View Full Version : Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass
Wiggo Hovde
05-02-2013, 00:18
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.10898349
Den "nye" terminalen på Årø blir bygd i materialer som setter standarden for 41 andre norske flyplasser.
Er ikke Fagernes flyplass bygget på trevirke?
Står litt i kontrast til en annen tråd her hvor det diskuteres reklame på gates på Gardermoen. Uansett flott at de bruker norske elementer i bygningen. Mye av det som er bygd i 80 og 90 tallet bærer preg av mye stålplater, BGO er vel skrekkeksemplet, så at de bruker andre materialer i rehabiliering er fornuftig rent arkitektonisk.
Wiggo Hovde
05-02-2013, 00:46
Nesten som "back to basic" dette. For 41 år siden så det slik ut. Også den gangen i tre, nermere bestemt 11 Moelven brakker satt sammen til en "avgangshall" med billettkontor.
AirbusTrond
05-02-2013, 08:13
Ikke vanskelig å framkalle latteren til statsråden. Man trenger slike bygg nå som OSL skal dynkes ned med reklame, også på utsiden..
Ingen tvil om at MOL slår AES kraftig akkurat her, i hvert fall! ;)
slankebrusmannen
05-02-2013, 09:17
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.10898349
Den "nye" terminalen på Årø blir bygd i materialer som setter standarden for 41 andre norske flyplasser.
Jeg må innrømme at jeg syns dette er helt feil sted å prøve ut dette. Det refereres til plastikk- og betongflyplasser og så tar man en flyplass som så langt har vært gjennomført i granitt, stål (eller kanskje det er aluminium) og glass og putter på et påbygg i tre som ikke ligner på noen ting av det som er der fra før. Det er nettopp slik man ender opp med "plastikk- og betongflyplasser".
Blir det noen luftbårne gater nå eller?
slankebrusmannen
05-02-2013, 09:40
Blir det noen luftbårne gater nå eller?
Jeg vet ikke hva det blir, men det er det vel neppe plass bruer.
Det er jo helt idiotisk i 2013 å ikke bygge broer på nye flyplasser. Hadde vært så mye bedre for passasjerer som har redusert fremkommelighet, jeg ser jo daglig hvordan stakkars eldre og bevegelseshemmede sliter med å komme seg opp og ned trappene på flyene.
Det burde vært lovpålagt å bygge broer.
Det er jo helt idiotisk i 2013 å ikke bygge broer på nye flyplasser. Hadde vært så mye bedre for passasjerer som har redusert fremkommelighet, jeg ser jo daglig hvordan stakkars eldre og bevegelseshemmede sliter med å komme seg opp og ned trappene på flyene.
Det burde vært lovpålagt å bygge broer.
Høres ut som sløsing med offentlige midler (alle den tid Avinor er offentlig eiet), spesielt på slike små plasser. Så vil heller kalle det "idiotisk" å ha broen alle steder. Da er det bedre å heller investere i en eller annen form for løftebil eller heisanordning.
Wiggo Hovde
05-02-2013, 22:48
Blir ingen broer nei. Alt for kort avstand til senterlinje for slikt.
slankebrusmannen
06-02-2013, 11:28
Blir ingen broer nei. Alt for kort avstand til senterlinje for slikt.
Egentlig er dette et litt rart argument. Det er altså greit med terrenghindringer i terminalbygghøyde nærmere senterlinja, og det er helt greit med fly nærmere senterlinja, men ikke en fast konstruksjon. Dog måtte disse broene eventuelt blitt unormalt korte med de ulempene det medfører.
Høres ut som sløsing med offentlige midler (alle den tid Avinor er offentlig eiet), spesielt på slike små plasser. Så vil heller kalle det "idiotisk" å ha broen alle steder. Da er det bedre å heller investere i en eller annen form for løftebil eller heisanordning.
Norsk vær og vind er ikke spes gøy for PAX eller oss crew og så lenge viljen til å skaffe trapper med tak på er ikke eksisterede så burde det vært broer. Sløsing med offentlige middler er jo staten så flinke på med ALT annet så hvorfor ikke dette...