PDA

View Full Version : Ecuador - reisetråd


SQ 777
02-03-2013, 19:34
Ser på neste vinter, kronglete hit men gjør ingenting. Sover godt på flyplasser også..og spotting..

Selvfølgelig Quito og ??

Disclaimer: Null interesser for skilpadder, har allerede hilst på mange, t.o.m. eldre enn meg...:old Og det skal mye til...:lol:

ENSO
03-03-2013, 16:07
Skal også til Ecuador i juni. Min plan er byene Quito og Cuenca. Som du sier, er det litt kronglete å komme seg dit. KLM har jo direkterute fra AMS, men den er kostbar og feil allianse for min del. Ser etter en høvelig hub i USA, og foreløpig er det kun MIA som peker seg ut. Gir mulighet for å bruke business-tilbudene til Lufthansa. Billett MIA - UIO får man for drøyt kr 3.000,-.
Så langt er jeg kommet. Tar også gjerne imot tips til routing den veien, og saker/tng som bør oppleves.

SQ 777
03-03-2013, 16:15
Vil selv bruke UA, grunnet allianse og poeng ( dessuten stor sjanse for oppgradering for oss til F )....

Priser varierer mye, men rundt 8.700 nå i juni billigste. Overnatting Houston eller Panama City.

Sist nevnte er verd noen netter hvis en har tid...

Hjem kun tre flighter generelt.

TriStar
04-03-2013, 13:55
Vil også anbefale å ta en tur til Guayaquil når du først er i Equador. Landets største by, men kanskje litt underutviklet på turisme, restauranter og barer. Men fint å rusle langs Malecon og ta turen opp de 400 trappetrinnene til det gamle fyret.

Forøvrig har jeg en bekjent som driver et fantastisk sted i San Lorenzo i nærheten av Manta. Manta er en kort flytur unna både Guayaquil og Quito. Anbefales!

Hjemmesiden til El Faro Escandinavo:

http://www.elfaroescandinavo.com/index_en.htm

SQ 777
04-03-2013, 14:08
Takker foreløpig for tips, blir arkivert ;)

ENSO
06-04-2013, 16:48
Da er min routing til Ecuador i juni klar. Det blir først SK907 til EWR i B. Etter 24 timer i eplebyen, er det UA som skal ta meg til UIO via IAH. Fikk C-billetter for drøyt kr 7.000,- t/r LGA - IAH - UIO. Så får man ellers se om man klarer å få til en oppgradering OSL - EWR - OSL via Optiontown.

Noen som har litt oppdatert info om nye UIO, som åpnet nå i februar? Hører litt forskjellig om at det er mye som ikke er på plass der ennå. Lounger, servering, flyplasshotell mv. Ankommer sent om kvelden, og det hadde vært greit å bare kunne slenge seg inn på nærmeste hotell for litt "shut-eye", før reisen videre sør i landet.

Trenger ellers tips til et greit hotell nært LGA. Noen som har gode erfaringer?

SQ 777
06-04-2013, 17:53
Har selv studert priser, og UA , mitt eneste aktuelle alternativ, ligger på 8.500-9.100 neste vinter..

ENSO
27-06-2013, 01:46
En blodfersk tipsoppdatering: Er i ferd med å avslutte 7 dager i Ecuador, og har reist litt på kryss og tvers. Først og fremst; besøk Cuenca. En flott by, ca 2500 moh. Tok fly fra UIO til CUE med LAN Ecuador. Kostet kun drøyt 120$ t/r. 40 min flytur med A320. Innflygningen til CUE er eh....interessant. Kombinasjon av flyplass midt i en by, omgitt av fjell, samt kort rullebane. Men steike artig. :smile: Cuenca er et bra utgangspunkt for tur til Ingapirca, berømte Inca-ruiner, og ikke minst nasjonalparken El Cajas, på drøyt 4000 moh. Det er lett å ta seg frem. Bruk bussene. De går ofte og er rimelige. Vi tok deretter turen til kysten. Minibuss til Guyaquil koster 12$ og tar 2,5 - 3 timer, mens vanlig buss bruker nærmere 5. Klart verdt de ekstra 4$. Kun et kort stopp i Guyaquil, før vi tok buss til Salinas og "Ruta del Sol". Solkysten. Fin badeby, med mange gode sjømatrestauranter. Høysesong der er fra januar til mai. Da vi var der, var det nærmest tom by. Likevel ok temp i både luft, hav og øl. :cool:
Ellers er nye UIO et kapittel for seg. Finnes ennå ikke et flyplasshotell (er planer om bygging), men fant til slutt "Hosteria San Carlos" ca 10 min fra flyplassen. Enkel, rimelig og grei overnatting, rom med bad, og de plukker deg opp på flyplassen for 5$. Alternativet er selve Quito, men regn med minst 1,5 time i kø til og fra.
Skal prøve å få knødd ut en tripreport etterhvert, med bl.a litt blandet UA-opplevelse. Men først hjemreise!

SQ 777
27-06-2013, 08:51
Takk for oppdatering. Please TR ;)

SQ 777
09-08-2013, 18:43
Venter på TR;)

Futura
29-12-2022, 16:32
Gjennbruk er inn, så da gjennåpner jeg denne tråden, etter 9,5 år.
Jeg har enstemme bestemt at kona og jeg skal en tur til Equador om 3 uker. Vi ankommer FLL med Norse 18.01 kl 22 så da blir det en overnatting i FLL og videre neste dag. Vi returnerer fra FLL til OSL 27.01 kl 22 Vi var i FLL i Juni så der har vi ikke behov for å vær. Jeg har lyst til å få med meg Quito og å leie bil i Guayaquil og kjøre nordover langs kysten for noen dager der, med bading og avslapping. Jeg vurderer ekspressbuss mellom Quito og Guayaquil, jeg antar minst ett selskap som driver en sånn rute. Er det grei veg? Hvordan er det å kjøre bil i Equador? Hvor mange dager trenger vi på Quito? Noen spesielle strøk av Quito og Guayaquil som er fine å bo i? (Vi foretrekker mere grünerløkka enn Barcode og heller Montmartre enn Champselysee for å si det sånn)
Mange fly alternativer kommer opp med Copa Airlines, med flybytte i Panama. Noen alternativer gir oss lit tid der, er Panama City verdt ett besøk?

Epilef
29-12-2022, 21:12
Panama City er alltid verdt en besøk. og hvis jeg ikke husker feil så får du en gratis hotellnatt om du blir 24 timer i Panama når du flyr med Copa

Henshaw
29-12-2022, 22:46
I Guayaquil er det en stor bussterminal ved flyplassen (Terminal Terrestre). Der finner du nok et brukbart utvalg av busser til Quito. Jeg tok turen til Montanita, som vel er en backpacker-destinasjon, men det var vestlig turbuss ut dit.