View Full Version : Flynytt 02/13
supercub
22-02-2013, 08:05
Hva synes dere om siste utgave av Flynytt?
Vil bare høre om det jeg tenker samsvarer med andres inntrykk, eller om det bare er jeg som har for høye forventninger :-)
Var det ikke årets nr.1 som nettopp dukket opp i postkassen nå, distribuert sammen med dagens aviser?
Jeg har bare tittet på noen få sider, men selvsagt gått grundig gjennom Hagbys Lima November:p
supercub
22-02-2013, 11:07
Ja, mulig det var nr. 1 Gunnar. Lima November er flott "dass-lektyre" :)
Turbomeca
22-02-2013, 11:59
Vel, jeg reagerte litt på "artikkelen" om Phoenix East Aviation, som i sin helhet framstod som en annonse for PEA og Luftfartsskolen. Det var null substans og forfatteren har bare gjengitt alle argumentene han har fått fra Luftfartsskolen (jeg er tidligere elev, så jeg kjente dem igjen). Og har ikke Luftfartsskolen ganske sterke forbindelser til Flynytt's utgiver NLF? Det kan jeg ikke se at det blir opplyst om. Flynytt føler seg tydeligvis ikke bundet av Vær Varsom-plakaten.
Ellers synes jeg det er ganske langt mellom de interessante artiklene.
Hvis det hadde vært mulig å fly klubbfly her i landet uten å finansiere dagens flynytt så hadde undertegnede benyttet seg av den muligheten.
supercub
22-02-2013, 12:08
Var spesielt PEA artikkelen jeg også reagerte på. Fant det veldig merkelig at det ble brukt så mange sider på slik uforbeholden promotering. Lite nyansert og regelrett reklame.
I tillegg var det et par andre ting som ble viet vel mange sider, men selv om dette ikke interesserte meg så kan det hende andre hadde glede av det.
Alt i alt er Flynytt underholdende nok, og med god layout, spes. etter "rebrandingen", men skulle ønske jeg kunne kalle det et fagblad og ikke et glansa nisjemagasin.
Sånn btw, kan jeg tipse om et gratismagasin på iPad som heter LOOP (søk det opp i newsstand). Veldig godt GA-magasin.
Savner Rolf Lilands Flynytt jeg... Men er litt usikker på hvorfor. Kanskje det var mer om litt av hvert.
Savner Rolf Lilands Flynytt jeg... Men er litt usikker på hvorfor. Kanskje det var mer om litt av hvert.
Thumbs up for den! Føler Flynytt blir smalere og smalere, det var mer godfølelse når man leste bladet tidligere.
Edit: Men Lima-November er som nevnt over et høydepunkt.
Surprise! Flynytt er et medlemsblad tilknyttet motor/NLF.
De stod også bak bladet den gang da...
Mottar selv bladet pga. medlemsskap, og det fyller nok sin misjon her. Man er vel kanskje litt bortskjemt når man ønsker seg mer om litt av hvert, som KAB så passende beskrev innholdet. :)
Jeg er faktisk av motsatt oppfattelse. Jeg liker mye bedre Flynytt etter skifte av redaktør. Mer tester av fly og utstyr.
Men smaken er vel som baken...
1944vintage
23-02-2013, 19:10
Har bare fått bladd igjennom, men å kalle innholdet smalt ?
Enig i at Rolf Liland startet en "ny æra" med bladet, men kan ikke se at det har forandret seg så mye siden.
Jeg savner fra "eldgamle" Flynytt (da Odd Arnesen var redaktør for Lima-November) : disse små notisene om nyheter fra flyselskap og klubber.
Må ikke forstås dit at Kay Hagby gjør noen dårligere jobb !
splasher
09-03-2013, 11:58
Syns dette nummeret var OK; men som fler av dere reagerte jeg på PEA-artikkelen. Gadd faktisk ikke lese den engang.
Når det gjelder Flynytts "form og farge" kan jeg ikke si meg annet enn fornøyd.
Jeg er generelt fornøyd med Flynytt, selv om det er enkelte ganger jeg undrer litt over vurdering av litt kritiske artikler. Det var en utgave som tok tak i UiTs kjøp av skolefly som jeg syns var litt drøy, noe jeg tror Cessna leverandøren tok konsekvensen av også. (Lite reklame fra dem etter det)
Selv om jeg syns det er bra at noen holder Luftfartstilsynet i ørene, så har ett par artikler rettet mot dem også vært litt "rare".
Turbomeca
09-03-2013, 15:04
Jeg er generelt fornøyd med Flynytt, selv om det er enkelte ganger jeg undrer litt over vurdering av litt kritiske artikler. Det var en utgave som tok tak i UiTs kjøp av skolefly som jeg syns var litt drøy, noe jeg tror Cessna leverandøren tok konsekvensen av også. (Lite reklame fra dem etter det)
Vi har tydeligvis forskjellige formeninger om hva et fagblad som flynytt burde skrive om. Hva var det som var galt med artikkelen om flykjøpet til UiT? Det er vel den eneste minneverdige artikkelen jeg kan huske å ha lest den (ganske korte) tiden jeg har vært abonnent. Med mindre artikkelen inneholder masse faktafeil (?) så er det nettopp slike undersøkende artikler jeg skulle ønske jeg så flere av. Man kan selvfølgelig argumentere for at enhver artikkel om UiT i Flynytt vil være problematisk så lenge Flynytts eier også driver med flygeropplæring, så jeg ser det aspektet.
Men jeg er enig i at mye av kritikken mot tilsynet er rar. I den grad man ser kritiske artikler i flynytt så er det "alltid" tilsynet eller avinor som er 'the usual suspects', og de får som regel tildelt alt av skyld for økte kostnader og lavere aktivitet. (Man skulle tro at når flyklubber i det 21. århundre fortsetter å kjøpe inn amerikanske metallhøner fra 50-tallet som brenner 10 gallons blybensin i timen, så hjelper ikke dette akkurat på rekrutteringen heller, men dette snakker man ikke om i flynytt)
Et medlemsblad som Flynytt ville nok være glade for at alle "kritikere" (som oss her inne) selv bidrar med å skrive artikler "vi" selv mener er tilfredsstillende :-P