Turtle
13-02-2013, 15:04
Her er et lite og broket utvalg fra den senere tiden.
Nok en gang ble man "priviligert" og endte opp med retro og greier. Uvanlig nok at vi får den på Gatwick, men at den skulle gjøre charterturene på søndag var heller uventet! Det var nok mer at den så går tilbake til rotasjonen fra republikken etter at vi var ferdige med våre turer til Friedrichshafen og Geneve...Det var nok første og eneste gang spotterne langs gjerdet der får se dette flyet på den flyplassen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210082655691_zps5fbfccef.jpg
Men i Geneve er den nok ikke et så uvanlig syn.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210133053498_zpsc7bd7b72.jpg
Her er sitter en hvor retroen er oftest å finne, dog disse to har den noe mer familiære grønnfargen, om enn i motlys en tidlig morgen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130101130710900_zps52a50e9b.jpg
Apropos Dublin. For en tid tilbake nå, ble det innført point merge så her er det nå vifter i lange baner. Kun til RWY28, foreløpig hvertfall, så får en se hvordan det går. Som de klagde på i Oslo, ligger en også her et godt stykke under ideell vertikal profil under deler av innflygingen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130101112531939_zpsd2a76e18.jpg
Fortsatt i Dublin hvor den litt sjarmerende, korte varianten av B767 er en vanlig gjest.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130101085141505_zpsc40c9d14.jpg
Mens i Geneve er den tydeligvis ikke god nok...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210132209250_zpsfa0262c2.jpg
Kansje denne er enda mer passende blandt gull og glitter i Geneve...en blank og fin DH.89A Rapide som er å finne i Coventry.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130201111928860_zps41bd052a.jpg
Hvem skulle trodd at en måtte helt til Grenoble for å treffe på "scandihooligans"!
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209125109020_zpsde1949ec.jpg
Og siden en er inne på "to fly i blidet" temaet...tilbake til vinter Gatwick style og B777-200 og B757-300.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209114029117_zps02518a32.jpg
Eller B777-200 og B777-300.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209114152124_zps8080aac7.jpg
Mens i Lyon var der noe mer snø og et eksemplar av disse parkert.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209091637883_zpsab6fda5b.jpg
I Lyon kan en også finne en L1011 TriStar men ser ikke ut som den skal ut og fly med det første selv om den så ut til å kanskje ha motorer. LN-MOW vet sikkert mangt og mye om den!
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209091628357_zps7f77cc84.jpg
Så over til ispinnen! Siden alle vet en A320 har det meste og er det beste som finnes hva fly angår, vet de sikkert at de også kommer med ispinne som standard. På vei ut fra Gatwick i går lå vi i 4000ft en god stund som vanlig når RWY08R er i bruk og det var også i toppen av skyene. "Ice probe" er det beste stedet å se hvorvidt is sannsynligvis også kan bygge seg opp på vingene.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130212105834058_zpsf9dd46bc.jpg
Siden vi er inne på folkeopplysning nå, kan en jo kjapt nevne litt om "cost index (CI)". Dette magiske ordet som all har hørt om men kanskje ikke vet så mye om. Det har med økonomi å gjøre og jo fortere en flyr jo mer drivstoff bruker en. Så, tilbake til gårsdagen, her er vi på vei til Gatwick med 130kt medvind og med CI 4 og optimal flyhøyde gir det flyet en hastighet på ca. Mach 0.68 (eller 248kts på speed tape). Siden medvinden bærer oss avgårde med 130kt er det ikke nødvendig å pøse på med drivstoff og fly "vanlig" hastighet som om det er vindstille. Uansett, kommer en fortere fram sammenlignet med vindstille og en har samtidig spart noen teskjeer med drivstoff.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130212092011778_zps6600cf1f.jpg
Så, to timer senere bar det tilbake over Irskesjøen og da naturlig nok ble medvinden snudd til motvind. Samme cost index men ganske langt under optimal flyhøyde p.g.a. transatlantisk trafikk som får prioritet på høyder over oss, ser en alikevel at nå har flyet valgt en hastighet på ca. M0.74 (eller 266kts på speed tape). I vindstille hadde nok hastigheten vært nærmere M0.71 men når der er motvind vil flyet fly fortere. Selv om det øker drivstofforbruket i øyeblikket vil en redusere totaltiden flygingen tar og dermed kan en til slutt og rest også forbedre økonomien for den flygingen. Meget, meget forenklet, men det er slik det hører sammen...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130212113241645_zps4785620d.jpg
Det får da være måte på med belæring da dette tross alt visstnok er forbeholdt bilder, så da får vi sette oss på bakken i enden av RWY23 i Geneve i stedet.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210144340228_zpsdb9deee7.jpg
Jeg sa nå psykedelisk rom i overskriften, og her er det! Ingen juks og fanteri her i gården og det er slik det så ut for det nakne øyet i dette rommet i en bygning på flyplassen i Coventry. Har det noe med fly å gjøre kan en jo spørre? Det har det så absolutt, edogtil en ganske viktig jobb...Så da blir jo det neste spørsmålet, hva i alle dager har dette rommet med fly å gjøre?
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130208143808571_zps9f5f685a.jpg
Så mens noen sikkert kommer med svaret på det innen et par minutter håper jeg dagens utvalg falt i smak! :)
Nok en gang ble man "priviligert" og endte opp med retro og greier. Uvanlig nok at vi får den på Gatwick, men at den skulle gjøre charterturene på søndag var heller uventet! Det var nok mer at den så går tilbake til rotasjonen fra republikken etter at vi var ferdige med våre turer til Friedrichshafen og Geneve...Det var nok første og eneste gang spotterne langs gjerdet der får se dette flyet på den flyplassen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210082655691_zps5fbfccef.jpg
Men i Geneve er den nok ikke et så uvanlig syn.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210133053498_zpsc7bd7b72.jpg
Her er sitter en hvor retroen er oftest å finne, dog disse to har den noe mer familiære grønnfargen, om enn i motlys en tidlig morgen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130101130710900_zps52a50e9b.jpg
Apropos Dublin. For en tid tilbake nå, ble det innført point merge så her er det nå vifter i lange baner. Kun til RWY28, foreløpig hvertfall, så får en se hvordan det går. Som de klagde på i Oslo, ligger en også her et godt stykke under ideell vertikal profil under deler av innflygingen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130101112531939_zpsd2a76e18.jpg
Fortsatt i Dublin hvor den litt sjarmerende, korte varianten av B767 er en vanlig gjest.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130101085141505_zpsc40c9d14.jpg
Mens i Geneve er den tydeligvis ikke god nok...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210132209250_zpsfa0262c2.jpg
Kansje denne er enda mer passende blandt gull og glitter i Geneve...en blank og fin DH.89A Rapide som er å finne i Coventry.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130201111928860_zps41bd052a.jpg
Hvem skulle trodd at en måtte helt til Grenoble for å treffe på "scandihooligans"!
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209125109020_zpsde1949ec.jpg
Og siden en er inne på "to fly i blidet" temaet...tilbake til vinter Gatwick style og B777-200 og B757-300.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209114029117_zps02518a32.jpg
Eller B777-200 og B777-300.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209114152124_zps8080aac7.jpg
Mens i Lyon var der noe mer snø og et eksemplar av disse parkert.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209091637883_zpsab6fda5b.jpg
I Lyon kan en også finne en L1011 TriStar men ser ikke ut som den skal ut og fly med det første selv om den så ut til å kanskje ha motorer. LN-MOW vet sikkert mangt og mye om den!
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130209091628357_zps7f77cc84.jpg
Så over til ispinnen! Siden alle vet en A320 har det meste og er det beste som finnes hva fly angår, vet de sikkert at de også kommer med ispinne som standard. På vei ut fra Gatwick i går lå vi i 4000ft en god stund som vanlig når RWY08R er i bruk og det var også i toppen av skyene. "Ice probe" er det beste stedet å se hvorvidt is sannsynligvis også kan bygge seg opp på vingene.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130212105834058_zpsf9dd46bc.jpg
Siden vi er inne på folkeopplysning nå, kan en jo kjapt nevne litt om "cost index (CI)". Dette magiske ordet som all har hørt om men kanskje ikke vet så mye om. Det har med økonomi å gjøre og jo fortere en flyr jo mer drivstoff bruker en. Så, tilbake til gårsdagen, her er vi på vei til Gatwick med 130kt medvind og med CI 4 og optimal flyhøyde gir det flyet en hastighet på ca. Mach 0.68 (eller 248kts på speed tape). Siden medvinden bærer oss avgårde med 130kt er det ikke nødvendig å pøse på med drivstoff og fly "vanlig" hastighet som om det er vindstille. Uansett, kommer en fortere fram sammenlignet med vindstille og en har samtidig spart noen teskjeer med drivstoff.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130212092011778_zps6600cf1f.jpg
Så, to timer senere bar det tilbake over Irskesjøen og da naturlig nok ble medvinden snudd til motvind. Samme cost index men ganske langt under optimal flyhøyde p.g.a. transatlantisk trafikk som får prioritet på høyder over oss, ser en alikevel at nå har flyet valgt en hastighet på ca. M0.74 (eller 266kts på speed tape). I vindstille hadde nok hastigheten vært nærmere M0.71 men når der er motvind vil flyet fly fortere. Selv om det øker drivstofforbruket i øyeblikket vil en redusere totaltiden flygingen tar og dermed kan en til slutt og rest også forbedre økonomien for den flygingen. Meget, meget forenklet, men det er slik det hører sammen...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130212113241645_zps4785620d.jpg
Det får da være måte på med belæring da dette tross alt visstnok er forbeholdt bilder, så da får vi sette oss på bakken i enden av RWY23 i Geneve i stedet.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130210144340228_zpsdb9deee7.jpg
Jeg sa nå psykedelisk rom i overskriften, og her er det! Ingen juks og fanteri her i gården og det er slik det så ut for det nakne øyet i dette rommet i en bygning på flyplassen i Coventry. Har det noe med fly å gjøre kan en jo spørre? Det har det så absolutt, edogtil en ganske viktig jobb...Så da blir jo det neste spørsmålet, hva i alle dager har dette rommet med fly å gjøre?
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1CameraZOOM-20130208143808571_zps9f5f685a.jpg
Så mens noen sikkert kommer med svaret på det innen et par minutter håper jeg dagens utvalg falt i smak! :)