View Full Version : Leveringer for Boeing og Airbus 2013
Januar starter som vanlig litt forsiktig etter julestansen, men Boeing leverte 39 fly i januar, mot 38 i fjor. Trodde de leverte en 787 til Air India, men den er tydeligvis ikke med på oversikten. I tillegg var det er stille måned for 747 programmet med null leveringer
YTD 2012 (YTD 2011)
737: 32 (28)
737-700: 2 (0)
737-800: 28 (25)
737-900ER: 2 (3)
747: 0 (1)
747-8F: 0 (1)
767: 1 (2)
767-300ER: 0 (1)
767-300F: 1 (1)
777: 6 (5)
777-300ER: 5 (5)
777F: 1 (0)
787: 0 (2)
787-8: 0 (2)
Totalt 39 (38)
Rolig start på året for Airbus også, av samme grunn
A32x: 28 (27)
A319: 2 (2)
A320: 24 (22)
A321: 2 (1)
A330: 2 (9)
A330-200: 2 (5)
A330-200F: 0 (1)
A330-300: 2 (3)
A380: 0 (1)
Airbus leverte 45 fly i februar
318: 1
319: 2
320: 23
321: 9
330-200: 1
330-300: 7
380: 2
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: (63)
A318: 1 (0)
A319: 4 (5)
A320: 47 (50)
A321 13 (8)
A330: 13 (17)
A330-200: 3 (8)
A330-200F: 0 (1)
A330-300: 10 (8)
A380: 2 (4)
Totalt 80 (84)
J
787: 0 (2)
787-8: 0 (2)
Det stemmer da ikke ... L/n 54, til Air India, står oppført som levert 2, januar.
Det stemmer da ikke ... L/n 54, til Air India, står oppført som levert 2, januar.
Ikke i Boeing sin nyeste oversikt:
http://active.boeing.com/commercial/orders/index.cfm?content=displaystandardreport.cfm&RequestTimeout=20000&optReportType=CurYrDelv&pageid=m15520
Ser ut som leveringen har blitt "trukket tilbake"
43 leveringer for Boeing i februar
737-700: 2
737-800: 29
737-900ER: 3
767-300ER: 1
767-300F: 1
777-300ER: 6
777F: 1
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 66 (61)
737-700: 4 (1)
737-800: 57 (54)
737-900ER: 5 (6)
747: 0 (4)
747-8F: 0 (3)
747-8i: 0 (1)
767: 3 (5)
767-300ER: 1 (3)
767-300F: 2 (2)
777: 13 (12)
777-300ER: 11 (11)
777F: 2 (1)
787: 0 (2)
787-8: 0 (2)
Totalt 82 (84)
318: 1
Og dette var visstnok den siste A318 i Airbus ordrebøker. Så får man se om det blir den siste eller om en eller annen i fremtiden vil bestille en som privatjet, hvilket alle leveringene de siste årene har vært som
Basse-HAU
10-03-2013, 11:08
Og dette var visstnok den siste A318 i Airbus ordrebøker. Så får man se om det blir den siste eller om en eller annen i fremtiden vil bestille en som privatjet, hvilket alle leveringene de siste årene har vært som
Siste kommersielle var vel BA sine? Kanskje de må ha noen 318 NEO? Kanskje de da vil klare vestover uten mellomlanding?
Siste kommersielle var vel BA sine? Kanskje de må ha noen 318 NEO? Kanskje de da vil klare vestover uten mellomlanding?
Ja, BA tok de to siste
http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A318/index.php
Merk også at endel relativt nye A318 allerede er skrapet
A318 vil ikke komme som NEO, og hadde uansett ikke løst hovedproblemet her: rullebanen på LCY
64 leveringer for Airbus i mars, så virker å ha fått opp dampen. Hele 13 A330 ble levert, hvilket er rekord for en måned, selv om det skal sies det var en liten ketchup-effekt da det per dags dato produseres 10 i måneden
319: 5
320: 35
321: 9
330-200: 5
330-200F: 2
330-300: 6
380: 2
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 114 (104)
A318: 1 (0)
A319: 9 (10)
A320: 82 (79)
A321 22 (15)
A330: 26 (23)
A330-200: 8 (10)
A330-200F: 2 (1)
A330-300: 16 (12)
A380: 4 (4)
Totalt 144 (131)
64 leveringer for Airbus i mars, så virker å ha fått opp dampen. Hele 13 A330 ble levert, hvilket er rekord for en måned, selv om det skal sies det var en liten ketchup-effekt da det per dags dato produseres 10 i måneden
319: 5
320: 35
321: 9
330-200: 5
330-200F: 2
330-300: 6
380: 2
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 114 (104)
A318: 1 (0)
A319: 9 (10)
A320: 82 (79)
A321 22 (15)
A330: 26 (23)
A330-200: 8 (10)
A330-200F: 2 (1)
A330-300: 16 (12)
A380: 4 (4)
Totalt 144 (131)
Hva betyr "ketchup-effekt"?
Hva betyr "ketchup-effekt"?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketchupeffekt
Boeing leverte 55 fly i mars. Men også de fikk en skikkelig ketchup-effekt på en av deres modeller i mars, da de leverte 6 747 i måneden, selv om en levering var litt "tvilsom", med levering til en ukjent kunde av en 747-8F som ble fløyet rett til ørkenen. Itillegg ble en 787 levert, selv om det skal sies det er andre gang denne maskinen ble levert. Boeing hevdet den ble levert Air India i januar, men siden strøket fra Boeing sine lister, for så å dukke opp igjen denne måned. Itillegg ble det levert en 777-200ER som heller ikke skjer hver måned.
Ingen 737-700 som ble levert, og det er verdt å merke seg at siden 2011 er det kun BBJ-kunder og kinesiske selskaper som har tatt imot noen -700
737-800: 29
737-900ER: 7
747-8F: 4
747-8i: 2
767-300F: 1
777-200ER: 1
777-300ER: 9
777F: 1
787-8: 1
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 102 (99)
737-700: 4 (1)
737-800: 86 (88)
737-900ER: 12 (10)
747: 6 (6)
747-8F: 4 (5)
747-8i: 2 (1)
767: 4 (7)
767-300ER: 1 (4)
767-300F: 3 (3)
777: 24 (20)
777-200ER: 1 (0)
777-300ER: 20 (15)
777F: 3 (5)
787: 1 (5)
787-8: 1 (5)
Totalt 137 (137)
Ser ut som både Boeing og Airbus har klart å kvitte seg med noen "hyllevarmere". Saudia Cargo har tatt levering av en av de tre maskinene Atlas (GSSE/BA) ikke ville ha pga manglende performance og overvekt. De skal etter planen ta en maskin til, slik at Boeing bare har igjen en av disse B-vare maskinene
http://www.airliners.net/photo/Saudia---Saudi/Boeing-747-87UF-SCD/2241013/&sid=bbae942bd4650ce1f54f0f7a933dbd74
Airbus På sin side har solgt en A330-200 MRTT prototype til KLM. Maskinen ble brukt til et forsøk på å få USA til å velge A330 som fremtidig tanker og fløy første gang i 2008
http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A330/925,PH-AON-KLM-Royal-Dutch-Airlines.php
Kun 44 leveringer på Boeing i April, som er færre enn normalt. Ingen 747 eller 787 ble levert, kun en 767 og bare 6 777. Hvilket er endel mindre enn produksjonen
April 2012
737-700: 2
737-800: 31
737-900ER: 4
767-300ER: 1
777-300ER: 6
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 139 (137)
737-700: 6 (2)
737-800: 117 (123)
737-900ER: 16 (12)
747: 6 (8)
747-8F: 4 (5)
747-8i: 2 (3)
767: 5 (9)
767-300ER: 2 (4)
767-300F: 3 (5)
777: 30 (26)
777-200ER: 1 (1)
777-300ER: 26 (19)
777F: 3 (6)
787: 1 (8)
787-8: 1 (8)
Totalt 181 (188)
Kan det reduserte antallet helt eller delvis skyldes 787-groundingen? Ettersom det har vært svært mange involvert i å få i stand en fix så snart som mulig, og i disse dager teamene med ingeniører som reiser rundt for å modifisere maskinene.
Travel måned for Airbus, med 58 leveringen. Ingen A380 denne måned, da det fortsatt er ettervirkninger etter vingeproblemene i fjor, selv om de bare ligger en bak fjoråret på samme tid (selv om det til nå i mai ser ut som to stykker er levert). Også denne måneden ble det levert 13 A330, tre mer enn hva de produserer hver måned. Godt driv i A321 leveransene også
April 2013
319: 2
320: 32
321: 11
330-200: 6
330-200F: 1
330-300: 6
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 159 (132)
A318: 1 (1)
A319: 11 (12)
A320: 114 (112)
A321 33 (19)
A330: 39 (34)
A330-200: 14 (15)
A330-200F: 3 (2)
A330-300: 22 (17)
A380: 4 (5)
Totalt 202 (183)
Basse-HAU
07-05-2013, 17:44
Hvor mange 787 er klar for levering ifra Boeing, som det kun gjenstår battery fix før overlevering?
Så enkelt er det ikke .. men backlog'en er på 37 maskiner.
Basse-HAU
07-05-2013, 17:52
Så enkelt er det ikke .. men backlog'en er på 37 maskiner.
Det enkle er ofte det beste :p.
Så hadde produksjon og levering gått normalt, så ca 30-40 flere leveringer hittil mao?
Nei, ikke riktig. Produksjonen er vel nå fortsatt 5 maskinener i måneden (skal økes til 7). Med 4 måneders forsinkelse blir det 20 'ekstra'. I tillegg finnes det et antall eldre maskiner som gjennomgår nødvendig ombygging pga endringer som er kommet etter at de var igjennom produksjonslinjen. Pluss noen tidlige maskiner som har fått nye eiere. Så det er vanskelig å anslå et nøyaktig antall ettersom de tidligere maskinene befinner seg på forskjellige stadier av modifikasjonsprosessen.
Travel måned for Boeing med 64 leveringer, inkludert sju 787, og både 767 og 747 så leveringer av fire fly hver.
May 2013
737-700: 2
737-800: 32
737-900ER: 6
747-8i: 1
747-8F: 3
767-300ER: 3
767-300F: 1
777-200ER: 1
777-300ER: 7
777F: 1
787-8: 7
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 179 (173)
737-700: 8 (2)
737-800: 149 (155)
737-900ER: 22 (16)
747: 10 (11)
747-8F: 7 (7)
747-8i: 3 (4)
767: 9 (11)
767-300ER: 5 (4)
767-300F: 4 (7)
777: 39 (34)
777-200ER: 2 (2)
777-300ER: 33 (25)
777F: 4 (7)
787: 8 (8)
787-8: 8 (8)
Totalt 245 (237)
Litt rolige maimåned for Airbus med bare 45 leveringer, men det svinger litt fra måned slik at the til nå i år omtrent ligger likt med Boeing med 247 til Airbus mot 245 for Boeing. Mai i fjor var også stille med like mange leveringer, og visstnok skyldes det endel Europeiske feriedager i mai
Airbus leverte kun en 330-300, som jo er den mest populære A330 modeller. To A380 ble også levert. Størst økning til nå i år er for A321 med 39 kontra 23 i fjor
Mai 2013
319: 2
320: 28
321: 6
330-200: 4
330-200F: 2
330-300: 1
380-800: 2
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 195 (178)
A318: 1 (1)
A319: 13 (14)
A320: 142 (140)
A321: 39 (23)
A330: 46 (42)
A330-200: 18 (20)
A330-200F: 5 (2)
A330-300: 23 (20)
A380: 6 (8)
Totalt 247 (228)
48 leveringer for Airbus i juni
Juni 2013
319: 1
320: 29
321: 8
330-200: 3
330-300: 5
380-800: 2
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 233 (219)
A318: 1 (1)
A319: 14 (16)
A320: 171 (170)
A321: 47 (32)
A330: 54 (50)
A330-200: 21 (24)
A330-200F: 5 (4)
A330-300: 28 (22)
A380: 8 (10)
Totalt 295 (279)
Basse-HAU
03-07-2013, 18:27
Litt få A380? Skyldes dette wing fix?
Litt få A380? Skyldes dette wing fix?
Ja...........
61 leveringer for Boeing i juni
May 2013
737-700: 1
737-800: 33
737-900ER: 5
747-8i: 1
747-8F: 1
767-300ER: 2
767-300F: 1
777-200ER: 1
777-300ER: 6
777F: 1
787-8: 9
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 218 (208)
737-700: 9 (3)
737-800: 182 (185)
737-900ER: 27 (20)
747: 12 (13)
747-8F: 8 (7)
747-8i: 4 (6)
767: 12 (13)
767-300ER: 7 (6)
767-300F: 5 (7)
777: 47 (42)
777-200ER: 3 (2)
777-300ER: 39 (32)
777F: 5 (8)
787: 17 (11)
787-8: 17 (11)
Totalt 306 (287)
Første A380 ble levert til British Airways i dag og lander om rundt en halv time på Heathrow.
BAs folk på LHR er klar
http://pbs.twimg.com/media/BOURMjHCYAAo-jo.jpg
Edit: Hvis det er noen som vil følge inn G-XLEA til LHR så har den flight nr. BAW380 - den er nå over den Engelske Kanal (ETA 11:25 CEST)
Ser ut som både Airbus og Boeing vil nå en milepel hver denne måneden, eller i starten av august.
Airbus vil levere sin 1000. A330, en -300 til Cathay, mens Boeing vil levere det som er den 422 og trolig siste 777-200ER, som skal til Asiana. Sjansen for nye ordre av 200ER er minimal. Denne har også PW motorer og blir således også trolig den siste 777 som ikke har GE motorer
96adrian
18-07-2013, 10:53
Ser ut som både Airbus og Boeing vil nå en milepel hver denne måneden, eller i starten av august.
Airbus vil levere sin 1000. A330, en -300 til Cathay, mens Boeing vil levere det som er den 422 og trolig siste 777-200ER, som skal til Asiana. Sjansen for nye ordre av 200ER er minimal. Denne har også PW motorer og blir således også trolig den siste 777 som ikke har GE motorer
Er det en mulighet for at Asiana bestiller en 772ER til etter ulykken på SFO?
Er det en mulighet for at Asiana bestiller en 772ER til etter ulykken på SFO?
Tviler på det. Til det er leveringstiden for lang og flyet for gammelt.
52 leveringer for Airbus i juli, inkludert BA sin første A380, første Airbus A319 til AA (de tok faktisk tre denne måneden) og den 1000. A330 som gikk til Cathay. A380 leveringene går fortsatt tregt pga vingereperasjonene men vil ta seg opp utover høsten
Juli 2013
319: 3
320: 32
321: 7
330-200: 2
330-200F: 1
330-300: 6
380-800: 1
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 275 (253)
A318: 1 (2)
A319: 17 (19)
A320: 203 (197)
A321: 54 (35)
A330: 63 (60)
A330-200: 23 (29)
A330-200F: 6 (4)
A330-300: 34 (27)
A380: 9 (13)
Totalt 347 (326)
Også Boeing leverte 52 fly juli. Ingen 747 i juli, og vil kun være noen få fly som vil bli levert frem til desember etter LH (8i) og CX (8F) tar levering nå august. Dette skyldes både nedturen i fraktmarkedet og at innen jul vil levering av 747 med oppgraderte motorer være tilgjenglig
Juli 2013
737-700: 1
737-800: 31
737-900ER: 3
767-300F: 2
777-200ER: 1
777-200LR: 1
777-300ER: 6
787-8: 7
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 253 (241)
737-700: 10 (5)
737-800: 213 (215)
737-900ER: 30 (21)
747: 12 (16)
747-8F: 10 (7)
747-8i: 4 (6)
767: 14 (16)
767-300ER: 7 (8)
767-300F: 7 (8)
777: 55 (47)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 45 (36)
777F: 5 (8)
787: 24 (12)
787-8: 24 (12)
Totalt 358 (323)
Airbus leverte 47 fly i August
August 2013
319: 4
320: 25
321: 9
330-200: 4
330-200F: 1
330-300: 2
380-800: 2
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 313 (285)
A318: 1 (2)
A319: 21 (21)
A320: 228 (218)
A321: 63 (44)
A330: 70 (65)
A330-200: 27 (30)
A330-200F: 7 (5)
A330-300: 36 (30)
A380: 11 (14)
Totalt 394 (364)
Boeing leverte 56 fly i august, og fikk blant annet gjort et godt innhugg i 787 backloggen med 10 maskiner levert
August 2013: 56
737-700: 1
737-800: 36
737-900ER: 1
747-8F: 1
747-8i: 1
777-300ER: 6
787-8: 10
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 291 (273)
737-700: 11 (7)
737-800: 249 (243)
737-900ER: 31 (23)
747: 14 (18)
747-8F: 11 (11)
747-8i: 5 (7)
767: 14 (18)
767-300ER: 7 (9)
767-300F: 7 (9)
777: 61 (55)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 51 (42)
777F: 5 (10)
787: 34 (16)
787-8: 34 (16)
Totalt 414 (380)
Boeing leverte 62 fly i september. Tydelig et rush av 777ere etter et par stille måneder og kunder som utsatte noen leveranser, så hele 12 stykker i september. Litt roligere 787 måned med kun 6 leveringer
September 2013: 62
737-700: 3
737-800: 30
737-900ER: 6
747-8F: 2
767-300ER: 1
767-300F: 2
777-300ER: 8
777F: 4
787-8: 6
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 330 (310)
737-700: 14 (8)
737-800: 279 (274)
737-900ER: 37 (28)
747: 16 (21)
747-8F: 11 (14)
747-8i: 5 (7)
767: 17 (20)
767-300ER: 8 (10)
767-300F: 9 (10)
777: 73 (62)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 59 (46)
777F: 9 (13)
787: 40 (23)
787-8: 40 (23)
Totalt 476 (436)
Airbus leverte 47 fly i september 2013. Sju leveringer av A319 var sjeldent høy for å være den typen, og er tydelig at leveringen til AA virkelig har kommet i gang med 4 leveringer denne måneden
September: 51
319: 7
320: 26
321: 7
330-200: 3
330-300: 5
380-800: 3
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 353 (317)
A318: 1 (2)
A319: 28 (25)
A320: 254 (237)
A321: 78 (53)
A330: 78 (71)
A330-200: 30 (31)
A330-200F: 7 (5)
A330-300: 41 (35)
A380: 14 (17)
Totalt 445 (405) [/QUOTE]
Airbus leverte 59 fly i oktober, inkludert fire A380. LIgger an til nok et rekordår for A330, med hele 86 leveringer til nå, så bør lett runde 100 i år. De færreste hadde vel trodd det i 2013 da 787 ble lansert for snart 10 år siden. A321 fortsetter også å øke ledelsen på 737-900ER
Oktober: 59
319: 4
320: 32
321: 11
330-200: 3
330-220F: 1
330-300: 4
380-800: 4
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 400 (360)
A318: 1 (2)
A319: 32 (29)
A320: 286 (269)
A321: 81 (60)
A330: 86 (71)
A330-200: 33 (32)
A330-200F: 8 (6)
A330-300: 45 (42)
A380: 18 (22)
Totalt 504 (462) [/QUOTE]
October 2013: 54
737-700: 1
737-800: 23
737-900ER: 10
747-8F: 1
767-300ER: 1
767-300F: 1
777-300ER: 7
777F: 1
787-8: 9
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 364 (342)
737-700: 15 (8)
737-800: 302 (303)
737-900ER: 47 (31)
747: 17 (23)
747-8F: 12 (15)
747-8i: 5 (8)
767: 19 (22)
767-300ER: 9 (11)
767-300F: 10 (11)
777: 81 (69)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 66 (50)
777F: 10 (16)
787: 49 (30)
787-8: 49 (30)
Totalt 530 (486)
Airbus leverte 58 fly i november, inkludert fire A380. 95 levering til nå i år for A330, så ligger an til en ny rekord også her
November: 58
319: 4
320: 32
321: 9
330-200: 3
330-300: 6
380-800: 4
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 445(401)
A318: 1 (2)
A319: 36 (32)
A320: 318 (302)
A321: 90 (65)
A330: 95 (90)
A330-200: 36 (36)
A330-200F: 8 (6)
A330-300: 51 (48)
A380: 22 (25)
Totalt 562 (516) [/QUOTE]
Er det November du mener?
Boeing leverte 50 fly i november, og bare 5 787 ble levert denne måneden. Rekordmåned for 737-900ER med 12 levering, primært til de amerikanske selskapene med 4 Delta, 3 Alaska og 2 United
November 2013: 50
737-700: 1
737-800: 21
737-900ER: 12
747-8F: 1
767-300F: 1
777-300ER: 6
777F: 3
787-8: 5
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 398 (376)
737-700: 16 (9)
737-800: 323 (330)
737-900ER: 59 (37)
747: 18 (27)
747-8F: 13 (17)
747-8i: 5 (10)
767: 20 (22)
767-300ER: 9 (11)
767-300F: 11 (11)
777: 90 (75)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 72 (54)
777F: 13 (18)
787: 54 (35)
787-8: 54 (35)
Totalt 580 (537)
...Rekordmåned for 737-900ER med 12 levering, primært til de amerikanske selskapene med 4 Delta, 3 Alaska og 9 United...
Nå skurrer det litt i regneferdighetene her ;)
Nå skurrer det litt i regneferdighetene her ;)
Rettet.....fingrene mine som reagerer litt tregere enn hodet
jameson82
18-12-2013, 15:09
Boeing leverte 50 fly i november, og bare 5 787 ble levert denne måneden. Rekordmåned for 737-900ER med 12 levering, primært til de amerikanske selskapene med 4 Delta, 3 Alaska og 2 United
November 2013: 50
737-700: 1
737-800: 21
737-900ER: 12
747-8F: 1
767-300F: 1
777-300ER: 6
777F: 3
787-8: 5
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 398 (376)
737-700: 16 (9)
737-800: 323 (330)
737-900ER: 59 (37)
747: 18 (27)
747-8F: 13 (17)
747-8i: 5 (10)
767: 20 (22)
767-300ER: 9 (11)
767-300F: 11 (11)
777: 90 (75)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 72 (54)
777F: 13 (18)
787: 54 (35)
787-8: 54 (35)
Totalt 580 (537)
Litt å legge merke til er at 767 har nylig passert 757 i antall produserte..
Som vanlig en sluttspurt for Boeing i desember med 68 leverte maskiner. 648 leveringer totalt er også rekord for et år. Hele 6 747-8F leveringer, primært fordi mange kunder har holdt igjen mens Boeing/GE skulle bli ferdig med oppgraderingen av motorene
Desember 2013: 68
737-700: 1
737-800: 33
737-900ER: 8
747-8F: 6
767-300F: 1
777-300ER: 7
777F: 1
787-8: 11
Til nå i 2013 (2012 i parentes):
737: 440 (415)
737-700: 17 (9)
737-800: 356 (363)
737-900ER: 67 (43)
747: 24 (31)
747-8F: 19 (19)
747-8i: 5 (12)
767: 21 (26)
767-300ER: 9 (14)
767-300F: 12 (12)
777: 98 (83)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (1)
777-300ER: 79 (60)
777F: 14 (19)
787: 65 (46)
787-8: 65 (46)
Totalt 648 (601)
Mens vi venter på Airbus kan man jo se hva Boeing fikk inn av bekreftede bestillinger i 2013, og merk dette f.eks ikke inkluderer Emirates og Qatar sin e777-X ordre da de ikke er bekreftet ennå
Alle er netto ordre, altså kanselleringer trukket fra:
737: 1046
747: 12
767: 2
777: 113
787: 182
Twin Otter
07-01-2014, 11:09
Ganske overrasket over at 767 fortsatt er en populær maskin hvis vi ser på tallene for antall leverte maskiner i 2013. Prognosene for neste år ser litt annerledes ut, men det er vel fordi 787-8 gradvis tar over markedet for fly i den størrelsen. Hvilke selskaper er det som har tatt i mot nye 767 i 2013?
Ganske overrasket over at 767 fortsatt er en populær maskin hvis vi ser på tallene for antall leverte maskiner i 2013. Prognosene for neste år ser litt annerledes ut, men det er vel fordi 787-8 gradvis tar over markedet for fly i den størrelsen. Hvilke selskaper er det som har tatt i mot nye 767 i 2013?
767-300ER:
Air Astana: 2
LAN: 4
MIAT: 1
Usbekistan Airways: 2
767-300F
UPS: 8
FedEx: 4
Airbus leverte 64 fly i november. Nye rekorder for A320-serien og A330 med henholdsvis 493 og 108 for året totalt
December: 64
319: 2
320: 34
321: 12
330-200: 7
330-300: 6
380-800: 3
Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 493 (455)
A318: 1 (2)
A319: 38 (38)
A320: 352 (332)
A321: 102 (83)
A330: 108 (101)
A330-200: 43 (37)
A330-200F: 8 (8)
A330-300: 57 (56)
A380: 25 (30)
Totalt 626 (588)
Boeing vant antall levering, men med 1503 netto firm orders vant Airbus på bestillingssiden. Spesielt A321 imponerer med 519 ordre, da primært A321neo som tyder på å bli et veldig populært fly og som slår 737-9MAX kraftig i popularitet. 42 bestillinger på A380 er de 50 fra Emirates, minus tre for Lufthansa, samt at de 5 til Kingfisher "omsider" har blitt offisielt kansellert
Netto bestillinger Airbus:
A318: -2
A319: 7
A320: 638
A321: 519
A330-200: 12
A330-200F: -2
A330-300: 59
A350-800: -8
A350-900: 179
A350-1000: 59
A380: 42
Basse-HAU
13-01-2014, 18:49
Avbestillte LH 3 stk 380? De har da heller ikke bestilt så mange. Og iom de i tillegg har bestilt 748, begynner vel dette å ligne litt SK på modell siden:-D.
Men tilbake til topic, er vel respektable tall uansett dette.
Åpner ikke Airbus en linje i USA også snart? Så kan vel forvente en liten økning der om noen år, i tillegg til A350 leveringer i år(dog sikkert ikke mange). Boeing må vel begynne å få opp farten på 787 leveringer snart. Men er vel avhengig av ikke alt for mange feil med fly som er klar til levering.
Avbestillte LH 3 stk 380? De har da heller ikke bestilt så mange.
Da de inngikk ordren på A350 reduserte de samtidig A380 ordren fra 17 til 14 maskiner
Åpner ikke Airbus en linje i USA også snart?.
Jo, planlagt i 2015. Men nå er underleverandører en større flaksehals for økning av produksjonen enn monteringslinjene
Til sammenligning leverte nr3, Embraer, 90 kommersielle fly i 2013
E170: 4
E175: 24
E190: 45
E195: 17
Itillegg kom 119 bizjet, 90 light (Phenon100 og 300) og 29 større (Legacy 650 og Lignage 1000)
Fordi som måtte lure på hva Boeing leverte av militært og rommateriell:
F/A-18 48
F-15 Eagle 14
C-17 Globemaster III 10
CH-47 Chinook 44
P-8 (737) 11
Sivile satelitter: 3
Militære satelitter: 4