PDA

View Full Version : Emirates vil ikke ha A340-600


Blubird
21-03-2006, 17:18
Denne artikkelen (blant flere den siste tiden) viser vel hva slags posisjon Emirates er i, i forhold til flyprodusentene.

“Our order is still intact, but we’ve said to Airbus: ‘let’s agree to defer until you know what you are going to do with the enhanced model’,” says Emirates president Tim Clark.


(...) Airbus is already seeking to place the Emirates A340 delivery positions with other airlines, such as fellow A340-600HGW customer Qatar Airways, at “rock-bottom prices”.


http://www.flightglobal.com/Articles/2006/03/21/Navigation/189/205525/Airbus+seeks+new+buyers+for+Emirates+A340-600s+.html

Farmer
21-03-2006, 23:02
hmmm, denne måtte vel ha vært en perfekt tilvekst for SAS til bruk på Tokyo rutene..

Trety
22-03-2006, 08:40
Farmer: Akkurat den samme tanken slo meg, nå har SAS muligheten til å skaffe seg den maskinen de trenger (og har vært på jakt etter) til spottpris.

brendas
22-03-2006, 12:38
Originally posted by Blubird

Denne artikkelen (blant flere den siste tiden) viser vel hva slags posisjon Emirates er i, i forhold til flyprodusentene.


Joda, EK blir nå ikke behandlet som en jypling, de sitter tross alt inne med ordre på en ganske stor andel av Airbus sine større maskiner. Men det kan være godt mulig at EK har muligheten til å gjøre dette gjennom kontrakten deres, da Airbus i mange tilfeller har strukket seg meget langt når det kommer til å gi flyselskapene friheter, for å lettere sikre seg kontrakter. A380en er et eksempel, hvor flyselskaper har hatt muligheten til å kansellere ordrene uten noen form for penalty inntil et år før leveranse! Forundrer meg ikke om noe av det samme kan gjelde for Airbus sine andre flytyper, Leahy er tross alt kjent for å være kreativ på den fronten.

LN-MOW
31-03-2006, 15:31
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002901013_emirates31.html

Dette koster Airbus dyrt ...

"They're in deep trouble," said Paul Nisbet, an analyst at JSA Research in Newport, R.I., who has a "buy" rating on Boeing stock. "Their wide-bodies are not competing well with the Boeing wide-bodies."

brendas
31-03-2006, 17:58
Ikke bare dyrt, men det kan jo være nærmest skjebnesvangert for produksjonen av A340'n. En A340E vil ikke komme før i 2011-2012, tidligst, hvordan har de tenkt å selge maskiner i mellomtiden, når selv A345/6HGW er en dårligere maskin enn 77W økonomisk sett... Dessuten, hvorfor vil en bruke noen mrd på å utvikle et fly der antallet potensielle kunder kun utgjør et fåtall...

Det er på tide å tenke nytt Airbus, slik dere en gang gjorde...

jikswoboB
31-03-2006, 18:45
Originally posted by brendas

Dessuten, hvorfor vil en bruke noen mrd på å utvikle et fly der antallet potensielle kunder kun utgjør et fåtall...

Det er på tide å tenke nytt Airbus, slik dere en gang gjorde...[/

Lite orättvist att anklaga Airbus för att inte tänka nytt. A380 är i allra högsta grad ett nytt flygplan som aldrig tidigare har haft någon motsvarighet. Detta projekt slukar dessutom mycket av Airbus tillgängliga resurser och därför har det kanske inte varit motiverat att utveckla en helt ny ersättare till A330/340. Det är som vi alla vet inte bara att slänga ihop ett nytt plan, det kostar ju en hel del.

brendas
31-03-2006, 19:21
Originally posted by jikswoboB
Lite orättvist att anklaga Airbus för att inte tänka nytt. A380 är i allra högsta grad ett nytt flygplan som aldrig tidigare har haft någon motsvarighet. Detta projekt slukar dessutom mycket av Airbus tillgängliga resurser och därför har det kanske inte varit motiverat att utveckla en helt ny ersättare till A330/340. Det är som vi alla vet inte bara att slänga ihop ett nytt plan, det kostar ju en hel del.

Beklager at jeg ikke var mer spesifik, jeg tenke på A330/A340/A350. Ja, Airbus har store midler bundet opp i utviklingen av A380, og for å ikke glemme A400M, men de risikerer jo å ende opp som en klar toer med deres A350, slik de ligger an nå. Hva er best, bruke 5,5mrd euro på et prosjekt som gir en grei ROI, eller tenke nytt slik at en faktisk er i stand til å kunne konkurrere?
Airbus har lenge solgt unna maskiner med helt spesielle garantier på pris for videresalg, og tilbudt mellomlegg for høyere drivstofforbruk, og i tillegg tilbudt maskiner med en større rabatt enn sin konkurrent. Hvor sunt er det å selge fly på denne måten i lengden? De viser jo bare så tydelig at de må tilby andre tjenester for å være konkurransedyktig, hva slags måte er det å ønske å få penger tilbake på? Om Airbus er interessert i å være en markedsleder innen dette segmentet (altså A330/A340/A350) så må de tenke nytt. To store herrer, henholdsvis fra ILFC og GECAS, sa det samme for noen dager siden, og de gjør det ikke uten grunn. Vil Airbus, så kan dem, og det ville dessuten vært bedre å utsette et prosjekt med et år eller to, enn å lansere et middelmådig produkt som allerede er senere til markedet.