View Full Version : SAS uten business i Europa?
hanswest
15-02-2013, 08:15
Det har jeg egentlig ventet på lenge, at SAS skulle vurdere sin forretningsklasse på de europeiske rutene. SAS har jo sin "Economy Extra" som egentlig er et kjempebra produkt når man ser fordelene i forhold til prisen. Prishoppet opp til business kan sjelden forsvare at kaffen kommer i porselen i stedet for i plastikkopp. Når man er ute og flyr så er det jo helt klart at presset på plassene i business ikke akkurat er veldig stort.
http://www.standby.dk/sas-overvejer-farvel-til-europaeisk-business-class/
Dag Viking
15-02-2013, 08:57
Det har jeg egentlig ventet på lenge, at SAS skulle vurdere sin forretningsklasse på de europeiske rutene. SAS har jo sin "Economy Extra" som egentlig er et kjempebra produkt når man ser fordelene i forhold til prisen. Prishoppet opp til business kan sjelden forsvare at kaffen kommer i porselen i stedet for i plastikkopp. Når man er ute og flyr så er det jo helt klart at presset på plassene i business ikke akkurat er veldig stort.
http://www.standby.dk/sas-overvejer-farvel-til-europaeisk-business-class/
Nei, det virker gjerne være ganske tomt i C.
Man kan jo endre litt på pris-strukturen, f.eks. at man fjerner business ombord, men billetter booket i business (C,D,J,Z) gir business innsjekk og lounge, samt blokkert nabosete. Jeg vil tro at kostnaden for å tilby business er temmelig høy, siden det blir servicekonsept nr 3 ombord.
Prisen opp til business kan være vesentlig lavere enn i dag, slik at noen likevel velger å betale for det for komforten sin skyld. For et par dager siden hadde en 321 jeg fløy med fra CPH 6 rader i business og 0 passasjerer.
Et kjapt søk på OSL-MAD viser at business er 1500kr dyrere enn extra hver vei, noe som er 1000kr for mye for å gjøre det attraktivt (etter min mening)
Står i artikkelen at Lounge tilbys EcoExtra. Det stemmer vel ikke?
Når flyet ikke er fullt er economy extra sikkert ok. Men for meg så er ledig midtsete, lounge, og fast track den aller viktigste delen.
Da er det bare business som gjelder. Economy Extra gir riktignok Fast Track (i Skandinavia bare?), men ellers synes jeg det er et ubrukelig produkt.
Kvalitetsforskjellen på frokosten (som er da jeg har booket C i det siste) er jo også ekstremt stor. Utenfor Skandinavia er jo også maten fra BOB betydelig bedre enn den jeg har fått i extra.
Så jeg synes det er vanvittig surt om de tar bort biz, nå som de har fått produktet så bra igjen. Selv jeg, som har vært sjefs-anti-business-hos-SAS har begynt å kjøpe igjen.
Håper dette bare er rykter
Jeg begriper ikke denne nesegruse beundringen for Economy Extra på intraeuropeisk. Jeg skjønner helt klart SAS sin logikk; fylle alle seter, relativt billig og kjip mat m/standard drikke, men fortsatt 5-8000 kroner tur/retur. Som passasjer er det kun fleksibiliteten som er aktuell, men full fleksibilitet koster ikke veldig mye mindre enn en Business-billett (gjerne med andre selskaper).
Med Y+ får man som regel aldri sitte ved nødutgang. Bestiller man kort tid før avgang ender man faktisk fort opp med midtsete. Ser det støtt og stadig innen Skandinavia at Y+ er stappet til randen, mens jeg nyter åpent midtsete i M.
For den prisen man må ut med for Y+ hos SAS, får man ofte Business hos f. eks. LX og LH. Da kan man også kombinere inn SK-codeshare, slik at man får Business hos SAS, men til vesentlig lavere pris enn det SAS selv skal ha. Det krever imidlertid at man booker en viss tid før avreise, samt ikke er avhengig av fleksibilitet (uten å betale mellomlegg). I tillegg har ikke SAS' ZRH-flight en veldig transfervennlig rutetid på utreisen , men den er perfekt på returreiser fra Sør- og Mellom-Europa.
Oppsummert: Y+ hos SAS er kun aktuelt for meg som op-up fra M. Hvis man vil har fleksibilitet og komfort, bør man fly Business.
Positivt:
- Man får samme produkt innenriks, intraskandinavisk og europa. Produktet blir mer gjenkjennelig
- Seatblocking for EBG kan innføres uten å tenke på å devaluere biz-produktet
- Sparte kostnader for SK
Negativt:
- Man får en lavere Yield i dette segmentet
- Man risikerer å tape dette segmentet til andre
- Risikerer at Eco+ blir "det nye biz", på den måten at flere selskaper forbyr sine ansatte å bruke Eco+
Fordeler og ulemper med begge deler. Men dette er vel SK sin måte å stikke ut følere i markedet på.
Dag Viking
15-02-2013, 14:32
- Risikerer at Eco+ blir "det nye biz", på den måten at flere selskaper forbyr sine ansatte å bruke Eco+
De som trenger fleksibilitet havner vel i Eco+ uansett, og de som ikke trenger fleksibiliteten er kanskje ikke villige til å betale 3 ganger så mye for fast-track, mer bonuspoeng og litt mat og drikke?
KLM forsøkte jo dette for en god stund siden, dvs. 3+3, og gikk tilbake til mer C-klasse-stil etter en stund.
Hvordan vil SAS oppfattes hos codeshare-partnere, særlig når de flyr med LH-flighnummer på MUC/FRA?
Positivt:
- Sparte kostnader for SK
Hvor mye sparte kostnader kan det være snakk om? Man får inn flere passasjerer i flyet, men antallet kabinansatte er vel sikkert ikke uendret (flyr man med 1 ekstra CA på businesstunge strekninger?). Litt mer påkostet servering, men neppe den helt store forskjellen i kostnad (man har jo kuttet ut champisen...;)). Andre kostnader knyttet til business er jo faste kostnader, som f.eks. lounger (som man vel ikke vil kvitte seg med).
En anne ting er jo feeder business, det er jo mye feed til diverse codeshare partnere i Europa med folk som skal connecte til longhaul, risikerer man denne inntjeningen ved å fjerne business?
En anne ting er jo feeder business, det er jo mye feed til diverse codeshare partnere i Europa med folk som skal connecte til longhaul, risikerer man denne inntjeningen ved å fjerne business?
De selger nok C-klasse, som de også gjør på OSL-CPH (samt innenriks) med feed til longhaul, men faren er at de som vet de får economy på de drøye to timene fra MUC til OSL kanskje velger noe annet.
Dag Viking
15-02-2013, 15:13
men faren er at de som vet de får economy på de drøye to timene fra MUC til OSL kanskje velger noe annet.
Løses enkelt med seteblokkering for billett booket i C, siden Extra har like bra servering som LH i C ;)
Jeg vil tro at kostnaden for å tilby business er temmelig høy, siden det blir servicekonsept nr 3 ombord.
Med tanke på at forskjellen er matbrettet, samt at maten må varmes på lengre ruter, kan det vanskelig være den helt store merkostnaden? Det er jo samme drikketralla, de samme rundstykkene og samme betjeningen
Dag Viking
15-02-2013, 16:07
Med tanke på at forskjellen er matbrettet, samt at maten må varmes på lengre ruter, kan det vanskelig være den helt store merkostnaden? Det er jo samme drikketralla, de samme rundstykkene og samme betjeningen
Sikkert vanskelig å anslå kostnaden, men en flight jeg var på tidligere i uka ble forsinket 20 minutter pga at flyet måtte rekonfigureres. Vil anta at det var plassering av "this seat is blocked for your comfort" osv?
Nå har jo SAS tidligere fjernet intra-scand C, og har erfaring med kostnad/inntjening på disse rutene. Dessuten går en del ruter nedover på kontinentet med C, andre med kun Y og M.
Vil tro de har et godt tallmateriale for å velge å beholde/fjerne C i Europa.
Selvsagt håper jeg at C opprettholdes.
Rutene som i dag ikke går med C er vel mer typiske turistdestinasjoner hvor kapasitet er viktigere enn enhetsprisen, og ikke på de tyngre businessdestinasjonene. Som også Someone nevner så er det neppe de store kostnadsbesparelsene, så lenge man fortsatt opprettholder infrastrukturen på bakken for businessreisende andre steder.
Hvis det tar 20 minutter å slenge opp noen trekk på midtsetene eller fjerne disse, og flytte "gardinen" så vil det overraske meg.
Vel, antallet C-klasse er en dalende rase, iallefall innen Europa.
Husker enda de gyldne åra hvor der kunne være oppmot 80-90 C-klasse
til LHR på en enkelt flight. Nesten mer enn en klarer en hel uke nå til dags:8:
Så kan en spørre seg, hvorfor tok f.eks KL ut sine F kabiner? Men det er off topic;)
hanswest
17-02-2013, 11:19
Den største luksusen omborde i et Europafly for meg er at midtsetet er ledig. Som Dag Viking skriver så kunne man jo reservere dette på et par rader for de med businessbillettklassene selv om man kutter ut porselen og stålgaffel. Når man er EBG-holder så er jo lounger og fast-track på plass, spesielt sistnevnte er et gode på en del flyplasser nede i Europa. Air France har vel også sluttet med business på en del ruter etter det jeg har skjønt, blant annet mellom Oslo og Paris. Jeg mener at SAS sitt EE-produkt faktisk til tider er like godt som andres businessprodukt, så SAS har nok skutt seg selv litt i foten her.