05-03-2013, 16:43
LN-CGJ
Vem är konkurrenten? Till BKK är det Thai Airways från både ARN & OSL.
Med Thai Airways sprillans nya Boeing 777-300ER och Airbus A380 är jag övertygad om att Thai kommer erbjuda sina kunder en mkt behagligare resa i både monkey class och i Premiumkabinen än Norwegian i sina 787 på flygningar mellan Europa och Thailand.

ute_til_lunsj
05-03-2013, 17:03
Spørsmål til dere som kjenner industrien; er det vanlig å gjøre om på kabinen (atall stole, stoltype osv) ved denne type leie?
Ser Hi Fly har noen med A330 to kabinkonfigurasjoner.
Tillegg; Er det da noen fare for at Norwegian gjør om på kabinkonfigurasjonen?

LN-TIB
05-03-2013, 17:06
Spørsmål til dere som kjenner industrien; er det vanlig å gjøre om på kabinen (atall stole, stoltype osv) ved denne type leie?
Ser Hi Fly har noen med A330 to kabinkonfigurasjoner.

Kort og greit svar er nei. Dette må sertifiseres og det er en kostbar prosess. I tillegg er flystoler ingen billig investering, så ingen er tjent med å ha flere sett med stoler. Spesielt ikke på eldre maskiner som går i adhoc markedet som her.

LN-MOW
05-03-2013, 17:20
Da er den stengt, så da er vi vel tilbake hit?

Spørsmål til dere som kjenner industrien; er det vanlig å gjøre om på kabinen (atall stole, stoltype osv) ved denne type leie?


Ja og nei - mest nei. Enkelte charterselskaper har flere konfigurasjoner sertifisert for forskjellig type bruk og bytter til f.eks. ren førsteklasse-konfig ved jorden-rundt eller annen luksuscharter. Dette er imidlertid et smalt marked og Hi Flu-kjerrene går kun i denne ene konfig'en. Tror DY-pax'en vil trives der, så lenge ikke crewet kløner det til med 'Spantax moments' ...



Det blir 24 seter i minus etter mine beregninger. Hvordan vil de løse dette?

Man justerer salgskapasiteten. Så langt frem er det neppe mange flighter som er utsolgt, og skulle de måtte flytte på noen, har de god tid til dette.

Someone
05-03-2013, 17:20
Da blir det HiFly og to av deres A340-300 (CS-TQY/ln190 og CS-TQZ/ln202) som blir erstattning mens Boeing finner ut av elektronikken i Latelinern. X-EK (og SQ) maskiner og i EK 3-klasses interiør

http://a2.mndcdn.com/image/upload/ulxqdrfvrdwg99cmy9vr.pdf

De som har bestilt premium economy har ihvertfall stor grunn til å glede seg

Lamox
05-03-2013, 18:23
Det ser ut til at du har rett i det. Det er vel heller ingen grunn til at det skulle være forskjell?

Den store forskjellen er at ved wetlease så er det UTLEIERS AOC det opereres under, mens det ved drylease er INNLEIERS AOC, med egne besetninger, teknisk ansvar etc etc etc. Så det ER jo en stor forskjell uten at jeg skal si hva som er rett og galt...

TOS
05-03-2013, 18:37
Den store forskjellen er at ved wetlease så er det UTLEIERS AOC det opereres under, mens det ved drylease er INNLEIERS AOC, med egne besetninger, teknisk ansvar etc etc etc. Så det ER jo en stor forskjell uten at jeg skal si hva som er rett og galt...

Det er vel liten tvil om at det er en forskjell på dry og wet lease, men det RWY24 snakker om er vel om det er rimelig at det skal være forskjeller i tidsbegrensningen på slike former for innleie. Det er vel ikke rimelig at om man leier inn med crew/AOC eller bruker eget skulle behandles ulikt i forhold til lengde på innleien?

Lamox
05-03-2013, 19:01
Det er vel liten tvil om at det er en forskjell på dry og wet lease, men det RWY24 snakker om er vel om det er rimelig at det skal være forskjeller i tidsbegrensningen på slike former for innleie. Det er vel ikke rimelig at om man leier inn med crew/AOC eller bruker eget skulle behandles ulikt i forhold til lengde på innleien?

Hva som er rimelig eller ikke har jeg ikke noen sterk formening om, men de to leasing forholdene er jo såpass forskjellige at det ikke ville forundre meg om det er forskjellige regler som regulerer de to. Nå har SAS leid inn Cimber i årevis innenfor EØS, så uansett så skulle ikke DU ha noe problem med å leie inn HiFly så lenge de måtte ha behov for det. Men prisen er nok ikke så lav midt i høysesongen.....

sk931
05-03-2013, 19:24
Jeg håber at Norwegian har mere held med at indleje HiFly end SAS havde med EuroAtlantic.
Ikke at de 2 kan direkte sammenlignes, men begge er jo portugiske (eneste sammenligning), men cabin servicen SAS fik da de lejede B777 var nærmest ikke eksisterende..
Håber Norwegian slipper bedre fra det
Hilsen Ole

LN-VLE
05-03-2013, 21:12
Jeg håber at Norwegian har mere held med at indleje HiFly end SAS havde med EuroAtlantic.
Ikke at de 2 kan direkte sammenlignes, men begge er jo portugiske (eneste sammenligning), men cabin servicen SAS fik da de lejede B777 var nærmest ikke eksisterende..
Håber Norwegian slipper bedre fra det
Hilsen Ole

Det blir vel litt avhengig av hvilke avtaler som blir gjort i leiekontrakten. Cabincrew er jo primært der for sikkerheten. Hvilke varer som f.eks skal selges ombord må de sikkert avtale. Når det gjelder en leieavtale som går over tid er det sikkert ikke usannsynlig at Norwegian ønsker sin profilering ombord. Ellers setter vel også fysiske forhold begrensinger for hva som kan tilbys. Er det f.eks ikke montert skjermer i seteryggen foran deg er det vanskelig å kreve det.
Men jeg tror ikke Norwegian vil gjøre avtaler om at det ikke skal ytes service ombord, selv om noen sikkert vil hevde at de ikke gjør det i dag.





Vidar

Trdfly
05-03-2013, 21:17
Er det f.eks ikke montert skjermer i seteryggen foran deg er det vanskelig å kreve det.

Vidar

IFE-systemet som står i setene i disse to flyene vil nok ha Hi Fly sin programering...

LNv22
06-03-2013, 09:43
Artig - ikke mange som hadde trodd at Kjos kom til å tilby (omtrent) de beste setene ut fra OSL en periode!;)

teamseacow
06-03-2013, 10:51
Han må vel kompensere for "Dreamlineropplevelsen" som han har solgt. Viktig strategisk sett for å hindre altfor mye oppstyr rundt kvaliteten på flyet.

ILS2
06-03-2013, 10:58
Her er det vel uunngåelig at det blir oppgraderinger på en rekke Economy-pax? Mon trol hvilke kriterier de går ut i fra her? Opprettholder forhåndsvalgte seter (hvis mulig)? Oppgradering basert på billettpris?

Registrerer også at de har kuttet prisen på Premium-billettene (mulig dette er diskutert før). Nå ca 9000 kr tur/retur New York. Hvis man kan garantere seg First Class-setene, er jo det en superdeal i høysesongen.

bardf
06-03-2013, 11:47
9000 kr i de first eller biz-setene der er jo utrolig bra. Mye ledig til den prisen i sommer ser jeg. Det store spørsmålet er jo hva de vil tilby av mat og drikke, og hvem som får sitte i F-delen. Kan det være de stenger den?

Hvis man i tillegg bruker noen høvdinger på OSL-loungen og en betalingslounge på JFK, så har man jo en veldig god reiseopplevelse foran seg.

Noen som veit hvordan DYs "ID"-opplegg er på longhaul?

storg
06-03-2013, 13:10
Han må vel kompensere for "Dreamlineropplevelsen" som han har solgt. Viktig strategisk sett for å hindre altfor mye oppstyr rundt kvaliteten på flyet.

Tror faktisk dette ikke kommer til å registreres på radaren til 90% av kundene. Det er oss flynerder og noen til som bryr seg om dette. Hadde de derimot løst dette med narrowbody, da hadde det kunnet bli mer bråk.

Skuggenheimer
06-03-2013, 13:18
Tror faktisk dette ikke kommer til å registreres på radaren til 90% av kundene. Det er oss flynerder og noen til som bryr seg om dette. Hadde de derimot løst dette med narrowbody, da hadde det kunnet bli mer bråk.

Her tror jeg du har helt rett. De aller fleste av mine venner aner knapt hvilket selskap de flyr med. Nå har riktig nok noen blitt mer obs på dette da de vet jeg vil spørre om selskap og flytype og slikt.. Men slikt generelt betyr dette svært lite for "folk flest":-)

Alt ei venninne av meg visste om flyselskapet var at hun hadde tenkt på Flåklypa da hun sto og ventet på boarding. Hadde vært bilde av Ivo Caprino på halefinnen(det holdt for meg)..

laurenz
06-03-2013, 13:45
Datteren til en bekjent var sikker på at hun hadde fløyet Lufthansa til Tyskland, med Norwegian billett. For det store flertallet er fly bare et fly. Det er faktisk mange som tror at Norwegian allerede har fløyet til New York i et par år. Mange som tror de flyr Dreamliner når de ser Sky Interior på en -800. De fleste som har booket tur er nok mest redd for at den skulle gå i vasken.

Futura
06-03-2013, 13:45
Min magefølelese er at det er bedre plass og komfort i økonomi på disse A340 med 2+4+2 en DU sine 787 med 3+3+3. Hva mener de lærde?

teamseacow
06-03-2013, 15:14
Tror faktisk dette ikke kommer til å registreres på radaren til 90% av kundene. Det er oss flynerder og noen til som bryr seg om dette. Hadde de derimot løst dette med narrowbody, da hadde det kunnet bli mer bråk.

Men til og med "vanlige" kunder merker hvordan det er å sitte i et sete, og om man har en gameboy-color skjerm foran seg og i hva slags tilstand flyet er. Skjønner at folk flest ikke har peiling på fly i det hele tatt, men de merker hvordan turen er. Lover Kjos en behagelig flytur og kommer med en slitt 767 uten IFE fra 80-tallet hadde folk reagert ;) Til og med bestefaren min som var bombesikker på at han fløy 747 fra AMS-OSL for ikke lenge siden :p

LN-MOW
06-03-2013, 15:32
Min magefølelese er at det er bedre plass og komfort i økonomi på disse A340 med 2+4+2 en DU sine 787 med 3+3+3. Hva mener de lærde?

Med et generøst tre-klassesystem og 34'' bak - ja den magen din har helt rett. Vi ser jo allerede at DY har tatt grep og tilbyr billige oppgraderingspakker for å slippe å måtte oppgradere gratis i siste øyeblikk. Blir en god ekstrainntekt av slikt, og de bak vil ha det langt mer komfortabelt med 34'' benavstand enn 31-32 i Dreamlineren.

SudCaravelle
06-03-2013, 16:08
Hvis dette i tillegg er med AVOD må jo dette være den desidert beste måten å komme seg direkte til NY på..

Regner med de aller fleste setter pris på dette.

LNv22
06-03-2013, 16:14
Hehe, spennende å se om media tar tak i at erstatningsproduktet til DU ser ut til å bli meget bedre enn det som venter når alt kommer i orden senere... ;)

sk931
06-03-2013, 16:19
Hvor "røde" bliver disse 2 A340 ???
Hilsen Ole

flappflapp
06-03-2013, 16:25
Teknisk Ukeblad har plukket opp saken, uten at det er noe revolusjonerende i artikkelen:


Firemotors Airbus som kriseløsning
Nå blir det forgylt førsteklasse også hos Norwegian.


Hele artikkelen her ('http://www.tu.no/industri/2013/03/06/her-er-norwegians-kriselosning'). De kjørte også tidligre en artikkel på at 767 kunne være aktuell, den kan leses her ('http://www.tu.no/industri/2013/02/27/kjos-kan-hente-80-tallets-framtidsfly').

Jens W
06-03-2013, 16:26
Hvor "røde" bliver disse 2 A340 ???
Hilsen Ole

Nada røde. I pressemeldingen så står det at de vil fly i HiFly-farger.

cjobakk
06-03-2013, 22:12
Hvordan vil det oppfattes av reisende som først reiser med 34" Pitch i erstatnings flyene, for så å få reise med Dreamlineren som da vil oppfattes som noe trangere vil jeg tro.
Det kan vel medføre enkelte skuffede kunder som opplever en forverring av produktkvaliteten.

Dag Viking
06-03-2013, 22:51
Det kan vel medføre enkelte skuffede kunder som opplever en forverring av produktkvaliteten.

Historien viser at skuffelsen er kortvarig, og neste gang en reise skal bestilles faller valget igjen på billigste alternativ.

gustavf
06-03-2013, 23:02
Hvordan vil det oppfattes av reisende som først reiser med 34" Pitch i erstatnings flyene, for så å få reise med Dreamlineren som da vil oppfattes som noe trangere vil jeg tro.
Det kan vel medføre enkelte skuffede kunder som opplever en forverring av produktkvaliteten.

Du mener det ville vært bedre å velge et fly med trangere seter, slik at de som flyr med DU i oppstarten får et dårligst mulig inntrykk og får lyst til å fly med dem en gang til for å oppleve Dreamlineren?

cjobakk
07-03-2013, 06:07
Du mener det ville vært bedre å velge et fly med trangere seter, slik at de som flyr med DU i oppstarten får et dårligst mulig inntrykk og får lyst til å fly med dem en gang til for å oppleve Dreamlineren?

Det er jo bare fint at de har funnet en erstatning som er "bedre" enn utgangspunktet. Tanken var heller den at Dreamliner opplevelsen ikke oppleves så spesiell for de som har reist med Airbus kontra Dreamlineren.
At DU har gode erstatninger er bare bra.

SudCaravelle
07-03-2013, 06:51
Uansett om de hadde gått for slitne 737 eller A380 så kan dere være helt sikre på at noen ville sett på det som “dårlig” den ene eller andre veien.

Jeg må si at jeg syntes der har tatt dette svært profesjonelt, både med mulighetene til å booke om ”gratis”, avbestille ”gratis”, sette inn skikkelige erstatningsfly osv.. :up:

Det er vrient for DY/DU skeptikerne å gyve løs på dette – men det kommer nok noen krasse innlegg om noen uker over portugisisk mannskap med dårlig engelsk osv. men det kan man leve med.

Så at det var svenske på businesclass.se (som vanligvis er veldig seriøse) som skulle kontakte ”sin advokat” om dette osv… Fantastisk fyr. Han startet innleggene med å fortelle at han avbestilte sin SAS billett for å booke Dreamliner – for og deretter mene at dette var advokatmat fordi han hadde booket denne reisen KUN for Dreamliner opplevelsen og hadde ikke tenkt til å reise?? :lol::lol:

Igjen – er umåtelig glad jeg aldri har jobbet mot privatmarkedet.

imm
07-03-2013, 07:20
Hvordan vil det oppfattes av reisende som først reiser med 34" Pitch i erstatnings flyene, for så å få reise med Dreamlineren som da vil oppfattes som noe trangere vil jeg tro.
Det kan vel medføre enkelte skuffede kunder som opplever en forverring av produktkvaliteten.


Jeg tror ikke dette blir noe problem.
Svært få mennesker reiser ofte over til USA.
De som reiser over med erstatningsflyene og få en god opplevele med det.

Neste tur går kanskje om 2-3-4 år, og da vil de færreste tenke "hmmm var det ikke bedre benplass forrige gang?".

Vær realistisk: det er ikke slike ting som avgjør valg av selskap for folk flest.

putzmeister
07-03-2013, 08:17
Uten sammenligning forøvreig, i 2000 reiste jeg til BKK med Aeroflot ene alene for å reise med russisk matriell. TU154 til Moskva og IL96 til Bangkok.
Skuffelsen var STOR da det aldrig taxet inn noen IL96, men derimot en splitter ny B777-200.
Jeg henvende meg til dama som tok imot oss ombord i flyet og uttrykte min skuffelse over flybyttet.
Hun såg på bording kortet og ønsket god tur, har aldrig noen gang fått bedre service enn som på den flighten. Det ble en veldig behagelig tur tross alt :D

ILS2
07-03-2013, 09:11
Jeg skjønner ikke problemet her. Erstatningsflyet har vesentlig bedre beinplass i Economy enn DYs 787, og de har i tillegg skikkelige Business og First Class-seter. Skuffelsen må i så fall slå inn neste folk flyr og de oppdager at setet de sitter i nå er mye dårligere enn sist de fløy.

For meg er DY plutselig blitt attraktivt med Business Class tur/retur New York for under 10K. Synd man ikke opptjener bonuspoeng ;)

787-opplevelsen får man prøvd før eller siden uansett.

imm
07-03-2013, 12:34
Ser heller ikke problemet.

Ellers er det jo helt vanlig at man får ulike reiseopplevelser i ett og samme selskap. Det kan være forskjellig flytype, seteavstand, interiør, underholdningssystem m.m. i ett og samme flyselskap i deres forskjellige fly.

Ingen vits å dramatisere dette på noen som helst måte. Norwegian har løst problemet på en svært god måte, noe som sikkert er hardt å innrømme for enkelte.

LN-CGJ
07-03-2013, 15:38
Ser heller ikke problemet.

Ellers er det jo helt vanlig at man får ulike reiseopplevelser i ett og samme selskap. Det kan være forskjellig flytype, seteavstand, interiør, underholdningssystem m.m. i ett og samme flyselskap i deres forskjellige fly.

Ingen vits å dramatisere dette på noen som helst måte. Norwegian har løst problemet på en svært god måte, noe som sikkert er hardt å innrømme for enkelte.

Godt sagt, og må si meg veldig enig med deg. Situasjonen med 787 er utenfor DY's kontroll, og deres kriseløsning er utmerket. Tviler på at klagene vil renne inn når 787'n er på plass, tror det fortsatt blir et meget bra produkt på IC for menigmann.

Tommy777
07-03-2013, 22:28
Og skuffelsen fra imm og Mr. 737 i 7 timer er helt OK er til aa ta paa i denne traaden, ikke noe sutring overhodet fra noen ;).

Flott loest av DU, kjempebra at kundene deres i en kort periode faar oppleve ett produkt som overgaar alt de har levert/noen gang kommer til aa levere ;)

Trdfly
15-03-2013, 09:34
Skyliner melder;
HiFly to lease two former Virgin A340-600s to be operated for Norwegian as 787 replacement_

jameson82
15-03-2013, 10:01
Skyliner melder;

kommer det da 4 fly eller er det Skyliner som roter?

Trdfly
15-03-2013, 10:03
kommer det da 4 fly eller er det Skyliner som roter?

De setter sikkert inn disse og tar bort A343ene


http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5706994/#menu27

Vis man leser denne tråden og serlig de siste så kan dette stemme da Australian Air Force bruker to av Hi Fly's A343 og nå som en av deres A343 vil bli skrapet kan ex Virgin A346 være mulig...

Everest
15-03-2013, 10:37
Det jeg lurer på er om Norwegian fortsatt kan skryte på seg "Dreamliner-opplevelsen" når man søker på billetter til New York/Bangkok, selv om de vet at Dreamlineren neppe vil betjene flyvningen på en god stund!

Trdfly
15-03-2013, 10:41
Det jeg lurer på er om Norwegian fortsatt kan skryte på seg "Dreamliner-opplevelsen" når man søker på billetter til New York/Bangkok, selv om de vet at Dreamlineren neppe vil betjene flyvningen på en god stund!


Ikke si det du!
Norwegian har vel en plan som ivaretar de som blir j****f**** fordi de ikke får den superuberduper Dreamlinerfølesen...Og så har de jo et fortsatt et håp om at B787'ene kommer i tide....å med gårsdagens nyhet om at de snart kan være klare med flytilatelse...

jameson82
15-03-2013, 10:44
Det jeg lurer på er om Norwegian fortsatt kan skryte på seg "Dreamliner-opplevelsen" når man søker på billetter til New York/Bangkok, selv om de vet at Dreamlineren neppe vil betjene flyvningen på en god stund!

Med tanke på at Norwegian har tilbydd full refund for de som ble så skuffa at de ikke fikk flydd 787, så synes jeg at DU har strekt seg lengre enn man skulle forvente. Men dette er diskutert opp og ned i mente i andre tråder

LN-MOW
15-03-2013, 11:07
Ikke si det du!
Norwegian har vel en plan som ivaretar de som blir j****f**** fordi de ikke får den superuberduper Dreamlinerfølesen...Og så har de jo et fortsatt et håp om at B787'ene kommer i tide....å med gårsdagens nyhet om at de snart kan være klare med flytilatelse...

Med tanke på at leveransene allerede er tre måneder forsinket .... dream on. Det er ikke bare å knipse med fingrene.

Hypern
15-03-2013, 11:18
Rett og slett et genialt erstatningsprodukt, blir noen sværinger på OSL i tiden fremover ja. Og er som sagt meget bedre enn 787 tror jeg. :D

ILS2
15-03-2013, 11:36
Noen med seatmap på de aktuelle maskiner?

jameson82
15-03-2013, 11:42
Noen med seatmap på de aktuelle maskiner?

Om det stemmer med Virgin A346 ser de slik ut http://www.seatguru.com/airlines/Virgin_Atlantic_Airways/Virgin_Atlantic_Airways_Airbus_A346_2.php

LNv22
15-03-2013, 12:26
Uhm, er det sannsynlig at ex Vigrin 346 maskiner skal i tjeneste for DU en periode? De har jo litt vel stor business kabin for DU sitt bruk?

haavig
15-03-2013, 12:40
Med tanke på at Norwegian har tilbydd full refund for de som ble så skuffa at de ikke fikk flydd 787, så synes jeg at DU har strekt seg lengre enn man skulle forvente. Men dette er diskutert opp og ned i mente i andre tråder

Fullstendig enig, dessuten tror jeg knapt en promille av de reisende bryr seg spesielt om dette.

Islending
15-03-2013, 17:07
Noen med seatmap på de aktuelle maskiner?

http://www.hifly.aero/en/a340/cs-tqy

Basse-HAU
15-03-2013, 17:40
Om det stemmer med Virgin A346 ser de slik ut http://www.seatguru.com/airlines/Virgin_Atlantic_Airways/Virgin_Atlantic_Airways_Airbus_A346_2.php

Om det blir disse maskinene som skal fly for DU, så tror jeg jammen ikke premium pax kan klage om de får første klasse.
Eller så åpner kanskje DU for 1.klasse og kasserer inn ekstra cash, det må de muligens også, disse maskinene kan umulig være billige å drifte :

LN-TIB
15-03-2013, 17:46
Om det blir disse maskinene som skal fly for DU, så tror jeg jammen ikke premium pax kan klage om de får første klasse.
Eller så åpner kanskje DU for 1.klasse og kasserer inn ekstra cash, det må de muligens også, disse maskinene kan umulig være billige å drifte :

Med tanke på uttalelser fra Kjos og Skånevik siste dagene, så tror jeg det blir et problem for Boeing i langt større grad enn DU.

Basse-HAU
15-03-2013, 17:52
Med tanke på uttalelser fra Kjos og Skånevik siste dagene, så tror jeg det blir et problem for Boeing i langt større grad enn DU.

Det er jo også godt mulig

Discus
16-03-2013, 10:27
<mod>
Da er det på tide med en påminnelse her også. Det er ryddet, hold dere til temaet.

Andre aktuelle tråder:
AOC: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115539
ARN/CPH-FLL: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115581
DU 787-status: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=110967
DU baser: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115286
osv...
</mod>

RYKogREIS
17-03-2013, 11:02
Og er vel uansett de nye lave prisene vi ikke har sett før som er den største "Long distance revolution" som de markedsfører, NY fra litt over 2000.

sail4fun
17-03-2013, 11:03
Syntes DU har fått på plass gode alternativer, og med refusjon om man kun har booket for 787 opplevelsen, ikke noe å hisse seg opp over dette her.

Eirik
17-03-2013, 12:31
Og er vel uansett de nye lave prisene vi ikke har sett før som er den største "Long distance revolution" som de markedsfører, NY fra litt over 2000.

Så veldig lave er vel ikke akkurat disse t/r prisene etter at de første, billigste setene er solgt.
Derimot ønsker jeg muligheten til å kjøpe en' vei til New York og Bangkok når det trengs velkommen.

Discus
17-03-2013, 15:08
Selv om Norwegian kanskje burde ha fjernet/dempet 787-markedsføringen så vil jeg si det er en ubetydlig feil, og knapt nok noe å henge seg opp i. Og det er fullt mulig at mange som bestiller idag vil få fly 787, hvis de skal reise til høsten.
Og jeg tiper 90% av de som havner på A340en kommer til å synes at det å fly med den nye Dreamlineren er en flott opplevelse :D

Utflyttet
18-03-2013, 21:50
<MOD>
Da har vi ryddet enda en runde med avsporinger.

De som har noe faglig å tilføre DU sine midlertidige valg av LH-fly kan poste her, de som har relevante spørsmål rundt dette er også velkommen.

Synsing rundt produtker og kvaliteter kan fint gjøres i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=110950

Så prøver vi for tredje gang å holde oss til saken.

-A
</MOD>

LN-CGJ
21-03-2013, 15:40
Fant det ikke i noen annen tråd, men da er Rutetidene og flytype oppdatert..

Oslo – Bangkok eff 01JUN13
DY7201 OSL1450 – 0650+1BKK 343 136
DY7202 BKK0900 – 1545OSL 343 247

Operational schedule varies from 01JUN13 to 23JUN13

Oslo – New York JFK eff 30MAY13
DY7001 OSL1745 – 2000JFK 343 247
DY7002 JFK2130 – 1105+1OSL 343 247

DY7001/7002 operates Day 47 from OSL, Day 15 from JFK from 30MAY13 to 18JUN13

Stockholm – Bangkok eff 20JUN13
DY7205 ARN1520 – 0655+1BKK 343 246
DY7206 BKK0900 – 1515ARN 343 35
DY7206 BKK0930 – 1545ARN 343 7

Stockholm – New York JFK eff 31MAY13
DY7005 ARN1720 – 2000JFK 343 135
DY7006 JFK2130 – 1130+1ARN 343 135

DY7005/7006 from 31MAY13 to 25JUN13 operates Day 135

Kilde: http://airlineroute.net/2013/03/20/dy-787-s13update2/

LN-MOW
21-03-2013, 16:32
Det stopper vel spekulasjonene om Virgin-kjerrene ...

K3nn7
21-03-2013, 16:35
Det stopper vel spekulasjonene om Virgin-kjerrene ...

Definitivt. Setekartet jeg får opp når jeg ser på bookingen min er helt identisk med dette. (http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Airbus_A340-300.php)

teamseacow
21-03-2013, 17:13
De har forøvrig tatt bort "dreamliner-opplevelsen" ved bestilling.

Håper at dette ikke er for OT.

C-klasse
21-03-2013, 17:44
De har forøvrig tatt bort "dreamliner-opplevelsen" ved bestilling.

Håper at dette ikke er for OT.

Endelig har DU tatt til vettet og tatt bort 787 opplevelsen. Jeg nevnte vel allerede tidlig i januar at det burde fjernes.

jameson82
21-03-2013, 17:58
Endelig har DU tatt til vettet og tatt bort 787 opplevelsen. Jeg nevnte vel allerede tidlig i januar at det burde fjernes.

Nå ble alle 787 satt på bakken først 17 januar å det ble klart at DU ble påvirket langt senere så nei det sa du ikke da ;-)

teamseacow
21-03-2013, 18:03
Da foreslår jeg at vi ikke diskuterer om hvem som sa hva først, før tråden blir for OT og moderatorer må gripe inn :p

Men jameson82 har rett altså, hehe :D

LN-MOW
21-03-2013, 18:04
Endelig har DU ....

DY .. ikke bland disse. DU er kun operating carrier som leies inn av DY. 'DU' vil aldri være synlig for kundene.

C-klasse
21-03-2013, 18:15
DY .. ikke bland disse. DU er kun operating carrier som leies inn av DY. 'DU' vil aldri være synlig for kundene.

Sorry DY :) og må nok ta tilbake tidlig januar. Rettere sagt 19. Så da tok det DY:) 2 måneder å ta bort 787 opplevelsen.

teamseacow
21-03-2013, 20:31
Vi fikk forresten mail i dag ang. mulig flybytte. Ikke sikkert at vi er berørt iom at vu flyr på slutten av juli

Bobby
21-03-2013, 20:47
Flyr til new york i midten av august og fikk e-post om flybytte i dag. De hadde også beholdt seteplassering med ekstra benplass. Testet også om de gir gratis ombooking uansett grunn og fikk endret utreise til noen dager tidligere uten problem. Veldig fornøyd med det, den reisedatoen hadde mye høyere pris når jeg bestillte under lanseringskaoset.

737-405
21-03-2013, 22:33
Ser forøvrig at Norwegian blokkerer det to første radene som er "First"-seter, noe man kan sjekke ved å legge inn "dummybooking" i deres systemer.. Uansett så ser ikke disse "Business"-setene dumme ut heller ;)

LN-MOW
21-03-2013, 23:08
Ser forøvrig at Norwegian blokkerer det to første radene som er "First"-seter,

Blir vel crewrest, dette da ... ;)

Trdfly
22-03-2013, 00:04
Sorry DY :) og må nok ta tilbake tidlig januar. Rettere sagt 19. Så da tok det DY:) 2 måneder å ta bort 787 opplevelsen.

Njaaa, det blir litt feil, DU/DY fikk ikke noen beskjed fra Boeing før for noen/flere uker siden høre om at Dreamlinerne kunne bli forsinket og da måtte de sette igang letingen etter erstatning, men at de fra starten av groundingen har lettet etter erstatter er vel noe man kan regne med, men de hadde jo valget om å ikke tilby noen flygninger i det hele tatt eller tilby flygninger. Det med Dreamliner"-følelsen" kan jo også dra med seg kranglete om de hadde kjørt uten også for da hadde de som ville ha flydd med de første gangen klaget over at det opprinnelige flyet som ikke skulle flys av B787 hadde skiftet og de ikke fikk det til, samme situasjon, derfor kunne de heller tilby det og heller utsette det og hjelpe den bitte lille delen med folk som har blitt tver og krever tilbake pengene eller noe sånt fordi de ikke får det de hadde betalt for, men da er det jo bra at DY betaler tilbake og er så behjelpelig med ombokking.... Så jeg skjønner ikke at folk fortsatt klager og at de ikke greier å ta innover seg at det er slik DY behandlet denne situasjonen, det er tross alt DY som tilbyr kundene flygninger ( med Dreamliner"-følelse") DY har ingen forpliktelser om å fly...

C-klasse
22-03-2013, 18:21
Enkel matte når 787 ble groundet. LN-MOW hadde en bra sak om hvor lang tid det ville ta å få 787 i lufta igjen. Jeg mener at DY på et langt tidligere tidspunkt burde sluttet å selge 787 opplevelsen. Og som mange sier, for mange er et fly at fly.

XPilot
22-03-2013, 18:26
Er det ikke litt antiklimaks for Boeing entusiaster at DY leier inn Airbuser for å erstatte 787`ene? Hvem får den regningen? Boeing?

LN-MOW
22-03-2013, 18:31
Er det ikke litt antiklimaks for Boeing entusiaster at DY leier inn Airbuser for å erstatte 787`ene? Hvem får den regningen? Boeing?

Business is business. Om Boeing tar deler av regningen kommer vel an på hva som står i kontrakten. Sannsynligheten er nok heller større at Kjos får en knalldeal på de 787'ene de snakket om å anskaffe i tillegg denne uken ...

teamseacow
22-03-2013, 18:32
Er det ikke litt antiklimaks for Boeing entusiaster at DY leier inn Airbuser for å erstatte 787`ene? Hvem får den regningen? Boeing?

Derfor kan man uten ekstra kostnader endre dato på flyvningen eller få pengene tilbake. Det er vel ikke helt antiklimaks om man har bestilt premium og får sitte i business i a340, ettersom disse er hakket bedre ;)

Norwegian skal mest sannsynligvis bestille 10-30 787-9 om ikke lenge så jeg regner med at de får en del rabatter da.

Er vel egentlig litt klimaks når vi får en a340 litt oftere på besøk på OSL, men blir også veldig morsomt med en ny flytype.

robms
22-03-2013, 23:48
Business is business. Om Boeing tar deler av regningen kommer vel an på hva som står i kontrakten. Sannsynligheten er nok heller større at Kjos får en knalldeal på de 787'ene de snakket om å anskaffe i tillegg denne uken ...

Jeg har tro på at Kjos vil prøve å utnytte situasjonen maksimalt i forhold til gode villkår på senere ordrer/leveranser fra Boeing.

Ekstrakostnadene med innleie av erstatningsfly kan Kjos kjøre over driften allerede i år, overskuddet vil dog minke, men man muligheten til å skrive av alt samme år gir mindre skattebelastning. Kjos vil overbevise aksjonærer om at dette var en engangskostnad i forhold til 787 problemene, og har ingenting med Norwegians sitt potensiale å gjøre. Altså trolig liten innvirkning på aksjekurs.

Men gode rabatter på fremtidige Boeing ordre vil gi Norwegian lavere finanskostnader hvert eneste år disse flyene er i drift, og vil dermed ha en gunstig langsiktig effekt. Og ikke minst vil en ytterligere satsing gjennom enda flere 787-bestillinger nok gi Kjos mye oppmerksomhet og dertil hyggelige børskurser.

Kjos er flink til å snu slike problemer til fordel for seg selv, og det tror jeg han klarer nå også. Kjos er flink til å være folkelig, og alle og enhver forstår hva han mener når han forklarer hvordan han kan tilby billige billetter. Men eksamen for Kjos tror jeg blir hvordan han takler oppmerksomheten rundt lønnsbetingelser og utenlandsk crew. Det er vanskelig å balansere "folkelig" opp mot å forsvare seg mot sosial dumping og dårlige ansettelsesvillkår.

Oi, ble lenger enn hva som var meningen dette innlegget, får skylde det på mr. Glenfiddich. Bær over med meg :)

K3nn7
26-04-2013, 08:57
I går ble den første av de to A340ene som Norwegian skal lease (CS-TQY) fra HiFly flydd fra DXB til LIS, fortsatt med A6-registrering.

petru26
14-05-2013, 12:32
Disse flyene ankommer vel sikkert osl før en dag eller to før oppstart av ruta? eller? Er jo for så vidt ingen grunn til at de trenger å komme noe før.. Prøvde å gjøre et par bildesøk, får opp bilde av de, helt hvite og kjedelige..

Thomas
14-05-2013, 13:51
Den er planlagt inn til Oslo utpå dagen den 29/5 fra LGW.
(CS-TQY)

petru26
15-05-2013, 23:28
ok, takk for infoen :-)

OJB
16-05-2013, 09:58
Business is business. Om Boeing tar deler av regningen kommer vel an på hva som står i kontrakten. Sannsynligheten er nok heller større at Kjos får en knalldeal på de 787'ene de snakket om å anskaffe i tillegg denne uken ...

Det er normalt her det ligger løsninger.................

OpelZafira
28-05-2013, 20:55
Hur ser läget ut?

Vilka flygningar är CS-TQY uppsatt på nu första flygningarna,
Samt CS-TQZ?

vbe86
28-05-2013, 21:42
-TQY flyr alle flighter frem til 20/6 da kommer også -TQZ inn og starter med ARN-BKK

sail4fun
30-05-2013, 09:27
Hvordan er kabin crew sammensettningen på de kommende flightene
Er det ren DU:BKK cabin, eller Hifly med DU:BKK service crew ?

Michael
30-05-2013, 10:49
Jeg tror det er førstnevnte.

Thomas
30-05-2013, 10:54
HiFly stiller kun med FD-crew + 1 mekaniker.

TCAS
30-05-2013, 13:04
Har DY trent opp cabin crew kun for å fly Airbus i noen få uker?

LN-JTE
30-05-2013, 13:28
Var noen som skrev om det i vinter at crew var på airbus trening i Bangkok(?). Man har kanskje gjort en grei deal med Hi Fly om byttefly ved teknisk/service og då er det vel greit med inhouse crew som kan eget konsept :)

LN-MOW
30-05-2013, 14:55
Dette er hva Norwegian selv annonserte i mars .... At de har endret leasingkontrekten underveis, anser jeg som usannsynlig ...

Innleien vil være en såkalt «wet lease» - leie av fly med besetning.

http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegian-vil-bruke-airbus-a340-som-erstatningsfly-paa-langdistanserutene-842932

Jens W
30-05-2013, 15:43
Besetning kan jo være så mangt. Om det er flightdeck man mener så er det vel ikke direkte feil?

LN-MOW
30-05-2013, 15:49
Wetlease er hele crewet. Damplease (eller moist lease) er cockpit only. Dette er klart definert av luftfartsmyndighetene og det er ingen rom for fortolkning.

LN-DYA
30-05-2013, 16:04
DU's eget crew som flyr på HiFly maskinen....

DYA'n

teamseacow
30-05-2013, 16:10
DU's eget crew som flyr på HiFly maskinen....

DYA'n

Men det er jo wet-lease...:old

LN-MOW
30-05-2013, 17:04
DU's eget crew som flyr på HiFly maskinen....

DYA'n

Det jeg finner litt rart er at det hos Tilsynet kun finnes søknad om wetlease. Men siden crewet er fra DU, så er det kanskje en klausul om at hvis Hi-Fly leier inn cabin fra tredjepart (som vel egentlig er ett eller ennet vikarbyrå..?) så regnes det likevel som wetlease .. ? I dunno - jeg er ikke advokat - det bare ser litt rart ut.

LCH
30-05-2013, 17:11
Wetlease er hele crewet. Damplease (eller moist lease) er cockpit only. Dette er klart definert av luftfartsmyndighetene og det er ingen rom for fortolkning.

I det norske regelverket skilles det bare mellom dry lease (hvor både det operasjonelle, tekniske og kommersielle ansvaret ligger hos innleier) og wet lease (hvor utleier har det operasjonelle og tekniske ansvaret, mens innleier har det kommersielle). Damp/moist blir en variant av wet lease.

Thomas
30-05-2013, 20:35
Crew er HiFly i cockpit + 1 i kabinen, resten er DU.

LN-MOW
30-05-2013, 20:38
...., resten er DU.

Snitthøyde? :lol:

Michael
30-05-2013, 20:46
Jeg er 190...følte meg som en barnehage-onkel.
Men, det var 2 i kabinen fra HiFly - litt av noen damer. :)

Thomas
30-05-2013, 20:47
Jeg er 190...følte meg som en barnehage-onkel.
Men, det var 2 i kabinen fra HiFly - litt av noen damer. :)

Jasså, så hu ene drev å gjemte seg - crap! :colgate:

Snitthøyde?

149cm :D

petru26
30-05-2013, 20:56
blir det no tilstelning for bangkokflighten på lørdag eller var det bare i dag?

Thomas
30-05-2013, 22:05
Jeg kan godt banka på ei tromme å synge hola hola, mulig Michael tar med gitaren.
Har i seriøsitetens navn ikke hørt at det blir noe tilstedning, men hva vet jeg :)

LN-MOW
30-05-2013, 22:23
Få med dere et par av disse traineejentene i hulaskjørt, så kommer det sikkert noen og ser på! :D

HS-TGA
31-05-2013, 10:56
Ser "returen" til Stockholm er over Shetland nå. Kan vel ikke være mange pax, om noen som fly med den fra JFK, eller?

LCH
31-05-2013, 11:13
Nei, med et lokalt marked rundt JFK som bare er på størrelse med hele Skandinavia til sammen er det nok høyst tvilsomt om det er noen ombord...:p ;) Eller har de ikke solgt flighten?

Thomas
31-05-2013, 11:16
Ser "returen" til Stockholm er over Shetland nå. Kan vel ikke være mange pax, om noen som fly med den fra JFK, eller?

Hvorfor "kan" det ikke være mange pax ombord?

Glean EBG
31-05-2013, 11:21
Hvorfor "kan" det ikke være mange pax ombord?

Vil tippe at det er fordi det aller meste av salget til DY er fra europa og de ikke har markedsført ruta så mye i USA ellers har de heller ingen sammarbeidspartnere på JFK

real norwegian
31-05-2013, 11:56
Kan vel ikke være mange pax, om noen som fly med den fra JFK, eller?

I går ettermiddag var det mulig å bestille 4 seter i økonomi og 3 i premium, så sansynligvis er det nokre ombord der òg

LCH
31-05-2013, 12:01
Vil tippe at det er fordi det aller meste av salget til DY er fra europa og de ikke har markedsført ruta så mye i USA ellers har de heller ingen sammarbeidspartnere på JFK

Men DY dukker opp i søkemotorer hos blant andre expedia.com og andre store online reisebyråer. Det genererer nok langt flere salg enn all verdens billboards og avisannonser i NY-området.

Michael
31-05-2013, 12:44
Flighten til ARN var nesten full. Snakk om noen få ledige seter.

HS-TGA
31-05-2013, 14:09
Hyggelig at de klarte å fylle opp fra JFK også på første tur! Jeg trodde at det muligens ville bli vanskeligere enn fra skandinavia der rutene er godt markedsført. Men ser helt klart at søkemotorene er av stor betydning her.

Fellowship
19-06-2013, 14:27
I dag har det i følge Flyradaren gått et fly fra BRU til ARN

HiFly rutenummer, og CS-TFZ som er en A330-200

LN-MOW
19-06-2013, 15:32
Er visst en midlertidig løsning. TQZ skal overta til uka en gang.

Aristokraten
19-06-2013, 15:39
Noen som vet hvilket fly som flyr OSL-JFK 23.06? Håper at det er TQY, hadde vært nedtur å måtte få noen ved siden av, nå som man er innstilt på 2-4-2 konfig.

Edit, mente TQY

OpelZafira
19-06-2013, 21:03
Noen som vet hvilket fly som flyr OSL-JFK 23.06? Håper at det er TQY, hadde vært nedtur å måtte få noen ved siden av, nå som man er innstilt på 2-4-2 konfig.

Edit, mente TQY

Du har tur ;)

NAX7001 23/06/2013 OSL-JFK A343 CS-TQY

CS-TFZ A332 verkar vara uppsatt att endast flyga från ARN :)

Trdfly
19-06-2013, 21:30
På CS-TFZ skal nå underholdningsystemet virke i allefall....

LN-MOW
19-06-2013, 21:36
Vel, det virker jo på TQY også ...

OpelZafira
20-06-2013, 16:45
Nu har premiärflyget ARN-BKK CS-TFZ startat från ARN, dock 1 timme sen.

Twin Otter
20-06-2013, 16:54
Nu har premiärflyget ARN-BKK CS-TFZ startat från ARN, dock 1 timme sen.

Hvordan er rekkevidden på denne 332'ern i forhold til en 343? Klarer den ARN-BKK uten problemer?

Cecilie
20-06-2013, 17:01
Hvordan er rekkevidden på denne 332'ern i forhold til en 343? Klarer den ARN-BKK uten problemer?

332 har en oppgitt range fra Airbus på 13 900km
343 har en oppgitt range fra Airbus på 13 200km


..så det skulle gå greit! ARN-BKK er vel rett over 8000 km.

Spruce Goose
20-06-2013, 19:19
A330 @ gate på ARN idag. Denne gang MED klistremerke på :)
Beklager dårlig bildekvalitet med mobilkamera.

Tommy777
20-06-2013, 19:22
Tipper Norwegian teller timene til de kan sette inn noe som ikke ser ut som gammelt ræl på halvåtte.

OpelZafira
20-06-2013, 20:11
Tipper Norwegian teller timene til de kan sette inn noe som ikke ser ut som gammelt ræl på halvåtte.

Synd att inte TFZ ska flyga hela tiden, den är ju från 2009 så bra mycket nyare än både TQY och TQZ.

Holloman
20-06-2013, 20:37
Hur är det med Norwegian och frakt? Lastar de planen med annat än bagage? Jag har för mig att jag läst att Thai/SAS har rätt mycket frakt i källaren åtminstone till Asien.

petru26
20-06-2013, 21:46
Ja frakt både ut og inn, og mere vil det bli :-)

LN-MOW
20-06-2013, 21:51
Norwegian valgte KALES som sine agenter - en outfit som visstnok ikke har det beste ryktet ... Norwegians inntreden i markedet var ikke helt smertefri i begynnelsen, men nå skal det visst gå bedre. Kvaliteten på handlingen har jeg ikke hørt noe om, men har ihvertfall ikke sett noen laks klage i avisene.

Thomas
20-06-2013, 22:22
Hjelper ikke om flyet hadde vært levert i går om det ser ut som et bomba horehus, o happy joy!

Michael
21-06-2013, 03:02
Hjelper ikke om flyet hadde vært levert i går om det ser ut som et bomba horehus, o happy joy!

Pedro og resten av gjengen sa til meg at A332en var den fineste maskinen de hadde. :up:
Så et annet bilde av den i dag...den så en del finere ut enn det mobilbildet som var postet her.

Får se om vi får den innom OSL. Hadde vært spennende det.

OpelZafira
25-06-2013, 10:09
Nu måste ju CS-TQZ vara i trafik? För flighten DY7005&DY7006 ARN-JFK-ARN finns ej med på radarn och TFZ har inte flygit sen i söndags kväll.

Någon som vet mer om detta? :)

Fellowship
25-06-2013, 11:08
Nu måste ju CS-TQZ vara i trafik? För flighten DY7005&DY7006 ARN-JFK-ARN finns ej med på radarn och TFZ har inte flygit sen i söndags kväll.

Någon som vet mer om detta? :)

Jeg vet ikke mer enn at CS-TFZ var synlig på flyradaren som DY 7005 ca en halvtime etter avgangstiden i går kveld.

OpelZafira
25-06-2013, 11:34
Jeg vet ikke mer enn at CS-TFZ var synlig på flyradaren som DY 7005 ca en halvtime etter avgangstiden i går kveld.

Såg det jag med nu, men ser även att flightradar24 släpar efter lite med flygningar så de är nog orsaken, tack ändå :)

LN-CMN
26-06-2013, 17:05
I dag var det et komplett HiFly-crew som tydeligvis skulle fly til BKK, noen spesiell grunn til dette?

Thomas
26-06-2013, 18:06
Thailandscrew er i BKK for bl.a. 787 refresh.

Fellowship
01-07-2013, 18:49
I følge Flightradar24 flyr nå CS-TQZ sin første tur som NAX7005 ARN-JFK.

Så da har NHL 2 stk 343 i trafikk som planlagt

Skuggenheimer
01-07-2013, 22:12
Gleder meg til premium opp fra BKK om 6 timer. Blir vel DY7202 det da el? Det er ganske fullt ryktes det så tydelig at folk liker produktet selv om det ennå ikke er et reelt DY produkt:-)

stoffer
02-07-2013, 18:38
Spent på å høre hvordan premium kabinen var på flyet fra BKK?

teamseacow
20-07-2013, 00:02
Tar meg en tur til NY på lørdag, hvordan står det til med underholdning om bord? Fortsatt bare musikk?

geirs
20-07-2013, 01:16
Tar meg en tur til NY på lørdag, hvordan står det til med underholdning om bord? Fortsatt bare musikk?

Går ingen fly til NY på lørdag. Da er det BKK som gjelder for begge fly. Søndag kanskje ?

teamseacow
20-07-2013, 01:22
Går ingen fly til NY på lørdag. Da er det BKK som gjelder for begge fly. Søndag kanskje ?

*ahem* *ahem* jeg mente søndag ja...

Får skylde på at det er sommerferie :zzz

HenrikL92
01-09-2013, 11:31
Nu gör CS-TQY sin sista flygning för DU.

NAX7206 BKK-ARN

HenrikL92
02-09-2013, 08:54
Nu gör CS-TQY sin sista flygning för DU.

NAX7206 BKK-ARN

CS-TQY är nu återlämnad till Hi Fly :)

NAX8346 ARN-OSL-BRU

Pietro
02-09-2013, 09:18
Så den komme inn på ARN i går. Fin å se en siste gang! Hadde en god tur med TQY til NY. Men hadde håpet på å se EI-LNB i går eller no sånn. Hehe

HenrikL92
02-09-2013, 09:27
Så den komme inn på ARN i går. Fin å se en siste gang! Hadde en god tur med TQY til NY. Men hadde håpet på å se EI-LNB i går eller no sånn. Hehe

EI-LNB sätts in i trafik idag, som NAX7005 ARN - JFK :)

L-1011
03-09-2013, 12:23
EI-LNB verkar har riktiga problem då den verkar tyvärr vara en "hangar Queen" på ARN nu.
Klockan 14.00 landar High Fly stora Airbus A340-600 på ARN.
Den ska flyga åt Norwegian.
Det blir faktiskt första gången någonsin A340-600 kommer till ARN! :D

HenrikL92
03-09-2013, 12:56
EI-LNB verkar har riktiga problem då den verkar tyvärr vara en "hangar Queen" på ARN nu.
Klockan 14.00 landar High Fly stora Airbus A340-600 på ARN.
Den ska flyga åt Norwegian.
Det blir faktiskt första gången någonsin A340-600 kommer till ARN! :D

Hi Fly* ;) Antar då att det är 9H-SEA från Hi Fly Malta vi pratar om, gissar att denna ska flyga till New York då?

Ja synd på EI-LNB, men är det inte tänkt att hon ska flyga ARN-BKK kl. 15.45 då?
Eller är det någon annan ändå som tar den flighten?

Konstigt ändå om den ska landa kl.14, enda Hi Fly som är ute och flyger nu är CS-TRI (A330) som just lyft från Paris som HFY521P

Stromoren
03-09-2013, 14:40
NAX 8346 (9H-SEA) över Holland på väg norrut i detta nu...

TLS at OSL
03-09-2013, 19:31
Tok av fra ARN til JFK kl. 19.20.

LN-CGJ
03-09-2013, 19:57
EI-LNB verkar har riktiga problem då den verkar tyvärr vara en "hangar Queen" på ARN nu.
Klockan 14.00 landar High Fly stora Airbus A340-600 på ARN.
Den ska flyga åt Norwegian.
Det blir faktiskt första gången någonsin A340-600 kommer till ARN! :D

Noen som vet hva som feiler EI-LNB? Går, eller har den gått til BKK?

HenrikL92
03-09-2013, 20:37
Noen som vet hva som feiler EI-LNB? Går, eller har den gått til BKK?

Enligt Norwegian på facebook så skulle Hi Fly ersätta BKK-flighten med, men vet inte vilket flygplan som tar det.

HenrikL92
04-09-2013, 13:50
New York flighten ikväll är redan nu försenad till kl.04.00 imorgon bitti. Lär ju bli 9H-SEA som får flyga igen. Undra hur länge LNB blir stående i hangaren då...

Fellowship
22-11-2013, 14:22
Ser at 9H-SEA A340-642 er på vei nordøstover som NAX8343 nå, antakelig mot Stockholm, (passerer Aalborg i skrivende stund).

Er dette for å være backup før oppstart av rutene til FLL, eller i påvente av levering av EI-LNC ?

Noen som vet?

HenrikL92
22-11-2013, 16:21
DY7205 ARN-BKK imorgon lördag är uppsatt med HiFly.

Så det är väl nåt som ska göras med -LNB igen då antar jag..

geirs
22-11-2013, 16:33
Mens det er dreamliner igjen på mandagens avgang til JFK.

L-1011
22-11-2013, 16:40
Nice..Airbus A340-600 är ju ett riktigt stort flygplan :D
Har HiFly kvar Virgin Atlantic inredningen?
Om så är fallet kommer DY paxen få en behaglig flygresa...både i premium & monkey class :)

SBT
22-11-2013, 17:18
Jeg reiste fra CPH både i går og i dag, husker ikke hvilken dag jeg så det, men det sto en A340 parkert ved gate, og den var helt hvitmalt, hvilken maskin er dette, - er det den som skal fly CPH - FLL om noen dager ?

geirs
22-11-2013, 17:30
Jeg reiste fra CPH både i går og i dag, husker ikke hvilken dag jeg så det, men det sto en A340 parkert ved gate, og den var helt hvitmalt, hvilken maskin er dette, - er det den som skal fly CPH - FLL om noen dager ?

Det var sikkert a340 til Hifly du såg da. Som skal fly for SAS fra CPH en periode nå. Forøvrig samme fly (CS-TQZ) som flydde for Norwegian i sommer.

Robban
22-11-2013, 20:12
Skall tydligen flyga ARN-BKK imorn pga av pilotbrist på 787orna..(enligt ARN forum )...finns det inga 787 piloter att hyra? måste vara billigare än att hyra en flygmaskin.....??!?

Thomas
22-11-2013, 20:17
..finns det inga 787 piloter att hyra? måste vara billigare än att hyra en flygmaskin.....??!?

Øh, hæ? Man kan ikke bare ringe ManPower å låne piloter. (Selv om verden går den veien..)

Trety
22-11-2013, 23:23
Øh, hæ? Man kan ikke bare ringe ManPower å låne piloter. (Selv om verden går den veien..)

Nåh, det er så mange som hevder at piloter bare er bussjåfører, og buss er jo ikke så vanskelig å kjøre om man har vanlig førerkort. Så Manpower burde holde. :lol:

martins
23-11-2013, 00:14
Begynner DU å få trøbbel med rekrutteringen? (Mtp T&Cs)

PS: Vet at det er litt OT :)

bardf
28-11-2013, 00:22
Er alle 787-ene til Norwegian friske nå, eller? Blir det da noen HiFly igjen når den siste 787-en kommer mot helga?

geirs
28-11-2013, 18:52
Er alle 787-ene til Norwegian friske nå, eller? Blir det da noen HiFly igjen når den siste 787-en kommer mot helga?

Ja LNB går som en klokke nå. Den som skapte alle problemene i sommer. LNA har hele tiden vært i stabil drift. Med ett unntak. Så gjenstår det og se med LNC som kom i dag tidlig og skal i rute i morgen fra København.

HenrikL92
29-11-2013, 11:57
-LNB som sagt verkar vara rena drömmaskinen nu, startar ca. 10 min efter tidtabell från ARN och landar tillbaka på ARN oftast 10 min före tidtabell.

Helt underbart :)

Thomas
29-11-2013, 15:31
-LNB som sagt verkar vara rena drömmaskinen nu, startar ca. 10 min efter tidtabell från ARN och landar tillbaka på ARN oftast 10 min före tidtabell.

Helt underbart :)

Dont jinx it please, tror -LNB er satt opp ARN-JFK på Onsdag og den SKAL gå på rute! ;)