PDA

View Full Version : Pendling - Ett selskap eller flere?


teamseacow
15-02-2013, 00:41
Tenkte å benytte meg av all kunnskapen dere har siden jeg ikke klarer å bestemme meg helt :)

Neste år venter studier i Barcelona og det medfører dessverre (tuller!) noe pendling mellom OSL og BCN (ca. 5-7 enkeltturer i året). Research indikerer at AY ofte er billigst (OneWorld) men at KLM/AF (Skyteam) og LH (*A) også har gode priser. DY eller SK er uaktuelt ettersom DY har 3 flyvninger i uken på vinteren og SK ikke flyr direkte rundt juletider :angry: VY kan også være aktuelt, men jeg har ikke fått sjekket priser enda (bare sommerprogrammet er lagt ut). Kanskje viktig å nevne at jeg har en langtur i året som kan bidra med litt poeng :up:



Mitt spørsmål: lønner det seg å være lojal til en allianse/selskap og oppnå status, eller er det bedre å kjøpe det rimeligste fordi status ikke gir så mange fordeler? Kan jeg f. eks. finansiere et av turene av poengene som jeg har tjent?



Studentbudsjetter er nokså stramme, og jeg tar det for gitt at dere skjønner at jeg reiser eco slik at mine dineros kan brukes på noe annet :drink

Someone
15-02-2013, 00:44
Høres tungvint ut å måtte binde seg så man må fly omveien via HEL hver gang. Og en tur annen hver måned er vel ikke akkurat pendling ;)

Peppep
15-02-2013, 00:52
Skjønner ikke helt... fordi SK ikke flyr direkte rundt juletider, så vurderer du i stedet andre selskaper som aldri flyr direkte (LH/AY/KL)?

At SK gir 100% på billige økonomiklasser er jo en stor fordel hvis du velger å være lojal. Hvis du er under 26, kan du reise på ungdomsbilletter hos SAS, og ganske lett tjene *A-gull gjennom Aegean på noen rundturer OSL-BCN. Alternativt EB-sølv med alle billettyper.

Bergern
15-02-2013, 01:20
Hei!

Antallet reiser du skisserer er ikke nok til å nå gullstatus (eller tilsvarende) i noen av programmene, så jeg ville nok valgt SK/EuroBonus for god poengopptjening.

Argumentet ditt med manglende direkteflyvninger rundt jul henger ikke helt på greip. Med de andre (sett bort fra DY) må du nedpå underveis hele året.

Mjolnir
15-02-2013, 01:23
Jeg kommer forhåpentligvis i omtrent samme situasjon som deg, og personlig ser jeg ikke helt poenget med lojalitet med dette reisemønsteret. Aegean og V-klasse hadde faktisk vært et veldig godt forslag hadde SK vært aktuelt. ~20 segmenter á 700-800 miles i året på billig økonomi holder ellers knapt nok til EBS og i mine øyne er det ikke verd differansen mellom SAS og billigste alternativ for sølvkort.

Skjønner ikke helt... fordi SK ikke flyr direkte rundt juletider, så vurderer du i stedet andre selskaper som aldri flyr direkte (LH/AY/KL)?

Ser ut som SK ikke flyr på BCN i det hele tatt rundt jul. Finner bare LH via FRA/MUC på den ruta neste år.

Peppep
15-02-2013, 02:04
Jeg kommer forhåpentligvis i omtrent samme situasjon som deg, og personlig ser jeg ikke helt poenget med lojalitet med dette reisemønsteret. Aegean og V-klasse hadde faktisk vært et veldig godt forslag hadde SK vært aktuelt. ~20 segmenter á 700-800 miles i året på billig økonomi holder ellers knapt nok til EBS og i mine øyne er det ikke verd differansen mellom SAS og billigste alternativ for sølvkort.
Er helt enig i at det ikke er fornuftig å være lojal hvis det er en vesentlig prisforskjell. Men hva mener du med 7-800 miles? OSL-BCN er 1362 miles, men man får 2000 poeng med EB. Så med minst 4000 poeng per rundtur (5000 via CPH) gir det ganske enkelt EBS - og det før langturen som trådstarter snakker om er tatt med i beregningen. En langtur med SAS gir ca 9-12 000 poeng i økonomi. Nå mener jeg riktignok at EBS er ganske ubrukelig, men.

Ser ut som SK ikke flyr på BCN i det hele tatt rundt jul. Finner bare LH via FRA/MUC på den ruta neste år.
Aha. Men selv om en av turene blir på LH, vil man fortsatt tjene litt EB-poeng. Tror jeg hadde gått for den løsningen hvis prisene er noenlunde like. En annen fordel med det alternativet er SAS sine Last Minute-ungdomsbilletter som koster ca 700, om jeg husker rett.

Mjolnir
15-02-2013, 02:20
Er helt enig i at det ikke er fornuftig å være lojal hvis det er en vesentlig prisforskjell. Men hva mener du med 7-800 miles? OSL-BCN er 1362 miles, men man får 2000 poeng med EB. Så med minst 4000 poeng per rundtur (5000 via CPH) gir det ganske enkelt EBS - og det før langturen som trådstarter snakker om er tatt med i beregningen. En langtur med SAS gir ca 9-12 000 poeng i økonomi.

Ser hjernen har løpt fortere enn fingrene over tastaturet her ja :lol: 700-800 miles er distansen på hvert leg BCN-LHR-OSL (derav 20 legs: 2 segment*7-8 enkeltturer + en langtur på 4-6 segment). Hadde visst planer om å skrive noe om BA, men så ble det aldri noe av :p
Enig i at Spania-Norden gir utrolig bra opptjening i EB med de nye reglene.

Nå mener jeg riktignok at EBS er ganske ubrukelig, men.
Helt enig! Derav ikke engang verd prisdifferansen :)

TG923
15-02-2013, 02:27
Med så god planleggingshorisont vil vel ofte Ryanair være kurrant og billig, men gir selvsagt dårlig med status.

Bergern
15-02-2013, 02:30
Konklusjonen på svarene så langt er; Velg Eurobonus!

Alternativ to er selvfølgelig å kjøpe den billigste billetten du finner.
Bestiller du tidlig, er det antagelig mye å spare, noe som kan komme godt med slik pilsen er priset på OSL ;)

Bergern
15-02-2013, 02:31
Med så god planleggingshorisont vil vel ofte Ryanair være kurrant og billig, men gir selvsagt dårlig med status.

Sett bort ifra at de ikke flyr fra OSL selvfølgelig;)

Peppep
15-02-2013, 02:33
Helt enig! Derav ikke engang verd prisdifferansen :)
Ikke for EBS i seg selv, nei - men EBS (+15% opptjening) kombinert med poengene som kan benyttes til en bonustur kan kanskje være verdt det. Tre rundturer via CPH gir 15 000 + en longhaul som gir ca 10 000 hadde f.eks. gitt nok til Milano tur/retur i Economy Extra med rabattene som er nå (http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/). Eller en rundtur til Berlin i økonomi + en oppgradering fra økonomi til Economy Extra på en flight til USA/Asia.

teamseacow
15-02-2013, 10:22
Wow! det var mange svar! takk til alle :)

Og en tur annen hver måned er vel ikke akkurat pendling
Pendling nok for meg ;) Kommer veldig an på hvordan min nåværende arbeidsgiver stiller seg til dette, men det kan fort bli mange flere turer. Det lønner seg nemlig å jobbe en helg og fly fram og tilbake bare pga det. Men skjønner hva du mener. Er nok ikke der oppe med de store gutta :p

Skjønner ikke helt... fordi SK ikke flyr direkte rundt juletider, så vurderer du i stedet andre selskaper som aldri flyr direkte (LH/AY/KL)?

At SK gir 100% på billige økonomiklasser er jo en stor fordel hvis du velger å være lojal. Hvis du er under 26, kan du reise på ungdomsbilletter hos SAS, og ganske lett tjene *A-gull gjennom Aegean på noen rundturer OSL-BCN. Alternativt EB-sølv med alle billettyper.

SK er ofte dyrere, men ungdomsbiletter hadde jeg ikke tenkt på. Hvordan funker dette med Aegean? Er det bare å bestille kort på nettet og legge inn nr. hver gang jeg bestiller billett? :)

Med så god planleggingshorisont vil vel ofte Ryanair være kurrant og billig, men gir selvsagt dårlig med status.

Ryanair flyr til Rygge, og det medfører tre timer lenger på toget + togbytte osv da jeg bor i Lillehammer. Da skal jeg hvertfall plusse 300-400 kr per tur :)

Ser at jeg klarer EBS etter 5 t/r eller færre om jeg legger inn litt tungvint routing, og det er verd det for meg. Bare ekstra kolli sparer meg nokså mye.


Forstår jeg det riktig at om jeg klarer 20000 EB-poeng, kan det finansiere en gratis t/r, i tillegg til at jeg får EBS?

TOS
15-02-2013, 12:31
Er det ikke 40000 poeng t/r Norge-Spania?

Ellers så ville jeg vel sagt at så lenge du ikke klarer EBG så er verdien av EBS begrenset til et ekstra kolli, samt muligheten til å bruke business class innsjekk (som kan spare deg noe i køtid enkelte steder). Et ekstra kolli er vel verdt 525,- hver vei om man trenger dette.

Jeg ville vel sett på priser individuelt for hver tur. Av og til er det gunstig å reise med et selskap en vei og et annet den andre veien.

Eriksan
15-02-2013, 16:06
A) Hvis du foretrekker å opptjene poeng mot uttak av award-billetter velg SAS Eurobonus som gir 100% opptjening i alle eco-klasser. 10 t/r billetter á 4000 poeng og du har nok til award-billett til Spania til 40K.

B) Hvis du kan fly på SK ungdomsbilletter (V-cl) og foretrekker å opptjene poeng for *A gullkort velg Aegean M&B. Du får 1000 poeng ved sign-up som teller mot status, flyr du SK non-stop OSL-BCN på 1361 miles får du gullkort etter 14 enkeltturer (19000/1361). Merk at du ikke opptjener poeng i SAS sine 6 laveste bookingklasser W/U/K/L/T/O, så det forutsetter ungdomsbilletter i V-cl eller dyre billetter.

http://en.aegeanair.com/milesandbonus/program-description/earn-miles/#SAS

http://www.flyertalk.com/forum/aegean-airlines-miles-bonus/1308205-faq-no-2-aegean-miles-bonus-aegean-gold-card-crash-course.html

Peppep
15-02-2013, 17:21
SK er ofte dyrere, men ungdomsbiletter hadde jeg ikke tenkt på. Hvordan funker dette med Aegean? Er det bare å bestille kort på nettet og legge inn nr. hver gang jeg bestiller billett? :)
Du registrerer deg gratis på hjemmesiden deres, og får mail med nummeret ditt som du legger inn ved hver bestilling (det kan også ordnes ved innsjekk og gate). Men hvis det er mer enn en hundrelapp eller to i forskjell mellom billigste alternativ og SAS, hadde jeg nok gått for det billigste.

Forstår jeg det riktig at om jeg klarer 20000 EB-poeng, kan det finansiere en gratis t/r, i tillegg til at jeg får EBS?
Ikke en tur til BCN nei, men f.eks. en Skandinavia-tur eller to innenlandsturer med vanlig pris: http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/SAS/SpendPoints/award_chart/. Men de har til enhver tid enkelte destinasjoner på tilbud, gjerne til halv poengpris: http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/?vst=true. Det var der jeg tok Milano-eksempelet fra. Husk at du må betale skatter og avgifter på bonusbilletter, så de er ikke gratis.

B) Hvis du kan fly på SK ungdomsbilletter (V-cl) og foretrekker å opptjene poeng for *A gullkort velg Aegean M&B. Du får 1000 poeng ved sign-up som teller mot status, flyr du SK non-stop OSL-BCN på 1361 miles får du gullkort etter 14 enkeltturer (19000/1361). Merk at du ikke opptjener poeng i SAS sine 6 laveste bookingklasser W/U/K/L/T/O, så det forutsetter ungdomsbilletter i V-cl eller dyre billetter.
Ja, og via CPH gir 1700 pr enkelttur (600+1100).

teamseacow
15-02-2013, 18:22
Takk så meget! :D
Burde (må) nok klare gullkort neste år :lol: