PDA

View Full Version : Norwegian og gjennomgående reise

falsen
11-02-2013, 10:15
Jeg skal fly KRS-WAW med Norwegian med stopp på OSL. På OSL har jeg 45 minutter på å rekke flyet til WAW, noe som i utgangspunktet ikke er noe problem. Men hva skjer om jeg ikke rekker flyet til WAV fra OSL? Ettersom dette er den eneste flighten Norwegian har til WAW denne dagen, må jeg vente til neste dag? Er det noen mulighet for at Norwegian booker meg om med et annet selskap?

ex_trd
11-02-2013, 10:55
Er det noen mulighet for at Norwegian booker meg om med et annet selskap?

Nei, det tror jeg neppe de gjør.

falsen
11-02-2013, 10:58
Nei, det tror jeg neppe de gjør.

Jeg kan heller ikke tenke meg det, så fasiten er vel at jeg må vente på samme flyet neste dag.

Noen som har noe erfaring med Norwegian på dette området? Sponser de overnatting når man må vente? Sidene deres er litt kryptiske med henhold til hva de legger i en gjennomgående reise.

jameson82
11-02-2013, 10:59
Prøv og spør på Facebook siden deres :-)

chrisljo
11-02-2013, 13:36
Med gjennomgående billett gjelder vel EU261 for hele reise så da er Norwegian forpliktet til å betale overnatting og bevertning i tillegg til økonomisk kompenasjon (300€ tror jeg):
http://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_Compensation_Regulation

Glenn
11-02-2013, 14:00
Dette er den store ulempen med å reise med selskap som ikke er med i noen allianse.
Det går stort sett bra, 45 minutter burde holde om det ikke skjer noe uforutsett.

Discus
11-02-2013, 16:47
Dette er den store ulempen med å reise med selskap som ikke er med i noen allianse.

FEIL! Det er mangelnde interlining som er problemet.

Alliansetilhøreighet spiller ingen stor rolle på dette området, eks. er Widerøe allianseløs, men kan utstede billetter til allverdens av selskaper ;)

falsen
11-02-2013, 16:55
Glemte å nevne i første posten at jeg ikke hadde bestilt reisen enda. Så etter å ha prøvd å komme igjennom til kundeservicen uten hell bestilte jeg med SAS i stedet. Litt mer ugunstig flytider, men det ble uansett billigere med ungdomsbillett. Samt mye større trygghet ved forsinkelser.

Bergern
11-02-2013, 17:25
Med gjennomgående billett gjelder vel EU261 for hele reise så da er Norwegian forpliktet til å betale overnatting og bevertning i tillegg til økonomisk kompenasjon (300€ tror jeg):
http://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_Compensation_Regulation

Så vidt meg bekjent får man ikke økonomisk kompensasjon for forsinkelser, kun bevertning, overnatting om aktuelt og evt tilbud om refusjon av hele billetten om forsinkelsen er over fem(?) timer og man ikke ønsker å reise.

Økonomisk kompensasjon dreier seg mer om driftsmessige uregelmessigheter som feks denied boarding pga overbooking etc.

Glenn
11-02-2013, 18:01
FEIL! Det er mangelnde interlining som er problemet.

Alliansetilhøreighet spiller ingen stor rolle på dette området, eks. er Widerøe allianseløs, men kan utstede billetter til allverdens av selskaper ;)

Det var det jeg egentlig mente, ja.. My bad ;-)

chrisljo
11-02-2013, 18:08
Så vidt meg bekjent får man ikke økonomisk kompensasjon for forsinkelser, kun bevertning, overnatting om aktuelt og evt tilbud om refusjon av hele billetten om forsinkelsen er over fem(?) timer og man ikke ønsker å reise.

Økonomisk kompensasjon dreier seg mer om driftsmessige uregelmessigheter som feks denied boarding pga overbooking etc.

Forsinkelser gir nå også kompensasjon, ref en dom/bestemmelse fra EU domstolen i høst.

Jeg fikk 600€ fra BA pga at jeg mistet en connection til OSL på LHR på vei fra JFK, det var med henvisning til EU 261.

Bergern
11-02-2013, 20:10
Forsinkelser gir nå også kompensasjon, ref en dom/bestemmelse fra EU domstolen i høst.

Jeg fikk 600€ fra BA pga at jeg mistet en connection til OSL på LHR på vei fra JFK, det var med henvisning til EU 261.

Det er jo gode nyheter!
Tipper det er flere enn meg her inne som kan øke reisefrekvensen endaet hakk med slik kompensasjon. :)

chrisljo
11-02-2013, 21:51
Kontantkompensasjon gjelder dog ikke ved ekstraordinære omstendigheter som vær, streik etc.

A-380
11-02-2013, 23:15

Joda, en får opp til 600 Euro ved forsinkelser. Endte selv opp med full utbetaling, noe som førte til at jeg tjente penger på å fly Lufthansa til Colombia ;)

Riktig nok varte det 11 mnd fra første klage til jeg fikk pengene utbetalt :headbang