PDA

View Full Version : Litt OT

Airbus 330
22-03-2006, 18:03
P.G.A forholdene på OSL for oss som spotter der, så vurderer jeg og kjøpe meg nytt Speilreflekskamera.
Kjedelig og bare kunne få tatt bilder fra Terminalen også i lengden. :baeh

Da trenger jeg noen tips om HVA som er best av disse 2 her som jeg har plukket ut.
Nikon D50 ( som vant TV-2 hjelper deg) og Canon EOS 350D som jeg vet flere her inne bruker.
Jeg hadde tenkt meg og klare meg uten ekstra Linse nå i starten, men tar gjerne imot tips på Linse til disse og Pris.

Airbus 330.:)

Link til testen fra TV2-Hjelper deg: http://www.dinside.no/php/art.php?id=293807

atck
22-03-2006, 18:09
Ja jeg fikk jo en 350 til jul og klarte meg en stund med den medfølgende linsa men så kjøpte jeg en Canon EF USMIII 75-300mm og den er helt super. Det er ikke bildestabilisator på'n men tar man en serie er det alltid noen bilder som er ok skarpe.
Linsa kostet 2200,- og med den prisen kan man strengt tatt ikke klage :up:

Du har kanskje sett bildene jeg har tatt den siste tida. Siden jul har det vel blitt nærmere 7000 klikk. Mye kastes, men det er definitivt ikke kameras feil.

Kyrre

Jack
22-03-2006, 18:17
Jeg kjøpte meg en Nikon D50 sist lørdag og har tatt et par hundre bilder til nå… fabelaktig kamera!
Hvilken du skal velge av de to er egentlig hips om haps… dem er like bra….. det eneste jeg bet meg merke i var at Nikon var litt større og satt bedre i hånden! Men det er en subjektiv mening.. Men jeg kan anbefale Nikon D50 på det varmeste… Og Foto&video har et meget godt tilbud på det….
Foto&video (http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?ReturnUrl=%2fdefault.aspx)

Og siden du skal klare deg med linsen som følger med så er Nikon et bedre valg.... linsen som følger med den er i følge flere mye bedre en den som følger med Canonen....

Airbus 330
22-03-2006, 18:57
Ser testen til TV2-hjelper deg kåret Nikon til det beste kameraet knepent før Canon, mest p.g.a bedre bildekvalitet.
Men jeg får vel ta en tur på Elkjøp og se og holde dem i hånda LIVE for og føle hvem som sitter best i hånda.
Men er det strengt tatt nødvendig med en ekstra linse for og ta bra bilder ved OSL når vi nå er henvist til vollene?
Eller vil jeg klare meg med den som følger med?
Vil jeg merke forskjell på 6 Pixler ( Nikon) og 8 Pixler ( Canon ) ?
Mye spørsmål her men.....:hi2

Jack
22-03-2006, 19:05
Ikke så stor forskjell på pixlene... til vanlig bruk så er det er likegyldig hvor mange pixler det er... 6 eller 8.... Sett mange tester på det og det er ikke mye forskjell der… Det er vel først når du snakker fullformat og semiproff at forskjellene kommer… Men de koster en del mer en det du ser på…. Jeg måtte innom butikk for å holde dem for å se hvilket som jeg trivdes best med… og jeg likte Nikon bedre… og jeg vet ikke hvorfor… den føltes mer solid også…
Stikk innom Foto og Video i Møllergata… tror dem kan være til mer hjelp en Elkjøp…
Aldri tatt et bilde av fly… dermed kan jeg ikke hjelpe deg med det… men har vært på OSL et par tre tusen ganger… og ser helt klart at en ekstra linse er kjekt å ha hvis man ikke har adgangstegn….. Men det gjelder uansett hvilket kamera du velger…

atck
22-03-2006, 19:16
Jeg jobber jo ikke mange metrene fra rullebanen men likevel er det særdeles hyggelig å kunne zoome litt innpå. Sjelden det blir bra resultat når man kommer ut til 300mm men rundt 150-200mm får man bra resultat. Husk at man med Canon ganger antall mm med 1,6, dvs at 300mm tilsvarer rundt 420mm i forhold til 35-formatet! Mener det er 1,5 eller 1,6 på Nikon også.
Det er merkbar forskjell på Nikon og Canon i størrelse, ja, og der må jeg faktisk si at jeg har reagert på hvor tungt Nikon faktisk, da er det riktignok en D70 jeg har lekt med. Når jeg står og venter på et fly med kamera hevet begynner hånda fort å sige, og da er hvert gram viktig for hvor behagelig det er.

Jeg tror nok resultatet blir nogenlunde det samme med begge kameraene. Så det blir i bunn og grunn en smakssak. Men at du som "normalspotter" uten adgang til manøvreringsområdet vil finne nytte i en bra zoom er det ingen tvil om. Men som meg vil du nok klare deg leeeenge med en billig en.

Kyrre

Airbus 330
22-03-2006, 19:24
Tusen takk for tips og kommentarer, det er til stor hjelp når jeg skal velge.
Heldig at jeg fikk en av vært merke her også.:up:
Mulig jeg kommer til og gå for en linse ekstra, men får se hva jeg kommer ut med på pris. Får nok besøke sjappa i Møllergata til uka da jeg er i område likevel.:smokin

Som TROR på en bedre sommer som spotter med nytt kamera i hus, selv om det blir stadig værre for oss på OSL. :mol

Fly high
22-03-2006, 20:31
Originally posted by atck
Ja jeg fikk jo en 350 til jul og klarte meg en stund med den medfølgende linsa men så kjøpte jeg en Canon EF USMIII 75-300mm og den er helt super. ....
Linsa kostet 2200,- og med den prisen kan man strengt tatt ikke klage

Hmm, det var billig. Netthandel? Jeg har også nettopp kjøpt 350'en til Canon, men 18-55 holder nok ikke i lengden ...;)

Flanders
22-03-2006, 21:03
Sannsynligvis netthandel.

Du får den til 2200,- på mpx.no

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13281

atck
22-03-2006, 21:06
Jeg kjøpte min fra mpx og det gikk så det suste, sjøl om frakt opp til nordnorge tar usigelig lang tid. Det var ikke mpx' feil.

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13281

Jeg vet de har den samme linsa på fotovideo.no til samme pris. Den er billig, litt plastikkaktig, men det bryr ikke meg.

Jeg la til en sånn solskjerm så jeg endte opp med 2400 for hele pakka. USM'en er kjemperask og linsa funker stort sett meget bra. Litt fokusproblemer hvis man begynner langt ute og bare har en liten prikk å sikte på men da kan man sikte litt på skogen alternativt sette den på Manuell Fokus.
Ulempen med denne linsa er at den "vokser" ved zooming og derfor tar den litt plass ved 300mm. For mitt vedkommende har det ikke hatt noe å si, men jeg skjønner at enkelte liker godt at objektivet holder seg inni seg sjøl, hvis du skjønner.

For de som ikke har fått med seg bildene mine er det en del sivilt her. Mesteparten (etter AWACSen) er tatt med zoomen:
http://photobucket.com/albums/1003/atckyrre/Evenes/

Og Cold Response her. Closeup av hoppelikopterne på slutten ble tatt med 18-55'en:
http://photobucket.com/albums/1003/atckyrre/Evenes/Cold%20Response%202006/

Kyrre

atck
22-03-2006, 21:10
Glemte å vise månebildet mitt som ble tatt forrige uke. Her har jeg zoomet maks, tatt bildet på ISO 100 på 1/60 sekund og så jobbet litt i photoshop. Utsnittet på ca 1000 pixler på tvers er reellt, det vil si at jeg har kuttet bort ca 1000 piksler på hver side av bildet.

http://img.photobucket.com/albums/v415/frid/2006/1canarymoon.jpg

Kyrre

Airbus 330
22-03-2006, 22:04
Lækkert.:devot:

ENGM RAMP
23-03-2006, 02:35
Dæven Kyrre....

Det derre var lekkert....virkelig.....

Er jo i ferd med å bli en dyktig fotograf du jo :) Har jo kommet mange lekre bilder fra deg i det siste :)

Stå på videre....gleder meg til neste...

:devot:

atck
23-03-2006, 08:56
Takk takk. :)
Det var nå mest egentlig bare en illustrasjon på at linsa er bra helt i ytterpunktene også.
Jeg gikk jo en periode og funderte på om jeg skulle gå på en IS med dertil høyere pris og har etterpå skjønt at det sikkert hadde vært moro men at jeg strengt tatt klarer meg lenge med 4.0-5.6 og en rask serieavtrekker. Og et stort minnekort. :sarc
Når det gjelder månebildet var det fascinerende å finne ut at bilde som ble best IKKE ble tatt på lang lukkertid og liten blenderåpning. Jeg sjekket nettopp bildedataene og fant ut at jeg løy litt i forrige post. Blender F10, Speed 1/320, ISO400. Med lavere lukkertid ble kantene litt ustø, sjøl om jeg brukte et bordstativ og selvutløser.

K

Airbus 330
23-04-2006, 13:51
Og da er det nye Kameraet i hus.
Valget falt til slutt på Canon 350D 1GIG brikke + Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO ( hva nå enn det står for ) :biggrin

Skal prøve å få tatt en spottertur til OSL til mandag, så får jeg se om bildene ble bra nok til å legges ut her.
Blir nok så som så i starten med kvaliteten sikkert, er sinnykt mange innstillinger på det så er ikke sikker på at jeg husker alle sammen.:sarc

ANX
23-04-2006, 17:40
Nikon D50 er nok ok, men med 55mm objektiv blir fly på avstand bare små fluer. :sarc

Når man likevel må parkere medfølgende objektiv i skuffen og kjøpe dyr tele, så blir sluttprisen ganske høy.

Nikon var best for en mannsalder siden pga objektivene, men allerede da var Canon "close runner-up".

Studerer fortsatt brennvidde kontra pixels. :p

TigerBlack
23-04-2006, 18:22
Originally posted by Airbus 330

Og da er det nye Kameraet i hus.
Valget falt til slutt på Canon 350D 1GIG brikke + Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO ( hva nå enn det står for ) :biggrin

Skal prøve å få tatt en spottertur til OSL til mandag, så får jeg se om bildene ble bra nok til å legges ut her.
Blir nok så som så i starten med kvaliteten sikkert, er sinnykt mange innstillinger på det så er ikke sikker på at jeg husker alle sammen.:sarc

Grattis med nytt kamera :)

Det er ikke noe heksekunst fant jeg ut etterhvert. Sett på "AV" og juster blendern til "9.0". Så er det stortsett bare å fyre løs. Det kan også lønne seg å sette på "flerskudd".

Lykke til :) Gleder meg til å se resultatet