PDA

View Full Version : Ryanairs takeover av Aer Lingus - konsekvenser


barca
06-02-2013, 13:08
JEg bare lurte på hva som vil skje med Aer Lingus hvis EU kommisjonen gir grønt lys for Ryanair sin takeover av Aer Lingus? Blir flyselskapet lagt ned eller?

Hørt at hvis dette går gjennom vil BA få alle Aer Lingus sine slots i LHR.

Og dette dukket opp idag. http://www.businesstraveller.com/news/flybe-and-ryanair-agree-irish-deal

Det står at FlyBe vil få en del Aer Lingus sine ruter.

Da betyr det vel at Aer Lingus blir mer eller mindre lagt ned i sin nåværende form?

Hvis dette skjer så er det synd for flybransjen med tanke på at selskapet går i overskudd og blir spist og ødelagt av et annet Irsk selskap som nesten alle hater som pest og kollera.

Northrider
06-02-2013, 13:23
Et selskap som Ryanair som har vokst fra å bli en liten lavpris-aktør til å bli en ledene gigant i europeiske luftfart er ikke et selskap som "nesten alle hater".
De har blitt store nettopp fordi folk priser seg lykkelig over at det nå koster mindre å fly til London fra Torp, enn det koster (i mitt tilfelle) med taxi fra Horten til Torp.

Darwin's lov gjelder foran alt i luftfarten. Det blir det samme som når den lokale dagligbutikken,eid av den lokale kjøpmannen som alle kjenner, blir kjøpt opp av f.eks RIMI.
I begynnelsen er det trist og urettferdig, men så opplever Ola Nordmann større utvalg og lavere priser. Kjøpmannen blir fort glemt. Synd, men slik er det.

Epilef
06-02-2013, 16:51
selvom den blir brukt, betyr ikke at de liker det

har flydd med Ryanair, men jeg hater den selskapet, måtte bruke den fordi hadde lite penge og måtte komme meg ditt jeg skull e

owj1310
06-02-2013, 18:08
I Danmark er der flere der brokker sig over Ryanair, men hvad gør de? De rejser selvfølgelig selv med selskabet.

Har akkurat booket to rejser til London i marts - prisen på en tur/retur var 132 kroner inklusive skatter og afgifter.

Når jeg flyver intra-Europæisk og privat vælger jeg for det meste Ryanair. For mig er det billigere at flyve en tur til Englands hovedstad end at besøge min egen med toget.

jefi99
06-02-2013, 18:54
I Danmark er der flere der brokker sig over Ryanair, men hvad gør de? De rejser selvfølgelig selv med selskabet.

Hvad baserer du det på?
Jeg har for nylig læst en fremragende biografi om multi-kunstneren Jens Jørgen Thorsen, og én ting mange kunne lære af ham, det var at han altid kun udtalte sig på egne vegne. Aldrig på en gruppes eller på en nations. Jeg vil hermed gerne frabede mig at blive inkluderet i en delmængde, der brokker sig over Ryanair OG rejser med selskabet.

sk931
06-02-2013, 19:56
I Danmark er der flere der brokker sig over Ryanair, men hvad gør de? De rejser selvfølgelig selv med selskabet.

Har akkurat booket to rejser til London i marts - prisen på en tur/retur var 132 kroner inklusive skatter og afgifter.

Når jeg flyver intra-Europæisk og privat vælger jeg for det meste Ryanair. For mig er det billigere at flyve en tur til Englands hovedstad end at besøge min egen med toget.
132 DKK kan jo ikke på nogen måde dække de afgifter der skal betales...

Bergern
06-02-2013, 21:51
132 DKK kan jo ikke på nogen måde dække de afgifter der skal betales...

For fem-seks år siden shoppet en kollega av meg Ryanair på supertilbud. Det var sjelden han betalte over 100-lappen og hadde stadig reiser til 50 øre og en krone, inkludert avgifter. Bagasje etc kom i tillegg.

Det er åpenbart at slike summer ikke dekker utgiftene, men billettene til en betydelig høyere pris gjør det.
Og in the end står MOL med svarte tall i boka, så det svarer seg nok.

SBT
06-02-2013, 22:34
Ikke alle 189 setene blir solgt til kr. 132,-. Det finnes flighter hvor Ryan Air er dyrere enn både Norwegian og SAS om du ikke har booket da de billigste billettene var tilgjengelig med Ryan. Gjelder spesielt til feriemål i Syd Europa.

imm
06-02-2013, 23:25
Ikke alle 189 setene blir solgt til kr. 132,-. Det finnes flighter hvor Ryan Air er dyrere enn både Norwegian og SAS om du ikke har booket da de billigste billettene var tilgjengelig med Ryan. Gjelder spesielt til feriemål i Syd Europa.

Det er betenkelig i så fall at de andre ikke klarer å få høyere inntekter enn Ryanair i høysesongen. Målet er jo størst mulig inntjening tross alt.

owj1310
07-02-2013, 01:23
Jeg kan bestemt ikke tale for en hel nation, men i min omgangskreds er der rigtig mange der gang på gang rejser på med Ryanair, trods der altid er lidt brok efter en flytur.

Som andre skriver skal Ryanair jo ikke få et overskud via de billige billetter til bl.a. 132 kroner, men derimod de dyrere rejser.

Moralsk set burde jeg vel vælge et andet flyselskab som betaler højere løn eller noget andet, men selve servicen ombord kan jeg ikke sætte en finger på - det ikke first class på nogen måde, men jeg kommer fra A til B non-stop og til lave priser.

Someone
07-02-2013, 09:51
Det står at FlyBe vil få en del Aer Lingus sine ruter.


Ja, det ser ut som Ryanair da planlegger å hjelpe FlyBe med å starte et FlyBe Ireland, som i starten får lov å bruke AerLingusnavnet

Relativt mye de skal ta over med 43 ruter og 34 destinasjoner fra Dublin og Cork

http://www.flightglobal.com/news/articles/new-irish-flybe-division-could-use-aer-lingus-brand-381961/
The new operating company will be named Flybe Ireland and serve 34 European destinations - a total of 43 routes - from two bases in Dublin and Cork.


Men så gjennstår det å se hva myndighetene sier, de har jo sagt nei før

barca
07-02-2013, 13:48
Ja, det ser ut som Ryanair da planlegger å hjelpe FlyBe med å starte et FlyBe Ireland, som i starten får lov å bruke AerLingusnavnet

Relativt mye de skal ta over med 43 ruter og 34 destinasjoner fra Dublin og Cork

http://www.flightglobal.com/news/articles/new-irish-flybe-division-could-use-aer-lingus-brand-381961/


Men så gjennstår det å se hva myndighetene sier, de har jo sagt nei før



JEss, endelig en som holder seg til temaet. Poenget mitt er at det blir for dumt hvis Ryanair skulle få kjøpe opp Aer Lingus og selskapet blir lagt ned i sin nåværende form og som går i overskudd. Jeg håper at Irske mydigheter og EU kommisjonen sier nei til dette her. Det virker som at Ryanair ønsker å kjøpe opp selskapet slik at de blir kvitt Aer Lingus på hjemmebane. Dette blir omtrent på den måten at for eksempel Norwegian kjøper opp SAS og kvitter seg med det selskapet etterpå.

jb1
12-02-2013, 15:51
Det foreloelig satt bom for oppkjoepet.

http://www.fvn.no/nyheter/utenriks/EU-nekter-Ryanair-a-kjope-Aer-Lingus-2361036.html

Someone
13-02-2013, 13:34
Moderator

Fint om vi forsøker å holde oss til tema, og unngår at dette blir nok en "Hva som er feil/riktig med Ryanair"-diskusjon

Noen poster er slettet
/Moderator