Log in

View Full Version : Utålmodighet på Sørlandet

GF1
23-03-2006, 20:33
"Telenorsjef for Sørlandet, Bernard Udal Olsen, fløy med SAS-Braathens til Oslo i går. Han mener Norwegian nå må bestemme om de skal fly på Kjevik eller ei."

"- SAS-Braathens har melket oss lenge nok. Dersom Norwegian kommer betyr det nesten to millioner sparte kroner på bunnlinja vår. Det Norwegian har bedt oss om er å bruke selskapet når det er hensiktsmessig. Det synes jeg er helt fair, sier Svendsen."

Fædrelandsvennen. (http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kristiansand/article349311.ece)

Someone
23-03-2006, 21:13
Saken er vel den at DY fly dit de tror de vil tjene penger og til nå har ikke kalkulatoren til Kjosen visst positive tall når de har regnet på osl-krs og eventuelt andre ruter.

Akkurat her synes jeg sørlendingene er sutrete og de kan ikke forvente en SOS Sørlandet aksjon fra Norwegian

nevermind
23-03-2006, 21:42
Hva med BX?

GFL
24-03-2006, 09:06
Artig at en telenorsjef snakker om melking av penger, de er vel ikke akkuart billigst på tjenester selv...:nor

Kommer vel en rute dit snart, men Kjos setter vel krav som at flyene blir gått fylt opp der..

HMWK
24-03-2006, 09:34
De kommer nok til enighet!

Trety
24-03-2006, 11:17
Originally posted by GFL
Artig at en telenorsjef snakker om melking av penger, de er vel ikke akkuart billigst på tjenester selv...:nor

Nå skal det vel påpekes at det bildet der er nok en ganske stor slump mer nyansert enn det du beskriver der... ;)

Men "melker" egentlig SAS Braathens KRS-paxen spesielt? Slik jeg forstod det er det et helt likt priskonsept over hele Sør-Norge?

HMWK
24-03-2006, 13:27
Det er det bare en håndfull personer som vet! Klart det er fristende å legge ut færre billigbilletter når du flyr strekningen alene.

GF1
24-03-2006, 13:48
Originally posted by GFL

Kommer vel en rute dit snart, men Kjos setter vel krav som at flyene blir gått fylt opp der..

For ordens skyld: jeg hadde klippet TO sitater fra artikkelen. Det var ikke Telenorsjefen som uttalte seg om melking, men administrasjonssjef Sverre Svendsen i firmaet Ventelo.

TOS
24-03-2006, 14:10
Originally posted by Trety

Men "melker" egentlig SAS Braathens KRS-paxen spesielt? Slik jeg forstod det er det et helt likt priskonsept over hele Sør-Norge?

Det er vel sikkert riktig at priskonseptet er mye likt over hele sør-Norge. Det som vel er et poeng er at tilgjengeligheten av de billigste billettene nok påvirkes av graden av konkurranse på en strekning. Det er helt naturlig at en strekning med mindre konkurranse har færre billige billetter tilgjengelig, og det er fullt lovlig innenfor rimelighetens grenser. Så selv om de publiserte prisene er de samme så betyr ikke det at faktisk observerte priser (dvs. den prisen man ender opp med) på KRS er like lave som på f.eks. BGO.

Dette betyr selvsagt ikke at SAS Braathens likevel kan sies å melke passasjerene (selv om det også er en mulighet..). Det er mest sannsynlig et naturlig utslag av konkurranse, eller mangelen på sådan.

EB
24-03-2006, 15:33
Om sørlendingene vil ha konkurranse - hvorfor er det ikke flere som velger NSB???

Hurum
24-03-2006, 20:42
Om det er en strekning hvor toget har mulighet til å konkurrere med fly, så må det være mellom Oslo og Kristiansand.

Om Norwegian starter å fly OSL-KRS så vil dem vel neppe sette op 6 daglige avgnger, noe som medfører at Telenor-ansatte sikkert vil fortsette å fly med SAS i mange tilfeller, noe som er forståelig. Synes dette er på grensen til å bli litt sutrete av sørlendningene.

HMWK
25-03-2006, 14:08
Hvis det er så ille på Sørlandet, kan de gjøre slik de gjør på Røros. De charterer inn fly. De hadde vel ikke trengt mer enn Erj 145/Crj 200 med god frekvens. Mulig det ikke hadde blitt så billig. Bare noen løse tanker!

EB
25-03-2006, 14:49
De vil vel ha timesavganger med jetfly og priser under det som begge seslkapene har på inneriks i dag....:wow:

TOS
25-03-2006, 20:06
Originally posted by EB

De vil vel ha timesavganger med jetfly og priser under det som begge seslkapene har på inneriks i dag....:wow:

Jeg vil tro at de er fornøyd med en ekstra aktør slik at den gjennomsnittlige billettprisen kan gå noe ned....(jeg bare gjetter - det er iallefall det folk i Tromø er fornøyd med...)

EB
26-03-2006, 05:02
Men er markedet stort nok til at Norwegian kan få til en god økonomi på ruten? Det er vel spørsmålet...

Hurum
26-03-2006, 11:00
Originally posted by EB

Men er markedet stort nok til at Norwegian kan få til en god økonomi på ruten? Det er vel spørsmålet...

Markedet er nok stort nok, men det hjelper ikke Norwegian om de fleste fortsetter å fly SAS Braathens og DY sitter igjen med kun studenter og bestemødre på vei til barnabarna. Regner med at forretningsreisende også må benytte selskapet om dem skal se det tjent med å fly dit.

nevermind
26-03-2006, 11:25
Helt enig Hurum. På alle steder SK/BU har monopol ønsker næringslivet konkurranse for å presse ned prisene på flyreisene, men de forsetter å reise med SAS etter at en ny aktør kommer på banen. Dette skjer gang på gang (ref HAU,AES,MOL med flere).

Jeg skjønner godt at Norwegian er skeptisk til a begynne å fly fly på KRS.

TigerBlack
26-03-2006, 11:46
Hvis DY skal begynne på KRS noe jeg tviller på de vil gjøre med det første må de som blir antydet her komme med mer en en avgang til dagen. De må opp i minimum 4-5 stk. Dette er det ikke trafikk grunlag for. Forretningsreisende krever regularitet framfor lavpris somregel.

Dy er ikke villig til å gå på en strekning innenlands de ikke tjener penger på. Noe de har full rett til, imotsetning til SK som må oppretholde rutene enten vi tjener på dem eller ikke..

Hurum
26-03-2006, 12:00
Originally posted by Scanor

Noe de har full rett til, imotsetning til SK som må oppretholde rutene enten vi tjener på dem eller ikke..

Tøv og tull! Hvor har du det fra?

TigerBlack
26-03-2006, 12:07
hm, er ikke SK pålagt det som ledende aktør i markedet og delevis statseid ?.

Hvis SK ikke hadde vært pålagt å drive rutene uansett så hadde blant andre oslo-alta-oslo, oslo-kirkenes-oslo, samt oslo-kr.sand-oslo, oslo-aalesund-oslo sett dramatiske kutt. Samt at mange av frekvensene på storbyene hadde blitt fjærnet. Det er ikke alle avganger som tjener veldig bra på. Mange av dem har lite belegg og få fullprisreisende.

Hurum
26-03-2006, 12:17

hm, er ikke SK pålagt det som ledende aktør i markedet og delevis statseid ?.

Hvis SK ikke hadde vært pålagt å drive rutene uansett så hadde blant andre oslo-alta-oslo, oslo-kirkenes-oslo, samt oslo-kr.sand-oslo, oslo-aalesund-oslo sett dramatiske kutt. Samt at mange av frekvensene på storbyene hadde blitt fjærnet. Det er ikke alle avganger som tjener veldig bra på. Mange av dem har lite belegg og få fullprisreisende.

Nei det er dem ikke. SAS kan velge å fly kun Oslo - Bergen om dem vil. Eneste krav myndighetene har satt er til de rutene som legges ut for konsesjon...altså småflyplassene og dermed i hovedsak Widerøe.

Det du skriver er helt feil. Om SAS ikek ønsker å fly noen ruter så kan dem slutte med det. Dog vil jeg anta at det er veldig lite taktisk lurt, men dem er i sin fulle rett. Tingene du beskriver er jo fra forrige århundre

Jack
26-03-2006, 12:19
Det er mulig dem er pålagt å fly til noen byer…. Men jeg har ikke sett noe som tyder på det… ikke har jeg lest om det… derfor lurer jeg på om dette er (for å moderere meg) tullprat! Men det passer vel godt inn i synet noen har om at SAS er gud den allmektige som er kommet til jorden for å frelse de norske undermennesker….. :devot: :devil
Hvor har du det fra at det ikke lønner seg å fly til diverse byer i distriktene? Jeg er rimelig sikker på at du sitter langt unna all informasjon om dette… og vil aldri se noen informasjon om dette…
Hvorfor flyr SAS til de flyplassene? Trolig på grunn av at dem tjener penger på det! Flere av destinasjonene har vel også rimelig godt belegg og rimelig god betalingsvilje blant de reisende!
Det er ikke mange år siden det ikke var direktefly fra Finnmark til Oslo…. Kun sommerruter! Hvorfor fikk Alta og Kirkenes helårsruter til Oslo? På grunn av SAS sin godvilje? Tull! Det har noe med at de trolig tjener pæng på rutene og konkurransesituasjonen og ikke godvilje sammen med pålegg!
:smokin

TigerBlack
26-03-2006, 12:19
Well I stand corrected.. og skal ta det videre.. det er ikke så lenge siden vi fikk den forklaringen der, var vel i fjorhøst vi hørte det der.

Hurum
26-03-2006, 12:23
Intern propaganda?:p

merkelig at selv ansatte i SAS tror at det er dem som skal redde Norge....

EB
26-03-2006, 13:30
vi vet jo alle hvem som virkelig redder Norge...

Hurum
26-03-2006, 13:37
Ja den nye regjeringen jobber med saken;)

HMWK
26-03-2006, 14:24

Well I stand corrected.. og skal ta det videre.. det er ikke så lenge siden vi fikk den forklaringen der, var vel i fjorhøst vi hørte det der.

Kan du legge fram dokumentasjon fra staten på dette? Staten eier ikke en majoritetsdel, så dette tror jeg rett og slett ikke de kan bestemme.

Someone
05-05-2006, 10:07
Ikke bare journalister som er blottet for kunnskaper om fly, men enkelte av våre politikere er endå verre.

Påstår av DY 733 er for gamle til å brukes på Kjevik og at rullebanen er for kort:laola :lol

http://www.hangar.no/articles/1017/1/Norwegians-fly-g%E5r-fint-p%E5-Kjevik

litt-amatør
05-05-2006, 10:28
Originally posted by Hurum

Om det er en strekning hvor toget har mulighet til å konkurrere med fly, så må det være mellom Oslo og Kristiansand.

Om Norwegian starter å fly OSL-KRS så vil dem vel neppe sette op 6 daglige avgnger, noe som medfører at Telenor-ansatte sikkert vil fortsette å fly med SAS i mange tilfeller, noe som er forståelig. Synes dette er på grensen til å bli litt sutrete av sørlendningene.

Det er egentlig blitt ganske håpløst å bruek tog Oslo-Kristiansand. De "nye" Signatur-togene til NSB er svært ubehagelige å kjøre med og veldig trange med tanke på plass til bagasje osv. Det verste er dog at du nesten alltid havner i feil kjøreretning. Utrolig at de byttet ut de togene som gikk tidligere på strekningen. De nye bruker jo like lang tid. I tillegg er faktisk tog ganske dyrt hvis du ikke er tidlig ute og får billigbillettene (som overhodet ikke kan endres senere!). T/r koster faktisk normalt godt over 1100 kr.

Da er faktisk buss et langt bedre alternativt. Mye, mye mer fleksibelt og betraktelig billigere.

Når det gjelder fly tror jeg at sørlendingene furter litt her. Selv om SK sikkert kan kritiseres på denne ruten gjelder det å være realistiske. Det er neppe grunnlag for mange daglige DY- avganger og med bare et par daglige avganger vil ruten bli et tapssluk for DY, tror jeg da, all den tid DY trolig vil fly med veldig mange billigreisende og vedlig få forretningsreisende.

storg
05-05-2006, 10:40
Ja, vi furter litt her nede på sørlandet. Men samtid er det slik at lavepriser skaper etterspørsel. Samtidig som vi ikke bare skal til oslo da. Nå som Norwegian også har mulighet for gjennomgående bilett. Vil man jo lettere vurdrer dem for 2 leg. Dessuten er jeg ganske sikker på at man skulle klart å forsvare en rute til London fra kristiansand. Klm har jo nettopp begynt å fly 2 ganger om dagen og jobber mot 3 så noe skjer her nede. Men vi savner også de billige bilettene. Det er for få til å skape noe særlig etterspørsel

Trety
05-05-2006, 14:07
Originally posted by litt-amatør
Det er egentlig blitt ganske håpløst å bruek tog Oslo-Kristiansand. De "nye" Signatur-togene til NSB er svært ubehagelige å kjøre med og veldig trange med tanke på plass til bagasje osv. Det verste er dog at du nesten alltid havner i feil kjøreretning. Utrolig at de byttet ut de togene som gikk tidligere på strekningen. De nye bruker jo like lang tid.

Jeg tok toget fra Drammen til Kristiansand i fjor sommer, og spanderte på meg NSB Komfort med Signaturtoget. Setene var ganske behagelige og det var brukbar plass, men som du nevner ble man sittende feil vei. Det, sammen med krengingen, gjordet at jeg nesten ble litt sjøsyk. :)

litt-amatør
05-05-2006, 16:21
Originally posted by Trety

Originally posted by litt-amatør
Det er egentlig blitt ganske håpløst å bruek tog Oslo-Kristiansand. De "nye" Signatur-togene til NSB er svært ubehagelige å kjøre med og veldig trange med tanke på plass til bagasje osv. Det verste er dog at du nesten alltid havner i feil kjøreretning. Utrolig at de byttet ut de togene som gikk tidligere på strekningen. De nye bruker jo like lang tid.

Jeg tok toget fra Drammen til Kristiansand i fjor sommer, og spanderte på meg NSB Komfort med Signaturtoget. Setene var ganske behagelige og det var brukbar plass, men som du nevner ble man sittende feil vei. Det, sammen med krengingen, gjordet at jeg nesten ble litt sjøsyk. :)

Jeg kan være enig i at hovedproblemet ikke er plassen først og fremst, men at man nesten alltid kommer i feil retning. Pluss at jeg hater å få slike plasser hvor man sitter to og to mot hverandre. Dette skjer nesten alltid. Dessuten er prisen avskrekkende. Bussene går hver time (nesten) og koster under 300 per vei.

HVI
07-05-2006, 19:15
Endelig ja fra Norwegian
Nå kan du glede deg til konkurranse på Kjevik. Etter mye om og men feier Norwegian-sjefen all tvil til side.
http://www.fvn.no/na24/article362060.ece

Thomas
07-05-2006, 19:30
Det bildet i bakgrunnen der så veldig kjent ut.. ;)

http://home.online.no/~luloren/KKH.jpg

ENGM RAMP
07-05-2006, 19:38
Hehe...ett av dine bilder a Thomas?

:jumpin

Savipix
07-05-2006, 19:40
Les texten Rampen ;)