PDA

View Full Version : Pris- og produksjonssamarbeid WF og SAS ved salg av WF - ulovlig?


LN-TIB
31-01-2013, 22:37
Kom til å tenkte på en sak når jeg svarte en annen tråd her.

Ved et salg av Widerøe vil vel de avtaler om felles pris og deling av ruter mellom seg og SAS slik vi ser i dag bli ulovlig pris- og markedssamarbeid?!

TCAS
31-01-2013, 22:44
Det er vel ikke ulovlig å samarbeide ved at WF flyr noen ruter for SAS. SAS har jo flere forskjellige selskaper som flyr deres ruter i DK og SE. Men prissamarbeid....i hvilken grad har de det i dag?

LN-TIB
31-01-2013, 22:51
Det er vel ikke ulovlig å samarbeide ved at WF flyr noen ruter for SAS. SAS har jo flere forskjellige selskaper som flyr deres ruter i DK og SE. Men prissamarbeid....i hvilken grad har de det i dag?

Jeg tenker ikke på rene Wetlease/ACMI. Dette står alle fritt til. Mer at selskapene ikke flyr på noen like leg i dag. All fornuft tilsier jo dette når det er et datterselskap. Er jo det man har døtre til ;)

Prissamarbeid vil du se feks BOO-TRD, der de opererer med samme pris på fullflex. (Strengt tatt er det ikke prissamarbeid når det er en datter, men vil vel bli det om/når dette endres)

Ellers er vel interlineavtaler en form for prissamarbeid, men rent juridisk vet jeg ikke hvordan dette fungerer. Dette finns jo avtaler om over hele fjøla.

LN-MOW
31-01-2013, 22:52
Nå må man ikke blande begrepene her .. det som er ulovlig er å avtale priser på ruter hvor man er i konkurranse. Og det kan også unntas hvis man er i en allianse, som f.eks.gjøres over Nord-Atlanteren hvor det finnes flere konstellasjoner som har prissamarbeid.

LN-TIB
31-01-2013, 22:55
Nå må man ikke blande begrepene her .. det som er ulovlig er å avtale priser på ruter hvor man er i konkurranse. Og det kan også unntas hvis man er i en allianse, som f.eks.gjøres over Nord-Atlanteren hvor det finnes flere konstellasjoner som har prissamarbeid.

Jeg ser den med Transatlantisk, men det er vel underlagt en helt annen lovgivning. EU har ofte en langt strengere fortolkning i det indre markedet i andre saker som omfatter konkurranse.

LN-MOW
31-01-2013, 23:00
Jeg brukte det bare som eksempel. Kjenner ikke detaljene i lovteksten, men så lenge man har et åpent kommersielt samarbeid og ikke er konkurrenter, er det ikke noen sak. Hadde derimot SAS og DY gjort avtale om prisnivået på OSL-BGO, ville saken vært annerledes. At man hele tiden sniffer hverandre i baken, er tydeligvis OK .. ;)

LN-TIB
31-01-2013, 23:04
Hadde derimot SAS og DY gjort avtale om prisnivået på OSL-BGO, ville saken vært annerledes. At man hele tiden sniffer hverandre i baken, er tydeligvis OK .. ;)

Det er vel en tredjepart som gnir seg i hender og lommer over dette, så da er det vel sikkert greit ^_^

LN-MOW
31-01-2013, 23:26
Ja, og det er vel det som er poenget med loven. Å drive prisen opp er ulovlig, men hvis det går ned er det greit ... :p

LN-TIB
31-01-2013, 23:30
Tenkte faktisk ikke på det, men du har nok helt rett.

Tenkte heller på at det trigger vel kostnader når slike roboter som jager mot Amadeus for å ha kontroll på priser koster penger per søk?! Og da kan Amadeus smile =)

LN-MOW
31-01-2013, 23:33
Tenkte heller på at det trigger vel kostnader når slike roboter som jager mot Amadeus for å ha kontroll på priser koster penger per søk?! Og da kan Amadeus smile =)

Nok et eksempel på hvorfor de eneste i flybransjen som ikke tjener penger, er flyselskapene ....

TOS
31-01-2013, 23:56
Jeg brukte det bare som eksempel. Kjenner ikke detaljene i lovteksten, men så lenge man har et åpent kommersielt samarbeid og ikke er konkurrenter, er det ikke noen sak. Hadde derimot SAS og DY gjort avtale om prisnivået på OSL-BGO, ville saken vært annerledes. At man hele tiden sniffer hverandre i baken, er tydeligvis OK .. ;)

Det er nok ikke riktig så enkelt heller. Enhver avtale som dreier seg om samarbeid om pris og deling av marked (du flyr dit og jeg flyr hit) kan rammes av konkurranselovens §10 om konkurransebegrensende samarbeid, og om det er kommersielt samarbeid eller ikke er i utgangspunktet ikke relevant. Jeg vil anta at dette må avklares med konkurransemyndighetene.

Hva angår alliansesamarbeid så er dette ofte nokså eksplisitt unntatt fra denne lovgivningen (men allianser er i utgangspunktet samarbeid mellom potensielle konkurrenter, men hvor myndighetene har vurdert fordelene for kundene av slikt samarbeid til å være større enn ulempene).

Bergern
01-02-2013, 02:17
Hva angår alliansesamarbeid så er dette ofte nokså eksplisitt unntatt fra denne lovgivningen (men allianser er i utgangspunktet samarbeid mellom potensielle konkurrenter, men hvor myndighetene har vurdert fordelene for kundene av slikt samarbeid til å være større enn ulempene).

Og et slikt samarbeid vil det vel evt være mellom SAS og WF så lenge WF bringer folket fra den minste lille bygd til flyplasser hvor SAS kan øse dem ut til all verdens (eller resten av landets) herligheter selv om de også har felles ruter. Eller hur?

L-1011
01-02-2013, 07:36
Har inte SAS & Lufthansa ett av EU godkännt joint-venture avtal på flygtrafiken mellan Skandinavien och Tyskland?

Superhai
01-02-2013, 10:26
EU har en del reguleringer, og en god del informasjon om akkurat det finner du her
http://ec.europa.eu/competition/sectors/transport/legislation_air.html
Hvordan et samarbeid mellom SK/WF etter et salg, kommer nok an på hvem som kjøper og hvilke vilkår SAS ønsker.
En annen interessant dokument, ikke direkte relatert (omhandler først og fremst codeshare) men forklarer veldig mye om hvordan bransjen fungerer i forhold til samarbeid
http://ec.europa.eu/competition/sectors/transport/reports/airlinecodeshare.pdf

TOS
01-02-2013, 11:23
Og et slikt samarbeid vil det vel evt være mellom SAS og WF så lenge WF bringer folket fra den minste lille bygd til flyplasser hvor SAS kan øse dem ut til all verdens (eller resten av landets) herligheter selv om de også har felles ruter. Eller hur?

Ja, det er åpenbare fordeler med et samarbeid, men det må nok godkjennes særskilt ved et eventuelt salg (vil jeg tro). I tillegg kan andre aktører kreve at disse samarbeidsavtalene utformes på en ikke-diskriminerende måte og at de kan hekte seg på disse avtalene til samme vilkår.

Har inte SAS & Lufthansa ett av EU godkännt joint-venture avtal på flygtrafiken mellan Skandinavien och Tyskland?

Jo, men dette er nok et eksplisitt unntak fra de generelle reglene.