PDA

View Full Version : SAS and Thai expand code-share agreement to include Thai nonstop flights Scandinavia

sail4fun
05-03-2013, 07:07
Effective April 8, Scandinavian Airlines and Star Alliance partner Thai Airways will expand their present code-share agreement to also cover Stockholm - Bangkok vv, Oslo - Bangkok vv and Copenhagen - Bangkok vv. This will be in addition to the present code-share destinations on Thai's regional destinations in Asia and SAS' Scandinavian and European destinations.
"We are very pleased that we are now able to take the next step in our cooperation together with Thai Airways. Bangkok and Thailand is a very important destination both for Scandinavian business and leisure travelers. We now look forward to offer our customers more and better options to reach Bangkok from all of Scandinavia," says Rickard Gustafson, President and CEO, SAS.

The new code-share agreement makes it possible for SAS to offer its customer nonstop flights from Scandinavia to Bangkok and for SAS and Thai to further strengthen their customer offer and market position in Scandinavia. SAS customers may now book directly and earn EuroBonus points on www.flysas.com

For further information, please contact SAS press office +46 8 797 2944

This information was brought to you by Cision http://news.cision.com

Chriscross
05-03-2013, 08:30
Til og med bonuspoeng du... Hva vil dette ha å si for samarbeidet med SQ? Gir jo mer mening med TG som har flere ruter til Skandinavia.

putzmeister
05-03-2013, 08:46
Hvordan er kapasiteten på dagens matriell som brukes på ruta? ser for meg større maskiner etterhvert om SAS kundene kommer.
Et viktig svar på DUs satsing mellom OSL-BKK

Fly med oss
05-03-2013, 08:54
Noen som klarer å søke opp OSL-BKK på sas.no? Jeg prøver med noen datoer i mai og juni, men får "Ingen avganger eller for få plasser."

jb1
05-03-2013, 09:31
Betyr dette at man etterhvert kan bestille bonusreiser med partnere (andre enn WF) paa www.sas.no. Hvis det er tilfelle tar SAS et steg ut av sin IT-dvale. Naa har jeg stort sett gaatt over til Untied for lengst. Glitrende nettside.

Dash
05-03-2013, 09:48
Nå er vel dette bare snakk om code-share. Ikke joint venture som med SK og SQ. TG ruster opp frekvensen både til CPH og OSL til sommeren. Et codeshare sammarbeid endrer ikke bonusopptjeningen, så fortsatt TG EB opptjening som teller.

Ikke noe grunn til at dette skal føre til at man kan booke award trip med partnere på nett.

Og er det sikkert at billettene skal selges på sas.no? SAS har flere code-share avtaler som ikke selges på sas.no

Star Flyer
05-03-2013, 11:11
Tror de kommer på sas.no.
Men det tar vel sin tid...... :)

Fly med oss
05-03-2013, 11:21
Fant de på sas.no nå :)

Chriscross
05-03-2013, 12:08
Fant de på sas.no nå :)

Da er spørsmålet om en etterhvert kan få prem eco på TG-metall til SK-pris, f.eks via CPH?

Dag Viking
05-03-2013, 13:05
Da er spørsmålet om en etterhvert kan få prem eco på TG-metall til SK-pris, f.eks via CPH?

Eller SAS business-pris på 18k med sete i TG F?

Bizflyer
05-03-2013, 13:13
Eller SAS business-pris på 18k med sete i TG F?

Nå får du vel neppe det lenger ettersom det ikke er F klasse på TG's 773

Dag Viking
05-03-2013, 13:16
Nå får du vel neppe det lenger ettersom det ikke er F klasse på TG's 773

Kan jo gamble på den berømte Thai-rouletten!
Har nok ikke fulgt med i timen, så husker ikke når TG 744 forsvinner fra Skandinavia.

Smurfen
05-03-2013, 19:04
Kan jo gamble på den berømte Thai-rouletten!
Har nok ikke fulgt med i timen, så husker ikke når TG 744 forsvinner fra Skandinavia.

Fra CPH 1 april. ARN i løpet av Juli.

Har noen rykter om daglige flighter f.o.m 2014 OSL-BKK og muligens OSL-HKT par ganger i uken.

Dash
05-03-2013, 19:07
Kan bookes på sas.no nå. Men noen rare bugs: søker du BGO-BKK så får du opp eneste routing BGO-TRD-OSL-BKK. Søker du på TRD-BKK så får du kun opp TRD-BGO-OSL-BKK og TRD-TOS-OSL-BKK. Og ingen routinger via CPH. Fra KRS kommer der ingenting opp.

Bizflyer
05-03-2013, 20:22
En kamerat har ein slik AmEx companion ticket som kun kan brukes hos SAS.

Hvordan vil dette ha seg med codeshare og SK nr? Regnes det da som en SAS flight så man kunne komme seg til BKK med ein slik TG/SAS codeshareflight?

Someone
05-03-2013, 21:32
En kamerat har ein slik AmEx companion ticket som kun kan brukes hos SAS.

Hvordan vil dette ha seg med codeshare og SK nr? Regnes det da som en SAS flight så man kunne komme seg til BKK med ein slik TG/SAS codeshareflight?

Nei, codeshare skal normalt ikke gå

LNv22
06-03-2013, 09:27
Nei, codeshare skal normalt ikke gå

Men * partner skal jo gå, så lenge det er en SAS destinasjon, hvilket BKK fra CPH fortsatt er? (eller er den nedlagt nå?)

Bizflyer
06-03-2013, 10:01
Det står klart på disse companion ticketene at flyreisen kan kun foregå med SAS. Så mitt spørsmål var mer i retning av at om codeshareflighten hadde SK nr om man da ville kunne benytte den. Og jeg er redd Someone har rett dessverre. Ikke mye ledige bonusbilletter med SAS i biz på BKK i nov/des dessverre. Noens som tror de kommer til å legge ut flere billetter senere? Hvor lang tid i forveien legger SAS ut bonusseter, og endrer de noe på dette underveis vanligvis?

LNv22
06-03-2013, 10:16
Det står klart på disse companion ticketene at flyreisen kan kun foregå med SAS.

Dette fokuset skjønner jeg ikke helt.

Har du hørt om noen som ikke har fått booket CT med *A partner, dersom SK er utsolgt?

Undertegnede har hatt to IC reiser i C med AmEx CT. Den siste for en uke siden, med LH i deres nye C-klasse til JFK. Booket pr. telefon med SAS EB, og akseptert som en selvfølgelighet faktisk selv om SK ikke var utsolgt. Det finnes hundre andre beretninger her inne om det samme (i alle tilfeller *A partner OK, dersom SK utsolgt), og jeg har faktisk til gode å høre det motsatte. La oss legge til grunn at det da er hovedregelen, inntil noen får avslag eller det kommer en uttalelse fra SK om at dette nå er forandret (og ikke en uttalelse om at dette nå kanskje bla bla bla skal forandres)...

Akkurat dette med CT i kombinasjon med *A partner bør ikke være et diskusjonstema her inne lenger...

Bizflyer
06-03-2013, 11:59
Dette fokuset skjønner jeg ikke helt.

Har du hørt om noen som ikke har fått booket CT med *A partner, dersom SK er utsolgt?

Undertegnede har hatt to IC reiser i C med AmEx CT. Den siste for en uke siden, med LH i deres nye C-klasse til JFK. Booket pr. telefon med SAS EB, og akseptert som en selvfølgelighet faktisk selv om SK ikke var utsolgt. Det finnes hundre andre beretninger her inne om det samme (i alle tilfeller *A partner OK, dersom SK utsolgt), og jeg har faktisk til gode å høre det motsatte. La oss legge til grunn at det da er hovedregelen, inntil noen får avslag eller det kommer en uttalelse fra SK om at dette nå er forandret (og ikke en uttalelse om at dette nå kanskje bla bla bla skal forandres)...

Akkurat dette med CT i kombinasjon med *A partner bør ikke være et diskusjonstema her inne lenger...

Det var da good news. Jeg har ikke hørt om noen andre som har brukt en slik, så derav min undring. Takker for info!

Insomnia4u
06-03-2013, 17:23
Søkte på litt tilfeldige datoer i sommer OSL-BKK. På Codeshare hos sas er prisen 4978 med 2700 EB-poeng, mens samme datoer hos TG på samme flight er kr 8881,- uten poengopptjening. Nå har jo aldri TG vært så flinke å legge tilbud på web, men likevel..

Someone
07-03-2013, 09:46
Hva vil dette ha å si for samarbeidet med SQ? Gir jo mer mening med TG som har flere ruter til Skandinavia.

Ingenting, da det er forskjell både på samarbeidsavtale (JV vs Codeshare) og hva som er målet med de.

Som SAS selv sier:

Det omfattende joint-venture med Singapore Airlines kan fint gå hånd i hånd med det nye udvidede codeshare-samarbejde med Thai Airways, fastslår SAS

”Samarbejdet med Thai har initialt fokus på trafikken til Bangkok og det øvrige Thailand. Samarbejdet med Singapore Airlines har fokus på direkte fly til Singapore og beyond-trafik,”

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=74002

Utflyttet
07-03-2013, 09:54
Ingenting, da det er forskjell både på samarbeidsavtale (JV vs Codeshare) og hva som er målet med de.

Som SAS selv sier:

Det gir seg vel litt selv, det er lite innenriks-trafikk i Singapore. ;)

-A

Someone
13-03-2013, 09:07
Ser at samtidig som codeshare samarbeidet øker på Skandinavia-Bangkok, så opphører det samtidig på viderforbindelser ut fra Bangkok, som en direkte konsekvens av samarbeidet med SQ

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=74272

Bizflyer
13-03-2013, 09:55
Finner reiser på SAS ut av OSL og CPH, men når jeg søker med KRS som avreisested får jeg ikke opp noenting. Er ikke det litt merkelig da??

Klgn
13-03-2013, 14:40
Hva innebærer det i praksis at rutene til Singapore ikke bare er code-share med at de kjøres som joint-venture? Har det noen betydning for meg som passasjer (f.eks ved at det regnes som SAS-metal)?

Bizflyer
13-03-2013, 14:56
Det betyr vel bare at man får gjennomgående billetter, og at de også kan bestilles gjennom sas sine hjemmesider.

Sånn utover det er det vel noe med at man deler kostnader og inntekter på de avgangene som er codeshare. Men det er vel en annen og lengre historie hvordan dette henger sammen.

Superhai
13-03-2013, 19:09
Det er vel først og fremst at man deler kostnader og utgifter på de rutene det gjelder. Det gjør nok at begge ønsker at rutene blir solgt og da er tilgjengeligheten viktig.