Savipix
26-09-2004, 21:38
Det hade blivit dags att beställa returresan till Syd Frankrike och jag vill flyga någonting annat än Snowflake eller Sterling. Ett sök på Wideroe.no gav mig valet mellan LH, KL, AF och Alitalia. Eftersom Alitalia var det av alternativen jag aldrig hade rest med beslutade jag mig för att boka in mig på sträckorna ARN-MXP och MXP-NCE.
Den 6/9 var det så dags. Efter en stor lunch i Sky City checkade jag in och fick platserna 7A och 3A på respektive leggar. Tog farväl av mina föräldrar och utnytjade mitt Priority Pass kort för att slappna av en stund i loungen.
Klockan 1510 gick jag ner till shoppingen (vägrar kalla den för Tax-free) och köpte 3 travelpack med "Djungelvrål" åt en god vän innan jag rörde mig till gate 12 och I-DATR "Livorno" som skulle ta mig till Malpensa. Boardingen gick smidigt och jag sjönk ner i min stol tillsammans med min mp3 spelare. Somnade direkt (tack vare en stor fest kvällen innan) och vaknade inte föräns det blev dags för serveringen som sköttes av en väldigt trött besättning. Maten bestod av en smörgås med skinka och smältost samt lite patiserier. Beställde en gott rödvin som jag desvärre inte minns namnet på (sorry EB).
Började prata med den unga dam brevid mig och det visade sig att hon studerade konst i Florence och var på väg ner för att påbörja höstens studier. Alltid trevligt att prata med utlandsstudenter. Vi landade på MXP 10 minuter före tid. Blev frågad om jag hade lust att ta en öl eller två eftersom vi bägge hade 2 timmar innan våra connecting flights skulle gå.
Utbudet av butiker på Malpensa är gott och jag köpte till slut en ny klocka i Swatch butiken samt lite chocklad till min transport på NCE.
Leg 2:
21:20 påbörjades boardingen av AZ340 till Nice och de 17 passagerarna tog bussen ut till vår ATR72 EI-CLD "Fiume Piave"
Som sista passagerare ombord stod jag framför kaptenen som precis hade gjort sin preflight inspection. Jag frågade om möjligheten att få jumpseata och fick svaret att "I will see what I can do".
ATRen hade behagliga skinnsäten men dåligt med plats för carryons och min "roll-a-board" fick ett eget säte. Motorerna startades och vi gjorde en låååååång taxning ner till rwy 35L. Servicen startade så fort skyltarna hade släckts och denna kväll serverades läsk och glass av värdinnor som var både glada och serviceminded och kom med påfyllning 3 gånger. Just innan vi skulle påbörja vår inflygning kom en av värdinnorna och sade att kaptenen välkomnade mig till cockpit. :) Krånglade mig in på jumpseat och njöt av en "Kai-Tak" style approach på 04L. Vi parkerade på ett remote stand med hjälp av tre marshallers och bussades in till terminalen där vi upplevde något såpass ovanligt som att väskorna kom inom tio minuter. NCE är annars i klass med OSL när det gäller leverans av väskor. Clearade security utan problem och mötte min chaufför som tog mig till lägenheten där jag somnade gott.
Mat: 3 Kan inte få mer.
Service: 6 Bätte än average, men inget utöver vad man skall förvänta.
Komfort: 6 Dåligt med benplats på MD80n men super komfort på ATRen
Punktlighet: 10 On time
Annet: 9. MXP är en bra transferflygplats och cockpitbesöket drar upp betyget
Den 6/9 var det så dags. Efter en stor lunch i Sky City checkade jag in och fick platserna 7A och 3A på respektive leggar. Tog farväl av mina föräldrar och utnytjade mitt Priority Pass kort för att slappna av en stund i loungen.
Klockan 1510 gick jag ner till shoppingen (vägrar kalla den för Tax-free) och köpte 3 travelpack med "Djungelvrål" åt en god vän innan jag rörde mig till gate 12 och I-DATR "Livorno" som skulle ta mig till Malpensa. Boardingen gick smidigt och jag sjönk ner i min stol tillsammans med min mp3 spelare. Somnade direkt (tack vare en stor fest kvällen innan) och vaknade inte föräns det blev dags för serveringen som sköttes av en väldigt trött besättning. Maten bestod av en smörgås med skinka och smältost samt lite patiserier. Beställde en gott rödvin som jag desvärre inte minns namnet på (sorry EB).
Började prata med den unga dam brevid mig och det visade sig att hon studerade konst i Florence och var på väg ner för att påbörja höstens studier. Alltid trevligt att prata med utlandsstudenter. Vi landade på MXP 10 minuter före tid. Blev frågad om jag hade lust att ta en öl eller två eftersom vi bägge hade 2 timmar innan våra connecting flights skulle gå.
Utbudet av butiker på Malpensa är gott och jag köpte till slut en ny klocka i Swatch butiken samt lite chocklad till min transport på NCE.
Leg 2:
21:20 påbörjades boardingen av AZ340 till Nice och de 17 passagerarna tog bussen ut till vår ATR72 EI-CLD "Fiume Piave"
Som sista passagerare ombord stod jag framför kaptenen som precis hade gjort sin preflight inspection. Jag frågade om möjligheten att få jumpseata och fick svaret att "I will see what I can do".
ATRen hade behagliga skinnsäten men dåligt med plats för carryons och min "roll-a-board" fick ett eget säte. Motorerna startades och vi gjorde en låååååång taxning ner till rwy 35L. Servicen startade så fort skyltarna hade släckts och denna kväll serverades läsk och glass av värdinnor som var både glada och serviceminded och kom med påfyllning 3 gånger. Just innan vi skulle påbörja vår inflygning kom en av värdinnorna och sade att kaptenen välkomnade mig till cockpit. :) Krånglade mig in på jumpseat och njöt av en "Kai-Tak" style approach på 04L. Vi parkerade på ett remote stand med hjälp av tre marshallers och bussades in till terminalen där vi upplevde något såpass ovanligt som att väskorna kom inom tio minuter. NCE är annars i klass med OSL när det gäller leverans av väskor. Clearade security utan problem och mötte min chaufför som tog mig till lägenheten där jag somnade gott.
Mat: 3 Kan inte få mer.
Service: 6 Bätte än average, men inget utöver vad man skall förvänta.
Komfort: 6 Dåligt med benplats på MD80n men super komfort på ATRen
Punktlighet: 10 On time
Annet: 9. MXP är en bra transferflygplats och cockpitbesöket drar upp betyget