PDA

View Full Version : Iberworld sklidd av rullebanen på KRS (27/1/13)


sail4fun
27-01-2013, 14:41
Det meldes om noe på KRS ?

ENGM 911
27-01-2013, 14:42
http://www.dagbladet.no/2013/01/27/nyheter/fly/innenriks/ulykke/25463624/


(Dagbladet): Flyet som kom fra Tenerife til Kjevik flyplass i Kristiansand ved 1400-tiden, kjørte av rullebanen ifølge passasjer om bord på flyet.

Ansatt i Dagbladet, Terje Myklevoll, forteller at flyet skled av rullebanen. Han er passasjer på flyet.

terje t
27-01-2013, 14:50
Greit med bilder dir. fra situasjonen!

rampen
27-01-2013, 14:51
Er vel denne som har vært utenfor; EC-KZG

Hickok
27-01-2013, 14:58
Tydeligvis glatt på KRS i dag. Hørte DY kastet av en hel del pax på avgangen som går nå for å få ned vekten.

M609
27-01-2013, 15:04
Noen som vet om de skled ut i EMAS?

LN-GBM
27-01-2013, 15:28
Flyet kom seg etter hvert til terminalen. Har i følge fvn kun holdt seg på asfalt, men kommet litt for langt og trengte assistanse for å komme seg løs og tilbake slik at det kunne svinge inn på taxebane.

Var selv ute på Kjevik og hadde en kikk, men fra terminalområdet kunne jeg ikke se flyet, det snør temmelig godt akkurat nå. Trafikken er i gang igjen.

Dash
27-01-2013, 15:31
Noen som vet om de skled ut i EMAS?

Fvn melder at flyet sto i sikkerhetssonen, men fortsatt på asfalt. Flyet står nå med gaten, og pax er sluppet av...

http://m.fvn.no/lokalt/kristiansand/Fly-skled-av-rullebanen-pa-Kjevik-2352305.html

LN-GBM
27-01-2013, 15:33
Her er EC-KZG etter at den kom seg til terminalen.

Trdfly
27-01-2013, 16:01
Jeg synes Dagbladet og personen som ble intervjuet skal få en applaus, endelig en nyhetsartikkel som ikkke skriver kritisk og skylder på dårlig crew... her var det nok en gang glatt

LN-GBM
27-01-2013, 17:51
Og EC-KZG er nå på vei nedover igjen, ligger vest for Danskekysten lige nu.

M609
27-01-2013, 18:25
Har fått bekreftet at de ikke kom ut på EMAS

B736
27-01-2013, 22:40
Her er en annen artikkel med video (intervju) fra NRK om hendelsen på Kjevik.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10888449

Wishmaster
27-01-2013, 23:16
Her er en annen artikkel med video (intervju) fra NRK om hendelsen på Kjevik.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10888449

Neinei... Det er SAS trapp. Da får SAS skylda igjen ... :colgate:
Det er jo de som er handlingagent.





(sorry, helt offtopic, men bare måtte påpeke hvor galt man kan avspore. Selfølgelig er ikke SGH KRS skyld i dette.
Det er bare veldig glatt, og noen har kanskje ikke tenkt på at det faktisk VAR altfor glatt under gjeldene omstendigheter.)

Huff, nå må jeg nesten snart ut å måke for at kona skal komme seg på gårdsplassen på første forsøk. Dette lukter arbeid.
Pilotene er uheldige også, for nå må de file en rapport.

Her i Norden har vi vanskelige omstendigheter på vinterstid når det gjelder landinger på vått, isete føre med nysnø.
Ingen kan jo nesten belage seg på normal driftslandinger i slike omstendigheter.
Man kan vel egentlig skylde på piloter med dårlige forutsetninger, men de skal jo være opplært i dette, basert på tårnets drifts-meldinger om føre forhold.

Men kan egentlig pilotene overvinne væromstendighetene? Nei.

Og pilotene skal heller ikke lastes for dette om alle de nødvendige justeringer er foretatt for WET WET ICY conditions.

Jeg syns heller at pilotene skal ha honnør - for dette kunne blitt katastrofalt om noen hadde virkelig fått "armer og bein"...

M609
28-01-2013, 00:05
Jeg syns heller at pilotene skal ha honnør - for dette kunne blitt katastrofalt om noen hadde virkelig fått "armer og bein"...


......som forutsetning setter du da selvsagt at noe ikke ble gjort av besetning som førte til at de havnet i skavelen i utgangspunktet.

Var det glatt? Var det glattere enn rapportert? Var setningspunkt innenfor norm? Var hastinghet over terskel rett? Ble rett mengde bremser og revers brukt? Var det utforgjøringen i enden av bremsing helt fra setning, eller var det en avkjøring i lav hastighet etter man trodde man haddenkontroll.

Understreker at jeg ikke har noe info om denne hendelsen utover det media skriver, men har lest nok havarirapporter etter avkjøringer til å konkludere på handlinger p.t. :)

Anders95
29-01-2013, 17:40
Har fått bekreftet at de ikke kom ut på EMAS

http://avherald.com/h?article=45ceb9f8&opt=0

Er oversiktsbildet fra Avherald gammelt, og rullebanen utvidet etter at de fikk EMAS?

M609
29-01-2013, 17:59
Utvidet er det ikke, men ja bildet er gammelt