PDA

View Full Version : Pilot låst ute da styrmann sovnet. Transavia fra Egypt til Amsterdam, 20/9/12

jameson82
29-01-2013, 18:47
Transavia flyet var på vei mellom Hurghada og Amsterdam

Etter rundt to og en halv time i ludta må kapteinen på charterflyet på do, og forlater cockpiten. Da han var ferdig, og skulle tilbake til sitt sete, fikk han ikke kontakt med styrmannen, som skulle låse opp døren inne fra cockpitenDen Nederlandske havarikommisjonen ser alvorlig på hendelsen og har startet etterforskning

http://www.dagbladet.no/2013/01/29/nyheter/fly/utenriks/flysikkerhet/luftfart/25499241/

Northrider
29-01-2013, 18:50
Godt det kommer ut til media, så man får et litt opplyst syn på det største problemet jeg mener at vi har i dagens arbeidssituasjon blandt profesjonelle piloter.

LN-MOW
29-01-2013, 18:53
Hvorfor satt det ingen c/a i cockpit? Trodde det var prosedyre hos de fleste ....

Axel
29-01-2013, 19:19
http://avherald.com/h?article=45cd431c Visste själv inte att cabin crew kunde öppna cockpitdörren :)

raider66
29-01-2013, 20:31
Godt det kommer ut til media, så man får et litt opplyst syn på det største problemet jeg mener at vi har i dagens arbeidssituasjon blandt profesjonelle piloter.

Jeg tror også at fatigue fort kan bli en av fremtidens største risikoutfordringer innen sivil luftfart.

Håper virkelig jeg tar feil.....

Beste hilsen Espen

martins
30-01-2013, 07:06
Jeg tror ikke det kommer til å BLI en av de store utfordringene. Det ER allerede en av de største utfordringene :)

Så får vi håpe at dette gir enda flere "ikke ignorerbare" fakta på bordet til EU ang nye arbeidstidsdirektiv til luftfarten.

apeks
30-01-2013, 08:13
Hmmm. Burde vel være unødvendig egentlig.
Synes alle selskaper burde innført regler om C/A i cockpit så lenge kaptein eller styrmann skal ut en tur.

Har lagt merke til at det blir praktisert i USA i alle fall.
Har flere ganger sett at det ikke virker slik her hjemme.

Så Transavia er nok ikke noe spesielt i den sammenhengen.

CFM
30-01-2013, 08:18
Hva som er prosedyre og hva som faktisk blir gjort i hvert enkelt tilfelle er ikke alltid det samme.