View Full Version : Hvilken flytype er best egnet for LongHaul LCC?
Ganske enkelt spm. Sikkert litt værre å svare på. Men hvilket fly er best egnet til å ta samme rolle som 737 på LongHaul?
Skal du starte flyselskap? :D
Boeing 747-400, high density seating. En bitte liten C klasse på 12 seter i snuten. Det gir ca 550 seter og maskinen gir en range som du trenger for å fly laaaaanngt.....
Står vel noen i ørkenen som du kan ta i bruk:cheers:
ENGM RAMP
20-03-2006, 17:30
El Al klarte jo å presse over 1000 stk inn i en 747 når Irak krigen startet første gang....
er vel kanskje LITT mange ombord, men skitt au
:up:
B747-400 er nok et godt tips - skal du lykkes med en long-haul LCC må du ha volumer! A380 er også bra, men kapitalkostnadene på en 747 er mye mindre (listeprisen på en ny A380 ligger på ca 2 milliarder kroner!).
ENGM: Tror du tenker på evakueringen av 14.000 etiopiske jøder til Israel i 1991 (http://www.brainyhistory.com/events/1991/may_25_1991_165130.html), der tynne små etiopiere ble stuet sammen i 747'er fra El Al - i følge (vandre?)historiene skal et par barn ha blitt født på turen over også...
For passasjerene er B767 best... Den kan ikke selskapene ødelegge med for mange seter...eller?
767 er nok for liten om du skal ha volumer, EB - selv om de er relativt billige. Kanskje 777-300 kan bli en aktuell LCC-maskin når de eldste maskinene kommer på bruktmarkedet.
Emirates sysler jo med planer om Emirates Express (lowcost) A380, kne-i-rygg-konfig...
Volum, volum, volum ...
A380 i high-densisty seating gir nok lavest enhetskostnad. Saa da gjenstaar bare en liten detalj: Finne markeder som kan fylle den opp ..........
Konseptet LCC paa longhaul er IMHO i utgangspunktet doedfoedt, ettersom det allerede selges saa mye dumpingpriser paa eksisterende ruter.
Det er jo flere som har "drømt" om å starte LCC inne LongHaul. Så jeg lurer jo litt på hvor levedyktig en slik ide vil være? Og jeg anser den som heller dårlig. Ja, det vil nok funke med noen 747 fra london til miami/karibien eller Asia. Men hvor skal man finne markedet ellers? Betalingsvilligheten på LongHaul er vel ganske mye høyere enn på det interne europeiske markedet. Economy pluss, var vel likemye et oppsalgsprodukt for economy som det var et beskyttelses produkt mot business kunder som ville ha lavere pris?
Originally posted by EB
For passasjerene er B767 best... Den kan ikke selskapene ødelegge med for mange seter...eller?
Den kan absolutt ødelegges med for mange seter. Husk, charterselskapene flyr den med konfigurasjon 2 + 4 + 2. Engelske charterselskap flyr 315-318 pax i den. Greit nok ned til Middelhavet.....men ikke oversjøisk. Selv om setene hos Britannia er meget gode så blir de for smale på så lange reiser.
FBU 4EVER
21-03-2006, 16:09
LCC betyr overnatting for crew et eller annet sted.Det er ikke snakk om at en LCC kan fly tur-retur,og da er man mer eller mindre på en "legacy carrier's" nivå.Har svært vanskelig for å se hvor en LCC skulle kunne gjøre de helt store grepene.
Originally posted by FBU 4EVER
LCC betyr overnatting for crew et eller annet sted.Det er ikke snakk om at en LCC kan fly tur-retur,og da er man mer eller mindre på en "legacy carrier's" nivå.Har svært vanskelig for å se hvor en LCC skulle kunne gjøre de helt store grepene.
Ville ikke overraske meg en smule om det neste innen kostnadsbesparelser blir fly med ” a bedroom in the belly”.......:lol