PDA

View Full Version : Fru Flesland rides again


Isbamse
06-12-2008, 20:05
Vel, dette smalt vel kanskje ikke helt fra rette kjeften? Eller, hun kan ha lært?


– Må ha de ansattes støtte

Tidligere direktør i Avinor, Randi Flesland, tror ikke StatoilHydro klarer å gjennomføre de planlagte organisasjonsendringene offshore uten støtte fra de ansatte.

http://www.tu.no/olje-gass/article188594.ece

LN-KOG
06-12-2008, 23:12
Vel, dette smalt vel kanskje ikke helt fra rette kjeften? Eller, hun kan ha lært?



http://www.tu.no/olje-gass/article188594.ece

Dette smalt vel helt fra den rette kjeften vil jeg tro. It takes two to tango. Jeg er ikke sikker på at det ene og alene var fru Flesland som var problemet i Avinor. Men hun satt på toppen.

Wig-wag
07-12-2008, 13:26
Å mene at noen i Avinor skulle ha dårlig samvittighet for at Fru Flesland måtte gå, avslører bare hvor lite man vet om hva som var i ferd med å skje med Avinor i 2005. Utviklingen i Avinor etter at ledelse og styre ble byttet ut beviser vel ganske klart at det ikke er problemer med å samarbeide med noen yrkesgrupper innen Avinor, når man bare prøver.

At Fru Flesland legger hele skylden på flygelederne, viser bare at hun enda ikke har forstått hva som foregikk i Avinor under hennes ledelse. Det var flere yrkesgrupper som var sterke motstandere av Flesland-regimet. Dessverre har media bare en yrkesgruppe å skrive om i Avinor, så det ble derfor flygelederne som ble mest synlige og derfor fikk mest oppmerksomhet.

EB
07-12-2008, 13:46
Bare betegnelsen "Fru Flesland" sier jo nok om samarbeidsklimaet...

M609
07-12-2008, 15:06
Litt av forskjellen mellom Flesland og Quale regimet er at Quale vil gjøre innsparinger som ikke fører til katastrofale tap i kompetanse/kapasiteter som vil koste 10x mer å erstatte 3 år senere enn det koster å beholde kapasitetene og betale driftskostnadene de 3 årene.

Nytter ikke å legge ned noe for å spare 2 mill i året, bare for å oppdage at når avdelingen trengs igjen 3 år senere koster 50mill å bygge den opp igjen.

En anne ting som er meget forfriskende er at sittende regime faktisk forholder seg til faktiske forhold i dag, ikke til et tenkt tall eller tenkte forhold for 2 år siden. (Man dimmensjonerte innsparingene sist på økonomi og trafikktall fra 2002.....som allerede var sprengt da innsparingen skulle gjennomføres i 2005.)

Randi Flesland var langt fra alene i ledelsen den gangen, so it takes more than one to tango. (Men ikke på den måten folk tenker på her)

Og til slutt: Blir man ignorert og gjenstand for injurie i media, så gidder man skjelden være sammarbeidsvillig!

Fornax
07-12-2008, 23:38
Vet ikke om jeg gidder kommentere dette men...

Samtlige arbeidstagerorganisajoner hadde ingen tillit til Flesland (Talleraas).
Ikke bare flygelederorganisasjonen (NFF). Dette fikk styret klar beskjed om.
Mye av forsinkelsene som var den gangen Røyken "skulle legges ned" skyldes bl.a. mangel på LTT-fullmektiger, som ifølge Avinor var overflødige. Idag er det flere av disse enn noen gang på Røyken. I tårn rundt omkring er de dog blitt gradvis borte. Men den gruppen som fikk skylden for ALLE problemen var FLL, uansett hva problemen skyldtes.
Flesland mente det var 100 for mange flygeledere (FLL).
Dette var noen totalt uvirkelige tall; med en gruppe som allerede gikk masse overtid, annenhver helg osv. - i mange andre land er overtid forbudt for fll - i Avinor baserte man seg på utbrakt bruk av fll.

Røyken skulle legges ned - en forutsetning for dette var at APP på Røyken skulle til ENGM. Dette skulle ifølge Flesland koste 25mill. Dette ville blitt en sentral som var større enn den som nå står tom på Værnes og kosta 220mill.
Fagforeningene spurte om å få se tallmaterialet bak utregningene som viste seg at Røyken burde legges ned - dette fikk man ikke.
Idag viser litt mer sakelige beregninger at en APP på ENGM vil koste 250mill+.
Hun står mao. og juger de ansatte opp i fjeset. Ingen hadde tiltro til hva som ble konkludert med, og det har også i senere tid vist seg å være fullstendig utopiske tall, både med tanke på kostnader og bemanning.

Hvem f... gidder og gå 300t overtid i året med en sjef som mener du er en drittsekk? Flesland brukte eget pr.byrå for å fronte FLL, og betalte de flere millioner i året for dette...say no more...
I starten av TakeOff-05 var alle ansatte positive til å omorganisere/effektivisere; og de ansatte kom med mange forslag osv. Etterhvert viste det seg ingen ting ble hørt eller vurdert. Styret og adm.dir hadde sin egen agenda, og hadde bestemt seg for konklusjonen lenge før de ansatte fikk uttale seg.

Anbefaler alle å lese doktoravhandlingen til ex.navy pilot Lofquist om omstillingsprosessen i Avinor: http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/198513
Den er ikke et bestillingsverk hverken fra FLL eller LTT-fullmektiger...selv om det kan se sånn ut;)
Lofquist hadde full innsikt i Take-Off05 prosessen, både med papirer som aldri fagorganisasjonene i Avinor fikk se, og dybdeintervjuer med mellomledere osv.
Den slakter sore deler av Take-Off05 (særlig det som går på underveistjenestene i Norge) og måten deler av prosessen ble gjennomført på. Det er ingen pen lesning for Flesland...
Utdrag:
*Endrede forutsetninger i prosesen ble ikke tatt hensyn til (økt trafikk, strengere krav fra tillsynet osv).
*Ekskluderte bevisst fagfolk.
*Hindret innspill - ved bla å gi korte tidsfrister.
*Stoppet utdanning av FLL som allerede var betalt.
*Felles brev fra 7 fagorganisasjoner med mistillit mot Flesland og Talleraas.
*DNV's advarsler mot deler av prosessen ble holdt hemmelig og ikke tatt til følge...osv.

Vær vennlig å le denne med mer før folk skriker ut om sutrete og syke FLL.
Er stadig vekk forsinkelser i trafikken pga redusert bemanning idag og - den gangen skyldes det at FLL "streiket"; idag er det merkelig stille når det er "flow"...

M609
08-12-2008, 02:10
Narvesen fikk så kjeft sist gang han prøvde å falle tilbake på gamle vaner at det blir det nok ikke så mye av!

OJB
08-12-2008, 12:16
100% ening med KOG - it takes two to tango og det er nok en del innen Avinor som burde ha dårlig samvittighet for mange på samarbeidsvilje!

Ja, jeg slutter meg til den jeg også på tross av innlegget over.
Med litt innsikt i Avinor så konstaterer jeg at de fortsatt har noen utfordringer.
Mye er skrevet om Avinor i tidligere tråder.

Wig-wag
08-12-2008, 12:47
Ja, jeg slutter meg til den jeg også på tross av innlegget over.

Det er akkurat sånne svar Flesland-regimet gav. "Vi hører hva du sier, og kanskje du har rett, men her er det vi som bestemmer!"

LN-KOG
08-12-2008, 13:51
Det jeg reagerer på i denne tråden - og i tidligere tråder om dette temaet - er den totale ensidigheten i argumentasjonen. "Hun" (dvs ledelsen personifisert ved Randi Flesland) har helt feil, mens vi andre er gudebenådet og har rett.

Det er klart ledelsen "dreit på draget" for å bruke et gammelt artilleribegrep, men - og det er et men - det hjelper ingen, hverken mens det pågår eller i ettertid, å ikke akseptere at ting må endre seg.

Utsagnet
Styret og adm.dir hadde sin egen agenda, og hadde bestemt seg for konklusjonen lenge før de ansatte fikk uttale seg.
kan like gjerne brukes på andre parter i denne diskusjonen.

Jeg er bare glad til at jeg aldri har jobbet i det firmaet.

STARSHIP 2
08-12-2008, 15:13
Det er klart ledelsen "dreit på draget" for å bruke et gammelt artilleribegrep, men - og det er et men - det hjelper ingen, hverken mens det pågår eller i ettertid, å ikke akseptere at ting må endre seg.


Alle var med på at ting burde endres, inkl fagforeningen, man må forholde seg til realitetene.. Poenget at man ikke skal endre for endringens skyld, men for at ting skal bli bedre og mer effektivt. Det var mange gode forslag i spareprosjektet som fagforeningene var med på og foreslo.

I ettertid bør man vurdere hva som gikk galt, så historien ikke gjentar seg.

Her er forresten siste versjon av bladet "Flygelederen" med 10 sider om doktorgradavhandlingen om saken..

http://natca.no/_files/gallery/3497571_3_2008.pdf