PDA

View Full Version : Flygeledermangel gir sommerproblemer


sail4fun
23-03-2006, 09:03
Det kan bli forsinkelser i flytrafikken til sommeren. For få år siden ble tre kull på flygelederutdanningen kuttet. Nå er flygeledere mangelvare.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5574739.html

The Ticketor
23-03-2006, 09:18
Avinor slutter ikke å imponere... :baeh :pissed :baeh

atck
23-03-2006, 09:21
Dessverre er vi nå på "hva var det jeg sa" stadiet og det er ingen ting vi kan gjøre med dette...
Mangelen Maudal snakker om er reell og vil få store konsekvenser også på mindre enheter de neste årene. Nattestengingsnotam kommer til å bli vanlig fra flyplasser i nordnorge. Samt begrensninger på skoleflyging på steder som f.eks Bardufoss fordi man ikke har personell til å opprette approach hele tiden.

At flere har reist og at flere kommer til å reise er vel en konsekvens av en feilslått personalpolitikk. Svært få har fått flytte på seg de siste årene, mens andre har måttet flytte dit de ikke ville (Trondheim-Bodø) For enkelte familier er det da bedre å bo i et varmt land med betalt bolig og dobbel, skattefri lønn...

K

Falcon
23-03-2006, 10:01
Tiltakene som gjøres nå er glimrende nytt for oss alle. Hørte forøvrig et bra intervju med Maudal på NRK i morges, hvor han oppsummerte inntaksstoppen av aspiranter slik (med adresse til ledelsen på den tiden): "Det var ikke no' lurt".

Hurum
23-03-2006, 14:07
Synes det er helt utrolig at Avinor har fått lov til å kutte utdanning av flygeledere slik som det fremstilles.

atck
23-03-2006, 14:25
Originally posted by Hurum


Synes det er helt utrolig at Avinor har fått lov til å kutte utdanning av flygeledere slik som det fremstilles.

Ja det er jo det. Men nå fikk nå Avinor i oppdrag å spare 400 mill innen 2006 og da måtte man jo hente pengene et sted. Det faktum at vi i etterkant blir nødt til å bruke en tilsvarende sum for å rette opp og for igjen komme ajour med myndighetskrav gav man på den tiden totalt beng i.
Hvem var det som ville ha disse pengene? Joda, det var stortinget og regjeringen. Hvem var det som sa det var okay? Styret, ansatt av regjeringen.
Hvem er det som må betale regninga til slutt? Flyselskapene. Og hvem er det som holder flyselskapene i gang? Det norske folk...
Fine politikere vi har. Når man ikke får inn nok penger på vanlig vis så får vi snike til oss pengene på en annen måte.

Sånn går det når man ikke hører på fagpersoner...Og ikke si jeg ikke sa det.

K

wf145
23-03-2006, 14:55
Det hadde vore artigt å høre kva Randi Flesland seier om dette....:) Ho er vel meeeeeeeeeget overraska over det vil eg tru?? :lol

atck
23-03-2006, 15:03
Originally posted by wf145


Det hadde vore artigt å høre kva Randi Flesland seier om dette....:) Ho er vel meeeeeeeeeget overraska over det vil eg tru?? :lol

Jeg kan tenke meg at Randi sitter og gremmes over at man ikke følger hennes planer. Hun sitter sikkert fremdeles og mener at hennes vei var den rette...

Fra ATC sin side er vi nå veldig glad for at vi har fått to oppegående sjefer istedet for disse to forferdelige menneskene (og det mener jeg oppriktig etter å ha opplevd dem på et personlig nivå og ikke basert på hva man sier om dem).

Nå får vi se om det vet å verdsette det personellet de har igjen da... hvis ikke kan tingenes tilstand bli enda verre. Tro meg.

K

wf145
23-03-2006, 15:59
Ikkje minst det å bli tatt på alvor, og TRUDD , når ein seier at "dette er eit problem, og det kjem til å verte verre i åra framover"

sail4fun
25-03-2006, 09:33
Hm, Skal Liv Signe sette legge om feriekabalen ? http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5579760.html

ENGM RAMP
25-03-2006, 09:54
Liv Signe er ei dame med tæl det :)

:devot:

HMWK
25-03-2006, 11:16
Dette er slik en samferdselsminister skal være. :up:

M609
25-03-2006, 14:22
Dette tror jeg man kan tolke på to måter:

1. Ministeren har ikke blitt informert om at det hersker bred enighet i firma om hva man har til rådighet hva gjelder personell, og hvor mye som trengs for å hindre fri flyt. Det er en forskjell for å si det slik.........
2. Ministeren har startet oppkjøringen til generalforsamlingen i Avinor i mai.............

atck
25-03-2006, 21:36
Originally posted by M609


Dette tror jeg man kan tolke på to måter:

1. Ministeren har ikke blitt informert om at det hersker bred enighet i firma om hva man har til rådighet hva gjelder personell, og hvor mye som trengs for å hindre fri flyt. Det er en forskjell for å si det slik.........
2. Ministeren har startet oppkjøringen til generalforsamlingen i Avinor i mai.......

DINGDINGDINGDING

I think we have a winner...

K

Fellowship
25-03-2006, 23:38
Originally posted by atck
Originally posted by Hurum
Synes det er helt utrolig at Avinor har fått lov til å kutte utdanning av flygeledere slik som det fremstilles.

Ja det er jo det. Men nå fikk nå Avinor i oppdrag å spare 400 mill innen 2006 og da måtte man jo hente pengene et sted. Det faktum at vi i etterkant blir nødt til å bruke en tilsvarende sum for å rette opp og for igjen komme ajour med myndighetskrav gav man på den tiden totalt beng i.
Hvem var det som ville ha disse pengene? Joda, det var stortinget og regjeringen. Hvem var det som sa det var okay? Styret, ansatt av regjeringen.
Hvem er det som må betale regninga til slutt? Flyselskapene. Og hvem er det som holder flyselskapene i gang? Det norske folk...
Fine politikere vi har. Når man ikke får inn nok penger på vanlig vis så får vi snike til oss pengene på en annen måte.

Sånn går det når man ikke hører på fagpersoner...Og ikke si jeg ikke sa det.
K
Forstår godt ditt ressonnement her, men det mangler enda en setning:
for hvem er det som har valgt politikerne? Det er jo det samme norske folk. Først velger vi noen som sier de skal spare penger. Så gjør de mener trengs for å oppnå det, og så får vi alle regninga i fanget til slutt, mens fagfolket får skylda. Noen som har hørt dette før?

FlyingCrap
26-03-2006, 03:31
Forstår godt ditt ressonnement her, men det mangler enda en setning:
for hvem er det som har valgt politikerne? Det er jo det samme norske folk. Først velger vi noen som sier de skal spare penger. Så gjør de mener trengs for å oppnå det, og så får vi alle regninga i fanget til slutt, mens fagfolket får skylda. Noen som har hørt dette før?
FRP.

ANX
26-03-2006, 19:36
Før AP utpå 90-tallet fikk "privatiserings-noia", var infrastruktur ivaretatt av staten.

Lønn til ansatte i sådanne etater ble tidligere altså betalt av staten. Nå slipper staten den utgiften, pluss at de kan håve inn utbytte fra privatiserte etater. (Hvor blir disse penga av?) Likevel skal det spares mer, og oljepengene "investeres" i usikre utenlandske aksjer der svingninger/tap kunne betalt for mye her hjemme. Mens det meste av det som ennå har gått lov til å stå, råtner på rot. Vedlikehold/oppgradering av infrastrukturen (jernbanenett, veier, flyplasser etc) er visst uinteressant for kortsynte ledere. Kun neste års resultat teller.

Best å ta seg en hivert og ligge mest mulig unna "nyheter" for å ikke få magesår. :(