PDA

View Full Version : Ufrivillig endring av flysete


alexbru
18-02-2013, 12:18
Hallo folkens

Flere ganger det siste året har jeg opplevd å få endret sete ved boarding.
Dette til tross for innsjekking på nettet 22 timer i forveien for å sikre meg vindu.
Skjedde sist på SK4755 8. februar. Nedgradering fra 738 til 736.
Jeg er "avhengig" av å sitte ved vinduet for å følge med på hva som skjer,
derfor blir jeg ganske irritert når dette skjer. (Fikk midtgang-sete)
Har ikke hatt guts nok til å si ifra ved gaten da jeg føler at jeg forsinker avgangen.

Har dere opplevd dette, og godtar dere ufrivillig seteskifte?

SAS CC
18-02-2013, 12:26
Hallo folkens

Flere ganger det siste året har jeg opplevd å få endret sete ved boarding.
Dette til tross for innsjekking på nettet 22 timer i forveien for å sikre meg vindu.
Skjedde sist på SK4755 8. februar. Nedgradering fra 738 til 736.
Jeg er "avhengig" av å sitte ved vinduet for å følge med på hva som skjer,
derfor blir jeg ganske irritert når dette skjer. (Fikk midtgang-sete)
Har ikke hatt guts nok til å si ifra ved gaten da jeg føler at jeg forsinker avgangen.

Har dere opplevd dette, og godtar dere ufrivillig seteskifte?

Selvom man har muligheden for at vælge sæde, enten ved bestilling som statuskunde eller 22 timer før afgang, så er det aldrig en garanti, da der netop kan ske flybytte eller konfigændringer. Fx har en passager valgt et sæde helt fremme i Economy, lige bag Extra. Så ændres konfigurationen inden for de 22 timer fordi Extra-sektionen udvides. Det betyder, at de pågældende Economypassagerer placeres på de bageste rækker, hvor der ofte er ledigt. Det sker desværre af og til, hos de fleste netværksselskaber med fleksibel kabineopdeling.

Når det så er sagt, så henvend dig til kabinepersonalet efter "boarding completed", hvis ikke flyet ser fuldt ud. Så er det ofte muligt at finde et andet sæde.

TOS
18-02-2013, 13:48
Det har skjedd en del ganger. Det er selvsagt litt irriterende at man blir flyttet og da spesielt om man ender opp i et midtsete, men samtidig fullt forståelig. Jeg synes det er mer problematisk å bli flyttet når man har betalt for seating og så blir flyttet, som f.eks. hos DY og BA, men samtidig så kan man vel ikke garantere seg mot flybytte. Hos sistnevnte selskap ble jeg flyttet fra en "2 seter" til en treseter, og den primære årsaken til at jeg betalt 80-90 kroner var for å få sete på en av de siste businessradene (men det er alltid en risiko for at slikt skjer). Hos DY har jeg blitt flyttet fra nødutgangsrad til ordinær rad pga bytte fra -800 til -300 o.l.

Hypern
18-02-2013, 14:05
Har som regel fått de setene jeg har bedt om på forhånd, eneste gangene hvor jeg ikke har fått det er naturlig nok ved irrops og ombookinger. Selvsagt irriterende å ikke få sete når man har betalt for setereservasjon. Særlig BA synes jeg er ille her når de skal ha 560 kroner for setereresverasjon i Club World...

ILS2
18-02-2013, 14:23
Skjer rett som det er med de fleste selskaper. Nå sist glapp nødutgang p.g.a. flybytte på en flight til Madrid med LH. Klager aldri i de situasjonene, men prøver å være proaktiv ved å sjekke seatmap med jevne mellomrom frem mot avgang.

Er en klassiker på IC å høre folk miste besinnelsen når de oppdager at det som var nødutgang da de reserverte sete for 256 dager siden, nå er blitt på en rad i ingenmannsland.

På kortere flighter (OSL-BGO) er det irrelevant hvor jeg sitter.

storg
18-02-2013, 15:21
Er det SAS så klager jeg ikke. Men hvis DY så sier jeg ifra, har jeg betalt for en vare så skal jeg ha den.

TOS_EBG
18-02-2013, 15:55
På innenriks har jeg opplevd som 3 EBG'er og ha hatt 3A/B/C for så ved flybytte å ha havnet bak på rad 18 eller noe - som om rad 3 forsvinner ved flybytte.......

Discus
18-02-2013, 16:06
Særlig BA synes jeg er ille her når de skal ha 560 kroner for setereresverasjon i Club World...

BA har en return policy på refusjon av pengene, så de er klar over problemstillingen:

You can claim a refund for reserved seats if:


there is an aircraft change and we are unable to seat you in a suitable alternative seat that you are happy with.

....


https://www.britishairways.com/travel/seating-changes-refunds/public/en_no

På SAS og