PDA

View Full Version : Om flyplassen og om transit i Istanbul


Nja
24-02-2013, 17:12
Heisan

Skal snart reise til Donetsk, Ukraina. Ser at Tyrkish har veldig billige billetter OSL-IST-DOK t/r.

I den forbindelse lurer jeg på en del ting: Noen som vet hvordan transit fungerer i Istanbul når man reiser med Tyrkish? Da lurer jeg på om det er vanskelig å finne frem, om man må gjennom tollen, må man kjøpe transitvisum, finnes det røykerom der, om det holder med 1 time fra flyet fra Oslo kommer dit til flyet til Donetsk går osv osv.

Takker for svar.

Superhai
24-02-2013, 18:13
Du trenger ihvertfall ikke visum til Tyrkia, siden du går opp før pass/tollkontrollen, der finner du også transfer-sjekkinn (du må ha boarding pass for å komme til avgang).

Peppep
24-02-2013, 19:18
Jeg reiste nylig via IST tur/retur, og syntes det gikk effektivt. Hadde imidlertid god tid begge veier, så tenkte ikke noe særlig over avstander og tidsbruk. De eneste køene vi opplevde var da vi dro innom Istanbul by på veien tilbake, der det var 15-20 min kø i passkontrollen og 10-15 minutters kø ved sikkerheten for å komme inn igjen i terminalen. Men du slipper begge deler ved ren transfer.

TriStar
24-02-2013, 19:42
Det går greitt å finne frem i Istanbul. Oslo-flyet bilr gjerne henvist til fjernparkering/bussgate. Kan være litt avstander til transfer, men det er godt skiltet. Du greier deg fint med en time, og da rekker du kanskje en tur på røykerommet også...

jb1
25-02-2013, 08:52
Null problem i Istanbul. Du trenger ikke visum ved transfer. Du maa igjennom sikkerhetskontroll, men du faar sannsynligvis boardingkort hele veien. Ataturk er en bra flyplass. Oslo-flyet parkeres som det nevnes ofte ved bussgate, men jeg har opplevet at det parkeres ved bro ogsaa.

Hypern
25-02-2013, 08:55
De har visst såvidt jeg har fått med meg installert sentralisert sikkerhetskontroll der siden jeg var der i 2010. Før så foregikk det der ved gaten, da skjermen plutselig blinket boarding og jeg satt på Burger King med en burger gikk den burgeren fort ned...

Flygern
25-02-2013, 13:58
Jeg skal gjennom Istanbul snart selv. Hvilke fordeler er det å hente med EBG når man flyr economy med Turkish? Går ut i fra at jeg kan ta med meg +1 i loungen? Hva med fast-track gjennom sikkerhetskontrollen i transit?

Peppep
25-02-2013, 17:25
Det var ikke fast track i den transit-kontrollen jeg var i, i hvert fall. Men det var heller ikke antydning til kø. Den var ganske liten, og relativt nærme gate-en, så tipper at de har ganske mange slike.

AirlineLover
02-05-2014, 22:16
OK skal ta Iraqi Airways fra erbil til istanbul IA229.
Så tar jeg Turkish Airlines 1753 til Oslo.

Må jeg bytte terminal? Hvordan kommer jeg til gaten?
På wikipedia står det at det er 4 terminaler. 1-domestic 2-international +++

Men her står det at Erbil til Istanbul er Terminal I

Svar fort, flyet lander...

Herlov
02-05-2014, 22:26
Jeg gjorde en dummy-bestilling på sas.no og fikk opp avgang fra Ataturk med THY til Oslo fra Terminal 1. Så da slipper du tydeligvis å bytte terminal hvis Iraqi lander på Terminal 1, som du skriver.

jalig
03-05-2014, 01:54
Meg bekjent er det kun en terminal for internasjonale fly.

Roxman
03-05-2014, 11:11
Hva med å ha en litt annen tone når du skriver?
Om du allerede har kjøpt billett, så regner jeg nesten med at du har gjort det grunnleggende selv, å vite hvilken terminal du lander/reiser fra, men som JALIG skriver, alt internasjonalt går fra samme terminal!

SudCaravelle
04-07-2014, 12:17
Noe spesifikt spørsmål men vi prøver:

Fruen reiser med Turkish i morgen og gleder seg ikke alt for mye til transit på Ataturk med tre barn (baby, to åring og en rolig fire åring). Jeg har sett om de har noen transit service, men det så litt tynt ut. Er det noen som av en eller annen grunn vet om de har barnevogner til utlån der som de har på en del andre flyplasser? Er flyplassen noenlunde barnevennlig? De har så langt ingen adgang til lounge.

På forhånd takk.

ex_trd
04-07-2014, 12:41
http://www.primeclass.com.tr/en/Services/Pages/Istanbul-Ataturk-Airport-International-CIP.aspx

Chriscross
04-07-2014, 13:10
Husker bare at flyplassen er stor. Ville tatt en tur på Mothercare og kjøpt en trille om dere ikke har det med, det gjorde vi sist fra Dubai. Samt få kona til å legge forfengeligheten til side og reise med ryggsekk.

Så ikke noe transfer service innen flyplassen på prislisten på linken over, men ville ringt og prøvd å fikse det dersom du skal være velkommen etter til Norge dersom kona er alene med tre barn.

SudCaravelle
04-07-2014, 16:12
Husker bare at flyplassen er stor. Ville tatt en tur på Mothercare og kjøpt en trille om dere ikke har det med, det gjorde vi sist fra Dubai. Samt få kona til å legge forfengeligheten til side og reise med ryggsekk.

Så ikke noe transfer service innen flyplassen på prislisten på linken over, men ville ringt og prøvd å fikse det dersom du skal være velkommen etter til Norge dersom kona er alene med tre barn.

He he.. gode poenger. Sjekket denne siden og der ble ikke transit nevnt, men skal ta en telefon. Vi har triller, men målet var å ikke ha med for mye stæsj. Dragens lillesøster er sendt ned for å hjelpe til litt på turen.

Chriscross
04-07-2014, 18:00
Dragens lillesøster er sendt ned for å hjelpe til litt på turen.

Da er jo problemet løst De to kommer seg hjem med barna, men blir så grinete på hverandre at konen din kommer til å lengte etter at du skal komme etter:-).

Chriscross
27-07-2014, 14:26
Sud, var det noe transferservice å oppdrive i Ist? Det må jo ha gått rimelig greit siden du fikk komme etter?

SudCaravelle
27-07-2014, 23:54
Sud, var det noe transferservice å oppdrive i Ist? Det må jo ha gått rimelig greit siden du fikk komme etter?

Fant ingen slik service. Hadde tilgang på Premium Lounge via et Visa Infinite kort. Faktisk en hyggelig lounge med 4-5 varmretter osv.

kekker
18-09-2014, 12:41
Noen som har erfaring med transfer domestic til international på IST?
Takket være en ørebetennelse og god reiseforsikring skal vil fly GZP-IST-OSL i mårrå, har 1:15 transfertid, men slitne ben til en fireåring setter litt begrensninger på snitthastigheten i terminalen!

Superhai
18-09-2014, 13:12
Den lengste biten kommer til å være i den internasjonale terminalen uansett, det går nok greit. Det er en egen vei for å komme fra terminal 1 til 2. Her er kart også:
http://www.ataturkairport.com/tr-TR/ucus_oncesi/Documents/gidis.pdf

Chriscross
19-12-2014, 21:49
Ikke direkte knyttet til TK, men allikevel relevant: Får jeg med vin kjøpt på cph om den er forseglet gjennom sikkerhetskontrollen om jeg er i transfer på ist?

peterfox
19-12-2014, 23:52
Ikke direkte knyttet til TK, men allikevel relevant: Får jeg med vin kjøpt på cph om den er forseglet gjennom sikkerhetskontrollen om jeg er i transfer på ist?

Ja, forsegling skal holde i 24t.
Ellers er det godt utvalg hos Heinemann i IST vs. Heinemann i CPH.

Chriscross
20-12-2014, 09:38
Ja, forsegling skal holde i 24t.
Ellers er det godt utvalg hos Heinemann i IST vs. Heinemann i CPH.

Men gjelder eu-forsegling på ist? Ikke sikker på om eu godtar forsegling fra ist, og da sier vel fort tyrkerne takk for sist....

TriStar
20-12-2014, 10:51
Jeg hadde hvertfall med taxfree-pose forseglet på OSL gjennom security på IST ved disse tider i fjor. Dårlig med juleaquavit hos Heinemann i Istanbul[emoji6]

Chriscross
21-12-2014, 10:29
Jeg hadde hvertfall med taxfree-pose forseglet på OSL gjennom security på IST ved disse tider i fjor. Dårlig med juleaquavit hos Heinemann i Istanbul[emoji6]

Vi var ikke gjennom noen sikkerhetskontroll i ist for viderereise til DXB.

Ikke velg rad lavere enn 10 da 5-10 ikke eksisterer på flere a330-2. Vi mistet rad 7og8 på begge flygingene. Ikke video i setene selv om a330 på eco.

Turkish var kraftig forsinket fra osl så mine foreldre mistet videreforbindelsen selv om de landet 40 min connection.

Lounge fantastisk. Usikker på om de har dusj for andre enn business og egne eliter. Godt utvalg drikkevarer, men tror lav kvalitet. Mat minst like god som lh F-lounge selv om råvarer ikke like dyre. Ingen betjening for irrops etc. Foreldre fikk Doubletree med 20 min shuttle.

geirfugl
02-01-2015, 12:46
Men gjelder eu-forsegling på ist? Ikke sikker på om eu godtar forsegling fra ist, og da sier vel fort tyrkerne takk for sist....

Du får med posen,igjenom IST,men du får IKKE med posen fra IST igjennom EU flyplasser.

larsdx
11-05-2015, 17:38
Noen som har prøvd den? Går det an å få seg et par-tre timer søvn der før man går inn i byen. Ser basic ut på bildene til Turkish Airlines, men ser de har dusjfasiliteter.

larsdx
11-05-2015, 20:19
Hm. Hvorfor ble spørsmålet mitt flyttet til transit, har jo ingenting med transit å gjøre...

henrikvd
11-05-2015, 22:44
Noen som har prøvd den? Går det an å få seg et par-tre timer søvn der før man går inn i byen. Ser basic ut på bildene til Turkish Airlines, men ser de har dusjfasiliteter.
Soverommene i loungene er vel kun for TK business og TK gold elite. Også er det tillegg krav om at du skal ha connection med intercontinental og at transit må være på mellom 3 og 9 timer eller noe sånt.

larsdx
11-05-2015, 23:31
Noen som har prøvd den? Går det an å få seg et par-tre timer søvn der før man går inn i byen. Ser basic ut på bildene til Turkish Airlines, men ser de har dusjfasiliteter.

Soverommene i loungene er vel kun for TK business og TK gold elite. Også er det tillegg krav om at du skal ha connection med intercontinental og at transit må være på mellom 3 og 9 timer eller noe sånt.

OK, men det er egentlig ikke svar på det jeg spør om, antar det ikke er soverom i arrival loungen, men lurer på om det er komfortable stoler e.l. og bagasjeoppbevaring så det går an å duppe litt etter en reise på natta. Arrival loungen er altså ikke samme som den store loungen til TK, jeg flyr i TK business.

larsdx
13-05-2015, 07:12
Får svare meg selv da. Arrival loungen ligger ved hoteldesken til TK etter at du er gjennom tollen. Åpen for passasjerer i TK business i hvert fall. Fin lounge, ikke så stor, men ikke så mye folk heller. Greit sted å slappe litt av om du har en tidlig landing, veldig mange av Midtøsten-rutene til TK tar av midt på natta. To sofasenger, ikke soverom, men mulig å sove. Dusj.

Ingen alkohol, men bra med mat, de lager omeletter, vafler og masse annet on request.

Bare åpen 05-13.

hifiman
26-09-2015, 09:31
Ankommer flyplassen kl 18.20 og skal natte over på Radisson Blu på flyplassen
til kl 12.00 neste dag , trenger jeg da visum etterså jeg ikke er på flyplassen ?
har billett hele veien til Oslo

geirfugl
26-09-2015, 18:14
Hotellet er i Tyrkia, så du trenger nok visum, ja. Eneste hotel du ikke trenger visum til er TAVs flyplasshotell med inngang airside. Hadde du tatt 8.30 og ikke 12.00 videre til Oslo hadde TK for øvrig formodentlig betalt hotellet for deg. Radisson er for øvrig nært flyplassen, men ikke på flyplassen, 10-15 min med drosje, et av de nærmeste.

Bergern
26-09-2015, 22:39
Ankommer flyplassen kl 18.20 og skal natte over på Radisson Blu på flyplassen
til kl 12.00 neste dag , trenger jeg da visum etterså jeg ikke er på flyplassen ?
har billett hele veien til Oslo

Du må nok ha visum, men søknadsprosessen er rimelig rett fram på nett;
https://www.evisa.gov.tr/en/

hifiman
26-09-2015, 23:43
Takk folkens :)

Hpkris
03-12-2015, 19:48
Når man kommer fra OSL og skal vidre til BKK, må man igjennom noen sikkerhetskontroll da, eller er det ikke noe når man er i transfer?

Superhai
04-12-2015, 10:40
Når man kommer fra OSL og skal vidre til BKK, må man igjennom noen sikkerhetskontroll da, eller er det ikke noe når man er i transfer?


Du må gjennom sikkerhetskontrollen, det kan være kø, men det går stort sett raskt.

Hpkris
04-12-2015, 15:58
Du må gjennom sikkerhetskontrollen, det kan være kø, men det går stort sett raskt.

Takk, da regner jeg med vi har tid til en øl og en røyk :cool:

geirfugl
03-01-2016, 12:31
For de som røyker er det nå ny røyketerasse rett opp til høyre fra den midterste sikkerhetskontrollen, den er nær loungen. Før tok det en evighet å komme seg fra loungen til røyketerasse, så IKKE nå, man slipper også å gå tilbake for å komme seg på flyet ifht de aller fleste gatene, også har de fådt pappkrus til GandT i cafeen i loungen (den i midten, de står på disken til venstre for kaffedama !!, litt bortgjemt) Syntes det blei litt frekt å ta med glass og kopper til jeg oppdagde disse, så jeg hadde med egne pappgreier. En meget betydelig forbedring, spør du meg :-) Og, for øvrig finner du ikke tonic i spritstasjonen i nærheten av trappa, fortvil IKKE, det finner du gjerne ved siden av kebabsjappa på veg til spritstasjonen, det er et tyrkisk alkoholpolitisk virkemiddel.

geha
04-01-2016, 15:05
Mareritt i Istanbul. Aldri mer Turkish på meg etter en mareritt lignende opplevelse på Atatturk. Kom fra Bangkok. Problemene startet der. Flyet fire timer forsinket. Turkish folkene på Suvannabum nektet gi oss boardingkort for strekningen Istanbul- Oslo pga forsinkelsen. Måtte ordnes i Istanbul.
Da vi kom dit ble vi møtt av det rene kaos. Noen cm snø hadde først til tusenvis av reisende hadde mistet sine fly. Fullstendig kaos og flere hundre meter lange køer foran tynt bemanna Turkish skranker. Politiet måtte skille folk som slåss i køene. Der stod vi uten boardingkort til Oslo og siste flyet for dagen var gått. Ingen i Turkish ville ta ansvar. Spørsmål om hotell ble avvist med hånlige glis. Etter et seks timers køhelvete ble vi berget av en reddende engel som oppgraderte oss til business og vi kunne tilbringe det som var igjen av natten på den gedigne business loungen de har.
Aldri med Turkish Airline på meg. Dette var ille.

Chr1st1an
06-01-2016, 16:21
Mareritt i Istanbul. Aldri mer Turkish på meg etter en mareritt lignende opplevelse.
Aldri med Turkish Airline på meg. Dette var ille.

Har nesten samme opplevelse i går i Istanbul.
TK forsinket ut fra ACC og de klarte ikke å endre billettene våre i ACC så bag kunne ikke tagges lenger enn IST. Måtte derfor hente bagasjen før den skulle sendes på nytt til norge.

Ved ankomst IST ble vi møtt av en sur og grinete passkontroll. "must have VISA"!. Visa skranken var like sur, og krevde 60 USD x2, men jeg ba dem ryke og reise.
Snakket med transferdesk hos TK og de var lite samarbeidsvillige. Etter 10 min kjefting fra meg sa han at han kunne tag'e bagen til osl og vi slapp å bevege oss inn i landet.

Det eneste positive med IST var loungen til TK for var fantastisk! Gratis massasje og dusj var deilig. :-)

A350
29-02-2016, 19:13
Hei!
Var ikke sikker på hvor tråden skulle være så jeg bare poster den her.

Skal ta et fly fra Oslo til Istanbul og lander 22.55 i Istanbul. Neste fly til Dubai er 00.15 altså 1t og 20 min på flyplassen. Tror dere jeg rekker det andre flyet mitt?
Har hatt problemer på flyplassen før. Rakk ikke neste fly fordi Attatürk flyplass er stor og forvirrende. Måtte kjempe mot flyplassansattene i timesvis til jeg fikk bilettene mine. Skal fly med Turkish Airlines.

petter380
29-02-2016, 22:35
Ofte forsinkelser inn til IST på kveldstimene, og det hjelper heller ikke at man må gjennom ny sikkerhetskontroll. Jeg tror du klarer deg, bare sitt fremme på flyet og vær kjapp til sikkerhetskontrollen :)

Dc-10
12-04-2017, 14:50
Har spm angående transit på Ataturk.
Ankommer med KLM fra AMS og skal videre med Turkish til CAI.
Siden dette er to forskjellige bookinger må jeg da ut i avgangs hall i Istanbul?
Og evt søke om visum på forhand.
Reiser bare med liten trillekoffert som går som håndbagasje.

Samme problem"" på hjemturen, da ankommer jeg med Turkish og videre med KLM til AMS.
Problemet da er kun 1 time og 15 min mellomlanding.
Er det noen plass innenfor avgangshall der det er mulig å få ut boardingkort til SKYTEAM?

På forhånd takk

jb1
12-04-2017, 15:51
Du kan søke visum på forhånd på nett om du må ut av airside. Men ettersom du kun har håndbagasje kan du sjekke inn på nett. Da kan du kanskje gå rett til avgangshallen. Det er kun én terminal for utland og du må igjennom sikkerhetskontroll. Jeg kan ikke gi noen helt sikkert svar da jeg kun har byttet der mange ganger på gjennomgående billett med Turkish.


Sent from my iPhone using Tapatalk

tdb
12-04-2017, 19:06
Du kan søke visum på forhånd på nett om du må ut av airside. Men ettersom du kun har håndbagasje kan du sjekke inn på nett. Da kan du kanskje gå rett til avgangshallen. Det er kun én terminal for utland og du må igjennom sikkerhetskontroll. Jeg kan ikke gi noen helt sikkert svar da jeg kun har byttet der mange ganger på gjennomgående billett med Turkish.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Jeg hadde en connection i IST nylig, og jeg er ganske sikker på at jeg så automater for kjøp av visum der. Uansett trenger du ikke visum når du er i transit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jb1
12-04-2017, 19:28
Jeg hadde en connection i IST nylig, og jeg er ganske sikker på at jeg så automater for kjøp av visum der. Uansett trenger du ikke visum når du er i transit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det kan ordnes på IST, men man kan spare noe tid på nett. Det er uansett en enkel prosedyre. Spm. om visum gjaldt hvis han må ut å sjekke inn på nytt da han ikke har gjennomgående billett.

Dc-10
12-04-2017, 20:49
Ja, det kan ordnes på IST, men man kan spare noe tid på nett. Det er uansett en enkel prosedyre. Spm. om visum gjaldt hvis han må ut å sjekke inn på nytt da han ikke har gjennomgående billett.

Ja stemmer reiser på to bookinger,
Kanskje uvanlig å reise på to bookinger via IST.
Men håper det går smertefritt siden jeg bare har håndbagasjen,
men har aldri mellomlandet der før.

jb1
12-04-2017, 20:55
Du får fortelle oss hvordan det gikk. Har du boardingkort til et neste reise kan det gå bra.

Dc-10
22-04-2017, 11:25
Da kan jeg svare på mitt eget spørsmål.
Reise med KLM til IST og videre med Turkish fungerer heilt fint.
I transfer området før sikkerhetskontrollen er det transferdisk til alle flyselskap som flyr til og fra IST.

Så der er muligheten til å få ut boardingkort til neste flight.
Vi fikk bare 45 min mellomlanding pga litt forsinket fly på veg hjem, men det holdt. Selv om det var veldig lang kø i sikkerhetskontrollen, var de effektive.