PDA

View Full Version : "Ny" i gamet, ute etter tips

Heffafly
23-01-2013, 11:13
Heisann godtfolk!

Har lurket forumet sporadisk siden 2008, men har nå havnet i en situasjon som gjør at jeg ser det er på tide med ekte medlemsskap.

Gjennom jobben har jeg tidligere flydd litt sporadisk, og er som sådan medlem av Flying Blue og har SAS EuroBonus Basic. Nå har imidlertid ting endret seg.

Så over til spørsmålet, jeg flyr nå t/r Oslo - Schiphol hver uke, og jobber 3 dager i uken i Amsterdam. Er det noen måte å "maksimere" dette på? Noen kredittkort som gir en god synergi med Flying Blue? Har ivory nå, har bare fått inn 4 flights på den hittil. Har jo skjønt at det går ann å lure systemet så man kan få litt ekstra igjen for innsatsen.

Gode tips blir belønnet med åndelig karma.

Dash
23-01-2013, 11:55
Kan jeg spør hvilken klasse du flyr i?

Heffafly
23-01-2013, 12:08
Det er dessverre billigste tilgjengelig billett. Vi er dømt til å bruke VIAtravel gjennom jobben også, så alle bestillinger går gjennom de, men jeg har privat avtale på kort, og får alle miles selv.

Someone
23-01-2013, 12:21
Det er dessverre billigste tilgjengelig billett. Vi er dømt til å bruke VIAtravel gjennom jobben også, så alle bestillinger går gjennom de, men jeg har privat avtale på kort, og får alle miles selv.

Da gir jo Flying Blue deg elendig opptjening kontra Eurobonus

Dash
23-01-2013, 12:31
Ok, for vist du flyr billigste klasse med KLM så er det bare 25% opptjening. Dvs 187 miles hver vei som ivory medlem. Du vil selvsagt få en del ekstra bonus når du får høyere status. Dessverre så er der vel ingen kredittkort som gir flying blue miles i Norge.

Nå vil jeg kanskje anta at du flyr KLM fordi de har flest avganer, men kanskje SAS er et bedre alternativ for deg med tanke på bonusprogram. Da er det 100% opptjening. Som Basic medlem tjener du da 1000 poeng hver vei.

I tilegg kan du kombinere det med et eller flere kredittkort fra SAS. Selv ville jeg kanskje valgt AmEx vist du har et forbruk på over 100 000 kr i året på kredittkortet. Klarer du det for du en voucher som gir 2 for 1 bonusreise.

SAS regnestykket:
Fly: 40*2*1000= 80 000 poeng (antar 40 rundturer til Amsterdam i løpet av et år). I tillegg kommer ekstra bonus når du får høyere status.
Kredittkort: 100 000*20/100= 20 000

Det gir totalt 100 000 poeng og en 2 for 1 vouchers. Det skulle være nok til en rundreise i biz til USA for 2 personer.

Nå vet jeg ikke hvor mye du flyr utenom, men du klarer uansett Gull hos en av dem. Usikker på om du klarer begge sammtidig. (Flying Blue gir forresten status match med jevne mellomrom fra EBG)

Heffafly
23-01-2013, 12:45
25% opptjening virker feil, da jeg har fått 1400 miles allerede på 2 turer. Så gikk jeg inn for å sjekke, og ser at jeg har hatt 75% på alle de tidligere turene, men 25% på denne siste. Det var da merkelig, jeg har bestilt på samme måte.

SAS er et ok alternativ på papiret, men det gir utrolig ukurrant hjemreisetid, noe som er viktig for meg da jeg helst ikke vil være mer borte fra Frk. Heffa enn nødvendig.

Skal titte på det igjen, samt vurdere AMEX, da jeg har Mastercard nå gjennom banken, og det gir meg -nada- fordeler.

Takk for tips, mental karma sendt.

EDIT: Dette er forøvrig kanskje amatørmessig å spørre om, men er det slik å forstå at jeg får flere bonuspoeng dersom billetten koster mer? Ser at jeg har fått 75% på billetter hvor jeg har betalt adskillig mer, sannsynligvis fordi de er bestilt i siste liten.

Someone
23-01-2013, 12:51
25% opptjening virker feil, da jeg har fått 1400 miles allerede på 2 turer. Så gikk jeg inn for å sjekke, og ser at jeg har hatt 75% på alle de tidligere turene, men 25% på denne siste. Det var da merkelig, jeg har bestilt på samme måte.

Det gjør saken litt annerledes da det tyder på at enel av billettene dine bookes i litt dyrere bookingklasser. Dvs de billigste 25% klassene er utsolgt når du booker

Heffafly
23-01-2013, 13:12
Fint, da fortsetter jeg å booke timer før reisen, så er det problemet løst. Ellers har jeg vurdert AMEX platinum gjennom SAS, har sølvkort der, men kan tenkes det blir flere sas-flights når jeg etterhvert jobber i københavn, og ikke amsterdam. Litt dumt at det ikke er ETT bonusprogram som dekker alle mine behov, men sånn er det vel her i verden.

Dash
23-01-2013, 13:17
Å booke kun 1 vei om gangen løser vel også prblemet :stir Men hvor etisk det er overfor arbeidsgiver skal jeg ikke si noe om....

Heffafly
23-01-2013, 13:26
Å booke kun 1 vei om gangen løser vel også prblemet :stir Men hvor etisk det er overfor arbeidsgiver skal jeg ikke si noe om....

Booking av KLM gir samme pris om du bestiller 1 vei eller t/r, så jeg antar min arbeidsgiver ville driti diagonale murstein hvis så hadde vært tilfellet.

Holder meg til sene bestillinger! :)

Bizflyer
23-01-2013, 13:52
Du kan jo få enda flere poeng om du flyr SAS via CPH hver gang.....

Martin
23-01-2013, 13:57
Booking av KLM gir samme pris om du bestiller 1 vei eller t/r, så jeg antar min arbeidsgiver ville driti diagonale murstein hvis så hadde vært tilfellet.

Ikke helt riktig. De billigste billettklassene har gjerne restriksjoner på at de må bookes tur/retur. Søkte selv på priser til AMS ifm. en ferietur, og jeg kunne fått tur/reutr med KLM for godt under 1500, men en enveisbillett kostet over 4000. Det er fordi de kun selger de dyreste bookingklassene som enveisbilletter. Men om du booker sent, får du antageligvis de samme bookingklassene uansett.

Enhanced
23-01-2013, 15:01
Om ikke annet får man jo gullkort hos KLM etter 30 enkeltreiser, og Platinum etter 60, så det er jo en viss verdi i det selv om man primært flyr på billige billetter. Blir jo ikke nødvendigvis så mye bonuspoeng av det, men status er jo verdt litt det også. Det virker ihvertfall svært lite lurt å bevisst bestille billetter sent for personlig vinning all den tid det er jobben som betaler.

Heffafly
23-01-2013, 15:38
Om ikke annet får man jo gullkort hos KLM etter 30 enkeltreiser, og Platinum etter 60, så det er jo en viss verdi i det selv om man primært flyr på billige billetter. Blir jo ikke nødvendigvis så mye bonuspoeng av det, men status er jo verdt litt det også. Det virker ihvertfall svært lite lurt å bevisst bestille billetter sent for personlig vinning all den tid det er jobben som betaler.

Ahh, dette visste jeg ingenting om. 30 enkeltreiser, vil det si at 15 t/r reiser gir jackpot? Og med gullkort får jeg kanskje 100% på alle reiser, uansett? Dette ser jo pent ut.

Glean EBG
23-01-2013, 15:41
Ahh, dette visste jeg ingenting om. 30 enkeltreiser, vil det si at 15 t/r reiser gir jackpot? Og med gullkort får jeg kanskje 100% på alle reiser, uansett? Dette ser jo pent ut.

Nei du får ikke 100% uansett med gullkort men du får +75% i tillegg til det normale

GinTonic
23-01-2013, 16:32
Nei du får ikke 100% uansett med gullkort men du får +75% i tillegg til det normale
En vesentlig forskjell fra Eurobonus er at +75% elite bonus kun er award miles, altså de teller ikke mot status.

En annen ting; Den dagen du skal brenne miles er det kun Promo Awards (http://www.flyingbluenews.com/promo-awards.html) som gir grei valuta for poengene dine. Men FB er dessverre kjent for dårlig tilgjengelighet i tillegg til at de tar fuel surcharges på bonus reiser. En annen kjip ting er at du må ha elite status for å kunne ta ut bonus reiser i First.

Dash
23-01-2013, 19:43

Holder meg til sene bestillinger! :)

Ok, for billigste enveis OSL-AMS som jeg finner på KLM sin hjemmeside er 4636 kr. Og da i en bookingklasse som gir 750 miles(100%).

Men det kan jo være at bedriften deres har en avtale med KLM...

Bergern
23-01-2013, 19:46
Rask oppgradering til Gullstatus må jo være et pre for deg som reiser så ofte.
Er selv FBG og godene med Business innsjekk, fasttrack i security, lounge og prioritet ved forsinkelser og sene bestillinger betyr mer for meg enn poengopptjeningen.

Mjolnir
23-01-2013, 20:08
Hvor viktig er status ifht. awards?

Siden du kommer til å være en del i Nederland kan du vurdere å søke om et Flying Blue-kredittkort der. Ser det tilbys AmEx og Diners. Men hvis lønna kommer i NOK og kortet er i EUR går fort vinninga opp i gebyrer og valutapåslag, i hvertfall hvis du vil bruke det i Norge.

Dag Viking
23-01-2013, 20:09
Har flydd litt med AF/KL som både elfenben, sølv, gull og platinum, og må si at statusen er minimalt verdt. Eneste positive er loungen på OSL, ellers følte jeg at den var helt bortkastet på flighter med eget metall. Fløy man derimot med DL/NW/CO i USA ble man hjertelig mottatt, fikk ofte oppgraderinger osv.

Hvis reisemønsteret ditt er kun AMS, så kan jeg til nød gå med på at AF/KL er et godt valg, men flyr du ellers i Europa/verden/Norge så er det meste annet av bonusprogram og selskap å foretrekke.

Heffafly
25-01-2013, 10:08
Takker for alle tips. Ja, jeg håper jo på at det vil bli litt bedre når jeg får oppgradert status snart, er det gold jeg trenger for å gå på fast track? Ellers har jeg jo SAS kort også, samt at jeg har fått valgfri jorden rundt gave av fattern sammen med min samboer, så må prøve å rake opp noen poeng der også. Blir ikke akkurat first, men på den turen vil destinasjonene stå som første pri, ikke transportmiddelet :)

GinTonic
25-01-2013, 11:18
Takker for alle tips. Ja, jeg håper jo på at det vil bli litt bedre når jeg får oppgradert status snart, er det gold jeg trenger for å gå på fast track?
Skyteam har et konsept som heter Skypriority for sine status pax, dette er implementert på de fleste flyplassene de opererer fra.

For gull gjelder:
SkyPriority makes it easier to find your way

You will now automatically benefit from SkyTeam’s first alliance-wide service: SkyPriority. Discover the smoothest way to pass through airport checkpoints when flying with SkyTeam airlines. Simply follow the signs with the special label and enjoy all the priority services:

priority check-in
priority baggage drop-off and handling
priority at immigration and security
priority service at the ticket office and transfer desk
priority boarding
På OSL mener jeg å huske du må ha AF/KL business billett for å bruke fast track.

GinTonic
25-01-2013, 11:20
Har flydd litt med AF/KL som både elfenben, sølv, gull og platinum, og må si at statusen er minimalt verdt. Eneste positive er loungen på OSL, ellers følte jeg at den var helt bortkastet på flighter med eget metall. Fløy man derimot med DL/NW/CO i USA ble man hjertelig mottatt, fikk ofte oppgraderinger osv.
Har selv vært sølv og gull noen år, på AF/KL metall er upgrade raten = 0.

no-backpacker
25-01-2013, 11:40

Merkelig... Både mannen og jeg har vært gullmedlem hos FB i 3-4 år nå og vi har blitt oppgradet så mange ganger at vi ikke kan huske det . Spesielt innen Europa, men også interkontinentalt.

I tillegg har gullkortet sluppet oss forbi endelange køer når vi har sittet værfast. Bl.a. under askeskyen var køen så lang på AMS at køen gikk ut. Da var det *veldig* deilig å komme rett forbi. I tillegg stod omtrent alle på vent dagen etter. Vi kom med med første flyet fordi vi var gullmedlemmer.

Mulig vi har vært ekstremt heldige... Ikke vet jeg, men jeg har vært utrolig glad for gullkortet mitt mange ganger. Hehe, og man skal ikke kimse av at man kan sjekke inn et ekstra kolli heller, har spart meg for mye hodebry...:-D

Xxx.

Bergern
25-01-2013, 19:27
Har blitt oppgradert til C fra Paris til Hong Kong og tur-retur New York.
I Europa er det blitt en rekke oppgraderinger, men før KLM innførte business igjen med ledig midtsete, var dette knapt noen fordel, da det stort sett kun var ledig i midten...

TriStar
26-01-2013, 00:02
Opplevde også flere ganger å bli "nedgradert" til business midtsete den tiden jeg fløy en del KLM. Bortsett fra det har jeg kun fått en oppgradering BKK - AMS.