View Full Version : Hvilket flyselskap flyr for forsvaret?
God morgen alle,
Jeg har en kompis som skal på militærøvelse (NOREX 2013) en plass i Minesota. Rundt 140 stykk skal over i et charterfly fra TRD med utreise 14FEB.
Vet noen hvem som skal fly disse over (ATA?), og hvilket materiell som skal benyttes?
ATA er vel "long gone" så de blir det neppe ;)
Bizflyer
24-01-2013, 12:09
Hvis dette er utvekslingen mellom HV og USNG så pleier det å være en Galaxy fra USAF som kommer over.
Har vært det tidligere år i allefall.
Lowandslow
24-01-2013, 12:19
Litt drøyt å sende over en Galaxy for 140 mann kanskje?
Når jeg var med på den turen for mange herrans år siden fløy vi en C-141, kul opplevelse:)
Det har med årene blitt brukt litt ymse, bl.a. Ryan, Sun Country og North American.
CaptainMorgan
24-01-2013, 12:47
Dette er noe som er fast hvert år i februar. I fjor kom Delta med 777-200ER. I tillegg har man tidligere hatt Ryan International 767/757, Delta 757, Miami Air, Sun Country osv.
Hei!
Skal selv fly TRD-TLL på formiddagen den 14 Feb, så vært morsomt å se en ny "fugl" der ute da ja. Når er det avgang til USA da??
Kim
fjasebase
24-01-2013, 15:16
Dette er noe som er fast hvert år i februar. I fjor kom Delta med 777-200ER. I tillegg har man tidligere hatt Ryan International 767/757, Delta 757, Miami Air, Sun Country osv.
Delta har kommet med amerikanere TIL norge ifm cold response
Bizflyer
24-01-2013, 16:01
Litt drøyt å sende over en Galaxy for 140 mann kanskje?
Når jeg var med på den turen for mange herrans år siden fløy vi en C-141, kul opplevelse:)
Neida! Det er jo militæret! De er jo kjent for sløsing med penger!:stir
Gutta skal ha timene sine uansett ... Å fly et oppdrag for en annen tjenestegren eller avdeling er trolig mer økonomisk enn å chartre utenfra ...
Jeg tror kanskje RC135 også har blitt brukt for noen år siden
Gutta skal ha timene sine uansett ... Å fly et oppdrag for en annen tjenestegren eller avdeling er trolig mer økonomisk enn å chartre utenfra ...
Om det er noen som ikke har hatt problemer med å få nok timer de siste 11 årene er det gutta som flyr transportfly for USAF, Reserves og ANG. Om de derimot har noen som trenger treningstur på langrute, så er en tur til Norge smart, siden det er lite eksterne trusler å tenke på.
Mener å huske at GIL under en tale på Flyoperativt Forum for noen år siden sa at transport av personell i fredstid gjør sivile charter selskap både bedre og billigere enn 335 Skv. (Det var etter H maskinene forsvant) Tviler på at regnestykket er mye forskjellig i USA.
RC-135 har vel litt for mye secret squirrel saker baki til å slippe en haug HV inn bak. KC-135 derimot kanskje?
Om det er noen som ikke har hatt problemer med å få nok timer de siste 11 årene er det gutta som flyr transportfly for USAF, Reserves og ANG.
Ja, men det har gått ned dramatisk og med mindre vi finner noen andre å invadere, vill det bli enda mindre.
RC-135 har vel litt for mye secret squirrel saker baki til å slippe en haug HV inn bak. KC-135 derimot kanskje?
Ja, det var nok det hodet mitt tenkte, men ikke uttrykte :)
Tror flyet tar i underkant av det C-130 tar av soldater.
BraathensSafe1985
24-01-2013, 23:47
Omni Air har vel også blitt brukt ...
Har ikke World også blitt brukt da? En MD-11 tur er ikke meg imot.
jameson82
26-01-2013, 18:06
var Sun Country som fløy ifjor http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100081
var Sun Country som fløy ifjor http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100081
Her er det noen bilder ;)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100215
Og her fra i 2011
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=82039