Flyprat >
Småprat > Iran har bygget avansert jagerfly som kalles «Erobreren»
View Full Version : Iran har bygget avansert jagerfly som kalles «Erobreren»
Det nye flyet, som har fått navnet Qaher F-313, er blant de mest avanserte jagerflyene i verden, hevder Irans president Mahmoud Ahmadinejad. Jagerflyet er designet og bygd i Iran og testfløyet i flere tusen timer av flygere som sier seg svært fornøyd med dets egenskaper, forteller han.
(db.no)
http://www.dagbladet.no/2013/02/02/nyheter/politikk/utenriks/iran/25556791/
SudCaravelle
02-02-2013, 13:17
Det ser jo veldig lite og spinkelt (tenker på bildet med pilot).
Det er vel ikke plass til mye slagkraft der?
Kan den nu også flyve ???
Er en lille smule skeptisk , for den ser meget meget spinkel ud.
Ser heller ikke ud til at have noget særlig armering omkring cockpit...
hilsen Ole
Jagerflyet er designet og bygd i Iran og testfløyet i flere tusen timer av flygere som sier seg svært fornøyd med dets egenskaper, forteller han.
]
Ja, de kunne jo prøve å si noe annet ... :p
Cloudius
02-02-2013, 13:48
"Mock up" var vel det første jeg tenkte når jeg så bildet.
catocontrol
02-02-2013, 13:55
Se på luftinntakene. Merkelig små!
Dette er noe de har fått kjøpt billig fra settet til filmen "Plan 9 from outer space"... ;) Alternativt noe som er laget av de som laget scenedeokorasjonene til Spinal Tap.
Utflyttet
02-02-2013, 16:35
Tror denne saken kommer fra samme overskuddslager som denne historien om apen som angivelig har vært i rommet.
The Ticketor
02-02-2013, 22:09
Designet så dog kjent ut. Ingen overraskelse der.
Superhai
02-02-2013, 22:50
Sett ovenfra ser det ut som kyllingene som man ser i kjøttdisken. Men hvis den flyr og fungerer for iranerne er det vel bra for de.
Husk at problemet med F22 og F35 er at de er for store og for dyre, og for Iran som har begrenset med ressurser så må noe man lager selv nødvendigvis være billigere (og mindre).
catocontrol
02-02-2013, 22:51
Den har tydeligvis vært i lufta
https://www.youtube.com/watch?v=trk5ocygAO4&feature=youtube_gdata_player
Fevangen
02-02-2013, 23:07
Stilig den snurregreia den stod på da!
AggTouchdown
03-02-2013, 01:14
Den har tydeligvis vært i lufta
Det ser veldig ut som et radiostyrt fly..
TigerBlack
03-02-2013, 14:50
Den doningen her ser mer ut som en demonstrasjons modell. Det ser ikke ut til at det er noe plass inni for intern våpenlast og vingene vil jo ikke funke pga stealth egenskapene.
Luftintakene er nok riktig størrelse. det ser ut som det er brukt to "mini-jet" motorer og disse vil både være om en effektive ha lite overskuddskraft til bæring av fuel og våpen over avstander.
Jeg så cocpit bilder av den og her ser det ut som de har tatt instrumenter som er funnet litt her og der, og stikka fra en F-4, så fått surra det sammen med tape omtrent. Utskytnings setet ser ut som det er av lokal design og jeg har ingen kjenskap til dette.
Flyet er sansynligvis Fly-by-wire og da vil man uansett kunne tweeke FCS til å gi høvelig gode håndterigns egenskaper ,med noe arbeid. Iallefall bedre en ren aerodynamisk kontrol, noe som ser ut som denne doningen ikke nødvendigvis er plaget med.
AggTouchdown
03-02-2013, 20:38
De innrømmet i dag at dette var en mock up og at filmen av den i lufta er av en modell. Så da er det vel lite som tyder på at denne eksisterer på noe mer enn det berømte papiret.
robertaas
04-02-2013, 10:33
Ser det ikke er brukt stag (eller hva den tekniske termen er) for å forsterke hjulopphengene. Vil ikke det bety en ekstremt stor belastning der opphenget er festet til resten av flyskroget?
Flyet forventes ikke tilbake så landingen har de ikke tenkt på!
Tja kjenner jeg ikke stoler helt på iranernes teknologi når det gjelder luft/romfart, men de skal jo vistnok sende presidenten sin opp med en rakett så er vel muligheter for at de har utviklet egne fly også.
Har hørt rykter om at hele prosjektet er satt på hold, da de sliter med å få det sertifisert hos israelske myndingheter for å fly i Israelsk luftrom.
robertaas
05-02-2013, 01:04
de skal jo vistnok sende presidenten sin opp med en rakettTurbonegro style?
Nja tror det var snakk om samme type rakett de sendte opp den apen med tidliger, skuffende nok
Den vingen ser subsonisk ut for meg...
W
Her kommer svaret på hva det er :D
http://www.dagbladet.no/2013/02/13/nyheter/utenriks/jagerfly/iran/propaganda/25732187/
Her kommer svaret på hva det er :D
http://www.dagbladet.no/2013/02/13/nyheter/utenriks/jagerfly/iran/propaganda/25732187/
Vel, de har jo lange tradisjoner med å fly på tepper i Persia, så hvorfor ikke en papp-dummy av et jagerfly også?