View Full Version : Spørsmål om Economy Full Flex
Skipskatta
22-02-2013, 14:47
Et dumt spørsmål fra en som aldri har flydd annet enn Økonomibillett:
Hvis man har en Economy Full Flex billett og ikke blir å reise likevel, da får man altså alt refundert (eller kostnaden for billetten blir vel ikke trukket?)
Må man ringe SAS og si at man ikke blir å reise, eller holder det med at man rett og slett ikke dukker opp/sjekker inn?
Du får refundert billetten, men må gi beskjed om at du ikke reiser likevel.
Du får refundert billetten, men må gi beskjed om at du ikke reiser likevel.
Dette stemmer vel ikke? Disse billettene blir vel ikke trukket før man faktisk setter seg i setet?
Jo, det stemmer. Hos SK blir det trukket fra kortet ditt i det du bestiller, og du kan selv avbestille på nett frem til avgang. Refusjonen av Business/Eco-Extra/Full-flex, skjer innen 3 dager(i mine tilfeller).
Thomas
Dette stemmer vel ikke? Disse billettene blir vel ikke trukket før man faktisk setter seg i setet?
Tok du deg bryet med å kikke innom sas.no?
I motsetning til hotell- og restauraantbransjen, kjøper man og ikke reserverer når man fullfører handelen med et flyselskap.
Vilkårene er som regel (uavhngig av selskap) veldig synlige og en full flex billett gir som regel full refundering om man skulle la være å reise, bare man sier ifra før reisen skulle skjedd.
I motsetning til hotell- og restauraantbransjen, kjøper man og ikke reserverer når man fullfører handelen med et flyselskap.
Og alle selskaper er ikke like. Hos Norwgian belastes Full Flex først når du reiser, så spørsmålet/kommentaren var nok ikke helt i ørska. SAS TravelPass har også en opsjon med belastning først etter at reisen er gjennomført. (Samme som Braathens hadde i sin tid når man bare kunne "dra og dra og dra...")
Dag Viking
22-02-2013, 21:40
Tok du deg bryet med å kikke innom sas.no?
I motsetning til hotell- og restauraantbransjen, kjøper man og ikke reserverer når man fullfører handelen med et flyselskap.
Vilkårene er som regel (uavhngig av selskap) veldig synlige og en full flex billett gir som regel full refundering om man skulle la være å reise, bare man sier ifra før reisen skulle skjedd.
Sikker på at man må avbestille reisen på forhånd? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ikke har rukket en flight, og har endret den etter at flighten skulle gått eller bare latt være å dra. Har aldri sett noen faktura for dette. Mulig det meste var på tp .
Superhai
23-02-2013, 07:41
Full flex billetter på SAS trengs ikke å avbestilles før reisen - det er grunnen til at flyene overbookes, billetten er gyldig i 12 måneder eller til den er brukt. Men det er veldig fint om det blir gjort, for andres reisendes skyld som ønsker å booke på et fullt fly.
Ser at jeg nok var litt eplekjekk her ;)
Det er selvfølgelig godt mulig at man ikke må gi beskjed om at man ikke skal bruke billetten. TP eller en eller annen bedriftsavtale feks? Og da er det selvfølgelig også mulig at flyselskapet kun tar seg betalt de gangene man faktisk har fløyet.
Min erfaring er fra reiser bestilt på egen (privat) profil. Har, uten untak, blitt belastet for reisen, for så å få den refundert i ettertid om det har kommet noe i veien.
Om jeg kunne brukt reservasjonen for en framtidig reise har jeg faktisk ikke reflektert over. Kan ikke huske å ha lest noe om dette, men det står vel gjerne med bitteliten skrift i vilkårene.
Superhai
24-02-2013, 18:44
Om jeg kunne brukt reservasjonen for en framtidig reise har jeg faktisk ikke reflektert over.
Bare for å klargjøre begrepene. Reservasjon er for en spesifikk avgang. Billett er "verdi"papiret"". Billetten kan være gyldig for kun den avgangen, eller om den er full-fleksibel en viss tidsperiode og kan fritt brukes på en avgang innenfor gyldighetsperioden. Og om den er refunderbar (som full-fleks som regel er) så kan du refundere den også. I dagens e-ticket/internett verden, så er det ikke så lett å nyttegjøre seg av en billett om man har mistet reservasjonsnummeret (PNR) som knytter reservasjonen og billetten sammen, eller at denne er "utgått".
Flott!
Det er dette med "en viss tidsperiode" jeg ikke var klar over. Hvis man endrer er det klart billetten er god også dagen etter, men at man ved no-show fortsatt har en gyldig reise er nytt for meg. Og forsåvidt godt nytt, da det som regel er nok å fikse når man er oppe i de situasjonene.