PDA

View Full Version : Air France/KLM tar nok et steg inn i LCCenes rekker


Mjolnir
13-02-2013, 22:21
AF/KL kommer etter ryktene å dømme til å innføre 15 € bagasjegebyr på de billigste billettklassene. Fra før av tar de kredittkortgebyr (som riktignok kan unngås med bank transfer som er tilgjengelig i bl.a. Norge).

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2013/02/klm_to_introduce_charges_for_s.php

http://www.flyertalk.com/forum/air-france-frequence-plus/1424950-af-launches-economy-mini-class.html

Dash
13-02-2013, 22:41
Spår at bagasjebegyr blir vanlig hos de fleste full-service selskaper i europa om noen år. Det er vanlig i USA innenriks, og europa kommer nå etter. Det er bare at ingen vil være først ute, før nå da....

Gulboble
13-02-2013, 22:55
Skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før også SAS innfører dette

Commuter
13-02-2013, 23:00
AF/KL kommer etter ryktene å dømme til å innføre 15 € bagasjegebyr på de billigste billettklassene.

Sjekket gamlefolka inn på tur i dag og kommenterte at halve flyet var blokkert for "premium seats". Nyheten om betaling for bagasje var toppen, og jeg fikk en lang tirade fra mutteren om hvordan dette var uaktuelt.

KL er generelt sett dyrere enn SK fra BGO, og for gnitne nederlendere er slike ekstragebyr provoserende når selskapet allerede drar ut en premium pris med minimum bonuspoeng. Måtte forklare grundig hva som skulle til for å flytte over sølv/gull til SAS, siden de ville droppe KL.

Ikke en særlig god endring for gnitne nederlendere...

jameson82
13-02-2013, 23:13
Hmm.. gjelder dette allerede bookede billetter?

Dash
13-02-2013, 23:18
Etter hva jeg skjønner på flyertalk så er det snakk om en ny fare som introduseres som er 20 euro billigere enn dagens billigste fare, og så kommer bagsjen til å koste 15 euro....

teamseacow
13-02-2013, 23:23
Ikke en særlig god endring for gnitne nederlendere...

Som vi kidsa kaller det: WORD!!! Som nederlender kan jeg meddele at dette bare styrker mitt hat-forhold mot KLM og AMS! Næiggu f**n at jeg skal betale bagasje når jeg fly med et "bedre" selskap!

Etter hva jeg skjønner på flyertalk så er det snakk om en ny fare som introduseres som er 20 euro billigere enn dagens billigste fare, og så kommer bagsjen til å koste 15 euro....

Om det er sant så sparer man jo faktisk penger!! :D heia KLM :lol:

Discus
13-02-2013, 23:26
Hmm.. gjelder dette allerede bookede billetter?

Etter hva jeg skjønner på flyertalk så er det snakk om en ny fare som introduseres som er 20 euro billigere enn dagens billigste fare, og så kommer bagsjen til å koste 15 euro....

Da blir det vel av typen som Air Canada og Air Berlin har, en eller annen farefamily som heter "Basic" eller "Slank" eller "Simple" eller noe sånn.

jefi99
13-02-2013, 23:41
Læs mere her:
http://boardingarea.com/blogs/ghettoife/2013/02/13/klm-goes-lcc-and-is-to-charge-for-hold-luggage-on-short-haul/
og her:
http://www.klm.com/travel/gb_en/campaigns/baggage/index.htm?wt.seg_3=HP_wide_1stbag

Mjolnir
13-02-2013, 23:52
Om det er sant så sparer man jo faktisk penger!! :D heia KLM :lol:

Den der kjøper jeg ikke før det er utførlig bevst at gjennomsnittsprisen faktisk ligger minst 15 € lavere enn tidligere. Fins det noen slike undersøkelser av Air Berlin etter at de innførte dette konseptet?

Dash
13-02-2013, 23:57
Etter hva jeg skjønner på flyertalk så er det snakk om en ny fare som introduseres som er 20 euro billigere enn dagens billigste fare, og så kommer bagsjen til å koste 15 euro....

Læs mere her:
http://boardingarea.com/blogs/ghettoife/2013/02/13/klm-goes-lcc-and-is-to-charge-for-hold-luggage-on-short-haul/
og her:
http://www.klm.com/travel/gb_en/campaigns/baggage/index.htm?wt.seg_3=HP_wide_1stbag

Ser ut som det jeg skrev først kun gjelder AF og ikke KL.... :headbang

jameson82
14-02-2013, 00:01
Ser ut som det jeg skrev først kun gjelder AF og ikke KL.... :headbang

Ser ut som det bare er å inmelde seg i Flying Blue for å slippe unna gebyret

Dash
14-02-2013, 00:06
Ser ut som det bare er å inmelde seg i Flying Blue for å slippe unna gebyret

You can check in 1 suitcase for free, if:
You are a Flying Blue member (Enrol now ... you’ll earn Miles too!).Flying Blue Elite members too will be able to bring 1 suitcase for free.
http://www.klm.com/travel/gb_en/campaigns/baggage/index.htm?wt.seg_3=HP_wide_1stbag

Kronglete formulert. Mulig du har rett, elller så er det kun elite medlemmer som får en ekstra bagasje...

Mjolnir
14-02-2013, 01:13
Blir spennende å se om det virkelig stemmer at alle FB-medlemmer, uansett status, slipper gebyret, eller om det rett og slett er en feil. For å være føre var har jeg meldt meg inn. Er vel ikke umulig at det kan komme et krav om minimum alder på medlemsskapet slik at ikke hvermansen kan dra opp Galaxy'en ved bag drop og opprette en konto. Eventuelt kan jeg se for meg et scenario hvor det kreves et innmeldingsgebyr på kanskje 50 € for å gjøre det smutthullet mindre attraktivt. Foreløpig inntrykk av FB er at EuroBonussidene slett ikke virker så verst lengre ;)

Hadde passet meg bra om det blir mulig å bruke FB-medlemsskapet til å sjekke inn bagasje, mens milene kan registreres på et litt mer attraktivt program (kanskje det kan trikses til ved å skifte ved gate).

jb1
14-02-2013, 12:09
Det blir kanskje mulig aa betale bagasje med poeng, slik man kan betale for overvekt i dag. FB boer i det minste bedre bonusopptjeningen om dette innfoeres, og fjerne de haaploese drivstoffgebyrene for "bonusbilletter".

FlyTAP
15-02-2013, 14:26
Fikk mail på morgenen i dag om at KLM fra 22. april begynner å ta betalt for innsjekket bagasje. Sålenge du har bonuskort i KLM/Air France kan du fortsatt sjekke inn bagasje uten å betale for det, flere endringer er visst også på vei i følge mailen (se under).

"KLM recently announced that it will be changing its baggage policy for European flights. For tickets booked as from 22 April 2013, check-in baggage will be a paid option for all passengers travelling in Economy Class.

An exception to this rule has been made for our valued Flying Blue Ivory members like yourself. You can check in one item of baggage free of charge, adding further to the benefits of your Flying Blue membership.

Options
The choice to check in baggage will become part of a range of flight options. It is also possible to expand your booking with options such as a seat in Economy Comfort or soon lounge access to the KLM Crown Lounge. This way KLM offers you the chance to customise your trip based on your personal preferences."

Discus
15-02-2013, 15:25
Også som Platium får man også kun en free bag, skal se de tar var på gode kunder. :rolleyes:


Kronglete formulert. Mulig du har rett, elller så er det kun elite medlemmer som får en ekstra bagasje...


Det står ganske klart på websidene:
You can check in one suitcase for free if you are a Flying Blue member
https://www.klm.com/travel/gb_en/campaigns/baggage/index.htm

Dash
15-02-2013, 15:30
Det står ganske klart på websidene:
You can check in one suitcase for free if you are a Flying Blue member
https://www.klm.com/travel/gb_en/campaigns/baggage/index.htm

De har jo endret teksten nå ;)

Bergern
15-02-2013, 17:10
Flying Blue and SkyTeam members

Flying Blue Silver-, Gold- og Platinum medlemmer samt SkyTeam Elite- og Elite Plus medlemmer kan medbringe 1 kolli innsjekket baggasje i tillegg til standard bagasjegrense.

http://www.klm.com/travel/no_no/prepare_for_travel/baggage/baggage_allowance/index.htm

Kan ikke skjønne annet enn at FBS/G/P dermed har mulighet til to stk innsjekket baggasje uten merkostnad.

teamseacow
15-02-2013, 18:35
Også som Platium får man også kun en free bag, skal se de tar var på gode kunder. :rolleyes:
Det står ganske klart på websidene:
You can check in one suitcase for free if you are a Flying Blue member
https://www.klm.com/travel/gb_en/campaigns/baggage/index.htm

Det var litt kronglete formulert på engelsk og norsk, men på den nederlandske siden står det klart og tydelig at Silver, Gold og Platinum får en ekstra kolli (dvs. to totalt ;))

Nederlendere og sine engelskkunnskaper altså :rolleyes:

gustavf
22-02-2013, 22:27
Jeg har nå fått flere nyhetsbrev fra KLM i sakens anledning, og der er det enda klarer:

Bli Flying Blue-medlem og sjekk inn bagasjen gratis!
Du kan enkelt bli Flying Blue-medlem, og en av mange medlemsfordeler er at du da slipper denne ekstrakostnaden. Som Flying Blue-medlem samler du dessuten poeng (Miles) hver gang du flyr med oss, Air France, Delta og alle våre øvrige samarbeidspartnere. Det koster ingenting å bli med i programmet, og du registrerer deg raskt og enkelt her.

Bergern
24-02-2013, 00:23
Jeg har nå fått flere nyhetsbrev fra KLM i sakens anledning, og der er det enda klarer:

Det var vel klart nok allerede tidlig i posten. For medlemmer av FB er ett kolli innsjekket bagasje inkludert. Såvidt jeg kan forstå er også regelen med to kolli for FBS/G/P og Skyteam Elite og Elite+ bibeholdt.

Håkon

LN-MOW
24-02-2013, 01:11
Betyr dette at jeg som Skymiles-medlem er nødt til å melde meg inn i FB og miste muligheten til å få poengene på min Skymiles-konto for å slippe gebyret? Way to go, KLM ....

Bergern
24-02-2013, 01:22
Betyr dette at jeg som Skymiles-medlem er nødt til å melde meg inn i FB og miste muligheten til å få poengene på min Skymiles-konto for å slippe gebyret? Way to go, KLM ....

Næh... Delta er del av Sky Team, og jeg regner med du flyr nok til Elite ellerElite+.

Håkon

LN-MOW
24-02-2013, 01:32
Mistet gullkortet mitt for noen år siden og har liten utsikt til å få det tilbake. ;) Tenkte ikke nødvendigvis ikke kun på meg selv her heller ..

Bergern
24-02-2013, 01:48
Mistet gullkortet mitt for noen år siden og har liten utsikt til å få det tilbake. ;) Tenkte ikke nødvendigvis ikke kun på meg selv her heller ..

Da er det kjørt, så vidt jeg kan se. Tror dette blir hverdagen all over om ikke lenge :)

Håkon

Peppep
24-02-2013, 07:48
Betyr dette at jeg som Skymiles-medlem er nødt til å melde meg inn i FB og miste muligheten til å få poengene på min Skymiles-konto for å slippe gebyret? Way to go, KLM ....
Er det ikke bare å endre FF-nummer ved gate eller serviceskranke etter bagdrop?

gustavf
24-02-2013, 10:24
Betyr dette at jeg som Skymiles-medlem er nødt til å melde meg inn i FB og miste muligheten til å få poengene på min Skymiles-konto for å slippe gebyret? Way to go, KLM ....

Ser sånn ut. Jeg tviler vel litt på at de andre Skyteam-selskapene synes det er en kjempegod ide.

vbe86
24-02-2013, 14:04
Er det ikke bare å endre FF-nummer ved gate eller serviceskranke etter bagdrop?

Det tillater ikke KLM/Air France. Det nummeret lagt inn ved booking må brukes hele veien. Det eneste vi kan gjøre på flyplassen er å legge til ett nummer hvis det ikke er ett fra før.

JoeW
24-02-2013, 14:37
Det tillater ikke KLM/Air France. Det nummeret lagt inn ved booking må brukes hele veien. Det eneste vi kan gjøre på flyplassen er å legge til ett nummer hvis det ikke er ett fra før.

Det må være innført nettopp pga. dette? Var aldri noe problem å bytte dette tidligere -- nytt for meg om dette ikke var lov.

vbe86
25-02-2013, 01:57
Kom nå 1. januar

Discus
03-05-2013, 19:06
Og der kom neste steg. "mini-pris" uten koffert, setevalg eller miles (det siste skrev de ikke i mailen de sendte ut)

Since 25 April, you can decide precisely what your ticket is to cover. When you travel within Europe, you can choose a Classic fare for a conventional “all inclusive” flight, or our new MiNi scheme for a simpler, more affordable ticket.

A MiNi ticket costs EUR 40 (approx. NOK 308) less than a Classic ticket but still includes a light meal, refreshments, the day’s newspapers and hand luggage.
You can then choose to check in an item of luggage for an extra EUR 15 (approx. NOK 116) per one-way flight.
...
If you are a Flying Blue Platinum, Gold or Silver member, you do not have to pay extra for your luggage – even if you choose our MiNi option.


http://www.airfrance.no/NO/en/local/resainfovol/meilleuresoffres/mini_fares.htm

BraathensSafe1985
10-05-2014, 23:13
Etter det jeg forstår, så kommer KLM senere i år til å begynne å ta ekstra betaling for å ta med innsjekket bagasje. Dette vil tydligvis ikke lenger være inludert i prisen. Kun håndbaggasje.

Må si jeg er skuffet ... KLM av alle selskap ...


Hva er grunnen til at de gjør dette ? Kan ikke forstå at det kan være noen smart avgjørelse ?

LN-MOW
10-05-2014, 23:18
Delta gjør det jo ... Harmonisering av prosedyrer innen Skyteam .. ?

apeks
10-05-2014, 23:25
Tror det er sånn allerede, i alle fall på noen av flyvningene.

Bestilte en reise i går med KLM i Europa.
Så vidt jeg kunne forstå av bookingen måtte vi betalt for bagasje, så lenge vi ikke var FB medlemmer. Så lenge man er det så er det gratis.

vbe86
11-05-2014, 01:07
Dette kom i april i fjor. På alle Europa-flyvninger må man betale for bagasje med mindre man er Flying Blue medlem. På interkontinentale flyvninger er første kolli gratis fremdeles.

gustavf
18-06-2014, 22:39
Og da kom den skikkelig overraskende beskjeden om at det nå er slutt på gratis bagasje for Flying Blue Ivory-medlemmer.

svg017
18-06-2014, 23:48
Yup, for billetter booket fom. 1 Oktober får ikke lenger Ivory passasjerer bagasje inkludert i billetten. Står mer her: http://www.klm.com/travel/no_en/about/news_press/travel_news/new_baggage_rules_for_ivory_members.htm

Wahoo
04-09-2015, 19:04
AF jobber visstnok med planer om å lansere ett LCC longhaul datterselskap med 787.

http://m.lesechos.fr/redirect_article.php?id=021298390887&fw=1

(Google transelate)
Ifølge flere interne kilder, er Air France vurderer etablering av et lavpris lang hale enhet med piloter og kabinansatte har en status forskjellig fra morselskapet, som ville bli betrodd driften en del av fremtiden Boeing 787 beordret av Air France-KLM. Dette lav kostnadsstruktur, utformet som et laboratorium produktivitet, vil bygge på de lave driftskostnader på 787, som forbruker opptil 20% mindre enn dagens langtransport, og produktiviteten av personlige navigatører tidsskrifter stige.

Vede
04-09-2015, 21:21
Google translate er herlig. [emoji23]

krølle
05-09-2015, 00:48
AF jobber visstnok med planer om å lansere ett LCC longhaul datterselskap med 787.

http://m.lesechos.fr/redirect_article.php?id=021298390887&fw=1

(Google transelate)


Yahoo, Wahoo made my day, well with a little help from:google

Skuggenheimer
05-09-2015, 00:55
uten å "tråkke" noe på tærne vil jeg bare si at KL suger balle på sine Asia flyvninger. Hvordan man søker og sjekker rundt forbi, havner med å fly KL er helt utrolig. Jeg har gjort det utrolige å ad faktum tuslet med KL via AMS til MNL(via igjen TPE). Har vært idiotisk men bestiller kanskje i snitt 3/2 /1 dager før jeg reiser og KL har kommet opp billigst ift andre reisealt og reisetider. Mulig de 8 gangene jeg har flydd biz med de er unntaket(iløpet av et år)men makan til sliten kabin og ikke faen om du får setene i flat stilling. Jeg ser de skryter av at det er på plass men er vel endel gammelt materiell som må utgå på dato som det står KLM Asia på?? Stort sett ikke fulle fly men i biz alltid fullt. Etter TPE til MNL ikke mye folk så da kan alle sette seg hvor de vil. Sykt!!!!

VC-10
05-09-2015, 01:42
uten å "tråkke" noe på tærne vil jeg bare si at KL suger balle på sine Asia flyvninger. Hvordan man søker og sjekker rundt forbi, havner med å fly KL er helt utrolig. Jeg har gjort det utrolige å ad faktum tuslet med KL via AMS til MNL(via igjen TPE). Har vært idiotisk men bestiller kanskje i snitt 3/2 /1 dager før jeg reiser og KL har kommet opp billigst ift andre reisealt og reisetider. Mulig de 8 gangene jeg har flydd biz med de er unntaket(iløpet av et år)men makan til sliten kabin og ikke faen om du får setene i flat stilling. Jeg ser de skryter av at det er på plass men er vel endel gammelt materiell som må utgå på dato som det står KLM Asia på?? Stort sett ikke fulle fly men i biz alltid fullt. Etter TPE til MNL ikke mye folk så da kan alle sette seg hvor de vil. Sykt!!!!
Bra at de har vært billigst og har hatt tider som har passet deg bra da i hvert fall [emoji6]

Vede
05-09-2015, 03:04
uten å "tråkke" noe på tærne vil jeg bare si at KL suger balle på sine Asia flyvninger. Hvordan man søker og sjekker rundt forbi, havner med å fly KL er helt utrolig. Jeg har gjort det utrolige å ad faktum tuslet med KL via AMS til MNL(via igjen TPE). Har vært idiotisk men bestiller kanskje i snitt 3/2 /1 dager før jeg reiser og KL har kommet opp billigst ift andre reisealt og reisetider. Mulig de 8 gangene jeg har flydd biz med de er unntaket(iløpet av et år)men makan til sliten kabin og ikke faen om du får setene i flat stilling. Jeg ser de skryter av at det er på plass men er vel endel gammelt materiell som må utgå på dato som det står KLM Asia på?? Stort sett ikke fulle fly men i biz alltid fullt. Etter TPE til MNL ikke mye folk så da kan alle sette seg hvor de vil. Sykt!!!!


God bedring! [emoji4]

Bergern
05-09-2015, 03:09
uten å "tråkke" noe på tærne vil jeg bare si at KL suger balle på sine Asia flyvninger. Hvordan man søker og sjekker rundt forbi, havner med å fly KL er helt utrolig. Jeg har gjort det utrolige å ad faktum tuslet med KL via AMS til MNL(via igjen TPE). Har vært idiotisk men bestiller kanskje i snitt 3/2 /1 dager før jeg reiser og KL har kommet opp billigst ift andre reisealt og reisetider. Mulig de 8 gangene jeg har flydd biz med de er unntaket(iløpet av et år)men makan til sliten kabin og ikke faen om du får setene i flat stilling. Jeg ser de skryter av at det er på plass men er vel endel gammelt materiell som må utgå på dato som det står KLM Asia på?? Stort sett ikke fulle fly men i biz alltid fullt. Etter TPE til MNL ikke mye folk så da kan alle sette seg hvor de vil. Sykt!!!!

Regner med du har hatt en hyggelig kveld ? :)

KLM har ikke byttet biz-seter på hele flåten. Selv må jeg slite med den gamle til og fra Panama og Cuba. Når man velger billige alternativer.... Sikkert kjent for deg også...

KLM har svært mange fornøyde kunder her i Norge :)
Amsterdam er kommet vel på høyde med (om ikke forbi) CPH i transfer fra Norge.


Jajaj...