View Full Version : Beste setetype mht sittekomfort?
Virker som det kommer seter med mindre og mindre stopping for våre bakender. Ser man på et flysete i dag og for 20 år siden er forskjellene store mht komfort.
Hva mener du er de beste setene å sitte i på kortdistanse og langdistanse, både på 1ste klasse og økonomiklasse?
CaptainMorgan
17-02-2013, 14:32
Norwegian og LH NEK er nok det værste jeg har flydd intraeuropeisk. Makan til dritt! Benplassen blir ikke bedre av å ha mindre stoff i ræva....:headbang Skjønner virkelig ikke logikken!!!
Noe av det beste jeg har flydd, som jeg kommer på i farta, må være Spanair/SAS MD80, SAS 737-400 og KLM ERJ190/B737, fantastisk gode seter - spesielt førstnevnte!
Chriscross
17-02-2013, 15:44
Enig i de gamle SAS setene på MD-80 og sikkert noen 737 er gode. Imidlertid ser jeg ike hva som er bra med "gammle Braathens drit" på 737-400. Enig i at benplassen er veldig behagelig, men selve setet er ikke noe å rope hurra for. Husker det faktisk var en av flere grunner til å velge SK før i tiden. DY sine nye seter funker for meg innen Norge, men den gamle typen er ren tortur.
CaptainMorgan
17-02-2013, 18:27
Enig i de gamle SAS setene på MD-80 og sikkert noen 737 er gode. Imidlertid ser jeg ike hva som er bra med "gammle Braathens drit" på 737-400. Enig i at benplassen er veldig behagelig, men selve setet er ikke noe å rope hurra for. Husker det faktisk var en av flere grunner til å velge SK før i tiden. DY sine nye seter funker for meg innen Norge, men den gamle typen er ren tortur.
Var nok mest benplassen jeg siktet til på 734'n, men når det er sagt er faktisk disse setene mange hakk bedre enn det du finner på bla DY osv.
DHC8-103
17-02-2013, 23:08
Liker nå de gamle BU setene på SK734 og 735 godt jeg, selvom man ikke tenker benplass. Gode tradisjonelle seter uten noe tull. Setter også pris på at seteryggen ikke er så høy Gir litt bedre romfølelse.
Med tanke på moderne "slim" seter vil jeg slå ett slag for Transavia. De klarer faktisk å gjøre ett tynnt skinnsete behagelig. Ellers er jeg, utrolig nok, imponert over det nye SK setet. (er vel fortsatt bare å finne i utvalgte -800) Ikke for hardt, og takk og lov noen som har skjønnt at stoff slår skinn på komfort. (sikkrt ikke renhold men)
hanswest
18-02-2013, 01:19
SAS´ MD80 har de beste setene, både med hensyn til sittekomfort (jeg er 176 cm) og beinplass! Jeg liker generelt stoffseter bedre enn skinnseter. Av "nye" typer liker jeg SAS´ Crj900 sine seter godt. Verste seter? Skinnsetene i 738 SAS har, som var tiltenkt Air Europa.
Av de nye slanke setene holder jeg nok en knapp på Recarosetene DY og LX bruker, både når det gjelder komfort og estetikk. Setetrekket til SAS er pent, men sitteputen er alt for hard etter min mening. Synes også at den grå plastikken på seteryggen/bord er litt mørk og trist.
LHs NEK kan jeg ikke uttale meg om, men får sannsynligvis testet dem i april.
Utviklingen av tykkelsen på setene er omvendt proporsjonal med tykkelsen på passasjerene de siste årene ;)
Etter litt frem og tilbake synes jeg faktisk ikke de nye setene er så gale jeg. Ta f.eks de nye 320'ene til SAS eller setene til DY og LH. Alle virker skikkelig "gæli" med det samme, men så er det ikke så værst etterhvert.
Men så har SAS noen fly med et "mellomtynt" sete. Disse er aldeles grusomme. Fatter ikke at det går an. De er umulig laget for menneskekropper.
De beste synes jeg er skinnsofaene til BA eller de gamle LH setene.
QR's 777 på Y er meget behagelig å sitte i, noe annet man kan si om den tynne fjøla jeg satt i på LH's 346 :cry: Glad jeg ikke skal sitte 12timer i noe sånt. Har ikke noe til overs for de nye tynne greiene man skal sitte på, liker mye bedre den gamle tjukke typen stoler.
Dag Viking
18-02-2013, 20:52
SAS´ MD80 har de beste setene, både med hensyn til sittekomfort (jeg er 176 cm) og beinplass! Jeg liker generelt stoffseter bedre enn skinnseter. Av "nye" typer liker jeg SAS´ Crj900 sine seter godt. Verste seter? Skinnsetene i 738 SAS har, som var tiltenkt Air Europa.
Helt enig. Hadde 6 timer i SAS MD80 i dag, og det hadde jeg overhodet ikke klart i NEK eller RRG/RRF/RRE.
Setene i KAL/KAM/KAN er gode, hadde klart en flight på 2-3 timer der også.
1.kl så tror jeg at rekonfigurert Lufthansa 744 og muligens ANA 77W og AF vinner.
Setene i KAL/KAM/KAN er gode, hadde klart en flight på 2-3 timer der også.
Trodde det var NEK i KAL/KAM/KAN også, eller?
Dag Viking
18-02-2013, 21:08
Trodde det var NEK i KAL/KAM/KAN også, eller?
NEK (http://konzern.lufthansa.com/en/themen/nek.html) er Lufthansa sitt produkt, og det kan ikke sammenlignes. Stoppingen i setet er annerledes, og i tillegg er det skinnseter som ikke er min favoritt i lufta.
Beste økonomisete ræva mi har satt seg i må være Singapore Airlines sine seter på A380 og B77W. 19'' setebredde er helt topp for en som har lagt seg ut med årene. Plusser en på relativt stor skjerm i sete foran, bra AVOD og god SQ service med mye drikke, så funker faktisk økonomi også.
I First synes jeg Thai sine seter på B77W er gode. Brede stoffseter er mye bedre enn klamme skinnseter. Er også fanatiker av dører slik at jeg kan gjemme meg vekk i setet mitt.
Når det gjelder LH sine NEK seter, har jeg ymse erfaringer og har funnet ut at dagsformen har mye å si. Er jeg uthvilt våken og noelunde oppegående, er setene helt greie.
Jeg hadde i forrige måned gleden av å tilbringe nærmere fem timer i en LH 321, uten at det var noe nevneverdig problematisk.
Er jeg derimot trett, sliten og kroppen har begynt å sige sammen, er alt over 1,5 time ren tortur.
Ellers er jeg en stor fan av tykke stoffseter ala SAS sine tradisjonelle, og ikke minst Austrian sine grønne myke stoffseter i Fokker 70 og 100.
Verste seter? Skinnsetene i 738 SAS har, som var tiltenkt Air Europa. Helt enig. Nå er jeg langt i fra den mest bereiste her på forum, men makan til håpløse seter har ikke jeg vært borti på et fly. Sist jeg var i Finnmark, hadde jeg "gleden" av å fly med en slik fra ALF-TOS-OSL.
Får komme opp med noe litt utradisjonelt... beste sete Iran Air F70.
Jeg følte meg veldig komfortabel i de eldgamle F setene til Thai på deres 747 All Series BKK-CPH. De er ikke noe fruktfat å se på, med de var myke og gode. Samme myhet som SK's MD80 seter...
flappflapp
23-02-2013, 17:55
Synes i grunnen det er litt snodig at det er så mange produsenter og så mange varianter av seter i passasjerfly, og at det ser ut til at nærmest hvert enkelt selskap spesifiserer forskjellige varianter av setene hos produsentene. Jeg synes det er mye som taler for at variasjonen burde vært mindre, blant annet
1) alle som bestiller nye fly vil vel ha så lette og plasseffektive seter som mulig, det begrenser mulighetene for veldig forskjellige design
2) passasjerene (i alle fall innenfor en verdensdel eller region) har en «gjennomsnittsanatomi» som skulle gjøre det relativt enkelt å finne et godt design som passer de fleste av passasjerene
3) den gemene hop (i alle fall bak gardinen) anser setene for å være «commodity», altså at de ikke bryr seg om produsent/utforming etc så lenge det befinner seg over en viss minimumsstandard
4) spesifikasjon av nye varianter må nødvendigvis føre til (kostbar) sertifisering, som man kunne spart seg om man plukket noe hyllevare og
5) å bruke en veldig vanlig variant av seter burde bety mulighet for bedre priser (evt raskere salg eller leasing til ny kunde) når flyet skal selges/leases ut i annenhåndsmarkedet (ja, vet at det å bytte seter ikke er noen veldig stor operasjon, men lell, det koster jo penger).
Likevel holder altså flyindustrien i ånde en hel rekke seteprodusenter som B/E Aerospace, Brice, Contour, EADS Sogerma, Weber, Recaro, Avio og Sicma - for å nevne noen (ja, vet at noen av dem produserer også andre produkter for flyindustrien og andre industrier). Er det noen som har tanker om hvorfor vi ikke ser en større konsolidering i dette markedet? Eller pågår egentlig en slik konsolidering nå? (Må innrømme at jeg ikke kjenner dette markedet så godt historisk.) Hadde vært interessant om noen har mer eller mindre kvalifiserte synspunkter på dette!
Må si jeg er fornøyd med KLMs Embraer. Mulig det har med 2 + 2 å gjøre, men finner det ikke like appellerende hos Air France i samme flytype.
Med DY har jeg kun reist over Langfjella, men har på ingen måte reflektert over sittekomforten.Helt ok.
Hadde en tur i høst med fire leg MD med SAS til Dublin. Det var veldig ok, men man blir vel preget av å en sjelden gang reise i C innen Europa. Uansett min beste opplevelse på kontinental reise.
Håkon